Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Viestiketju on lukittu
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #651  
Vanha 22.03.2010, 10:42
-MAKE-:n Avatar
-MAKE- -MAKE- ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.02.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 3.792
Perusasetus

Tulee mieleen kääntäen sama asia, joka tuli eteen konttorilla.

Katsuri ei halunnut hyväksyä millään 4-pistevöitä kun olkaremmit on kiinnitetty turvakehikon poikkiputkeen. Ei ole testattu kiinnityspiste. Olis kuulemma pitänyt laittaa uazin orkkis pressukaari paikalleen johon sitten 3-pistevyön olkaremmi kiinni. Sitten olis ollut hyvä

Jossain ne rajat aina on. Näillä mennään.
__________________
Lukekaa ne ohjeet
K.T 10/06
  #652  
Vanha 22.03.2010, 13:07
SuurSyömäri:n Avatar
SuurSyömäri SuurSyömäri ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.03
Sijainti: Oulu
Viestit: 2.618
Perusasetus

Pitäisiköhän eri paikalliskerhojen tilata jäsenmaksurahoilla yx kpl oikeita kaarentaittolaitteita. Plasmoja, sorveja jnejne. yyber hienoja koneita on joka puolella mutta kunnon kaarentekolaitteet näyttää puuttuvan joka paikasta. Kun niitä koneita olisi riittäväst niin ei tarvitsisi koko ajan jupista näistä kaariasioista. Noi marketin ryppärit ei ole parhaita mahdollisia.

Se raha mikä menee kaarien putkimatskuun ei ole mikään maailmoja kaatava. Toyota FJ40 mallistoonkin on tehdastekoiset kaaret olemassa mutta tuntisin itseni hieman orvoksi jos niiden avulla pitäisi tulla pyörien alas joltain rinteeltä.

KERHOJEN PITÄISI TILATA NIITÄ PUTKENTAIVUTTIMIA JÄSENTENSÄ KÄYTTÖÖN !!!!!!!!

Muttei oo pakko Jäsenmaksuilla voi esimerkiksi kustantaa osittain jotain saunailtaa tai makkaroita/ safarimaksuja reissuilla.......son kivempaa..... hetken...
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X

Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari
  #653  
Vanha 22.03.2010, 13:54
Kankku:n Avatar
Kankku Kankku ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 04.10.04
Sijainti: Masku/Turun kupees
Viestit: 1.031
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SuurSyömäri Näytä viesti

KERHOJEN PITÄISI TILATA NIITÄ PUTKENTAIVUTTIMIA JÄSENTENSÄ KÄYTTÖÖN !!!!!!!!

Muttei oo pakko Jäsenmaksuilla voi esimerkiksi kustantaa osittain jotain saunailtaa tai makkaroita/ safarimaksuja reissuilla.......son kivempaa..... hetken...
tai vois ihan kysästä vaikka tekniikka osiossa, että ketä taivuttelis putkia oikeilla putkentaivuttimilla

mä tiedän ainaski yhen paikan


yhtään väheksymättä noita saunailtoja ja bailabaila reissuja
__________________
laiskuus on lahja mutta ahneus synti
  #654  
Vanha 22.03.2010, 14:43
-sami- -sami- ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 547
Perusasetus

Mulla ei ole jeeppiä eikä ole tulossakaan, ehkä. Mutta mun mielestä on kohtuutonta toi miten toi kaarisääntö muuttui. Tai siis tuli voimaan. On minusta aika kohtuutonta että viikkoa kahta ennen ekaa kisaa ilmoitetaan että enään ei jeeppien kaaret kelpaa. Tähän asti ne on kuitenkin kelvannut. Se varmaan tässä montaa jurppii?

Säännöt on sääntöjä ja niiden mukaan mennään. Mutta silloin kun ekat ko. jeepit ilmestyi kisoihin sanottiin että niiden kaaret on ok, vaikkei ihan täysin olekkaan j-liitteen mukaiset. Nyt muutos ilmoitettiin jo kisakutsun ilmestyttyä.

