Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.11.2011, 17:26
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Automaattivaihteiston muutokseen apua!


6x6:sen moottori on Toyota 1KZ-TE
Vaihteisto on Toyotan tomaatti, valmistaja Aisin
Mod. 30-40 LE. Luovuttajana on ollut Toyota Granvia 4WD.
Sähköä kulkisi tosi paljon, jos joku tietäisi minne ja miten
= ei ole kytkentäkaavioita, eikä tarvittavia tietolähteitä moottorista vaihteistolle, luulen.
On ecuja 2 kpl, 1 moottorille ja 1 vaihteistolle.
Moottori toimii tyydyttävästi.
Vaihdelaatikolle ei mene sähköjä lainkaan.
vaihtaminen tapahtuu vaihdekeppiä liikuttamalla L-2-yms. manuaalisesti.
Loota sallii vauhdissa vaihtamisen, siis se ei vaihda itsestään isommalle eikä pienemmälle.

Neuvokaa viisaat miten loota muutetaan "vanhan ajan" toimivaksi
tomaatiksi ilman sähköjä! Vai onko ainoa keino koko lootan vaihto?
Terv Jyty

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.11.2011, 19:51
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.911
Perusasetus

pikkasella googlauksella vaikuttais olevan sama toosa kuin Jeepuloissa yleinen AW4

kahella sähkösolenoidilla ohjattu perus yksinkertainen laatikko



onko laatikon johtosarja ehjänä, värit luettavissa - lienee kuitenkin toteutettavissa ihan alkup kaltaisesti jos
hiukan paneutuu, ihan mekaanishydrauliseks taitaapi olla aika haastava muutos...

jos se on tuo AW4 niin pohditaan lisää...
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 19.11.2011 22:44
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.11.2011, 10:40
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Profiilissa kuvia
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.11.2011, 17:29
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.437
Perusasetus

Kyllä tuo on ulospäin sama laatikko kuin Jeep Cherokeen AW4, ja uskoisin että sisuskalutkin hyvin pitkälti samat (välityksissä voi olla eroa?). Samaa lootaa käytetty monissa Toyotoissa sekä esim. joissain Volvoissa.

Ei tuota oikein mekaaniseksi muuteta kun on sähköohjattu laatikko, mutta netistä löytyy sekä valmiita "stand- alone" shifteripaketteja tuohon, sekä rakennusohjeita sellaiselle. Jos et löydä Toyotan mukaan suoraan, niin kokeile etsimällä Jeepin AW4- laatikkoa. Tuon älyboksin liitin näyttää hyvin pitkälti samalta kuin Jeepin boksi.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.11.2011, 20:54
mettäsika:n Avatar
mettäsika mettäsika ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 19.11.03
Sijainti: lahnaniemi hirvensalmi, Finland.
Viestit: 878
Perusasetus

mulla on trooperissa juurikin tuo vaihteisto ja mulla on vaan yksi 4 asentoinen kytkin ja nippu releitä millä ohjaan laatikkoa, eli se on vähän niinkuin puoliautomaatti
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.11.2011, 22:36
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.437
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mettäsika Näytä viesti
mulla on trooperissa juurikin tuo vaihteisto ja mulla on vaan yksi 4 asentoinen kytkin ja nippu releitä millä ohjaan laatikkoa, eli se on vähän niinkuin puoliautomaatti
Sehän on juurikin tuo pee:n ylempänä mainitsema solenoidikytkentätsydeemi helpoin tapa kyllä, jos ei välttämättä kaikkien hienoin ja älykkäin
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.11.2011, 09:20
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Ei tuota oikein mekaaniseksi muuteta kun on sähköohjattu laatikko, mutta netistä löytyy sekä valmiita "stand- alone" shifteripaketteja tuohon, sekä rakennusohjeita sellaiselle. Jos et löydä Toyotan mukaan suoraan, niin kokeile etsimällä Jeepin AW4- laatikkoa. Tuon älyboksin liitin näyttää hyvin pitkälti samalta kuin Jeepin boksi.[/QUOTE]

Anna muutama linkki, kiitos!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.11.2011, 09:29
Racingrabbit:n Avatar
Racingrabbit Racingrabbit ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Sastamala
Viestit: 4.016
Perusasetus

Liittyskö nämä tähän laatikkoon:

http://www.greatlakesxj.com/tech/aw4shiftmod.html

http://forums.offipalsta.com/showthr...t=75728&page=7
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 20.11.2011, 10:29
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mettäsika Näytä viesti
mulla on trooperissa juurikin tuo vaihteisto ja mulla on vaan yksi 4 asentoinen kytkin ja nippu releitä millä ohjaan laatikkoa, eli se on vähän niinkuin puoliautomaatti
Puoliautomaatti se on mullakin, mutta manuaalinen.
Tarttis saada automaattiseksi!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.11.2011, 12:04
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.132
Perusasetus

Vuonna miekka ja kilpi tuli AW4 sovitettua Zj:hin, Eipä se montaa johtoa tarvinut toimiakseen.

