![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Kylläpäs mopot saavat nyt kovaa herjaa osakseen. Väittäisin kuitenkin että useimmiten vaaratilanteet mopoilla eivät johdu itse kulkineesta, vaan enemmän tai vähemmän liikennesääntöjä osaavasta/noudattavasta kuljettajasta. Yksinkertaisesti rajallinen liikennesääntöjen tietämys/noudattaminen yhdistettynä 15vuotiaaseen nuoreen henkilöön ei ole tien päällä kaikista varmin ratkaisu. (Kuitenkin jostain se kokemuksen kartoittaminen on aloitettava?) Mitä tulee tähän mopojen paheksuttavaan virittämiseen (tehon lisäämiseen), joka on kyllä laitonta ja näin ollen ei hyväksyttävää. Useat uudet mopot ovat varustettu levyjarruilla ja ovat jopa suunniteltu kulkemaan yli 60km/h. Näitä mopoja kuristetaan sitten vain kunkin maan lainsäädännön mukaan. Mielestäni mopo joka kulkee tuon n.60km/h toimii kaupunkialueella paljon sujuvammin kuin vakio. Väitettäni perustelen sillä, että tuolla nopeudella mopo pysyy liikenteen vauhdissa mukana -> vähemmän vaaratilanteita ohitettaessa mopoa. Mopojen katsastusta puoltavat kuitenkin mielestäni kunnon yleistarkistus (jarrut, valot jne...). Tässäkin porukassa kuitenkin on niitä jotka pitävät laitteensa kunnossa ja sitten taas niitä toisia...
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
On totta, että jostain se liikkuminen pitää aloittaa. Mopo on tähän touhuun varsin kätevä kapine. Nykymopo on tänäpäivänä varustettu erittäin hyvillä jarruilla ja ihan kohtuuhyvin toimivalla jousituksella. Lisäksi niissä on kohtuudella hyvät (voiko mopossa koskaan olla hyvät) valot, vilkut ja peilit. Ja vakiokuntoisena ne kulkevat ihan riittävästi, kun mietitään niiden paikkaa ajoradalla, sekä niiden kuljettajien tieto- ja kokemustasoa tuosta liikennevirrasta. Sitävastoin, kun tuommoinen mopo alkaa kuntonsa puolesta päätyä ehtoopuolelle joko kulumisen, huollon puutteen tai käyttäjän aktiivisuuden johdosta, niin silloinpa homma alkaakin mennä huolella persiilleen. Tähän kun vielä otetaan mukaan se virittämisaspekti, niin aletaankin olemaan aika ohkosella jäällä. Eli noista minunkin testaamista mopoista hyvin harva ansaitsee arvosanan erinomainen tai edes hyvä. Aika monessa on oikeasti puutteita ja näistä puutteista osa on jopa vaarallisia. Tänäkin kesänä on oikeasti tullut muutaman mopon omistajalle todettua, että hänen kulkineensa on suorastaan hengenvaarallisessa kunnossa. Mietitäänpä nuorimies, jonka kesälomaisen päivän suurin tarve on tulla huomatuksi ja suosituksi. Näitä vekaroja kun otetaan sitten samaan nippuun se 5-7, niin melkeinpä sen arvaa, mitä seuraa.. Painutaan ku päättömät kanat juuri sinne, minne letkanvetäjä päättää mennä. Vauhti on luonnollisesti "täysillä" ja muut liikenteenkäyttäjät kyllä unohdetaan siinävaiheessa tyystin, samoin kuin omat velvollisuudet liikennesääntöjen suhteen. On totta, että mikäli mopoilija pitää kiinni omista oikeuksistaan, niin jo siinäkin voi käydä ohraisesti, mutta otetaanpa sitten mukaan se, että ajetaan miten sattuu, omiin kerrassaan loistaviin ajotaitoihin luottaen, niin on kertakaikkinen ihme, kuinka vähän noita mopoilijoita oikeasti loukkaantuu tai kuolee tuolla liikenteessä. Ja valitettavan usein se mopoilija on saanut matkaansa jatkaa vain ja ainoastaan joko hyvän tuurin tai autoilijan suorittaman väistön seurauksena. Ja tähän täytyy vielä ottaa huomioon se, että kuinka harva mopoilija oikeasti käyttää minkäänlaisia ajovarusteita