Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.03.2011, 12:31
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.816
Angry

Cup Suunnistuksesta Pois jäämistä.


Huutakaa Hep Kaikki jotka noin viimeisen 3vuoden aikana jättäytynyt cuppi sarjan ajamisesta jatkuvien sääntö muutosten pois.ja laittakaan syy.

HEP.

Suurin syy ettäi puna lapuilla protoissa/modissa saa aja niin monta kyydissä kuin haluaa,jos Leimaa ja maksaa vakuutukset ja dieselvero niin en saa ajaa kuin 2henk miehistöllä kun on leimattu paketti autoksi.

Vinssien koukut piti tulla sellaisiksi paskoiksi joita kukaan täys-järkinen ei safarilla käytä.
ja Vetopisteet joita autovalmistajat on käyttänyt jo -40luvulta niin ei kelpaa tollasiin kisoihin?vaan pitää olla jotain mätiä u-pultteja hitsattu runkoaisan päähän.

saatan käydä ajamassa jonkun kisan tänävuonna EHKÄ jos jaksan.


Viimeksi muokannut tapsa4x4 : 06.03.2011 12:36
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.03.2011, 21:20
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

itse jäin pois koska alkoi muistuttamaan liikaa uima ja trial kilpailuja alkuperäisestä ideasta ei ole juuri mitään jäljellä
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 07.03.2011, 00:03
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Ensinnäkin kiitokset 4x4-maailman toimituksen, miten hyvän lehdykän ovat saaneet aikaan. Ja joita sattui olemaan 2kpl irtomyynnissä Viinijärven S-Marketissa!
Mutta lehteä lueskellessä Byrocratin kirjoitus "Kaarilla vai ilman" nosti vähä karvoja pystyyn.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Byrocrat
"Offi-suunnistuksen kilpailu/sääntö -työryhmältä toivoisi uskallusta ja selkärankaa , että päätyisivät noudattamaan autojen tekniikka-asioissa samoja sääntöjä kuin offi-trialissa."
OK, eihän pääkaaret takatuin ole paha nakki, mutta jos auton ympärillä on jo valmiiksi kattava 6-pistekehikko, niin mielestäni voitaisiin antaa pientä säännöistä luistamista takatukien suhteen, pääkaaren paikan suhteen, ym. asisoiden suhteen, jotka syntyvät kompromissina useiden muiden asioiden suhteen.

Onko näissä säännöissä ikinä huomioitu, jos autoa käytetään muutoinkin kuin pelkkään kisakäyttöön tai autossa pitäisi matkustaa useampi, kuin kaksi henkilöä?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 07.03.2011, 00:17
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Ja tässä kohtaa on ihan turha vedota mihinkään turvallisuuskohtiin, kun ne on jo koitettu :P



Tuossa kohtaa hyppäs hojo kylelleen tuolta kallion päältä "laittomille kaarille"

Itse koriin ei tullut kuin pieniä naarmuja, koska ulkopuoliset kaaret otti kaiken vastaan.

Kaarethan ei kelpaa trialiin, eikä suunnistukseen, koska pääkaari kulkee A-pilarin mukaisesti yli, jolloin on kuskin ja apparin päällä. eli eivät ole etupuollella!

Kaarien alapäät eivät ole korissa, vaan kylkiputkissa.

hassusti ne vaan toimii paremmin kuin vaadittavat "päälkaari takatuin"
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 07.03.2011, 00:17
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Aikaa ei vain löydy kaikkeen.....


Työt haittaa pahasti harrastuksia. Toivottavasti (harrastus) ajat paranee ja työt vähenee.
No sivusta seuranneena onhan niitä sääntöjäkin vatvottu kuin "voita kirnussa".
Kuitenkin kaikenlaista kokeilleena voin sanoa että juuri nämä harraste puolen suunnistukisat ovat parasta mitä voidaan järjestää ns. jokamiehen itensä löytämiseksi, voittamiseksi ja muiden harrastajien huomaamiseksi.
ps. Älkää tappako hyvää harratusmuotoa liian jäykällä olemuksella.
Toivottavasti kaikilla on "rento meinki".
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 07.03.2011, 08:37
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.475
Perusasetus