Näin mä tämän asian olen ymmärtänyt. Jos ja kun varmaan taas olen väärässä, niin pyydetään jo valmiiksi anteeksi.

-sami-
  #655  
Vanha 22.03.2010, 17:25
SuurSyömäri:n Avatar
SuurSyömäri SuurSyömäri ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.03
Sijainti: Oulu
Viestit: 2.618
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -sami- Näytä viesti
On minusta aika kohtuutonta että viikkoa kahta ennen ekaa kisaa ilmoitetaan että enään ei jeeppien kaaret kelpaa. Tähän asti ne on kuitenkin kelvannut. Se varmaan tässä montaa jurppii?

-sami-
Kyllä ottas pattiin aika ankarasti itelläkin jos näin on.
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X

Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari
  #656  
Vanha 22.03.2010, 20:33
Killman:n Avatar
Killman Killman ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.463
Perusasetus

Eikä tämä minullekkaan kuulu mutta yritän ymmärtää noita trial sääntöjä

Eurotrial säännöissä:

3.2.11.1
Vähintään yksi pääkaari vaaditaan ryhmän O ja S avoautoissa. Kaadettavalla tuulilasilla olevat autot on varustettava turvakaarikehikolla kuten määrätty luokille M, PM ja P. Tehdastekoisia kaaria ei saa muuttaa. Suzuki SJ:n ja Samurain B-kaari ei hyväksytä turvakaareksi. Alkuperäiset putket saa vaihtaa, ulkoiset mitat tulee kuitenkin säilyttää (katso kohta 3.2.11.3). Autot joissa ei ole tehdastekoista pääkaarta tulee sellaisella jälkikäteen varustaa.

Tuossa 3.2.11.3 näyttää 100cm2 laput piisaavan. Ehkä suunnistus on sen verran rajumpaa että tarvitsee 120 cm2 laput.
Koko Eurotrial tekniset säännöt tuossa

http://www.autourheilu.fi/attachemen...6-15-29262.pdf

Jos ymmärrän oikein niin Eurotrial kaaret ei kelpaa suunistukseen.
  #657  
Vanha 23.03.2010, 00:00
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.286
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kankku Näytä viesti
tai vois ihan kysästä vaikka tekniikka osiossa, että ketä taivuttelis putkia oikeilla putkentaivuttimilla

mä tiedän ainaski yhen paikan
Sopiiko siellä yhdessä paikassa että ensin mallinnetaan solidilla kaaret päin **ttua ja sen jälkeen väännetään ne putket päin **ttua?

En kyllä aatellu ajaa kisoja, mutta oikea syy taitaa olla se että hinauspiste ei enää kelpaa ja oon sen kuitenki rahalla ostanu ja aina ennenki on kelvannu paitsi nyt taas ei kelpaa..
__________________
Harbor Cruisers
  #658  
Vanha 23.03.2010, 12:54
Pete:n Avatar
Pete Pete ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.03.05
Sijainti: Sipoo, Suomi
Viestit: 1.673
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killman Näytä viesti
Eikä tämä minullekkaan kuulu mutta yritän ymmärtää noita trial sääntöjä

Eurotrial säännöissä:

3.2.11.1
Vähintään yksi pääkaari vaaditaan ryhmän O ja S avoautoissa. Kaadettavalla tuulilasilla olevat autot on varustettava turvakaarikehikolla kuten määrätty luokille M, PM ja P. Tehdastekoisia kaaria ei saa muuttaa. Suzuki SJ:n ja Samurain B-kaari ei hyväksytä turvakaareksi. Alkuperäiset putket saa vaihtaa, ulkoiset mitat tulee kuitenkin säilyttää (katso kohta 3.2.11.3). Autot joissa ei ole tehdastekoista pääkaarta tulee sellaisella jälkikäteen varustaa.