Tuossa yks kytkentäkaavio, Joka toimii myös 30-40LE laatikkoon.
Onko moottorissa minkäänlaista anturia joka mittailee syöttövivun asentoa?
Jos ei, Niin sinne voisi viritellä vivustoon vaikka Jeepin 4.0:sta kaasuläpän asentoanturin.....
Tuo comfort/power switch kannattaa kytkeä suoraan.




Toyotan kyktkentäkaavio:


Viimeksi muokannut Jeeper : 20.11.2011 12:06
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 20.11.2011, 22:55
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Kiitos!
Yritetaan saada jotain aikaiseksi ja kysytaan lisaa, jos ei osata!
Terv Jyty
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.11.2011, 10:21
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Keppikin apparin puolelta käytetty
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 21.11.2011, 19:03
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Onko moottorissa minkäänlaista anturia joka mittailee syöttövivun asentoa?

Trottle Position Sensor löytyy.
Onko Vehicle Speed Sensor oltava?
Onko se sama kuin nopeusmittari, jota ei ole?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 21.11.2011, 19:23
Arska:n Avatar
Arska Arska ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.07.04
Sijainti: Valtimo, Finland.
Viestit: 1.707
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Onko moottorissa minkäänlaista anturia joka mittailee syöttövivun asentoa?

Trottle Position Sensor löytyy.
Onko Vehicle Speed Sensor oltava?
Onko se sama kuin nopeusmittari, jota ei ole?
Luulen että lootassa on oma nopeusanturi laatikon boksille, ja mittaristosta tulee vain jonkinlainen "varmuussignaali", jos tuo varsinainen anturi ei jostain syystä pelaa.
Throttle position sensor mittaa kaasupolkimen asentoa, ja sen voi jättää toimintaan omalle paikallaan, tai rakennella pumpun kaasuvipuun.

Suurin ongelma lienee selvitellä tuon vaihteiston älylaatikon liitinjärjestys.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 27.11.2011, 17:46
Lassard Lassard ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.05.07
Sijainti: Kouvostoliitto
Viestit: 163
Perusasetus

Tämä XJ:ssä käytetty tomaatti -AW-40 on tosiaan melkoinen yleistomaatti ja tunnetaan esim A340 ja muilla nimillä, Volvossakin sitä on tavattu. Tämä selkis, kun törmäsin tuohon osakatalookiin:

http://www.automaticchoice.com/Catalogue/aw_340.pdf

Koska lootassa on irroitettava "kytkinkoppa", niin periaatteessa siihen voinee swapata erilaisia japsidieseleitä?
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 03.12.2011, 10:58
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Suurin ongelma lienee selvitellä tuon vaihteiston älylaatikon liitinjärjestys.[/QUOTE]

Joko on loytynyt tietoo?
Missa kaikki viisaat miehet on tosi paikassa?
__________________________________________________ ___________

Koska lootassa on irroitettava "kytkinkoppa", niin periaatteessa siihen voinee swapata erilaisia japsidieseleitä?

Olivat samasta autosta made in Japan ei oo oleellinen tieto miulle!
__________________________________________________ ___________

Saa auttaa
Terv Jyty
PS. Uima-altaan vesi saattaa turmella taan lapparin, joten jaan oottamaan
innokkaita vastauksia.
PS. 2 Joensuun lentokentan turvatarkastuksessa putosi taa samainen
lappari lattialle ja naytto halaki, voi vittu aattelin, taasko ostettava uusi
Hua Hinista.
Taalla menin nortin kauppaan, kesti 3 paivaa kun naytto kavi mutkan Bangokissa ja uusi paivitetty tuli paluupostissa.
Nyt toimii ja hintaa koko tivolille kertyi n. 100 eur.
Mitenkahan Suomessa?
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 09.12.2011, 17:07
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

No onko uusia ideoita?
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 09.12.2011, 23:49
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Niin tuohon liitinjärjestykseenkö?

sekö siis ei ole tuo jeeperin viestissä oleva? toinen rivi on c ja toinen d.

ARVAUS: Tuo mittaristosta tuleva nopeussingaali voisi olle sitä varten, että jos jakis vapaalla niin ei ala pistään pykäliä päälle/voi jopa lukita laatikon hydraulisesti,
että saa jakiksesta pykälän silmään tai sitten nimenomaan ei anna vaihdetta jos auto liikkuu parkkivaihteella... tms.

