Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 13.06.2012, 21:16
GKC GKC ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.10
Sijainti: Hauho
Viestit: 306
Question

Automaattivaihteiston lisäjäähdytin?


Tuli teetettyä Geehen laatikko uusiksi eikä huvita sitä heti poltaa joten lisäjäähdytin tekis mieli laittaa. Kertokaas viisaat että miten toi kannattaa toteuttaa? Mahollisimman tehokas jäähdytyskö? Onko haittaa jos loota "käy liika kylmänä"? Kokonaanko pois alkuperäisestä kierrosta jottei atf kuumenna syyläriä liikaa? Alkaa vasta hahmottuun automaattien sielunelämä, etenkin toi lämpöarkuus, jollain lailla nyt parin poltetun lootan jälkeen joten tieto olis tervetullutta. Onko porukka viritellyt antureita ton ylikuumenemisen havainnoimiseksi? Toteutus?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 13.06.2012, 22:17
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.515
Perusasetus

Mä jättäisin alkuperäisen kierron syyläriin ja siitä syyläriltä palaavaan linjaan lisäjäähy. Ei automaattia oikein saa käymään liian kylmänä, kyllä sitä lämpöä aina senverran muodostuu.

Eli paluulinjaan mahdollisimman iso jäähy, syylärin eteen hyvään ilmavirtaan, niin että moottorin flekti imee myös sen läpi. Lämpömittari on myös hyvä olla niin näkee että homma kunnossa. Eli huomaa vaikka jos muta tukkinut jäähyä ja loota meinaa sittenkin lämmetä. Anturi vaikka suoraan öljypohjaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 13.06.2012, 22:25
Lord of flies Lord of flies ei ole kirjautuneena
Sekalainen tyhjäntoimittaja
 
Rekisteröitynyt: 28.03.12
Sijainti: Suomi
Viestit: 427
Perusasetus

Eikös se anturi kannattas laittaa jäähylle lähtevään linjaan? Näkis minkä lämpöstä ölppää sieltä tulee.
Eikös yleensä paluulinja tule öljypohjaan ja näin ollen mittari näyttäs todellista pienempiä lämpöjä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 13.06.2012, 22:47
GKC GKC ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.10
Sijainti: Hauho
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Mä jättäisin alkuperäisen kierron syyläriin ja siitä syyläriltä palaavaan linjaan lisäjäähy. Ei automaattia oikein saa käymään liian kylmänä, kyllä sitä lämpöä aina senverran muodostuu.

Eli paluulinjaan mahdollisimman iso jäähy, syylärin eteen hyvään ilmavirtaan, niin että moottorin flekti imee myös sen läpi. Lämpömittari on myös hyvä olla niin näkee että homma kunnossa. Eli huomaa vaikka jos muta tukkinut jäähyä ja loota meinaa sittenkin lämmetä. Anturi vaikka suoraan öljypohjaan.
Noin olin just aatellu tehä.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 13.06.2012, 22:51
GKC GKC ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.10
Sijainti: Hauho
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lord of flies Näytä viesti
Eikös se anturi kannattas laittaa jäähylle lähtevään linjaan? Näkis minkä lämpöstä ölppää sieltä tulee.
Eikös yleensä paluulinja tule öljypohjaan ja näin ollen mittari näyttäs todellista pienempiä lämpöjä.
Paljonkohan siinä on eroa tulevan ja menevän välillä? Luulis ettei kauheesti... Mutta toki kannattanee laittaa menevään linjaan jos vaan toteutus onnistuu (kun on vähän ottanu hittiä toi banjoliitos...).
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 13.06.2012, 22:53
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.441
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Mä jättäisin alkuperäisen kierron syyläriin ja siitä syyläriltä palaavaan linjaan lisäjäähy. Ei automaattia oikein saa käymään liian kylmänä, kyllä sitä lämpöä aina senverran muodostuu.