Tuossa 3.2.11.3 näyttää 100cm2 laput piisaavan. Ehkä suunnistus on sen verran rajumpaa että tarvitsee 120 cm2 laput.
Koko Eurotrial tekniset säännöt tuossa

http://www.autourheilu.fi/attachemen...6-15-29262.pdf

Jos ymmärrän oikein niin Eurotrial kaaret ei kelpaa suunistukseen.
Ja tässä oikein kielletään alkuperäisten kaarien muuttaminen...?
  #659  
Vanha 23.03.2010, 13:58
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Question

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pete Näytä viesti
Ja tässä oikein kielletään alkuperäisten kaarien muuttaminen...?
En ole alkuperäisestä tekstistä (englanti) katsonut mutta käännös taitaa hiukka "ontua". Olisko kuitenkin niin, että tuossa tarkoitetaan Orkkis ja Stanu luokan autoissa olevia tehdästekoisia kaaria.
  #660  
Vanha 23.03.2010, 15:31
Saija:n Avatar
Saija Saija ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 10.08.06
Sijainti: ?
Viestit: 776
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killman Näytä viesti
Eikä tämä minullekkaan kuulu mutta yritän ymmärtää noita trial sääntöjä

Eurotrial säännöissä:

3.2.11.1
Vähintään yksi pääkaari vaaditaan ryhmän O ja S avoautoissa. Kaadettavalla tuulilasilla olevat autot on varustettava turvakaarikehikolla kuten määrätty luokille M, PM ja P. Tehdastekoisia kaaria ei saa muuttaa. Suzuki SJ:n ja Samurain B-kaari ei hyväksytä turvakaareksi. Alkuperäiset putket saa vaihtaa, ulkoiset mitat tulee kuitenkin säilyttää (katso kohta 3.2.11.3). Autot joissa ei ole tehdastekoista pääkaarta tulee sellaisella jälkikäteen varustaa.

Tuossa 3.2.11.3 näyttää 100cm2 laput piisaavan. Ehkä suunnistus on sen verran rajumpaa että tarvitsee 120 cm2 laput.
Koko Eurotrial tekniset säännöt tuossa

http://www.autourheilu.fi/attachemen...6-15-29262.pdf

Jos ymmärrän oikein niin Eurotrial kaaret ei kelpaa suunistukseen.
3.2.11 Turvakaari
Turvakaarista on annettu suositus: Kaaret tulisivat olla yhdestä putkesta, koska näistä on tarkoitus kehittää sääntöihin määräykset.
[Suomalainen lisäys]
Turvakaarimääräykset AKK sääntökirjan mukaan.

Eli nuo ovat eurotrial-säännöt, mutta täällä kilpa-autojen turvallisuus määritellään / määrätään liite J mukaan...
  #661  
Vanha 24.03.2010, 08:46
jappe:n Avatar
jappe jappe ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 04.05.05
Sijainti: Helsini, Finland.
Viestit: 2.511
Perusasetus

Wranglerin kaaret


Haluan oikaista täällä vääristeltyjä juttuja. Tämän jälkeen en näihin kaarijuttuihin puutu. Keskustelut menevät henkilökohtaisiin syytöksiin. Minulle on ihan sama miten kaarijutut jatkossa menee, mutta välttämättä muiden Wranglereiden omistajille ei.

1. Jotkut opiskelevat ja tekevät ahkerasti töitä. Sitten tienaa sen verran ettei tarvitse ostaa mätäpaiseita. Tämähän on maa jossa kateus voittaa kiimankin.

2. Valheellisesti väitetään, että minulla sääntöjen kiertäminen on pääasia ja muutenkin vääristellään, mitä olin jo tehnyt kaaria vahvistaakseni ja sääntöjenmukaiseksi tekemiseksi.