Ja jos ei toimi ilman tuota johtoa, niin sitten tonkimaan lisää
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 10.12.2011, 17:03
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.437
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
No onko uusia ideoita?
Tässä vaikkapa yksi linkki shiteristä, kun et jaksa itse etsiä.. mainitsin jo tuolla aiemmin että googlella löytyy:

http://radesignsproducts.com/default.aspx


Noita johtosarjojen yms. juttuja Jeeper jo laittoikin. Toyotan TCM:n liitinjärjestystä koitin etsiä, mutta tuntui olevan hankalaa. Eikö Jeepin versiosta ole mitään apua?

Tuota laatikkoa on näkynyt ainakin Toyotassa olevan myös täyshydraulisena jossain Cressidassa yms., eli aikana ennen älylaatikkoa. Tiedä sitten voiko tuollaista sähköohjattua helpolla muuntaa hydrauliseksi. Mutta jos tämä ei tule käyttöautoon, niin ei kait tuollainen elektroninen shifteri mikään huono idea ole?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 10.12.2011, 18:25
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.911
Perusasetus

ja tuolta TimoL linkin takaa:

http://radesignsproducts.com/Documen...40_87-88_Supra[1].pdf
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 10.12.2011, 18:34
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.132
Perusasetus

Mulla on jossain ylimääräisenä yks AW-4:sen TCM , Johtosarjaa ei kyllä enää ole.
Se olisi ainakin helpompi kytkeä kun löytyy helpommin tietoa johdoista.

Eikö Toyotalta löydy mitään kautta tuota Granvian kytkentäkaavaa?
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 11.12.2011, 05:27
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Tekeeko elektroninen shifteri lootasta automaatin vai pitaako sita
vaihtaa manuaalisesti?
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 11.12.2011, 11:26
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Tekeeko elektroninen shifteri lootasta automaatin vai pitaako sita
vaihtaa manuaalisesti?
Niillä pitää vaihtaa manuaalisesti. Osassa voi tökkiä ylös/alas ja osassa on nappulat, millä saa määrätä suoraan pykälän ja halutessaan hypätä neloselta ykköselle. Joissain on ohjaus momentinmuuntimen lukitukselle ja joissain ei.

Paras tapa saada se automaattiseksi olis etsiä jostain semmonen siihen soveltuva ohjausyksikkö. Tää loota on tosiaan melko yleinen, joten purkuosia Jeepeistä, Toyotista ja Volvoista ainakin kannattaa katella sillä silmällä.

Joku tässä ketjun varrella tais tarjotakin Jeepin merkkistä ohjausyksikköä. Mikäli johtosarjaa ei ole, tai siinä ois kuitenkin väärän mittaset johdot, löytyy ihan hyviä ja hienoja kytkentäkaavoja varmaan myös jostain.

Siitä en ole ihan supervarma, pärjääkö tuo Jeepin ohjaustietokone yksillään vai vaatiiko se kuvitteelliselta moottorinohjauskoneelta jotain signaaleja. Ainakin jotain ohjetta moottorikone antaa vaihdekoneelle, oisko just ollu kierroslukua ja tietoa siitä ajetaanko pintakaasulla hipistellen vai ei.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 11.12.2011, 17:10
Arska:n Avatar
Arska Arska ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.07.04
Sijainti: Valtimo, Finland.
Viestit: 1.707
Perusasetus

Siitä mekaanisesta kepistä ei muuten mene kakkonen päälle ollenkaan ilman sähköjä. L-asennossa laatikko on ykkösellä, 2-asennossa kolmosella ja D:llä ylivaihteella.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 11.12.2011, 17:43
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska Näytä viesti
Siitä mekaanisesta kepistä ei muuten mene kakkonen päälle ollenkaan ilman sähköjä. L-asennossa laatikko on ykkösellä, 2-asennossa kolmosella ja D:llä ylivaihteella.

Ilimanko aika voimaton "kakkosella"
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mistä SOA muutokseen pitkät jarruletkut? Jare Tekniikka & Jutustelu 18 19.09.2011 17:51
Automaattivaihteiston täyttö - ongelmia JERKKU Tekniikka & Jutustelu 6 13.04.2010 17:32
Tarvitaan apua renkaiden muutokseen... Tekniikka & Jutustelu 4 01.04.2006 19:24
Tarvitaan apua renkaiden muutokseen... Tekniikka & Jutustelu 0 31.03.2006 18:19
Pajeron automaattivaihteiston ilmiöitä HiluxMan Tekniikka & Jutustelu 5 17.07.2005 16:46


Sivu luotu: 13:39 (GMT +2).