Aika vakaathan nuo säännöt on olleet suunnistuksen puolella, joten en kyllä isommin valittais tästä aiheesta. Kaarettomalla pääsee ajamaan samoin kuin kaksipaikkaisellakin, joten osallistumista aikaisemmin mainitut muutokset eivät estä. Tietysti edun antaminen muille harmittaa, mutta sellaista se välillä on. Muitakin epäkohtia voidaan keksiä jos niitä lähtee kaivelemaan omasta tai muiden näkökulmista:

-GPS:ien käyttäminen on sallittu vaikka jotkut ei halua käyttää tietokonetta vaan suunnistaa kartalla ja kompassilla
-Ovikosketus riittää rastikuvissa - Volvo-kuskeille helpotusta kun ovet kääntyvät eteenpäin
-Yli kaksihenkiset tiimit on sallittu - syrjii kaksipaikkaisia autoja
-Kuvausketjut ei sallittu - vaarantaa kaksihenkisiä tiimejä kun kuskin pitää nousta ulos autosta kuvaan
-Huoltotiimien käyttäminen - Ne kenellä ei ole huoltoa joutuvat huoltamaan autonsa ja tiiminsä itse
-Useissa kisoissa rasteja on vedessä vaikka kaikki autot eivät kestä veteen upottamista
-Jeepin kaaret ei kelpaa vaarallisille rasteille
-Case: Omat renkaat on 5 mm isommat kuin tulkki - tulkin mitan päälle pitäisi lisätä toleranssi kun ei 5 mm ylitys mitään haittaa
-Ajorampit sallittu - syrjii niitä ketkä eivät ole ehtineet tekemään paikkoja pitkille rampeille
-Muita kuljettajia saa auttaa - kaksi autokuntaa voi ajaa tiiminä ja saada suurta etua siitä

Osa ylläolevista on mielestäni ihan oikeasti epäkohtia, mutta valtaosa on kieli poskessa kirjoitettuja. Itse meinaan siis ajaa täyden CUPin ja vieläpä ihan tosissaan - vaikka auto ei ylläolevan listan perusteella olekaan hyvä suunnistukseen.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.03.2011, 09:36
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

välillä vaan ei kiinnosta,

eniten alkoi tökkiä se kahden hengen voimin kisatessa huoltokaluston siirtämisen "luvattomuus" ajoalueiden lähelle - täysin älytön pykälä, jonka vois vieläkin hieroa kuntoon niin, ettei se aiheuttais ongelmia - helpottais ja järkeistäis pirusti pikkutiimejä
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.03.2011, 11:24
joker:n Avatar
joker joker ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.04
Sijainti: Kuortane, Finland.
Viestit: 1.782
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 Näytä viesti
Huutakaa Hep Kaikki jotka noin viimeisen 3vuoden aikana jättäytynyt cuppi sarjan ajamisesta jatkuvien sääntö muutosten pois.ja laittakaan syy.

HEP.

Suurin syy ettäi puna lapuilla protoissa/modissa saa aja niin monta kyydissä kuin haluaa,jos Leimaa ja maksaa vakuutukset ja dieselvero niin en saa ajaa kuin 2henk miehistöllä kun on leimattu paketti autoksi.

Vinssien koukut piti tulla sellaisiksi paskoiksi joita kukaan täys-järkinen ei safarilla käytä.
ja Vetopisteet joita autovalmistajat on käyttänyt jo -40luvulta niin ei kelpaa tollasiin kisoihin?vaan pitää olla jotain mätiä u-pultteja hitsattu runkoaisan päähän.

saatan käydä ajamassa jonkun kisan tänävuonna EHKÄ jos jaksan.

Tuon homman on annettu ymmärtää että tuo Henkilö määrä on orkkiskessa ja stanuissa seurattu asia mutta modi ja protoissa ei niin huomioitava asia. Onhan stanuissa voittanut kahden hengen huoltoauto jossa kolme henkeä eikä se ainakaan tuntunut kiinnostavan ketään. Meirän läjä ainakin oli kisaaikoina henkilöauto ja metsästys käytössä ei kaaret sisällä haitannut mitään.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 07.03.2011, 12:02
H&K:n Avatar
H&K H&K ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.619
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja joker Näytä viesti
Tuon homman on annettu ymmärtää että tuo Henkilö määrä on orkkiskessa ja stanuissa seurattu asia mutta modi ja protoissa ei niin huomioitava asia.