tuolla liikenteessä kulkiessaan. Minulla ei tulisi mieleenikään ajella verkkareissa ja hupparissa tuolla omalla mörölläni, edes taajamassa. Puhumattakaan noista tyttölapsista, jotka ajelevat keveissä kesämekoissa. Kaatuminen tai törmääminen noissa hepeneissä on aivan taivaan varmasti paljon pahempi, kuin edes se, että päällä olisi jonkukaanlainen ajopuku, edes jonkinlaisilla suojilla. Ja edelleen, kun tähän edellämainittuun soppaan lisätään se, että tuo nuoren kulkijan leite kiihtyy kuin moottoripyörä, saavuttaen taajaman maksiminopeudet naurettavan helposti, niin johan alkaa tapahtua. Eilenkin kun omalla motolla ajelin taajamarajoituksella, muuan loppuunasti riisuttu skootteri paahtoi muun liikenteen seassa ohi, niin että heiluu.. Ohitus sinällään täysin tarpeeton, mutta kun vilkaisi peileistä siihen mun takarenkaassa roikkuvan kanssamopoilijan naamavärkkiin, niin eipä ollut ihmekään, että nuoren skootteripojan teki mieli rehvakkaasti näyttää oman romunsa kulkuhaluja.. Sinällään tervehenkistä touhua, että ajelee nätin tytön kanssa ja sille terhakoidaan, mutta aika heikoilla kantimilla ollaan, kun jo tuossa iässä aletaan liikenteessä näyttää niitä alfauroksen merkkejä. Mieli teki ajella pojan perässä ja konfiskoida mopo paikallisen partion testattavaksi, mutta käännyin sitten kuitenkin omalle pihatielle. Onneksi jehveettarin pommikoneen kilpi jäi hyvään muistiin, joten eiköhän tuokin miina tule tämän kesän aikana vielä koeajettua ja hyvin todennäköisesti varsin moottoripyörämäisillä lukemilla. Sitäpaitsi, minä en vieläkään ole oikein tajunnut, mitä hienoa on 70km/h kulkevassa moottoripyörässä. Eikö se kannattaisi siinä kulkemisen kiimassa odotella se vuosi ja ajaa A-luokan kortti, jolla pääsee jo kevarin puikkoihin. Mutta juu. Aasinsiltojen kautta tullaan taas siihen, että sikäli, kun mopo on kunnossa ja kuski noudattaa noita yhteisiä pelisääntöjä, niin silloin se homma on oikeasti ok. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Tuohon mopo hommaa. Tämä on varmaan ainut luokka kaksipyöräisistä, johon haluaisin katsastuksen. Jos edes muutama pommi saataisiin karsittua pois. Itekkin asuin nuorempana aikasen syrjässä, ja tulihan se mopo piristettyä silleen, ettei vielä 80km/h vauhdissa jaloissa todellakaan pyörinyt. Mutta kevariin ei ollut varaa ja poliisi oli viimeksi nähty vuonna 2000 metsästysonnettumuuden tienoilta seudulla.... Jos olisi vaadittu katsastus, olisi hieman ehkä vähemmän laitettua mopoa(pytyn vaihto olisi todellakin jäänyt). Tosin totta sekin että lähimmälle konttorille olisi kyllä pärrä menny auto kyydillä, matkaa sen verran!
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#4
|
|||||
|
|||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Kaikki muutkin tekee. "Kova jätkä" -imago. Kuuluu asiaan (itse en tiennyt yhtään virittämätöntä mopoa kun olin 15v ja asuin pienellä paikkakunnalla) Ei malta odottaa sitä yhtä vuotta. Ei ole varaa A-luokan korttiin, joten mopolla ajetaan useampi vuosi. Vauhdin huumaa, ja teinin ajattelua. Tyhmyyttä, nuoruuden huumaa, kutsukoon kukin miksi haluaa, muttei se siitä tahdo miksikään muuttua, ei edes katsastamalla ![]() Älkää nyt luulko että kannattaisin mopoilijoiden tempauksia ja käyttäytymistä muun liikenteen seassa, itse miellän tuon lähinnä "pakolliseksi pahaksi". |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Jos 2-4-6-8.... akseliset pitaa katsastaa, niin miksei 2 renkaisia?
