Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik
Nostellaampa tällaista vanhaa mutta aina ajakohtaista aihetta. Onko kukaan koittanut kuppiterästä rälläköidä esim puolet hampaista pois että riittääis pylväsporassa tehot ja hihnoissa pito? 76mm reikiä pitäs 4mm teräkseen porata mutta ei tahdo tulla mitään.
|
Huono hihna, väärä kireys, väärät kierrokset tai huono kuppiterä jos ei mene.. vai onko miten pieni kone? Mulla on yli 10 vuotta vanha kiinanpaska- valovirta pylväskone, ja 76mm menee mustaan rautaan vielä ihan mukavasti ainakin Boschin valkoisilla bimetal- kuppiterillä. Rosteri on vähän eri juttu, olen 6mm:n rosteriin saanut kairattua pakoputken laippoja tehdessä reiät, mutta kyseinen kuppiterä oli kyllä entinen sen jälkeen - todfennäköisesti käyttäjän virhe
102mm:n reikäkin on vielä onnistunut, mutta vaatinut vähän kikkailua
Lainaus:
Askelporista, moni väittää ettei niillä voi porata kuin peltiä, täällä kehutaan että jopa 6mm teräkseen. Ihmettelen näitä kommentteja kun omalla paskaporalla ja puuilon terillä menee vielä 25mm teräkseen 20mm reikä sukkana läpi, kunhan poraa ensin vaikka 8mm esireiän.
|
Juu ei mene tosiaan noin iso ilman esireikää, mutta samat kokemukset itselläkin että aika paksusta menee askelporalla..
Mulla on 1-20mm HSS-Co terät, sitä isommat joko kuppiterällä tai askelporalla. Askelporalla saa helposti 6mm asti melkeinpä ilman esireikääkin, sen jälkeen sitten täytyy tapauskohtaisesti ja askelterän koon mukaan tehdä.