![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#176
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#177
|
||||
|
||||
![]()
Vähän rälläkkää ja pientä lekaa tarjottu takapyörän aukkojen takareunaan ja vot, johan tuli sopivasti tilaa renkaiden pyöriä! Hausjärven keikan aikana selkisi, että TJn takalevikkeitä ei ehkä kannatakaan laittaa paikalleen; tilaa ei tarvittane nyt avarrettua paria kolmea senttiä enempää. Renkaat tulee kyllä hieman ulos orkkislevikkeistä, mutta ei haitanne. TJ:n levikkeet on jotain 70mm vakioita leveämmät, joten jos huhun mukainen tieto pitää paikkansa - että auton takaosa on leveämpi kuin etunen - niin TJn levikkeitä ei ehkä saa leimattua (max levitys per puoli = 50mm).
Jahka kunnollisen cut and fold -operaation saa aikanaa tehtyä puskurinpäiden ja muiden tykötarpeiden kanssa, niin siihen mennessä selvinnee voiko TJ:n levikkeet saada kilpiin. Ajellaan nyt siihen asti vakioilla.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#178
|
||||
|
||||
![]()
Nyt sitten on testailtu Kulmakorven maatossa Kaimanit, sekä kertaalleen viritetty XJ:n alusta. Varsinkin takapään jousiriipukkeiden asetukset pääsivät oikeuksiinsa, kun reilulla ulosjoustolla alkoi todella olla käyttöä kunnon ristiriipuntaa useasti tarjoavassa maastossa.
Renkaat puolestaan toimivat odotetun kaltaisesti mutavellissä; huomattavasti Saharoita paremmin. Nöyrtymisen paikkakin löytyi, kun auto luisui reitillä poikittain muutaman puun väliin keula taivasta kohti ja mahastaan kiinni. Putkikin irtosi, joten joutui kunnon mutavellissä vielä asennushommiin. ![]() ![]() ![]() Kun pakkaset alkoivat sopivasti paluumatkalla - todellakin kannatti kantaa 30L vettä ja painepesuri mukana Kulmaan! - niin voi laittaa puhtaan auton talliin seisomaan ja väkästellä vaihteeksi "jotain ihan muuta"... ![]() Tässä vielä pikku pätkä päivän tapahtumista: http://www.youtube.com/watch?v=0b3h3RL9hYw
__________________
Raha ja romut rauhottaa. Viimeksi muokannut WinChester : 20.11.2011 17:15 |
#179
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Pitää katsastaa videot sillä silmällä läpi, niistä yleensä näkee renkaiden liikkeet paremmin kuin kuskin penkiltä. Alle 0.5bar voi olla ilman BL:a jo liikaa...
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#180
|
||||
|
||||
![]()
Johtuen Kulmakorvessa irronneesta ja lutakkoon uponneesta vakiosta takalevikkeestä, nyt alkaa TJ:n takalevikkeiden asennus. Kokeillaan nyt ensin pelkästään oikeaa puolta, kun TJ:n levikkeen perhana voi jonkun tiukan katsurin mielestä olla liian leveä tai korkea. Samalla näkee miten auto mahtuu kapeista paikoista. Renkaat ainakin mahtuvat heittämällä levikkeiden sisäpuolelle, eikä tartte pahemmin suurennella pyöräaukkoja muutenkaan. Jos ilmenee jotain ropleemia, niin näin saa vielä vanhan vakiolevikkeen takaisin.
Jotkut suosittelivat katkaisemaan levikkeen kahtia ja laittamaan etuosan kiinni oveen. Tähän en lähde, koska kovaan osuessaan saumakohta tökkää ja voi repeytyä pahastikin irti. Takaoven aukomisessakin on omat riskinsä, kun katkaistu levike voi repiä varomattoman käsissä muutakin kuin takin helmat... Sensijaan runkoon kiinnitetty levike korkeintaan pullistuu "pusuissa" ja saa olla huomattavasti pahempi tälli että repeää. Tämä oli havaittavissa viime metsäreissulla jo etulevikkeiden osalta. EDIT: Etulevikkeet siis pullistui sivulta puuta vasten suoraan ajettaessa (TJ:n levikemalli tökkää suoraan edestä toisin kuin XJ:n oma) ja palasi takaisin nojailun loputtua. Jos repeää irti tänäisyn voimasta, niin sitten särkyy jo melko paljon muutakin kuin pelkkä levike. On nää orkkikset vaan hyvää muovia, kun ei kovastakaan käsittelystä ole vielä moksiskaan! Timo_L muistaakseni ajoi maassa olevasta levikkeestä autolla yli, eikä siihen jäänyt jälkeäkään! Siis levikkeeseen... ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. Viimeksi muokannut WinChester : 05.12.2011 23:01 |
#181
|
||||
|
||||
![]()
Oikea takalevike on paikallaan, vaatii vielä pientä leikkelyä alareunasta. Levitystä tulee reilusti orkkikseen verrattuna eli 50mm => 120mm lokarin reunasta. Ulkoreuna joustaa painettaessa onneksi sekin reilusti (n. 20-30mm), joten leimalle sallitusta +50mm levityksestä selvitään kunnialla. Tilannehan on sama kuin jos levikkeen uloin reuna olisi Etolan kumilärpäkettä, tms. Nyt ei ainakaan tartte pelätä kivien sun muun takapyörästä sinkoavan roinan särkevän peilejä, kun annetaan happea.