3. Mitään valmiskaariratkaisua ei hyväksytty. Sitä yritettiin kovasti. Siis rahallakaan ei saa hyväksyttyja kaaria.

4. Juttuun sekoitellaan targakaaria ym asiaan kuulumatonta.

Perustelu miksi jeepin rikkominen kaarien takia ei minulle käy.

Pääkaari on tuettu vahvasti alapäästään ja neljällä pultilla kiinni. Mutta alla ei ole sitä "lappua". Rakenne on sellainen, että b-pilarin ulkopuoli pitäisi poistaa ja kaaren alla oleva koripalkki poistaa, jotta sen sinne saisi. Sitten saisi lapun alle, mutta rakenne olisi alkuperäistä heikompi. Tässä ei ole mitään järkeä. En hajota ruosteetonta hyväkuntoista autoa.

Toinen mahdollisuus olisi hitsata lappu lattiaan ja siihen suoraan kaari kiinni. Tämän jälkeen alkuperäiskaarta ei saisi enää takaisin ja auto kilvittäminen ei enää myöhemmin onnistuisi.

Kolmas mahdollisuus olisi rakentaa kokonaan uudet ulkopuoliset kaaret, jolloin autossa olisi kahdet kaaret. Järjetön ratkaisu tämäkin.

Lisäys: Pelkät ulkoiset kaaret ei käy, koska turvavöiden kiinnitys tarvitaan.

Siis pultattavaa ratkaisua orginaalikaarien tilalle ei rikkomatta voi tehdä ja tuplakaaret ovat minulle liikaa.

Näköjään kuitenkin muissa maissa alkuperäiskaaretkin kelpaavat ja säännöissä voidaan mainita yksittäisiä automerkkejä.

Lopuksi pyydän ettei minua enää henkilönä sekoiteta tähän asiaan. Keskitytään tekniikka juttuihin.
__________________
Just do it

Jeep Wrangler Sahara 4.0L 1997
Jeep Wrangler Sahara 4.0L 2000
Jeep Grand Cherokee 4.7L 2000 Quadra-Drive

Viimeksi muokannut jappe : 25.03.2010 07:46
  #662  
Vanha 24.03.2010, 17:18
SuurSyömäri:n Avatar
SuurSyömäri SuurSyömäri ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.11.03
Sijainti: Oulu
Viestit: 2.618
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jappe Näytä viesti

Toinen mahdollisuus olisi hitsata lappu lattiaan ja siihen suoraan kaari kiinni. Tämän jälkeen alkuperäiskaarta ei saisi enää takaisin ja auto kilvittäminen ei enää myöhemmin onnistuisi.

Puhutaan tekniikkaa. Onko tuo Wranglerin alkuperäiskaari pakollinen varustus vuosi-/ maahantuontikatsastuksessa eli omatekemä ei kelpaa?. Onko vuosimallilla jotain tekemistä asian kanssa. Ns. törmäyskokeet jne.

Kiinnostaa vaan tietää. Ei muuta. Enkä jaksa plärätä koko viestikaaosta läpi jos asiasta on joskus keskuskeltu.

Ainakin Bj4X sarjalaisissa kelpaa omatekoiset kaaret, mutta kulkineet onkin ajalta aatami ja sen ajan kulkineilla taitaa olla omanlaisensa katsastusmetodit.
__________________
X--------------?---------------X--------------?---------------X

Videoita -> http://www.youtube.com/user/SuurJuomari
  #663  
Vanha 24.03.2010, 18:27
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SuurSyömäri Näytä viesti
Puhutaan tekniikkaa. Onko tuo Wranglerin alkuperäiskaari pakollinen varustus vuosi-/ maahantuontikatsastuksessa eli omatekemä ei kelpaa?. Onko vuosimallilla jotain tekemistä asian kanssa. Ns. törmäyskokeet jne.

Kiinnostaa vaan tietää. Ei muuta. Enkä jaksa plärätä koko viestikaaosta läpi jos asiasta on joskus keskuskeltu.