Kysyin tota asiaa joskus cup- komitealta sähköpostitse. Vastauksena oli että rekisteriotteeseen merkitty henkilömäärä koskee kaikkia kilvellisiä autoja luokasta riippumatta. Eli Sulle on annettu ymmärtää toi homma täysin eri tavalla kun mulle...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 07.03.2011, 12:15
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Tuon homman on annettu ymmärtää että tuo Henkilö määrä on orkkiskessa ja stanuissa seurattu asia mutta modi ja protoissa ei niin huomioitava asia.
Lainaus:
Kysyin tota asiaa joskus cup- komitealta sähköpostitse. Vastauksena oli että rekisteriotteeseen merkitty henkilömäärä koskee kaikkia kilvellisiä autoja luokasta riippumatta. Eli Sulle on annettu ymmärtää toi homma täysin eri tavalla kun mulle...
No esim takapenkillisen pakettiauto-huoltoauton kieltää jo tieliikennelait, eihän suunnistuskisat anna niihin mitään vapauksia. Siirtoluvalla liikkuva katsastamaton/kilvetön auto ei välttämättä ole sellainen kuin rekisteriotteessa joten paikkalukukin voi poiketa.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 07.03.2011, 12:23
Picu Picu ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.10
Sijainti: Vampula
Viestit: 916
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti

eniten alkoi tökkiä se kahden hengen voimin kisatessa huoltokaluston siirtämisen "luvattomuus" ajoalueiden lähelle - täysin älytön pykälä, jonka vois vieläkin hieroa kuntoon niin, ettei se aiheuttais ongelmia - helpottais ja järkeistäis pirusti pikkutiimejä
Meillä ei ole koskaan ollut mitään kielteistä sanottavaa vallitsevia sääntöjä kohtaan. Mahdolliset viat ja puutteet omassa autossa on korjattu vaikka ennen katsastusta hammasta purren.

Mutta toi Peen mainitsema huoltoauton luvaton siirtäminen ajoalueen läheisyyteen kilpailijan ohjastamana on täysin käsittämätön pykälä. Luuleeko joku tosiaan että sillä saavutetaan jotain kilpailuetua jos kilpailussa oleva kaveri siirtää huoltoauton siirtymällä seuraavalle ajoalueelle kilpa-auton takana. Juuri tämä pykälä on aikaansaanut sen että meistä tuli tähdenlento suunnistuskisoissa. Yhdellä autolla kaksi jannua tai kahdella autolla yhteensä 4 jannua, huoltoautoa ei saa ajaa kukaan. Ja niiden innokkaiden huoltoauton kuljettajien saanti koko viikonlopun syövään tapahtumaan ei ole tuntunut ketään kiinnostavan.

Mutta ei tämä silti ole este kilpailuun osallistumiselle. Aiomme jatkossakin osallistua harvakseltaan ja toivoa että kilpa-auto kestää ja että emme tarvitsisi minkäänlaista huoltoa keskellä metsää. Vähän niinkuin rulettia pelaisi.
__________________
Team Kutunjuuston "kätevä emäntä"

You Tube

Facebook/Kutunjuusto
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 07.03.2011, 12:26
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Aika vakaathan nuo säännöt on olleet suunnistuksen puolella, joten en kyllä isommin valittais tästä aiheesta. Kaarettomalla pääsee ajamaan samoin kuin kaksipaikkaisellakin, joten osallistumista aikaisemmin mainitut muutokset eivät estä. Tietysti edun antaminen muille harmittaa, mutta sellaista se välillä on. Muitakin epäkohtia voidaan keksiä jos niitä lähtee kaivelemaan omasta tai muiden näkökulmista:

-GPS:ien käyttäminen on sallittu vaikka jotkut ei halua käyttää tietokonetta vaan suunnistaa kartalla ja kompassilla
-Ovikosketus riittää rastikuvissa - Volvo-kuskeille helpotusta kun ovet kääntyvät eteenpäin
-Yli kaksihenkiset tiimit on sallittu - syrjii kaksipaikkaisia autoja
-Kuvausketjut ei sallittu - vaarantaa kaksihenkisiä tiimejä kun kuskin pitää nousta ulos autosta kuvaan
-Huoltotiimien käyttäminen - Ne kenellä ei ole huoltoa joutuvat huoltamaan autonsa ja tiiminsä itse
-Useissa kisoissa rasteja on vedessä vaikka kaikki autot eivät kestä veteen upottamista
-Jeepin kaaret ei kelpaa vaarallisille rasteille
-Case: Omat renkaat on 5 mm isommat kuin tulkki - tulkin mitan päälle pitäisi lisätä toleranssi kun ei 5 mm ylitys mitään haittaa
-Ajorampit sallittu - syrjii niitä ketkä eivät ole ehtineet tekemään paikkoja pitkille rampeille
-Muita kuljettajia saa auttaa - kaksi autokuntaa voi ajaa tiiminä ja saada suurta etua siitä

Osa ylläolevista on mielestäni ihan oikeasti epäkohtia, mutta valtaosa on kieli poskessa kirjoitettuja. Itse meinaan siis ajaa täyden CUPin ja vieläpä ihan tosissaan - vaikka auto ei ylläolevan listan perusteella olekaan hyvä suunnistukseen.
Noista kokonaisen 1 kisan kokemuksella eniten itelle ihan orkkispelillä aiheutti tuskaa kun ei jaettu paperikarttoja, voisko saaha edes orkkikseen kun ei osaa käyttää mitään tietokonetta, kuvaussäännöt hassuja kun ei kelpaa että kuski istuu autossa ja pitää kiinni rastilipusta mutta toinen käsi ei näy :-)) meikäläisen orkkis ei edes kulje vaarallisille rasteille, veteen ei onneksi pakko ajaa, joskus miettiny jos jukola järjestettäisiin samoilla periaatteilla niin suunnistajilla pitäis olla kallio kiipeilyvarusteet ja sukellus vermeet :-) Mutta toisaalta ei ihan autosuunnistukseenkaan jaksa lähteä pitäs olla joku välimuoto.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 07.03.2011, 13:47
joker:n Avatar
joker joker ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.04
Sijainti: Kuortane, Finland.
Viestit: 1.782
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari Näytä viesti
Noista kokonaisen 1 kisan kokemuksella eniten itelle ihan orkkispelillä aiheutti tuskaa kun ei jaettu paperikarttoja, voisko saaha edes orkkikseen kun ei osaa käyttää mitään tietokonetta, kuvaussäännöt hassuja kun ei kelpaa että kuski istuu autossa ja pitää kiinni rastilipusta mutta toinen käsi ei näy :-)) meikäläisen orkkis ei edes kulje vaarallisille rasteille, veteen ei onneksi pakko ajaa, joskus miettiny jos jukola järjestettäisiin samoilla periaatteilla niin suunnistajilla pitäis olla kallio kiipeilyvarusteet ja sukellus vermeet :-) Mutta toisaalta ei ihan autosuunnistukseenkaan jaksa lähteä pitäs olla joku välimuoto.

Jos tuut pohojanmaan kisaan saat kartat laminoituna missä rastit näkyy. Kaikkihan yleensä onnistuu jo etukäteen kyselee
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 07.03.2011, 14:03
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja joker Näytä viesti
Jos tuut pohojanmaan kisaan saat kartat laminoituna missä rastit näkyy. Kaikkihan yleensä onnistuu jo etukäteen kyselee
Eksytyksessä aikanaan herätti ajatus järjestäjissä lähinnä hilpeyttä mutta pidetään mielessä :-)
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 07.03.2011, 14:08
joker:n Avatar
joker joker ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.04
Sijainti: Kuortane, Finland.
Viestit: 1.782
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari Näytä viesti
Eksytyksessä aikanaan herätti ajatus järjestäjissä lähinnä hilpeyttä mutta pidetään mielessä :-)
Jossain kisassa tutuilla sano läppäri poks ja saivat kisakeskuksesta paperitulosteet rasteista. Jos olet tulossa ilmoittele niin saat värilliset kartat.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 07.03.2011, 14:30
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Täältä yksi ääni lisää siihen huoltoauton siirtojuttuun eli kyllähän se huoltoauton siirto kilpailijoilta onnistuu kilpailun johtajan luvalla ainakin viimevuonna talvieksyssä, muuten olisi jäänyt auto pyörätielle kisan ajaksi... Oli pikkuisen ahdas se kisakeskuksen parkki...