Leimatut 31" Saharat orkkisvanteilla mahtaa näyttää melkoisilta suoleikkureilta 33":n tilalla...
__________________
Raha ja romut rauhottaa. Viimeksi muokannut WinChester : 06.12.2011 15:28 |
#182
|
||||
|
||||
![]()
Nonnih, sitten vain Kulmakorpeen ensi viikolla! Ei näytä ollenkaan hullummalta nuo TJ:nlevikkeet tosiaan takana
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#183
|
||||
|
||||
![]()
Voishan sitä yrittää, kun taitaa olla ainut mahis enää tänä vuonna. Jos se irronnu levikekin vielä löytyis...
Lainaus:
![]() ![]() Melkoisen sipistelyn sai kyllä tehdä ennenkuin noi alkoi istua. Vasen voi mennä paikalleen helpommin, kun nyt tietää mistä pitää leikata ja kuinka paljon, siis PALJON! Silti on melkoinen tekele, kun on kiinni kumitiivisteellisillä poraruuveilla ja päällä Sika-Flexiä. Ei tahtonut oikein taipua, jolloin tulee helposti levikkeen yläreunan ja lokarin väliin ammottava aukko vetämään kaikkea kuraa => Sikaa saumaan, niin pysyy kiinni eikä tartte pelätä jäätymistä ja aukipoksahtelua. Samalla joustaa paremmin pusuissa, eikä ole kokonaan ruuvien varassa. Laitan ehkä poppareilla vasurin mutta katsoo nyt. Huomisen ajon jälkeen pitää katsoa voiko takasisäänjouston rajoitusta vähentää (nyt +100mm orkkiksesta). Ulosjoustoa on 120mm ja sisään 110mm, joilla menee melkoisesta ristiriipunnasta pidolla... ![]() ![]() Seuraava etenemistä edistävä kampe mahtaa olla sitten jo etuvinssi, jota varten pitää katsella simpukan vahvistusoperaatiossa petipaikat valmiiksi...
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#184
|
||||
|
||||
![]()
Viimeinenkin TJ:n takalevike on sitten paikallaan. Jostain kumman syystä otteessa oleva korin leveys (1790mm) on mittausten perusteella todellista pienempi, joten näillä todella paljon koria levittävillä lärpyköillä todennäköisesti voi jopa käydä niin, ettei tartte edes muutoskatsastaa! Mittaustavasta riippuen leveys ei takana (leveämpi kuin etunen) huonoimmassakaan tapauksessa ylitä +50mm per puoli. Jossain asiassa sentään pientä mahdollisuutta olla törmäämättä pykäläviidakon rajoituksiin! Enkä todellakaan valita!
![]() ![]() ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#185
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#186
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Koska levikeaine on pehmeää, voi hölläkätinen katsuri todeta ettei tartte muutoskatsastaa ollenkaan, koska otteessa olevat mitat eivät ylity, vaikka TJ:n levike on takana n. 70mm XJ:n orkkista leveämpi. Tiukka katsuri puolestaan voi muutoskatsastuksen määrätä, mutta siitäkin selviää siis rahalla. Sitähän minä tässä nyt ylitiukkojen katsureiden kanssa paljon tapeltuani hihkuinkin että ylileveä "laiton" osa onkin em. syystä laillinen. ![]() ![]() ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#187
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ööö, eiks 70mm+70mm oo yhteensä 140mm?? Muutoskatsastuksella sallittu suurin levennys on ton 100mm, niin ongelmia saattaa katsastuksessa tulla. Levikkeen materiaali ei kyllä vaikuta tohon hommaan mitenkään. |
#188
|
||||
|
||||
![]()
Onhan levikkeen materiaalilla sen verran merkitystä ettei pehmeitä levikkeitä lasketa korin leveyteen, niinku ei peilejäkään.
