![]() |
Mitä moottoriöljyä käytätte dieselissä ?
Teboilin käyttö land cruiser hdj80:ssa loppui kun Ukrainan sota alkoi, mutta mitä öljyä tilalle ?
|
Neste Turbo+ Nex 10W-40 käyttäny 1HD-T:ssä ja vaihdellu 10-12tkm välein varmuuden vuoksi vaikka varmasti voisi ajaa vaikka kuinka pitkällä vaihtovälillä.
Saa Hankkijalta 20 litran kannuissa |
1HD-T koneessa käyttänyt Mobil Delvac MX 15w-40 ja Delvac 1 5w-40
|
Luokitusten mukasta valtamerkkien öljyä kun laittaa ei mene pieleen ja nesteen sotkut muistaa kiertää.
|
Lainaus:
Vai onko nyt joku ”en voi tankata teboililla”-asenne päällä? |
Lainaus:
|
Lainaus:
Hauska lukea teidän nopeasti kyhättyjä päätelmiä kysymykseeni sen enempää ajattelematta aihetta:D No, tämän kerran vastaan - Tokmanni, lopetti Teboilin öljyn myynnin. Palataan kysymykseeni. Pari kolme järkevää vastausta tulikin. Neste Hankkijalta ja Mobil Delvac sekä luokitukset täyttävä öljy, kiitos niistä! |
Lainaus:
Ota tuo mobil mieluummin. Nesteen öljyn talmaamia moottoreita on tullut nähtyä liikaa. |
Lainaus:
Neste Turbo LXE, Mobil Delvac ja Motox Dieselsyn on olleet viime vuosina käytössä, viskositeetti käyttötilanteen mukaan ja vaihdot viimeistään 100 tuntia / 10 tkm / kaksi vuotta. Kerran vuoteenhan noita pitäisi vaihtaa, mutta vähän ajetuilla vehkeillä tulee tästä ajasta hieman venyttyä. |
Lainaus:
Onko Hcet saanut tuolla mainitsemallani Nesteen öljyllä koneen tukkoon vai jollain semisynteettisellä/mineraalilla? Ei tuo oma pata ainakaan paskaa ole kerryttänyt sisällensä (venakoppa/öljypohja) vaikka kohta mennään toiselle miljoonalle. |
Ihme vittuilua siltä varalta jos joku päättäiskin olla tekemättä hyvin yksinkertaisen pienen asian kyseisen maan perseilyjen johdosta, ja olla ostamatta Tebikseltä yhtään mitään. Ei se ostamatta jättäminen ainakaan lisää venakon kassavirtaa.
|
Lainaus:
Nesteen öljy teki kaikki vaivat. En tiedä mitä sotkua oli ja vieläkun useampaa laatua oli käytössä niin kaikki. Tämä tosin kevyen kaluston puolelta ja voihan ne olla parantunut. Itse kyllä pysyisin kaukana. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
En käytä mitää öljyä dieselin seassa. Luotan että osaavat laittaa tarvittavat lisäaineet ilman omia sekoituksia.
|
Lainaus:
Nesteen öljyjen tuhot on tullut nähtyä omin silmin satojen auto osalta niin siitä voi jotain päätellä. Yhä suosittelen kiertämään kaukaa ja ottamaan mobil/neste vaihtoehdoista sen mobilin |
Lainaus:
|
Oon käyttänyt Castrol Magnatec c3 niin kauan kun sitä on ollut.
|
Tebikan ölppiä on tullu laitettua paitsi Land Roverin TD5:een ainoastaan Castrolin Magnatec 5W-30 A5 A1/B1 ja jatkossakin noihin patoihin vain toi A1/B1.
Jatkossa jos Tebikat on kiven alla mennään varmaan kalustossa muidenkin osalta Castrol:in ölppiin ja/tai Commaan, joka ilmeisen käypästä vihreän ovaalin vanhempiin peleihin. Alkupään Series-mallien patoihin pistän aina jotain Classiccia (mineraalia). |
2 Liiteet
Kannattaa katsoa "simolammikko" Youtubesta jossa hän parhaillaan vertailee mosaöljyjä ja lopputulos selviää lähiviikkoina. Muutenkin hänen öljyvideo avartaa tietoa ns "merkkiöljyistä" ja tietohan on sitten oman harkinnan varassa jos siihen uskoo tai ei.
Ostin lähellä olevasta Tokmanista Mobil Delvac 10w-30 ja siihen Motoneistä tilauksella Hengst filsu. Kilsoja ei vuodessa tule paljoa ja öljyn vaihto kerta vuodessa riittää hyvin. |
Lainaus:
|
Hoh hoijaa..
Muinoin tutkiskelin öljy asiaa oikein hartaasti, erään Castrolin huolto insinjeurin kanssa pitkään keskustelin ja lueskelin erinäisiä opuksia öljyn käyttäytymisestä ja luokituksista sun muista. Petyin kun en sittenkään tiennyt mikä on öljyn tärkein ominaisuus tai mistä tietää mikä on paras öljy. Parhaimmillaankin on vain viitteitä kun vertaillaan saman tyyppisiä ja hintaisia öljyjä,ainoa fakta millä on ainakin merkitystä on VALMISTAJAN VAATIMUS. Jos vertaillaan vaikkapa synteettistä valmistajan vaatimukset täyttävää öljyä on käytännön erot häviävän pieniä,niin pieniä ettei tavallinen käyttäjä voi niitä havaita. Esim. DPF tukkiminen suosituksen mukaisella öljyllä edellyttää 1L/1000km öljyn syöntiä jolloin vikaa on muuallakin kuin öljyssä. Lisäksi vielä eri moottoreiden ominaisuudet,ja käyttäjät. Isä ukko vainaa ajoi DX Corollalla 380tkm konetta avaamatta, yksiaste Diesel öljyllä. Joku pitää luotetttavana kriteerinä öljykorkin väriä,joku hintaa ja kuka mitäkin mutta yksikään ei pysty osoittamaan muuta kuin "mun mielestä" juttuja. Itseäni kovasti kiinnostaa FAKTA tieto,ei päätelmät tai arvailut.
|
Naapuri aukaisi öljypurkin korkin, kurkkasi minkä väristä se on, haistoi öljyä, heilutti purkkia jotta öljy vähän loiskui ja totesi että joo, tämä on hyvää öljyä.
Ajattelin siinä että turhaan ne kalliita laboratorioita rakentavat kun voisivat vaan käyttää naapuria konsulttina. |
Yksi näkemys öljyihin oli Kanariansaarten taksikuskilla jolla oli 5,5 miljoonaa veivattu 240D W123 lang. Oli sitä mieltä, että perus mineraaliöljy kelpaa hyvin kunhan sen vaihtaa 5tkm välein. Suodattimen vaihtaa joka toisella kerralla. Kilsoja tuli sillä sen verran, että joka perjantai vaihto öljyt.
|
1 Liiteet
Vanhat öljyt oli tuon näköiset mittatikussa. Ehkä ei olis tarvinnut vaihtaa, mut kuitenkin reilu vuoden pyörineet mosassa ja pari tonnia. Ei tuu paljoa ajettua..
|
Sivu luotu: 09:35 (GMT +2). |