Ainakin Bj4X sarjalaisissa kelpaa omatekoiset kaaret, mutta kulkineet onkin ajalta aatami ja sen ajan kulkineilla taitaa olla omanlaisensa katsastusmetodit.
Avoautossa taitaa olla pakolliset alkuperäiset kaaret joita ei ilmeisesti bj:ssä ole ?? jos Japen jeeppiä rupea kilvittämään itsetehdyillä kaarilla niin voi tulla ongelmia. Ja nythän mä hokasin että Jappehan vois kiertää ongelman poraamalla piiitkät pultit koteloiden yms. läpi, ilmeisesti olisi sääntöjen mukainen??

Viimeksi muokannut Calmari : 24.03.2010 18:32
  #664  
Vanha 24.03.2010, 19:18
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja SuurSyömäri Näytä viesti
Puhutaan tekniikkaa. Onko tuo Wranglerin alkuperäiskaari pakollinen varustus vuosi-/ maahantuontikatsastuksessa eli omatekemä ei kelpaa?. Onko vuosimallilla jotain tekemistä asian kanssa. Ns. törmäyskokeet jne.

Kiinnostaa vaan tietää. Ei muuta. Enkä jaksa plärätä koko viestikaaosta läpi jos asiasta on joskus keskuskeltu.

Ainakin Bj4X sarjalaisissa kelpaa omatekoiset kaaret, mutta kulkineet onkin ajalta aatami ja sen ajan kulkineilla taitaa olla omanlaisensa katsastusmetodit.
Turvavyönkiinnnikkeitä ei saa noin uuteen autoon itse tehdä, eli jälkeenpäin tehdyillä kaarilla autoa ei pysty leimaamaan.
Ainut vaihtoehto on ulkopuoliset kaaret, joista kertyy sit kivasti painoa kun on kahdet kaaret päällekkäin?
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
  #665  
Vanha 24.03.2010, 21:05
PeteTurku:n Avatar
PeteTurku PeteTurku ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.09.04
Sijainti: Turkku, Finland.
Viestit: 1.870
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Ainut vaihtoehto on ulkopuoliset kaaret, joista kertyy sit kivasti painoa kun on kahdet kaaret päällekkäin?
Mitäs jos ns."tilapäisesti" heittää ne alkuperäiset mäkeen ja tekee ulkopuoliset pulttikiinnitteiset kaaret. Ja jos joskus tulee tarve alkuperäisille niin ruvaa ne takaisin ja ulkopuoliset pois.
__________________
Ai mää vai Turuust?



https://instagram.com/harborcruisers...d=YmMyMTA2M2Y=
  #666  
Vanha 25.03.2010, 21:46
VooDoo Jeep:n Avatar
VooDoo Jeep VooDoo Jeep ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.05.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja PeteTurku Näytä viesti
Mitäs jos ns."tilapäisesti" heittää ne alkuperäiset mäkeen ja tekee ulkopuoliset pulttikiinnitteiset kaaret. Ja jos joskus tulee tarve alkuperäisille niin ruvaa ne takaisin ja ulkopuoliset pois.
Helpompi ratkasu on olla ajamatta suunnistus kisoja Täytyy ihan suoraa sanoo että en olis ryhtynyt tekee tohon mun ex -04:seen wrankkuun uusia kaaria, ainoastaan olisin voinut ostaa siihen lisä osia.
Saas nähä miten ton officrossin käy, että pilataako sekin säännöillä
  #667  
Vanha 25.03.2010, 21:48
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.286
Perusasetus

Jossain vaiheessa harkitsin jonkun jeepin ostamista, mutta pitää sekin suunnitelma unohtaa ettei ala itkettämään..
http://www.youtube.com/watch?v=3ZZoX7rH63c
__________________
Harbor Cruisers

Viimeksi muokannut baxxter : 25.03.2010 21:56
  #668  
Vanha 25.03.2010, 22:02
VooDoo Jeep:n Avatar
VooDoo Jeep VooDoo Jeep ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.05.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.133
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Jossain vaiheessa harkitsin jonkun jeepin ostamista, mutta pitää sekin suunnitelma unohtaa ettei ala itkettämään..
Jos mua tarkotit tällä niin meni pahasti METTÄÄN
Mun wrankun kaarilla saa ajaa kaikkia offkisoja mitä suomessa on formula, crossi, trial, suunnistus että tälläin
  #669  
Vanha 25.03.2010, 23:47
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

nallekarkit ei mee tasan??