|
#189
|
||||
|
||||
![]()
Peilejä ei täälläkäänpäin Suomea mitata korin leveyteen, mutta kumilärpäkkeet kaarissa on kyllä samalla tavalla levikkeet kuin esimerkiksi peltisetkin.
|
#190
|
||||
|
||||
![]()
Oli "uudet" levikkeet sitten orkkiksiin verrattuna kuinka leveät tahansa, kyseiset lakipykälät eivät puhu mitään niiden maksimileveydestä, vaan auton kokonaisleveydestä, joka seisoo otteessa. Jos/kun se ei suurene enempää kuin max 100mm, on homma OK. Auton + levikkeiden leveys kun siis EI ole sama asia kuin otteeseen merkitty kokonaisleveys.
Mitatkaapas XJ:n omistajat huviksenne autonne todellinen leveys edestä ja takaa, niin huomaatte niiden välisen eron sekä sen, että mitattu on jotain muuta kuin otteessa. "Keltsin" kanssa näitä millejä on viime kesästä asti vertailtu levikehommia suunnitellessa ja todettu olevan yhtenevät. Jos minun ja Keltsin autot on tässä suhteessa muista poikkeavia, niin kuten sanottu en todellakaan valita! ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#191
|
||||
|
||||
![]()
Selvis sitten syy, miksi leveydet on mitä on. Wikipedia tietää seuraavaa, eli vanhin XJn korimalli on levein! Keltsin (-95) ja mun (-99) vuosimallit on ne kapeimmat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Cherokee_%28XJ%29 1987-93: 70.5 in (1,791 mm) 1994-96: 67.7 in (1,720 mm) 1997-99: 67.9 in (1,725 mm) 2000-01: 69.4 in (1,763 mm)
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#192
|
||||
|
||||
![]()
Jaa, että noita olisi noin montaa eri "korimallia" Itse olen mieltänyt, että niitä olisi vain kaksi, vanha kantikkaampi korinen sekä siitä hieman pyöritelty facelift...
Toi meikäläisen XJ on muuten -93 (valmistettu -92), ei -95 kuten tuossa edllisessä viestissä lukee. |
#193
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Korimalleja on ollut kaksi, peilejä ei montaa erilaista ole, eikä ainakaan noissa ikävuosissa tietäkseni tuollaisia eroja muutenkaan (paitsi '97-> ). Sitä kyllä mietin mistä moiset erot voisi tulla? Pitäisi tehtaan huoltokirjasta melkeen katsoa että saisi oikean tiedon. Tuossa jos miettii niin olisi muka jopa 7cm eroja leveydessä.. vaikea uskoa ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#194
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Sori joo, niinpä se olikin -93. Noi -92 millit ei sitten kai pidäkään paikkaansa, kun sun auto on "kapeampi"...? Lainaus:
![]() Omien mittausteni puolesta asentamillani TJ:n levikkeillä tulee todellista leveyttä lisää vähän mittaustavasta riippuen n. 140mm, joka on kokonaisleveytenä kirkkaasti vielä otteen 1790mm + 100mm sisäpuolella; sikäli nuo imoitetut millit pitää paikkansa. Se nyt tästä vielä puuttuisi, että katsurit alkaisi mittaamaan lisättyä levikkeen leveyttä, eikä lisättyä kokonaisleveyttä... ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. Viimeksi muokannut WinChester : 16.01.2012 15:29 |
#195
|
||||
|
||||
![]()
Ei katsuri voi arvioida auton leveyttä mittaamalla pelkästään koripinnan ja levikkeen ulkoreunan välistä mittaa (sun tapauksessa 70mm/puoli) Eihän se katsuri tiedä kuinka paljon peltiä on leikattu uusien levikkeiden alta (auton leveys muuttuu mitä ylemmäs/alemmas kylkilinjassa mennään) tai minkälainen se vanha poistettu lokarinkaari on edes ollut
![]() Mittaus on suoritettava levikkeen ulkoreunasta toisen puolen levikkeen ulkoreunaan ja verrattava tätä rekisteriotteessa olevaan mittaan (tässä tapauksessa 1790mm), joten max. leveys XJ:ssä on 1790mm + 100mm = 1890mm. Tiedän tämän vaan siitä, kun aikoinaan tuli korvattua erään auton 30mm leveät lokarinkaaret 40mm leveämmillä (kokonaisleveys kaarella oli 70mm) Tuo auto sitten tutkittiin todella tarkasti muutoskatsastuksessa johtuen ko. auton rengastuksesta katsurin kanssa keskellä hallia käydyn erittäin kovasanaisen ja -äänisen "pikku keskustelun"... |
#196
|
||||
|
||||
![]()
Noo jos nyt jatkossa pääsisi katsureiden villeistä pykälätulkinnoista vähemmällä. Olisin mieluummin pitänyt vakiolevikkeet takana, niin mahtuisi ahtaista paikoista paremmin. Vaan kun toinen takalevike jäi Kulman johonkin kurakkoon, niin pakkohan se oli jollain korvata.
