Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Automaattivaihteiston muutokseen apua! (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90929)

Topi1982 18.11.2011 17:26

Automaattivaihteiston muutokseen apua!
 
6x6:sen moottori on Toyota 1KZ-TE
Vaihteisto on Toyotan tomaatti, valmistaja Aisin
Mod. 30-40 LE. Luovuttajana on ollut Toyota Granvia 4WD.
Sähköä kulkisi tosi paljon, jos joku tietäisi minne ja miten
= ei ole kytkentäkaavioita, eikä tarvittavia tietolähteitä moottorista vaihteistolle, luulen.
On ecuja 2 kpl, 1 moottorille ja 1 vaihteistolle.
Moottori toimii tyydyttävästi.
Vaihdelaatikolle ei mene sähköjä lainkaan.
vaihtaminen tapahtuu vaihdekeppiä liikuttamalla L-2-yms. manuaalisesti.
Loota sallii vauhdissa vaihtamisen, siis se ei vaihda itsestään isommalle eikä pienemmälle.

Neuvokaa viisaat miten loota muutetaan "vanhan ajan" toimivaksi
tomaatiksi ilman sähköjä! Vai onko ainoa keino koko lootan vaihto?:confused:
Terv Jyty

pee 18.11.2011 19:51

pikkasella googlauksella vaikuttais olevan sama toosa kuin Jeepuloissa yleinen AW4

kahella sähkösolenoidilla ohjattu perus yksinkertainen laatikko

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=93840

onko laatikon johtosarja ehjänä, värit luettavissa - lienee kuitenkin toteutettavissa ihan alkup kaltaisesti jos
hiukan paneutuu, ihan mekaanishydrauliseks taitaapi olla aika haastava muutos...

jos se on tuo AW4 niin pohditaan lisää...

Topi1982 19.11.2011 10:40

Profiilissa kuvia

Timo_L 19.11.2011 17:29

Kyllä tuo on ulospäin sama laatikko kuin Jeep Cherokeen AW4, ja uskoisin että sisuskalutkin hyvin pitkälti samat (välityksissä voi olla eroa?). Samaa lootaa käytetty monissa Toyotoissa sekä esim. joissain Volvoissa.

Ei tuota oikein mekaaniseksi muuteta kun on sähköohjattu laatikko, mutta netistä löytyy sekä valmiita "stand- alone" shifteripaketteja tuohon, sekä rakennusohjeita sellaiselle. Jos et löydä Toyotan mukaan suoraan, niin kokeile etsimällä Jeepin AW4- laatikkoa. Tuon älyboksin liitin näyttää hyvin pitkälti samalta kuin Jeepin boksi.

mettäsika 19.11.2011 20:54

mulla on trooperissa juurikin tuo vaihteisto ja mulla on vaan yksi 4 asentoinen kytkin ja nippu releitä millä ohjaan laatikkoa, eli se on vähän niinkuin puoliautomaatti :D

Timo_L 19.11.2011 22:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mettäsika (Viesti 820749)
mulla on trooperissa juurikin tuo vaihteisto ja mulla on vaan yksi 4 asentoinen kytkin ja nippu releitä millä ohjaan laatikkoa, eli se on vähän niinkuin puoliautomaatti :D

Sehän on juurikin tuo pee:n ylempänä mainitsema solenoidikytkentätsydeemi :) helpoin tapa kyllä, jos ei välttämättä kaikkien hienoin ja älykkäin :D

Topi1982 20.11.2011 09:20

Ei tuota oikein mekaaniseksi muuteta kun on sähköohjattu laatikko, mutta netistä löytyy sekä valmiita "stand- alone" shifteripaketteja tuohon, sekä rakennusohjeita sellaiselle. Jos et löydä Toyotan mukaan suoraan, niin kokeile etsimällä Jeepin AW4- laatikkoa. Tuon älyboksin liitin näyttää hyvin pitkälti samalta kuin Jeepin boksi.[/QUOTE]

Anna muutama linkki, kiitos!

Racingrabbit 20.11.2011 09:29

Liittyskö nämä tähän laatikkoon:

http://www.greatlakesxj.com/tech/aw4shiftmod.html

http://forums.offipalsta.com/showthr...t=75728&page=7

Topi1982 20.11.2011 10:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mettäsika (Viesti 820749)
mulla on trooperissa juurikin tuo vaihteisto ja mulla on vaan yksi 4 asentoinen kytkin ja nippu releitä millä ohjaan laatikkoa, eli se on vähän niinkuin puoliautomaatti :D

Puoliautomaatti se on mullakin, mutta manuaalinen.
Tarttis saada automaattiseksi!

