Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko
Eräässä työkoneessa. Diesel käyttönen Eber.
Eberin maahantuojan asennusehdotus kyseiseen kone malliin, oli asentaa Eberille T-haara polttoaine jäähdytinkennolta PA-tankkiin lähtevään paluuletkuun.
Letku oli sijoitettu helppoon paikkaan ja lyhyt veto Eberille, ja tankissa paluukin meni putki tankin pohjalle, että imua riittää vajaallakin tankilla.
Mutta Eberin pa-pumppu ei kestänyt paluulinjan painetta ja näin tehdyissä muutettiin Eberin pa-pumpun sijainti, T-haara tankin imu letkuun, ennen moottorin siirtopumppua, paineettomalle puollelle.
Kyseinen sijainti oli vain koneen toisella puolen, mutta helppo se Eberin pa-letku pujotella moottoritilan läpi hydrauliikka tilaan.
Sama se koskee bensa Eberin pumppuakin. Se vaan ei kestä painetta imupuoleltaan, alkaa päästää läpi. Ensin vähän tihkuu ja myöhemmin saattaa kusta isomminkin. Ja ei se pienikään tihku tee hyvää, aine valuu ajonaikana Eberin pakoputkesta ja palopää on polttoaineesta märkä ja syttyy huonosti, tai ei syty ollenkaan. Myös se läpi tihkuva pa-pumppu saattaa lopulta särkyä kokonaan.
Jos pa-tankin sisällä on auton oma pa-siirtopumppu, niiin oikeastaan ainut vaihtoehto on tehdä kokonaan oma imuputki Eberille tankilta asti. Tai erillinen oma säiliö.
|
Joo, tähän tulokseen olin tulevinani tuossa kun vielä pähkäilin ja testailin. Jännä kun ei pumpun läpi saanut imettyä, kun testikäyttöön valmistelin pitkillä letkuilla, pumpun jälkeisestä letkusta lääkeruutalla imemällä sähköä pumpulle tykytellen, ei vaikuttanut imi tai ei. Asennusta muuten tulikin testattua, eli iso ruutta "tankiksi" jonne liraus bensaa, kävi kivasti ja äkkiä lämmitti alta 15 asteisesta yli kädenlämpöiseksi Rangen koneen...
Taitaa joutua askartelemaan tankkilaitteeseen oman läpiviennin bensaputkelle, pumppu saa mennä sitten tankin lähelle. Tulee vaan aika pitkä letku pumpulta Eberille, tosin siitä ei haittaa pitäisi olla...
Jännä vaan että ohjeen mukaan toimiessa ei toimikaan käytännössä...