Ei kyllä olisi yhtään paskempi ajatus jos huoltoauton siirto sallittaisiin kisaajan toimesta, laittakaa vaikka tiukat rajat ko. toiminnalle, esim. ennakkoon ilmoittaminen puhelimella kisakeskukseen ennenkuin huoltoauto liikkuu, ja sanktiot niskaan jos säännöistä lipsutaan.

Olisi meidänkin teamilla (2 henkilöö) yhtä juhlaa kun saisi olla rekkakuorma varaosia kohtuullisen matkan päässä...
Ja saattaisipa ehkä tämä juttu lisätä kisaajienkin määrää, kun ei tartte väkisillä houkutella porukkaa mukaan huoltoon / ajella kusi sukassa ja jännätä auton rikkoontumista...
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 07.03.2011, 22:01
oska80:n Avatar
oska80 oska80 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 18.11.04
Sijainti: Oulainen, Finland.
Viestit: 1.218
Perusasetus

Tämän huoltoauto säännön taustalla on vain ja ainoastaan turvallisuus. Sääntöjen laatijoiden mielestä on turvallisempaa, jos pitkillä siirtymillä kilpa-autossa on miehityksenä se minimi 2 henkilöä. Kun ajetaan aamuyön tunteina erittäin väsyneenä, niin se kaveri on yllättävän hyvä hereillä pitäjä....

Tätäkään säännön kohtaa ei ole tehty kilpailijoiden kiusaksi, vaan siinä on ajateltu turvallisuusnäkökohdat ensiksi. Lajin jatkuvuuden kannalta on tärkeää, että säännöt on laadittu mieluummin liian turvallisiksi.

Ajatellaan joku kilpailutilanne jossa sattuu oikeasti pahasti; Ketä osoitetaan sormella virkavallan taholta? No vastausta ei onneksi vielä tiedetä, mutta mitä ilmeisemmin siinä vaiheessa virkavaltakin kiinnostuu näistä säännöistä. Silloin on kilpailun järjestäjällä paljon helpompi tilanne, jos pystyy sääntöihin tukeutuen näyttämään, että on ainakin yritetty ennalta ehkäistä ko. pahaa tapahtumaa.

Säännöt on myös pyritty laatimaan sellaisin sanamuodoin, ettei säännöt olisi ristiriidassa Suomen lakien ja asetusten kanssa.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 07.03.2011, 22:13
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Itse lopetin parhaan kisakatsastajan jäätyä pois.
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 07.03.2011, 22:26
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja oska80 Näytä viesti
Tämän huoltoauto säännön taustalla on vain ja ainoastaan turvallisuus. Sääntöjen laatijoiden mielestä on turvallisempaa, jos pitkillä siirtymillä kilpa-autossa on miehityksenä se minimi 2 henkilöä. Kun ajetaan aamuyön tunteina erittäin väsyneenä, niin se kaveri on yllättävän hyvä hereillä pitäjä....

Tätäkään säännön kohtaa ei ole tehty kilpailijoiden kiusaksi, vaan siinä on ajateltu turvallisuusnäkökohdat ensiksi. Lajin jatkuvuuden kannalta on tärkeää, että säännöt on laadittu mieluummin liian turvallisiksi.

Ajatellaan joku kilpailutilanne jossa sattuu oikeasti pahasti; Ketä osoitetaan sormella virkavallan taholta? No vastausta ei onneksi vielä tiedetä, mutta mitä ilmeisemmin siinä vaiheessa virkavaltakin kiinnostuu näistä säännöistä. Silloin on kilpailun järjestäjällä paljon helpompi tilanne, jos pystyy sääntöihin tukeutuen näyttämään, että on ainakin yritetty ennalta ehkäistä ko. pahaa tapahtumaa.