Jeeper 20.11.2011 12:04

Vuonna miekka ja kilpi tuli AW4 sovitettua Zj:hin, Eipä se montaa johtoa tarvinut toimiakseen.

Tuossa yks kytkentäkaavio, Joka toimii myös 30-40LE laatikkoon.
Onko moottorissa minkäänlaista anturia joka mittailee syöttövivun asentoa?
Jos ei, Niin sinne voisi viritellä vivustoon vaikka Jeepin 4.0:sta kaasuläpän asentoanturin.....
Tuo comfort/power switch kannattaa kytkeä suoraan.


http://www.greatlakesxj.com/tech/TCU4.jpg

Toyotan kyktkentäkaavio:

http://img694.imageshack.us/img694/8906/a340diagram.png

Topi1982 20.11.2011 22:55

Kiitos!
Yritetaan saada jotain aikaiseksi ja kysytaan lisaa, jos ei osata!:cool:
Terv Jyty

Topi1982 21.11.2011 10:21

Keppikin apparin puolelta käytettyhttp://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=94021

Topi1982 21.11.2011 19:03

Onko moottorissa minkäänlaista anturia joka mittailee syöttövivun asentoa?

Trottle Position Sensor löytyy.
Onko Vehicle Speed Sensor oltava?
Onko se sama kuin nopeusmittari, jota ei ole?

Arska 21.11.2011 19:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 821416)
Onko moottorissa minkäänlaista anturia joka mittailee syöttövivun asentoa?

Trottle Position Sensor löytyy.
Onko Vehicle Speed Sensor oltava?
Onko se sama kuin nopeusmittari, jota ei ole?

Luulen että lootassa on oma nopeusanturi laatikon boksille, ja mittaristosta tulee vain jonkinlainen "varmuussignaali", jos tuo varsinainen anturi ei jostain syystä pelaa.
Throttle position sensor mittaa kaasupolkimen asentoa, ja sen voi jättää toimintaan omalle paikallaan, tai rakennella pumpun kaasuvipuun.

Suurin ongelma lienee selvitellä tuon vaihteiston älylaatikon liitinjärjestys.

Lassard 27.11.2011 17:46

Tämä XJ:ssä käytetty tomaatti -AW-40 on tosiaan melkoinen yleistomaatti ja tunnetaan esim A340 ja muilla nimillä, Volvossakin sitä on tavattu. Tämä selkis, kun törmäsin tuohon osakatalookiin:

http://www.automaticchoice.com/Catalogue/aw_340.pdf

Koska lootassa on irroitettava "kytkinkoppa", niin periaatteessa siihen voinee swapata erilaisia japsidieseleitä?

Topi1982 03.12.2011 10:58

Suurin ongelma lienee selvitellä tuon vaihteiston älylaatikon liitinjärjestys.[/QUOTE]

Joko on loytynyt tietoo?:confused:
Missa kaikki viisaat miehet on tosi paikassa?:D
__________________________________________________ ___________

Koska lootassa on irroitettava "kytkinkoppa", niin periaatteessa siihen voinee swapata erilaisia japsidieseleitä?

Olivat samasta autosta made in Japan ei oo oleellinen tieto miulle!:rolleyes:
__________________________________________________ ___________

Saa auttaa
Terv Jyty
PS. Uima-altaan vesi saattaa turmella taan lapparin, joten jaan oottamaan
innokkaita vastauksia.
PS. 2 Joensuun lentokentan turvatarkastuksessa putosi taa samainen
lappari lattialle ja naytto halaki, voi vittu aattelin, taasko ostettava uusi
Hua Hinista.
Taalla menin nortin kauppaan, kesti 3 paivaa kun naytto kavi mutkan Bangokissa ja uusi paivitetty tuli paluupostissa.
Nyt toimii ja hintaa koko tivolille kertyi n. 100 eur.
Mitenkahan Suomessa?

Topi1982 09.12.2011 17:07

No onko uusia ideoita?

BJ-40/76 09.12.2011 23:49

Niin tuohon liitinjärjestykseenkö?

sekö siis ei ole tuo jeeperin viestissä oleva? toinen rivi on c ja toinen d.

