Kylläpäs mopot saavat nyt kovaa herjaa osakseen. Väittäisin kuitenkin että useimmiten vaaratilanteet mopoilla eivät johdu itse kulkineesta, vaan enemmän tai vähemmän liikennesääntöjä osaavasta/noudattavasta kuljettajasta. Yksinkertaisesti rajallinen liikennesääntöjen tietämys/noudattaminen yhdistettynä 15vuotiaaseen nuoreen henkilöön ei ole tien päällä kaikista varmin ratkaisu. (Kuitenkin jostain se kokemuksen kartoittaminen on aloitettava?)
Mitä tulee tähän mopojen paheksuttavaan virittämiseen (tehon lisäämiseen), joka on kyllä laitonta ja näin ollen ei hyväksyttävää. Useat uudet mopot ovat varustettu levyjarruilla ja ovat jopa suunniteltu kulkemaan yli 60km/h. Näitä mopoja kuristetaan sitten vain kunkin maan lainsäädännön mukaan. Mielestäni mopo joka kulkee tuon n.60km/h toimii kaupunkialueella paljon sujuvammin kuin vakio. Väitettäni perustelen sillä, että tuolla nopeudella mopo pysyy liikenteen vauhdissa mukana -> vähemmän vaaratilanteita ohitettaessa mopoa.
Mopojen katsastusta puoltavat kuitenkin mielestäni kunnon yleistarkistus (jarrut, valot jne...).
Tässäkin porukassa kuitenkin on niitä jotka pitävät laitteensa kunnossa ja sitten taas niitä toisia...
__________________
-JosEtTeippaaEtVoiVoittaa-
King -87 4X4 TDIC
Rengastyöt Seinäjoella
zeck.fi
|