Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai
Miten muuten tietääkö kukaan saako autossa olla kahta kytkettävää jarrupoljinta
Eli auton oman polkimen viereen traktori tyylisesti soljella yhdistettävä takimmaisen akselin jarru järjestelmä
Joku sopiva nelikon risukeula ripustaa taka-akselin taakse ja siihen ilmapussit sais vedon ja nostotelin ja jopa ohjauksenkin (hydrauli taka-akseli taitaa olla sallittu ainakin joissain roska-autoissa niitä kait on)
|
Miksi se takimmaisen akselin jarru pitäis olla omalla polkimella? Kuulostaa melko vaaralliselta patentilta tollanen raktoripoljin, eikä niitä nykykoneissa taida juurikaan olla, liikennetraktorissa jopa kielletty.
Toi nostoakseli on paaljon helpompi, halvempi ja yksinkertaisempi toteuttaa jäykällä akselilla kuin retkukeulan osilla.
Noita puimuriakseleita on ihan missä tahansa kuorma-autossa mihin se on haluttu, ei ole mitään tiettyyn tarkoitukseen olevaa autoa mihin sen saa.
Aloittajan kyssäriin, eikö tuo onnistuisi tavan jakolaatikolla minkä asentaa väärin päin, eli voima menee sisään takakardaanin lähdöstä, kolmannelle akselille voima menee sisäänmeno akselilta ja tokalle etuakselin lähdöstä. Esimerkiksi NP205 askilla saadaan se irti kytkettävä akseli, ja toisaalta NP203 askilla saadaan lukittavalla keskitasauspyörästöllä varustetta teliveto, ei sit pännää niin kovin vastaan tiukassa käännöksessä ku lukko on auki.