Eli paluulinjaan mahdollisimman iso jäähy, syylärin eteen hyvään ilmavirtaan, niin että moottorin flekti imee myös sen läpi. Lämpömittari on myös hyvä olla niin näkee että homma kunnossa. Eli huomaa vaikka jos muta tukkinut jäähyä ja loota meinaa sittenkin lämmetä. Anturi vaikka suoraan öljypohjaan.
Juu, tuolla systeemillä olen itellekin aina laatikon jäähyt tehnyt. Tosin edellisessä autossa jätin syylarikierron kokonaan pois, ja silloin ainakin maantieajossa talvella oli laatikko toisinaan ehkä turhankin viileä.. ei aina näyttänyt lämpömittari kuin jotain 30-40 astetta (anturi oli siinä vehkeessä jäähdytykselle menevässä tuubissa).


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lord of flies Näytä viesti
Eikös se anturi kannattas laittaa jäähylle lähtevään linjaan? Näkis minkä lämpöstä ölppää sieltä tulee.
Eikös yleensä paluulinja tule öljypohjaan ja näin ollen mittari näyttäs todellista pienempiä lämpöjä.
Anturin paikoista tuntuu olevan paljonkin mielipiteitä (ylläri ), mulla on ollut joko jäähylle lähtevässä linjassa tai sitten öljypohjassa. Jäähylle lähtevän linjan anturi on sinänsä hyvä että siitä näkee kuinka kuumana laatikko käy sillä hetkellä. Jos lämmöt pysyy koko ajan korkealla niin tietää että on syytä himmata hetkeksi. Tuntunut kohtuu luotettavalta omasta mielestä. Tosin riippuu tietysti myös laatikon rakenteestakin että mihin nuo linjat on kytketty.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.06.2012, 23:04
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

Mittarin anturi öljypohjaan.


Minä meinna laittaa mittarin anturin öljypohjaan.

Siitähän näkee toimiiiko jähdytys ja niin kauan kuin automaattiin tulee "viileää" öljyä niin ei pitäisi olla ongelmia, jos taas mittari näyttää jotta tulo öljyn lämpö on nousussa niin tietää että jäähdytys ei riitä ja tarvii jotain tehdä. Pysähtyä, hankkia isompi jäähdytin tai tutkia onko automaatissa jotain vikaa jotta öljyjen läpö nousee?

Vaan kukin teekee tietysti sillä tavalla minkä itse tuntee hyväksi. Voihan sitä laittaa vaikka useammankin jos tuntee tarpelliseksi.

t.Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/

Viimeksi muokannut ImacInnes : 13.06.2012 23:14
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 14.06.2012, 01:47
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Onko tuossa G:ssä oljyn jäähdytys toteutettu mistä/millä tavalla?

Siis minulla ei tietoa asiasta.

Mikä laatikko? -kone? ja mihin autoa käytetään, hc offi vai metsästys tms?

Onko tuo jäähdyttimen kierto päävirtauspiirissä, siis onko termostaatti? joka ohjaa öjlyn pumpulta joko jäähdyttimen kautta/suoraan laatikkoon.
-> jos noin, niin jossain olen nähnyt vastaavan termostaattipaketin, kuin moottoriöljyn jäähdytykseen.

Jossain automaatissa oli jäähdytyskierto toteutettu paineensäätimen "hukkavirtauksesta", ja tämähän on sikäli huono tapa, että kun laatikko kovilla, niin öljyt kuumat, paineet korkealla, tuottoa tarvitaan enemmän ja ylijäävä hukkavirtaus pieni tai olematon, joten jäähdytydtä ei ole silloin kun sitä tarvitaan....

Ja tuo lämpömittari on tosi hyvä varuste, ja tärkeintähän olisi tietää kitkalevyjen ja -pakkojen lämpötila? ja sehän olisi helpointa mitata suoraan öljypohjasta? se että miten öljynjäähdytys on toteutettu, niin öljyn keskimääräinen loppulämpötila on öljypöhjassa olevan öljyn lämpötila?
Siis, jos öljypohjassa ei ole jäähdytystä jäähdytysnesteellä (kuten esim. joissakin audeissa), ja jäähdytyskierto ei ole säätimen "hukkavirtauksessa"

--> Pitäisi tietää, mistä ja minne jäähdyttimen öljy tulee/menee

Mutta jos askin öljyt on nolla asteiset, niin se tarkoittaa lisää kulutusta jokaisella sadalle kilometrille esim litran? verrattuna 100c öljyihin
ja 200c tarkoittaa huomattavaa lyhennystä käyttöikään?