Säännöt on myös pyritty laatimaan sellaisin sanamuodoin, ettei säännöt olisi ristiriidassa Suomen lakien ja asetusten kanssa.

juu varmasti näin on - ja väsyneenähän saa ajella jos on kaveri mukana... ? entäpä kännissä ?

aivan höpöä, jos tällaista yritetään vakavin naamoin kertoa totuutena, ja "puolustuksena" ko. säännölle, niin menee loppukin uskottavuus

eli jos vaikkapa jotain sattuis, ja sääntökomiteaa kuultais, niin selityskö olis "että kyllä me yritettiin sitä oikein säännöillä tukea, ettei vaan ajettais väsyneinä" hohhoh !

viimeks kun tästä oli isompi polemiikki palstalla, niin selitys oli kyllä aivan toinen...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 07.03.2011, 22:34
samw samw ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.12.08
Sijainti: pernaja
Viestit: 390
Exclamation

Me ollaan ainaki kaikki sääntömuutokset otettu vastaan mutisematta, kyllä niihin joku järkiperäinen syy aina löytyy ku oikeen viittii miettiä ,vaikkapa turvallisuuden kannalta. Olen harrastanut useita eri moottoriurheilulajeja joista offroadsuunnistuksen säännöt on minun mielestäni yksinkertaisimmat. Tohon rekisteröityjen autojen henkilömäärään en kuitenkaan keksi muuta selitystä ku tieliikennelaki.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 07.03.2011, 22:42
piparix piparix ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 26.02.05
Sijainti: Hirvensalmi
Viestit: 799
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja oska80 Näytä viesti
Tämän huoltoauto säännön taustalla on vain ja ainoastaan turvallisuus. Sääntöjen laatijoiden mielestä on turvallisempaa, jos pitkillä siirtymillä kilpa-autossa on miehityksenä se minimi 2 henkilöä. Kun ajetaan aamuyön tunteina erittäin väsyneenä, niin se kaveri on yllättävän hyvä hereillä pitäjä....

Tätäkään säännön kohtaa ei ole tehty kilpailijoiden kiusaksi, vaan siinä on ajateltu turvallisuusnäkökohdat ensiksi. Lajin jatkuvuuden kannalta on tärkeää, että säännöt on laadittu mieluummin liian turvallisiksi.

Ajatellaan joku kilpailutilanne jossa sattuu oikeasti pahasti; Ketä osoitetaan sormella virkavallan taholta? No vastausta ei onneksi vielä tiedetä, mutta mitä ilmeisemmin siinä vaiheessa virkavaltakin kiinnostuu näistä säännöistä. Silloin on kilpailun järjestäjällä paljon helpompi tilanne, jos pystyy sääntöihin tukeutuen näyttämään, että on ainakin yritetty ennalta ehkäistä ko. pahaa tapahtumaa.

Säännöt on myös pyritty laatimaan sellaisin sanamuodoin, ettei säännöt olisi ristiriidassa Suomen lakien ja asetusten kanssa.


Näin upean vastauksen johdosta voit käydä tarjoamassa itsellesi tuopin olutta lähi baarissa
__________________
Ihmeitä ei pidä odotella, ihmeitä pitää tehdä.
Etelä-Savon Maastoautoilijat Ry
[SIZE=2]
http://www.etsama.com
http://www.facebook.com/etsama
http://www.facebook.com/etsamarc
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 07.03.2011, 22:49
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

juu, turvallisuus ykkösenä on hyvä pointti

väsyneenä ajamista ei kuitenkaan voi perustella, puolustella tai uhreja lohdutella sillä että ei ollut yksin
ennemminkin päinvastoin, mä henk.koht. ainakin jos joskus nukahdan rattiin, olisin mieluiten autossa yksin... lähellä on joskus ollutkin, vuodesta -89 oon ajanut työkseni, ja joskus väsyneenäkin, vastoin asetuksia ja lakia

eli ei kelpaa selitykseks, ei etenkään silloin, jos teamissa on kolme (3) henkilöä kisa-autossa, eikä saa sitli siirtää huolto-autoa alueelta toiselle

ei päijänteen ympäri-ajossakaan ajeta kaks päällä, vaikka kyytiläinen pitäis kuskin kivasti virkeänä

keksikääs lisää ja paremmin ontuvia selityksiä... viimeks muistaaksein yks peruste oli se, että huolto-autossa vois kisaajat nukkua siirtymillä !!! täähän lisäis turvallisuutta äsken mainitulla ajattelulla...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 08.03.2011, 00:07
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Exclamation

