Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #29  
Vanha 23.01.2023, 20:14
osilpi osilpi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sipoo
Viestit: 565
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja osilpi Näytä viesti
Itselläni juuri taakse HJ:hin tekeillä traction bar. Aika lailla on keskellä akselia. Materiaalina alaputkessa traktorin työntövarsi, jossa järeä pulttisäätö eli pituuden voi hakea sillä kohdalleen. Kun oikea pituus löytyy, ajattelin hitsata jumiin, niin ei kierteet anna kolinaa, kun siinä on hieman välystä kuitenkin.
Rungon päässä on tavallinen HJ:n vakioriipuke (yläpäässä vakiopusla ja alapää kiinteästi työntövarren uniball-nivelessä). Akselin päässä on pelkät pulttiliitokset ilman puslia.

Vielä ei ole ajettu metriäkään, ja muutokset vielä mahdollisia. Mielestäni akselin päähän ei tarvitse puslia, mutta onko joku toista mieltä?
Näin "parin" vuoden jälkeen voi todeta, että oma HJ:n taka-akselin traction bar ei ollut hyvä. Se lähti kuukausi sitten pois akselin vaihdon yhteydessä, ja ei ole tulossa takaisin.

Rajoitti liikaa joustoja nimenomaan katuajossa ja taka-akselista tuli tosi tönkkö tien päällä. Offroad jäänyt vähiin.

Mallasin sitä vanhaa traction baria vielä uuteen taka-akseliin -> akselin päästä kun jätti alemman pultin irti, tyhjä pultin reikä liikkui lähes sentin, kun laski akselin ns ajoasennosta tyhjän päälle (eli akselipukit kannatteli taka-akselin painoa rungosta).
-> aikamoinen turha rasite akselille

Nyt oli ajatuksena kokeilla seuraavaa:

-akselin keskelle takapuolelle noin 25cm korkea järeä palkki kärki ylöspäin
-ko palkki tuetaan myös akselin etupuolelle
-siitä lähtisi 1 kpl n 70cm pitkä järeä varsi
-varsi nivelöity akselin päästä
-varsi rungon päässä kiinni lehtijousen riipukkeessa, joka on keskellä korilinjaa järeässä palkissa kiinni (riipukkeessa normaalit lehtijousen puslat)

Mielestäni tuon ei pitäisi rajoittaa joustoja millään tavalla ja riipukkeen edestaakse liike antaa pelivaraa, jotta akseliputki pääsee hieman elämään. Lisäksi järkeilin, että kovin rasitus on kiihdyttäessä eteenpäin, eikä tuo silloin anna joustoa olettaen, että paikat kestää.



Jotakuinkin kuten tämä, mutta yhdellä järeällä putkella
http://www.snakeracing.com.au/hiluxwrapbar.html

Kommentteja?
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982
-Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014
-Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999

Viimeksi muokannut osilpi : 23.01.2023 20:26
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
sivuvilkkujen sijoitus RJ70 Leka Tekniikka & Jutustelu 3 01.10.2007 22:45
Lukon kompuran sijoitus joker Tekniikka & Jutustelu 12 06.07.2005 20:54
Apukaukovalojen sijoitus? EePee Tekniikka & Jutustelu 2 13.03.2005 13:11
Tankin sijoitus Mörkö Tekniikka & Jutustelu 1 19.02.2005 14:27
Takavalojen sijoitus sivusuunnassa? mikjus Tekniikka & Jutustelu 13 21.12.2004 00:40


Sivu luotu: 15:18 (GMT +2).