![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Automaattivaihteiston muutokseen apua!6x6:sen moottori on Toyota 1KZ-TE Vaihteisto on Toyotan tomaatti, valmistaja Aisin Mod. 30-40 LE. Luovuttajana on ollut Toyota Granvia 4WD. Sähköä kulkisi tosi paljon, jos joku tietäisi minne ja miten = ei ole kytkentäkaavioita, eikä tarvittavia tietolähteitä moottorista vaihteistolle, luulen. On ecuja 2 kpl, 1 moottorille ja 1 vaihteistolle. Moottori toimii tyydyttävästi. Vaihdelaatikolle ei mene sähköjä lainkaan. vaihtaminen tapahtuu vaihdekeppiä liikuttamalla L-2-yms. manuaalisesti. Loota sallii vauhdissa vaihtamisen, siis se ei vaihda itsestään isommalle eikä pienemmälle. Neuvokaa viisaat miten loota muutetaan "vanhan ajan" toimivaksi tomaatiksi ilman sähköjä! Vai onko ainoa keino koko lootan vaihto? ![]() Terv Jyty
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
pikkasella googlauksella vaikuttais olevan sama toosa kuin Jeepuloissa yleinen AW4
kahella sähkösolenoidilla ohjattu perus yksinkertainen laatikko onko laatikon johtosarja ehjänä, värit luettavissa - lienee kuitenkin toteutettavissa ihan alkup kaltaisesti jos hiukan paneutuu, ihan mekaanishydrauliseks taitaapi olla aika haastava muutos... jos se on tuo AW4 niin pohditaan lisää...
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 19.11.2011 22:44 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Profiilissa kuvia
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä tuo on ulospäin sama laatikko kuin Jeep Cherokeen AW4, ja uskoisin että sisuskalutkin hyvin pitkälti samat (välityksissä voi olla eroa?). Samaa lootaa käytetty monissa Toyotoissa sekä esim. joissain Volvoissa.
Ei tuota oikein mekaaniseksi muuteta kun on sähköohjattu laatikko, mutta netistä löytyy sekä valmiita "stand- alone" shifteripaketteja tuohon, sekä rakennusohjeita sellaiselle. Jos et löydä Toyotan mukaan suoraan, niin kokeile etsimällä Jeepin AW4- laatikkoa. Tuon älyboksin liitin näyttää hyvin pitkälti samalta kuin Jeepin boksi.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
mulla on trooperissa juurikin tuo vaihteisto ja mulla on vaan yksi 4 asentoinen kytkin ja nippu releitä millä ohjaan laatikkoa, eli se on vähän niinkuin puoliautomaatti
![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ei tuota oikein mekaaniseksi muuteta kun on sähköohjattu laatikko, mutta netistä löytyy sekä valmiita "stand- alone" shifteripaketteja tuohon, sekä rakennusohjeita sellaiselle. Jos et löydä Toyotan mukaan suoraan, niin kokeile etsimällä Jeepin AW4- laatikkoa. Tuon älyboksin liitin näyttää hyvin pitkälti samalta kuin Jeepin boksi.[/QUOTE]
Anna muutama linkki, kiitos! |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Liittyskö nämä tähän laatikkoon:
http://www.greatlakesxj.com/tech/aw4shiftmod.html http://forums.offipalsta.com/showthr...t=75728&page=7 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Tarttis saada automaattiseksi! |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Vuonna miekka ja kilpi tuli AW4 sovitettua Zj:hin, Eipä se montaa johtoa tarvinut toimiakseen.
Tuossa yks kytkentäkaavio, Joka toimii myös 30-40LE laatikkoon. Onko moottorissa minkäänlaista anturia joka mittailee syöttövivun asentoa? Jos ei, Niin sinne voisi viritellä vivustoon vaikka Jeepin 4.0:sta kaasuläpän asentoanturin..... Tuo comfort/power switch kannattaa kytkeä suoraan. ![]() Toyotan kyktkentäkaavio: ![]() Viimeksi muokannut Jeeper : 20.11.2011 12:06 |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Kiitos!
Yritetaan saada jotain aikaiseksi ja kysytaan lisaa, jos ei osata! ![]() Terv Jyty |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Keppikin apparin puolelta käytetty
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Onko moottorissa minkäänlaista anturia joka mittailee syöttövivun asentoa?