------> mitä kylmempänä laatikko käy (plus asteilla), niin sitä paremmin kestää? -> isompaa kennoa eteen.

Mutta jos jollain parempaa tietoa, noiden minun päätelmien/arvausten suhteen niin kertokoon/oikaiskoon
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 14.06.2012, 07:29
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.441
Perusasetus

Noi on hyviä pointteja yllä mitkä puolustaa anturin sijoittamista öljypohjaan; juuri tuon takia itsekin miettinyt että kumpi lopulta on paras paikka. Jos vaihtelun vuoksi koittaisi taas öljypohjaa, kun pitäisi ZJ:hin laittaa isompi öljyjäähy & mittari.

Tässä suuntaa-antava taulukko että miten öljyt/ laatikko kestää riippuen lämpötilasta:
Huom! Lämmöt fahrenheiteina! (175* F = ~80*C, 250 = ~125, 325 = ~160)

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 14.06.2012, 08:26
GKC GKC ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 29.10.10
Sijainti: Hauho
Viestit: 306
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Onko tuossa G:ssä oljyn jäähdytys toteutettu mistä/millä tavalla?

Siis minulla ei tietoa asiasta.

Mikä laatikko? -kone? ja mihin autoa käytetään, hc offi vai metsästys tms?

Onko tuo jäähdyttimen kierto päävirtauspiirissä, siis onko termostaatti? joka ohjaa öjlyn pumpulta joko jäähdyttimen kautta/suoraan laatikkoon.
-> jos noin, niin jossain olen nähnyt vastaavan termostaattipaketin, kuin moottoriöljyn jäähdytykseen.

Jossain automaatissa oli jäähdytyskierto toteutettu paineensäätimen "hukkavirtauksesta", ja tämähän on sikäli huono tapa, että kun laatikko kovilla, niin öljyt kuumat, paineet korkealla, tuottoa tarvitaan enemmän ja ylijäävä hukkavirtaus pieni tai olematon, joten jäähdytydtä ei ole silloin kun sitä tarvitaan....

Ja tuo lämpömittari on tosi hyvä varuste, ja tärkeintähän olisi tietää kitkalevyjen ja -pakkojen lämpötila? ja sehän olisi helpointa mitata suoraan öljypohjasta? se että miten öljynjäähdytys on toteutettu, niin öljyn keskimääräinen loppulämpötila on öljypöhjassa olevan öljyn lämpötila?
Siis, jos öljypohjassa ei ole jäähdytystä jäähdytysnesteellä (kuten esim. joissakin audeissa), ja jäähdytyskierto ei ole säätimen "hukkavirtauksessa"

--> Pitäisi tietää, mistä ja minne jäähdyttimen öljy tulee/menee

Mutta jos askin öljyt on nolla asteiset, niin se tarkoittaa lisää kulutusta jokaisella sadalle kilometrille esim litran? verrattuna 100c öljyihin
ja 200c tarkoittaa huomattavaa lyhennystä käyttöikään?

------> mitä kylmempänä laatikko käy (plus asteilla), niin sitä paremmin kestää? -> isompaa kennoa eteen.

Mutta jos jollain parempaa tietoa, noiden minun päätelmien/arvausten suhteen niin kertokoon/oikaiskoon
Jatkuvalla kierrolla syylärille menee öljy. w460 GD300 eli OM617 motti ja 720.1 loota. Ajo on maajussin "nurkka-ajoa" kunnes kiinni jäädessä saattaa mennä "hooseeoffin" puolelle... Tarkoitus olis saada lootasta semmonen että kestää myös rankempaa ajoa. Alkaa toteutus hahmottumaan kyllä jo. Kiitos vinkeistä!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Automaattivaihteiston muutokseen apua! Topi1982 Tekniikka & Jutustelu 32 26.05.2012 08:36
Automaattivaihteiston täyttö - ongelmia JERKKU Tekniikka & Jutustelu 6 13.04.2010 17:32
Pajeron automaattivaihteiston ilmiöitä HiluxMan Tekniikka & Jutustelu 5 17.07.2005 16:46


Sivu luotu: 12:27 (GMT +2).