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VooDoo Jeep Näytä viesti
Helpompi ratkasu on olla ajamatta suunnistus kisoja Täytyy ihan suoraa sanoo että en olis ryhtynyt tekee tohon mun ex -04:seen wrankkuun uusia kaaria, ainoastaan olisin voinut ostaa siihen lisä osia.
Saas nähä miten ton officrossin käy, että pilataako sekin säännöillä
Niin onki joo lopetetaan kaikki suunnistus jos sääntöihin ei saada porsaan reikiä omalle automallille ja muutenkin lajihan on ihan pilalla kun siellä on niitä sääntöjäkin!
  #670  
Vanha 26.03.2010, 14:51
SJ69:n Avatar
SJ69 SJ69 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.01.10
Sijainti: LPR
Viestit: 79
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VooDoo Jeep Näytä viesti
Helpompi ratkasu on olla ajamatta suunnistus kisoja Täytyy ihan suoraa sanoo että en olis ryhtynyt tekee tohon mun ex -04:seen wrankkuun uusia kaaria, ainoastaan olisin voinut ostaa siihen lisä osia.
Saas nähä miten ton officrossin käy, että pilataako sekin säännöillä
Tottakai, ei saa olla JEEPIS VEEKASIA JA SIVUPUTKII sekä komiaa maalausta
  #671  
Vanha 28.03.2010, 16:10
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Söhitään nyt vielä yhdeltä kantilta jeeppien kaaria. Eikös säännöissä ole aina sanottu, että: "Pääkaaren mutkat on tehtävä asiallisesti taivuttamalla, PÄÄKAARI TULEE TEHDÄ YHDESTÄ PUTKESTA ILMAN LIITOKSIA, hitsattuja mutkia ei saa käyttää."

http://www.rockhard4x4parts.com/imag...ASHPADS-01.jpg

Joku tuossa mättää... Oli kuinka kestävä tuo jatkos tai ei, ni ei tollasta hyväksytä kekenkään tekemänä.
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
  #672  
Vanha 28.03.2010, 16:17
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Hitsatut mutkat varmaan kielletty, koska on hitsareita ja hitsareita. Ihan varmasti hitsattu tuubimutka on kestävämpi, kuin kertaalleen taivutettu melto vesijohtoputki, mutta yhtenäisillä säännöillä varmistetaan, että kaaret olisi edes jotenkin asialliset.
Suunnistukseen hyväksytään vaikka millaisiet kötöstykset, muttei jeppien kaaria :P
  #673  
Vanha 28.03.2010, 16:46
farmari:n Avatar
farmari farmari ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 04.02.06
Sijainti: länsirannikolla 64P/24I
Viestit: 1.569
Perusasetus

Vaikka säännöissä sanotaan omatekoisista häkeistä ihan mitä hyvänsä, niin sääntöjen laatijalla ja tulkitsijalla tulee olla järkeä päässä sen verran, että ei ole sääntöjen vastainen luokittelulaitoksen hyväksymä häkkyrä, oli se sitten tehty vaikka legopalikoista.

Jos on jonkin tahon hyväksymä katolleenajorauta, niin siitä on ainakin dokumentit ja lujuuslaskelmat, että se tulee kestämään.