Huoltoparkilla selvitään isommissakin ralleissa mainiosti


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
eniten alkoi tökkiä se kahden hengen voimin kisatessa huoltokaluston siirtämisen "luvattomuus" ajoalueiden lähelle - täysin älytön pykälä, jonka vois vieläkin hieroa kuntoon niin, ettei se aiheuttais ongelmia - helpottais ja järkeistäis pirusti pikkutiimejä
Jospa täälläkin siirryttäis samaan kuin rallipuolella, jossa huoltaminen on keskitetty huoltoparkkiin jossa huoltoautot on pysyvästi koko kisan ajan. Jos pitää korjata jossakin muualla niin autokunta saa korjata laitteensa vain ja ainoastaan autossa mukana kuskaamillaan varaosilla tai sitten käy huoltoparkistajalkaisin itse hakemassa tarvittavat varaosat. Kukaan ulkopuolinen ei saa autoon koskea mualla kuin huoltoalueella. Ei ne etäisyydet huoltoparkista taida offisuunnistuksessakaan sen pidempiä olla kun ralleissakaan vai onko? tulis ehkä kuskeillakin hiukka tarkemmin ajettua että kalusto kestää kisan läpi.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 08.03.2011, 01:32
tanet tanet ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.10.06
Sijainti: finland
Viestit: 115
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Jospa täälläkin siirryttäis samaan kuin rallipuolella, jossa huoltaminen on keskitetty huoltoparkkiin jossa huoltoautot on pysyvästi koko kisan ajan. Jos pitää korjata jossakin muualla niin autokunta saa korjata laitteensa vain ja ainoastaan autossa mukana kuskaamillaan varaosilla tai sitten käy huoltoparkistajalkaisin itse hakemassa tarvittavat varaosat. Kukaan ulkopuolinen ei saa autoon koskea mualla kuin huoltoalueella. Ei ne etäisyydet huoltoparkista taida offisuunnistuksessakaan sen pidempiä olla kun ralleissakaan vai onko? tulis ehkä kuskeillakin hiukka tarkemmin ajettua että kalusto kestää kisan läpi.
Juu, sitten rupeaa Suomen luonnossa kasvaan kaikenlaisia uusia lajeja mm. raidetankoja, periä, laatikoita , hitsauskoneita ym.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 08.03.2011, 09:50
jappe:n Avatar
jappe jappe ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.05.05
Sijainti: Helsini, Finland.
Viestit: 2.511
Perusasetus

Sääntöjen tulkintamuutos lopetti kisaamisen


Wrangleriin oli tehty eteen kaari, jotta tuli 6-piste kaaret. Tämä hyväksyttiin. Myös origiaalikaarilla Wranglerit hyväksyttiin monta vuotta. Ajoin siis kisoja useamman vuoden. Sitten sääntöjen tulkinta muuttui. Ei kelvannut enää ja myöskään lisävahvistukset eivät kelvaneet.

Tästä syystä ainakin kaksi Wrangleria lopetti kisaamisen. Niille jotka vielä jatkavat Wranglereilla on tosi huono tilanne.

Vesijohtoputki on tehty pehmeäksi jotta sitä olisi helppo taivuttaa. Originaalikaarein vaihtaminen vesijohtoputkeen heikentää kaaria ja tekee auton tieliikennekelvottomaksi. Kaikki turvavyöt kiinnittyvät kaariin ja muita vahvoja kiinnityspaikkoja niille ei ole.

Mieleen tuli ajatus, ettei Wranglereita kisoihin haluta.
__________________
Just do it

Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997
Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000
Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty pois popo99 O/M/V Ajoneuvot 5 07.12.2008 23:56
M:Kaikki pois juhaK O/M/V Ajoneuvot 0 19.06.2006 20:09
m:tojon pois hj O/M/V Muut 1 18.12.2005 13:31
LJ ulosotto pois joker Tekniikka & Jutustelu 8 30.06.2005 17:51


Sivu luotu: 14:48 (GMT +2).