Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter
Oletko tutustunut tänä vuonna voimaan tulevan lain perusteluihin ja asiantuntijakommentteihin, jotka esitettiin kun lakia oltiin hyväksymässä? Lain jota kutsut "autokatsastuskokeiluksi,"
"Virkamiehet" eivät ole eri mieltä asiasta, vaan laskevat että lisääntyvien onnettomuuksien määrä eli kustannukset ovat pienemmät kuin saavutettu hyöty, eli säästöt. Mukana on myös arvioitu säästö kansalaisten vapaa-ajasta ja katsastukseen siirtymisestä. Asiasta on eri mieltä muun muassa liikennevakuutuskeskus, joka tilastoi ja edustaa niitä yrityksiä joille kustannukset kohdistuvat. Seuraavaksi muutama lainaus lausunnosta:
https://www.lvm.fi/lvm-site62-mahti-...oad?did=223679
Tarpeeksi pitkän ajan kun laskee, niin vaikka hesburgerin lastenaterioista karkaa miljardeja ulkomaille kun mukana oleva lelu on made in china..
|
Olen tutustunut Trafi 5/2016 ja siellä ei ole itse asiaa koskevaa tietoa.
Trafin arvioleikit eivät perustu ainoaan pätevään olemassaolevaan kvantitatiiviseen tutkimukseen katsastuksen vaikuttavuudesta jossa on käytetty klassista koeastelmaa. Arviot eivät voi perustua muuhun kuin oikealla metodilla tuotettuun tietoon itse asiasta, katsastuksen vaikuttavuudesta. Jos jollakin on tiedossa toinen oikein tehty tutkimus niin laittakaa se esille niin nähdään poikkeaako sen tuottama tieto aikaisemmasta tiedosta.
LKV arvioi:
"LVK nostaa esille, että tehdyt onnettomuuskustannusarviot nojautuvat virallisen tilaston tietoihin, missä loukkaantuneiden lukumäärä on merkittävästi pienempi kuin liikennevakuutuksesta korvatuista vahingoista koostuvassa liikennevahinkotilastossa."
Virallinen tilasto ei perustu kasoissokkokokeella tuotettuun tietoon vaikuttavasta katsastustiheydestä. Vain oikein tehty mittaus vaikuttavasta katsastustiheydestä voi olla perusteena onnettomuuskustannusarviolle ja katsastustiheyden muutokselle. Tämän ymmärtää jokainen. Päätöksentekojärjestelmä ei ole kartalla. Asia pitää tutkia oikeasti että tiedetään mitä ollaan tekemässä. Oikeaa katsastuksen hyötylaskelmaa ei ole koskaan tehty.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2673