![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#197
|
||||
|
||||
![]()
Nyt on sitten Kaimanit testattu Punkan paksussa lumihangessa ja ei voi kun kehua!
![]() ![]() ![]() ![]() Jos jotain miinusta pitäisi mainita lumikäyttäytymisestä, niin pitkittäispidon ollessa hyvä auto puskee jyrkissä käännöksissä melko reilusti ja varsinkin hapella. Pienellä kaasulla kun vedättää, niin kääntyy helpommin jyrkkää mutkaa. Tuli kokeiltua vain pikkupuolen lukittua nelivetoa, ehkä isolla puolella ilman lukkoa olisi voinut kääntyä paremmin... ************************************** Aikaisemmalla Kulmakorven reissulla (n. 230km) gasoa paloi n. 55L, joka on melko paljon. Miinuksena näissä isoissa renkaissa on nääs se, että kärriä vetäessä - niin pieni kuin tuo GAZ-704 onkin - 80km/h vauhdissa täytyy pitää pakkokolmonen päällä ja kierrokset luokkaa 2000rpm. Nelosella kierrokset tippuu 1500n tietämille ja siitä ei tule mitään. Tartteisi siis esim. 4.1-välitystä, mutta maastossa riittää ihan hyvin tuo 3.55-välitys pikkupuolen nelarilla. Eipä ainakaan jää enää niin herkästi sutimaan. Pidon riittäessä gasoakin palaa reiluummin... Seuraavaa ajopäivää odotellessa. ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#198
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#199
|
||||
|
||||
![]()
Kolmonen on sinänsä OK - vähän enemmän voisi kierroksia tosin olla kuin nafti 2000 - mutta ongelma tuleekin enempi siitä ettei nelosta voi käytää ollenkaan ja ylämäkeen kolmonen on kärrin kanssa liian pitkä ja kakkonen turhan tiheä. Tiuhemmalla perävälityksellä olisi kaikki pykälät käytössä. No, metsäautohan tämä onkin,eikä käyttis.
__________________
Raha ja romut rauhottaa. |
#200
|
||||
|
||||
![]()
Selvisi syy pitkään vaivanneeseen ongelmaan kuskin penkin lintallaan olosta; penkin yksi hitsisauma on revennyt:
Jossain rinteessä tuli toissakesänä keula taivasta kohden pikku töyssy taaksepäin, jolloin allekirjoittaneen koko elopaino rysähti selkänojaa vasten. Penkin kiinnike kiskoihin repeytyi, mutta sen korjaamisesta huolimatta penkki pysyi vinossa; tässä siis syy. Uusi penkki (vasemmalla) on nyt hankittu, siitä vain puuttuu Jeepin kangaspenkeissä hyvinkin harvinainen lämmitin; toisin kuin alkuperäisessä (oikealla). Koska auto on lämpimässä tallissa ja lähtee tulille aina sieltä, ei lämmittimelläkään tee mitään, joten nyt vain penkit pesuun ja uusi kiinni. Vanhan voi hitsata kuntoon sitten kun -25°C pakkanen on vaihtunut plusmerkkiseksi... ![]()
__________________
Raha ja romut rauhottaa. Viimeksi muokannut WinChester : 04.02.2012 21:36 |
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Jeep Cherokee ltd 4.0 -91 | Traveler | O/M/V Ajoneuvot | 10 | 10.06.2009 23:18 |
Myydään jeep cherokee | kaiffari | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 14.04.2009 21:41 |
Jeep Cherokee 4.0?? | mattijun | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 30.12.2008 16:33 |
Jeep Cherokee Xj vm.-89 | O/M/V Ajoneuvot | 7 | 29.06.2006 19:48 | |
Ostetaan jeep cherokee/grand cherokee vanteet | O/M/V Muut | 5 | 16.12.2005 21:50 |