![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#36
|
||||
|
||||
![]()
Nää on aina vähän kinkkisiä nää kokonaisvälitykset kun näihin vaikuttaa paljon myös se että kuinka pienille kierroksille moottori venyy ja millainen ajotyyli kuljettajalla on.
Omassa Rangessa 35" renkaat vakiovälityksillä 1:48 (4.07 x 3.32 x 3.54) ja nuo välitykset kyllä ovat auttamatta liian pitkät sekä kivikkokikkailuun että suolle. Kytkintä luistattamalla mennään pitkiä pätkiä varsinkin jängällä ja kivikossa/kannokossa mennään sitten vauhdilla pomppien. ![]() Tuossa toisessa autossa (kevennetty 6x6 Volvo) taas on kokonaisvälitys 1:~101 (välitetty jakolaatikon hidas puoli) ja 37" renkaat. Yleensä välitykset riittää mutta ajoittain kaipaisi vieläkin yhtä hitaampaa vaihdetta silloin kun mennään todella ahtaissa kivikoissa tai suo alkaa olemaan mallia "autolla pääsee mutta kävellen ei" ![]() Kummassakaan autossa ei ole eteneminen jäänyt kiinni siitä etteikö auto jaksaisi kulkea vaan esim. liika nopeus jängällä kostautuu siten että pintakerros murtuu aaltoliikkeestä ja rengas tipahtaa läpi. Lainaus:
![]() EDIT: Tää juttuhan riippuu myös paljon siitä millaisessa maastossa ajetaan. Esim. perus kangasmetsä tai kovapohjainen mutaspoori on taas kokonaan toinen juttu, niissä luulis pärjäävän harvemmillakin välityksillä. Itse olen vaan monesti todennu että se on paljon helpompaa vaihtaa vaihdetta isommalle kuin kaivaa niitä olemattomia pienempiä pykäliä. ![]() Viimeksi muokannut Hencca : 29.01.2014 16:21 |