Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies
Viime vuoden puolella oli mullakin palstalla ilmoitus, jossa ideana oli katsoa löytyskö kohtuuhintainen nelivetopickup kuorkiks rekisteröitynä.
Näissä hinnat omasta mielestä aika korkealla, kantavuus alhaalla ja turhan pitkät mallit yleisiä. Tilanne kääntyi niin, että hommasin kevytkuorma-auto Jumpperin joka ei maksanut paljon mitään. Siinä kulutus pyörii jossain 10 litran tuntumassa. Ulkomittoihin nähden tilaa on ollut hyvin ja kantavuutta niin, että puhallashiekkalavan saa trukilla kyytiin. Jumpperin välitykset on ykkösellä ja pakilla huonot peräkärryn vetoon kun renkaat on nyt isonnettu.
Tietyllä tapaa pickupit vieläkin kiinnostaa, mutta kätevät mallit on harvassa. Jos työnäkökulma on mukana asiassa, tuntus et hintaan nähden pitäs olla paljon vastinetta, eikä vain näyttäviä pakoputkia ja hassuja korotuksia.
Minun mielestä jenkkipickupin kokosessa autossa kantavuus sais olla kaks tonnia.
|
Toi kantavuus juttu on aivan totta näissä ja se johtuu USAn lainsäädännöstä. Japsi ja Euro pakuille ilmoitetaan kantavuus sen mukaan mitä insinööri on laskenut sen kestävän kun taas USA autoissa kantavuus ilmoitetaan sen mukaan että ajettavuus ja turvallisuus ei merkittävästi muutu. Autot varmasti kestää 2 tai 3 kertaisen kuorman mutta onhan sitä hiukan hankala selittää tien varressa poliisille. Niihin on myös saanut lisävarusteena extra payload paggagen jolloin kantavuus on huomattavasti isompi, aika harvat auton on vaan uutena tilattu sillä. Kannattaa siis tutustua myytävien vaihtoehtojen ovitarraan missä painot on ilmoitettu.