ARVAUS: Tuo mittaristosta tuleva nopeussingaali voisi olle sitä varten, että jos jakis vapaalla niin ei ala pistään pykäliä päälle/voi jopa lukita laatikon hydraulisesti,
että saa jakiksesta pykälän silmään tai sitten nimenomaan ei anna vaihdetta jos auto liikkuu parkkivaihteella... tms.

Ja jos ei toimi ilman tuota johtoa, niin sitten tonkimaan lisää

Timo_L 10.12.2011 17:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 827431)
No onko uusia ideoita?

Tässä vaikkapa yksi linkki shiteristä, kun et jaksa itse etsiä.. mainitsin jo tuolla aiemmin että googlella löytyy:

http://radesignsproducts.com/default.aspx


Noita johtosarjojen yms. juttuja Jeeper jo laittoikin. Toyotan TCM:n liitinjärjestystä koitin etsiä, mutta tuntui olevan hankalaa. Eikö Jeepin versiosta ole mitään apua?

Tuota laatikkoa on näkynyt ainakin Toyotassa olevan myös täyshydraulisena jossain Cressidassa yms., eli aikana ennen älylaatikkoa. Tiedä sitten voiko tuollaista sähköohjattua helpolla muuntaa hydrauliseksi. Mutta jos tämä ei tule käyttöautoon, niin ei kait tuollainen elektroninen shifteri mikään huono idea ole?

pee 10.12.2011 18:25

ja tuolta TimoL linkin takaa:

http://radesignsproducts.com/Documen...40_87-88_Supra[1].pdf

Jeeper 10.12.2011 18:34

Mulla on jossain ylimääräisenä yks AW-4:sen TCM , Johtosarjaa ei kyllä enää ole.
Se olisi ainakin helpompi kytkeä kun löytyy helpommin tietoa johdoista.

Eikö Toyotalta löydy mitään kautta tuota Granvian kytkentäkaavaa?

Topi1982 11.12.2011 05:27

Tekeeko elektroninen shifteri lootasta automaatin vai pitaako sita
vaihtaa manuaalisesti?:confused:

temmi_hoo 11.12.2011 11:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jyty (Viesti 827961)
Tekeeko elektroninen shifteri lootasta automaatin vai pitaako sita
vaihtaa manuaalisesti?:confused:

Niillä pitää vaihtaa manuaalisesti. Osassa voi tökkiä ylös/alas ja osassa on nappulat, millä saa määrätä suoraan pykälän ja halutessaan hypätä neloselta ykköselle. Joissain on ohjaus momentinmuuntimen lukitukselle ja joissain ei.

Paras tapa saada se automaattiseksi olis etsiä jostain semmonen siihen soveltuva ohjausyksikkö. Tää loota on tosiaan melko yleinen, joten purkuosia Jeepeistä, Toyotista ja Volvoista ainakin kannattaa katella sillä silmällä.

Joku tässä ketjun varrella tais tarjotakin Jeepin merkkistä ohjausyksikköä. Mikäli johtosarjaa ei ole, tai siinä ois kuitenkin väärän mittaset johdot, löytyy ihan hyviä ja hienoja kytkentäkaavoja varmaan myös jostain.

Siitä en ole ihan supervarma, pärjääkö tuo Jeepin ohjaustietokone yksillään vai vaatiiko se kuvitteelliselta moottorinohjauskoneelta jotain signaaleja. Ainakin jotain ohjetta moottorikone antaa vaihdekoneelle, oisko just ollu kierroslukua ja tietoa siitä ajetaanko pintakaasulla hipistellen vai ei.

Arska 11.12.2011 17:10

Siitä mekaanisesta kepistä ei muuten mene kakkonen päälle ollenkaan ilman sähköjä. L-asennossa laatikko on ykkösellä, 2-asennossa kolmosella ja D:llä ylivaihteella.

Topi1982 11.12.2011 17:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arska (Viesti 828109)
Siitä mekaanisesta kepistä ei muuten mene kakkonen päälle ollenkaan ilman sähköjä. L-asennossa laatikko on ykkösellä, 2-asennossa kolmosella ja D:llä ylivaihteella.


Ilimanko aika voimaton "kakkosella"


Sivu luotu: 20:38 (GMT +2).