Trottle Position Sensor löytyy. Onko Vehicle Speed Sensor oltava? Onko se sama kuin nopeusmittari, jota ei ole? |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Throttle position sensor mittaa kaasupolkimen asentoa, ja sen voi jättää toimintaan omalle paikallaan, tai rakennella pumpun kaasuvipuun. Suurin ongelma lienee selvitellä tuon vaihteiston älylaatikon liitinjärjestys. |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Tämä XJ:ssä käytetty tomaatti -AW-40 on tosiaan melkoinen yleistomaatti ja tunnetaan esim A340 ja muilla nimillä, Volvossakin sitä on tavattu. Tämä selkis, kun törmäsin tuohon osakatalookiin:
http://www.automaticchoice.com/Catalogue/aw_340.pdf Koska lootassa on irroitettava "kytkinkoppa", niin periaatteessa siihen voinee swapata erilaisia japsidieseleitä? |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Suurin ongelma lienee selvitellä tuon vaihteiston älylaatikon liitinjärjestys.[/QUOTE]
Joko on loytynyt tietoo? ![]() Missa kaikki viisaat miehet on tosi paikassa? ![]() __________________________________________________ ___________ Koska lootassa on irroitettava "kytkinkoppa", niin periaatteessa siihen voinee swapata erilaisia japsidieseleitä? Olivat samasta autosta made in Japan ei oo oleellinen tieto miulle! ![]() __________________________________________________ ___________ Saa auttaa Terv Jyty PS. Uima-altaan vesi saattaa turmella taan lapparin, joten jaan oottamaan innokkaita vastauksia. PS. 2 Joensuun lentokentan turvatarkastuksessa putosi taa samainen lappari lattialle ja naytto halaki, voi vittu aattelin, taasko ostettava uusi Hua Hinista. Taalla menin nortin kauppaan, kesti 3 paivaa kun naytto kavi mutkan Bangokissa ja uusi paivitetty tuli paluupostissa. Nyt toimii ja hintaa koko tivolille kertyi n. 100 eur. Mitenkahan Suomessa? |
#17
|
|||
|
|||
![]()
No onko uusia ideoita?
|
#18
|
|||
|
|||
![]()
Niin tuohon liitinjärjestykseenkö?
sekö siis ei ole tuo jeeperin viestissä oleva? toinen rivi on c ja toinen d. ARVAUS: Tuo mittaristosta tuleva nopeussingaali voisi olle sitä varten, että jos jakis vapaalla niin ei ala pistään pykäliä päälle/voi jopa lukita laatikon hydraulisesti, että saa jakiksesta pykälän silmään tai sitten nimenomaan ei anna vaihdetta jos auto liikkuu parkkivaihteella... tms. Ja jos ei toimi ilman tuota johtoa, niin sitten tonkimaan lisää |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Tässä vaikkapa yksi linkki shiteristä, kun et jaksa itse etsiä.. mainitsin jo tuolla aiemmin että googlella löytyy:
http://radesignsproducts.com/default.aspx Noita johtosarjojen yms. juttuja Jeeper jo laittoikin. Toyotan TCM:n liitinjärjestystä koitin etsiä, mutta tuntui olevan hankalaa. Eikö Jeepin versiosta ole mitään apua? Tuota laatikkoa on näkynyt ainakin Toyotassa olevan myös täyshydraulisena jossain Cressidassa yms., eli aikana ennen älylaatikkoa. Tiedä sitten voiko tuollaista sähköohjattua helpolla muuntaa hydrauliseksi. Mutta jos tämä ei tule käyttöautoon, niin ei kait tuollainen elektroninen shifteri mikään huono idea ole?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#20
|
||||
|
||||
![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on jossain ylimääräisenä yks AW-4:sen TCM , Johtosarjaa ei kyllä enää ole.
Se olisi ainakin helpompi kytkeä kun löytyy helpommin tietoa johdoista. Eikö Toyotalta löydy mitään kautta tuota Granvian kytkentäkaavaa? |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Tekeeko elektroninen shifteri lootasta automaatin vai pitaako sita
vaihtaa manuaalisesti? ![]() |
#23
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Paras tapa saada se automaattiseksi olis etsiä jostain semmonen siihen soveltuva ohjausyksikkö. Tää loota on tosiaan melko yleinen, joten purkuosia Jeepeistä, Toyotista ja Volvoista ainakin kannattaa katella sillä silmällä. Joku tässä ketjun varrella tais tarjotakin Jeepin merkkistä ohjausyksikköä. Mikäli johtosarjaa ei ole, tai siinä ois kuitenkin väärän mittaset johdot, löytyy ihan hyviä ja hienoja kytkentäkaavoja varmaan myös jostain. Siitä en ole ihan supervarma, pärjääkö tuo Jeepin ohjaustietokone yksillään vai vaatiiko se kuvitteelliselta moottorinohjauskoneelta jotain signaaleja. Ainakin jotain ohjetta moottorikone antaa vaihdekoneelle, oisko just ollu kierroslukua ja tietoa siitä ajetaanko pintakaasulla hipistellen vai ei. |
#24
|
||||
|
||||
![]()
Siitä mekaanisesta kepistä ei muuten mene kakkonen päälle ollenkaan ilman sähköjä. L-asennossa laatikko on ykkösellä, 2-asennossa kolmosella ja D:llä ylivaihteella.
|
#25
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ilimanko aika voimaton "kakkosella" |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mistä SOA muutokseen pitkät jarruletkut? | Jare | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 19.09.2011 17:51 |
Automaattivaihteiston täyttö - ongelmia | JERKKU | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 13.04.2010 17:32 |
Tarvitaan apua renkaiden muutokseen... | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 01.04.2006 19:24 | |
Tarvitaan apua renkaiden muutokseen... | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 31.03.2006 18:19 | |
Pajeron automaattivaihteiston ilmiöitä | HiluxMan | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 17.07.2005 16:46 |