Suoli24:stähän se täysjärkisin valamiehistö löytyy.

Ite oon kiertäny ko. saitin kaukaa viime vuosina.
Mut eiköhän tässäkin tapauksessa olisi ollut viisainta pyytää mittaamaan katsastajaa heti auto uudestaan jo silloin ekalla reissulla, jos ei savuarvo ole tuntunut ollenkaan järkevältä. Autohan meni ajokieltoon tuosta, tai ainakin pitäisi mennä jos yli 4:n savuarvo jää lopputulokseks.
Olis saattanu homma hoitua yhellä reissulla kuntoon asti. Toki katsurilla mitatessa pitäisi olla sen verran silmää että 6.5 ja 2:n pössytyksen erottaa toisistaan.
Mutta kerrataan nyt vielä, dieselin päästömittauksessa mitataan alkuun lähinnä pakoputkeen kertynyttä nokea. Sen takia vanhempien dieselien kohdalla olisi paikallaan valmistella mittausta ajamalla pikkuvaihteella punarajan tuntumassa kilometri-pari. Saadaan se 6.5-arvo helposti 2:een.
Edit: valoista vielä, kyseessä lienee että sumarit on ollu yli 40 cm sisällä auton reunasta. Ko. sääntö ollut voimassa jo ainakin 20 vuotta, luultavasti kauemminkin. Eli ennen on vaan sitten ilmeisesti katsottu läpi sormien ton auton kohdalla.