Ihime vääntöä.
  #674  
Vanha 28.03.2010, 18:48
samw samw ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.12.08
Sijainti: pernaja
Viestit: 390
Perusasetus

Eikös noita vaarallisia rasteja oo tosi vähän, mitä nyt itte oon huomannu. Ei välttämättä tuu montaa kisan aikana vastaan, et sinänsä noi kaaret on ihan yhdentekevät. Tää oli mun mielipide oman kokemuksen pohjalta.
  #675  
Vanha 05.04.2010, 19:20
Mylppy Mylppy ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.09.04
Sijainti: Häme
Viestit: 1.369
Perusasetus

Turvakaarista ja muista edellisessä kilpailussa esiinnousseista asioista keskusteltiin aikaisemmin cupkomitean palaverissa. Laitan tähän mitä silloin keskusteltiin / päätettiin ja millaisia linjauksia tulee todennäköisesti tulevaisuudessa.

Kaarissa ei sallita mitään erikoisratkaisuja, vaan menäään kaarisääntöjen mukaan. Tulkitaan ilman epämääräisiä tulkintoja kaikkien suhteen. Käytännössä tarkoittaa ettei Wranglerin alkuperäiskaaret kelpaa. Ja tulevan kauden sääntöihin täytyy varmaankin lisätä jotain seuraavantyyppistä: Turvakehikon alapäät tulee olla kiinnitettynä korin alaosaan tai runkoon. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä että tuet voivat olla kiinni lattian lisäksi myös pyöräkotelossa tai helmaputkessa.

Toinen asia mikä nousi esiin oli rastimerkkien siirtyminen / vahingoittaminen ja ajateltiin sääntöhin jotain seuraavanlaista lisäystä:

"
Rastimerkin ja sen kiinnityspisteen kaikenlainen vahingoittaminen, vääntäminen, yliajaminen, siirtäminen, irrottaminen, piilottaminen tms. kilpailijan oman edun takia tai haitantekomielessä muille on kiellettyä ja siitä seuraa hylkäys kilpailussa.

Vastaava rangaistus voidaan toimeenpanna myös kilpailun jälkeen. Rangaistus voi olla myös osallistumiskielto yhteen tai useampaan tulevaan kilpailuun.

Jos rastimerkki on kadoksissa, irti tai selvästi näyttää sille että se on siirtynyt, niin asiasta pitää välittömästi ilmoittaa kilpailu toimistoon. Ilmoittamatta jättämisestä seuraa rangaistus.
"

Vetopisteiden linjauksesta kanssa puhuttiin ja tultiin siihen tulokseen, että pysytään siinä mitä aluksi sovittiin. Eli köydet yms. eivät saa vahingossa irrota, eli ei välttämättä tarvitse olla kokonaan umpinainen kiinnityspiste, mutta pitää olla käytännössä mahdotonta köyden / koukun / vaijerin tahaton irtoaminen. Tällaisista oli esimerkkinä Patrolin / Pajeron kiinnityspisteet, joista ei meinaa kuulemma saada aina tarkoituksellakaan vaijeria irti.

Polttoainetankeissa mennään vanhalla linjauksessa ja turvallisen oloinen koteloimatonkin tankki kelpaa auton sisätiloissa, jos hyvät kiinnitykset ja huohotukset ulos.
Viestiketju on lukittu

Luokat
suunnistus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Off-Road Suunnistus Cup 2009 Mylppy Tapahtumat 13 13.12.2009 16:44
Off-Road Suunnistus Cupin Nettisivut auki Käyttäjä Tekniikka & Jutustelu 22 11.01.2009 23:48
Offin Tekniikka/virhepiste säännöt v. 2009 RJCOBRA Tekniikka & Jutustelu 2 02.12.2008 19:43
Suunnistus>mönkkäriluokan säännöt tikpe Chit-Chat 1 12.06.2008 08:58
Baltic cupin (TR2) säännöt ja tulkinta? SauliS Tekniikka & Jutustelu 9 10.02.2005 09:25


Sivu luotu: 13:43 (GMT +2).