![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#27
|
|||
|
|||
![]() Rasiaporaus vinkkejä:Lainaus:
Kantaminen tarkoittaa sitä, että hihnan kudoskerros ei ole v-urassa suoralla osuudella. Ja pohjaaminen tarkoittaa sitä, että hihna kulke niin syvällä kiilaurassa, että tuo suora pinat kääntyy jo kohti uran pohjaa. Onko niissä kova, kiiltävä pinta? "Peili kiiltävät" Hihnapyörät voi myös hioa esim. 400 vesihiomapaperilla, mutta jos hihnan materiaali on sellainen, että kiillottaa hihnapyörät, niin sen tekee yllättävän nopeasti. Tuon pinnan saa hihnasta pois helposti monella tapaa... Mutta Riski että saa sormet paskaksi, on suuri. ( ainakin 1 sormi on suomessa mennyt hihnan mukana hihnapyörän kautta, ja pyörähtänyt puolikierrosta nivelestä, siis kynsi kämmentä kohti, toki nahkat sai kipeää, mutta nuo verenkierron ja nivelen parantuminen ei taida olla vieläkään entisellään... ) Siis älä paina hiomapaperia kädellä, jos tarvit/arvostat kättä... Turvallisin tapa taitaa olla ottaa pieni suorahiomakone, ja siihen esim. halkaisijaltaan 15-30mm, ja leveydeltään 10-20mm oleva "virsikirja" siis semmoinen hiomapereita säteen suuntaan oleva hiomalieriö. Kaveri komennetaan nykäsemään johto irti, jos sattuu jotain. ja kannattaa ottaa se 3-vaihe töpseli (puolittain/)sen verran irti jo valmiiksi, ettei tarvi kannen takia voimistella.... Ja jos jotain odottamatonta sattuu, niin se Perinteinen: Jos porakone "meinaa syödä vingun/suorahiomakoneen" niin Poistutaan Paikalta Turvallisen etäisyyden päähän ![]() Ja sitten kone pyörimään hitaimmalla ja hiotaan varovasti kiilto pois toiselta pintaa, ja käännetään hihna toisin päin, ja hiotaan, ja lopuksi käännetään hihna vielä kerran, siis oikein päin. Myös pidon lisäämistä voi kokeilla, siihen on valmiita aineita esim. https://m.motonet.fi/fi/tuote/600082...naspray-500-ml. noita luistavia remmejä on korjattu vaihtelevalla menestyksellä mm. tervalla ja jarrunesteellä. (liotetaan jarrunesteessä esim. 10 minuuttia, sitten pyyhitään puhtaaksi paperilla, ja sitten pestään lämpimän Fairy -(käsitiskipesuainetta) veden alla hieroen. Jotkin kiilahihnat, siis niiden kumi, turpuu/pehmenee jarrunesteessä jo minuutissa, jotkin "muoviset" ei turvu vaikka liottaa viikon DOT-4 jarrunesteessä ) Jos hihnan pito ei riitä jatkuvaan poraamiseen, niin poraa 0,5 sekunttia, ja nosta terä 0,5mm irti ja sama uudelleen. (hampaiden poisto vain huonontaa tilannetta, ainakin magnumin terät on vaihtelevalla jaolla, siis että terä ei pääse ns. soimaan/värähtelemään...) Reikien poraaminen paksuun metalliin: Minä olen joskus porannut apureikiä lastunpoistolle: Siis jos reikä pitää porata 76mm rasiaporalla, niin olen porannut ensin pienemmällä, tässätapauksessa n. 70mm rasiaporalla pienen uran, johon olen porannut vähintään 2, miel 4 reikää tasavälein. Sitten 76mm rasiaporalla porataan vajaa millin syvä ura, ja noita apureikiä isonnetaan niin isoksi kuin kestää (13mm?); Siis jos kestää isontaa niin isoksi, että jää jäljet valmiin 76mm reijän ympärille, niin parempi kuin että vain uran puoleen väliin. Ideana on se, että lastut pääsee tippumaan noista reijistä pois. (NOIN yli 5mm paksuudessa pitää lastut poistaa esim. paineilmalla, jos noita reikiä ei ole; Tuo terän nostaminen, ja sen keskipakovoima ei välttämättä poista kaikkia lastuja leikkuu urasta, ja kun joka toinen hammas poraa uran sisähalkaisijaa, ja joka toinen ulkohalkaisijaa, niin huonolla tuurilla nuo jäljelle jääneet metallihiukkaset tukkii yhden hammasvälin, ja kertyy sinne niin paljon, että lastut "leikkaa kiinni", ja katkaisee niitä työntävän hampaan/-nokan, ja silloin tuossa "kiinnileikkauksessa" on kirjaimellisesti yhtä kovaa ainesta, kuin rasiaporassa! Nuo ainekset murtaa/tylsyttää tms. kaikki hampaat. (Minä pyöräytin taannoin Whyrtin(?) sarjasta yhden terän kaikki hampaat paskaksi, toki porana oli hammaspyörävetoinen länsimainen pylväsporakone.... Ja jos pitää porata rosteria, hapokkaasta puhumattakaan, pitää käyttää nimenomaan k.o metallille tarkoitettua leikkuunestettä. Alumiinille Sinolia (sitä "pultsarien juomaa", käytetään myös retkikeittimissä) Huom. palavaa! jos tulipalon vaara ongelmatilanteessa, niin 1/4 sinolia ja 3/4 osaa vettä sekaisin, niin ei pala kuin todella paskalla tuurilla.... Mustalle raudalle vesiohenteista/- pohjaista leikkuuöljyä, höyry paljastaa jos lämpiää liikaan. Ja viimmeisenä, mutta ei vähäisimpänä: Poraaminen On Lastuavaa Työstöä; Siis jos hammas ei leikkaa lastua, niin silloin se "mankeloi/hiihtää" ja varsinkin rosterissa ja hst:ssa se tarkoittaa terän tuhoutumista lyhyessä ajassa. (ja uusikaan terä ei pysty tuohon Lämmöllä/Mankeloivalla kovetettuun pintaan) |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty DEWALT 30MM X 570MM SDS MAX poravasaran terä | _Metal_ | O/M/V Muut | 11 | 10.06.2013 19:35 |
Myyty Jyrsimen terä 315mm Sandvik | MouhijärvenMies | O/M/V Muut | 9 | 24.01.2009 18:09 |
Mikä on HYVÄ rälläkän terä...? | SuurSyömäri | Tekniikka & Jutustelu | 47 | 24.10.2007 20:04 |
BJ-42 riippujen reikien halkaisijat | SL | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 05.08.2006 16:26 |
Läppärungon poraus ? | Vuosimallit 1984-1996 | 2 | 05.01.2004 13:18 |