![]() Luulis olevan helpompi juttu (jos kaikki kunnossa). |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Eilen juttelin äijän kanssa jolla oli rakennettu pyörä, varmasti kunnossa, mutta ulkoinen habitus pärrässä oli sellainen, että jo näkemällä arin inssi vie kilvet siitä
![]() Katsastuksessa ei sinällään ole mitään pahaa, mutta kun suomaliassa tahdotaan kaikki vetää kunnolla Överiksi siinä missä saksalainen katsastus on, että hyväksytyllä huoltamolla tai jopa motokerhon tiloissa katsotaan jarrut, kaikki on kiinni sekä valot toimii ja homma on harasoo niin suomessa tutkitaan pyörää suurennus lasilla ja etsimällä etsitään vikoja ja jos niitä ei löydy niin sitten yli 100 laskutetaan tai sitten toinen vaihtoehto olisi se että katsuri ei helvettiäkään pyöristä tajua ja kaikki pommit menee läpi, mutta sen lukion aikaisen tyttösen johon ei mitään mahkuja ollut vei kova äänisen h-d;n kuski (joka oli tytön broidi) niin niitä sitten kiusataan maailman tappiin asti.
__________________
Positiivinen rasismi? Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta. |
#8
|
||||
|
||||
![]() |
#9
|
||||
|
||||
![]()
En taaskaan edes jaksanut lukea kaikkia kommentteja mutta ahdasmielisyytenne tuli taas hyvin esiin
![]() Vaikuttaa siltä että iso osa virtuaalioffareista on aloittanut pärisevien laitteiden harrastamisen suoraan offiautoista eikä sen vuoksi pysty tajuamaan esimerkiksi mopon virittämisen ideaa. Miulla ainakin oli jo teininä ekasta ajokista (mopo) lähtien tarve yrittää parantaa sen ominaisuuksia. Pari kuukautta sitten oli edessä tilanne että piti ohjeistaa hieman naapurissa asuvaa poikaa miten ajetaan asutusalueella jossa liikkuu paljon myös pienempiä lapsia. Valitsin asiallisen lähestymistavan asiaan ja selvisi että tässäkään tapauksessa kukaan aikuinen ei ollut aiemmin oikeasti kiinnostunut hepulle tärkeästä asiasta, moposta. Juteltiin niitä näitä kypärän kaytöstä, mopon virittämisestä... Lopulta käytiin oltiinkin sopimassa mitkä kohdat jannu korjaa mopostaan pikaisesti. Valot, jarrut ja takasvingin laakerointi oli kunnossa kun tän pikkukylän pahin huligaani tuli viikkoa myöhemmin näyttämään mopoaan ![]() |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Hieno lähestymistapa, arvostan. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Tänä vuonna olen bongannut jo 4 kappaletta rajoituksen mukaan ajavia moottoripyöriä.
Yksi kappale on jopa todistetusti (3 henkilöä kyydissä todistaa) ajanut henkilöautoni perässä KILOMETREJÄ pitäen riittävän turvavälin! Ehkä toivoa siis on vielä ![]() |
#12
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
iso peukalon nosto. näin yritän itsekkin toimia kun vastaava tilanne kohdalleni sattuu. tosin asun niin korvessa et täällä ei nuoriso oikein viihdy eikä edes asu, mutta 15-20v takaperin itse osasin arvostaa vastaavaa käyttäytymistä. Suoraan huutamaa tulleille mulkuille kyl näytettiin et miten huutaminen ja räyhääminen tehoaa ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vuoden turhake. | Bruno | Chit-Chat | 26 | 10.12.2007 10:54 |
M: hj:n vakio alusta! mitsu L200 vakio alusta + | ALPO | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 9 | 07.02.2007 10:38 |
Vuoden moottoriurheilija | h-a-r-z-a | Chit-Chat | 51 | 01.12.2005 21:47 |
K:Ensi vuoden säännöt? | 4wdass | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 21.08.2004 18:57 |
Hands free pakolliseksi vuoden 2003 alusta | bono | This And That | 13 | 14.03.2003 20:41 |