Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.05.2010, 20:40
hitoy hitoy ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 1.779
Perusasetus

2lt2 koneen piristys


Olen koittanut kahlata sivustoja läpi mutta mutta.. Syötöt nostettu ( reilusti ), cooleri kelulalla, 2.5" savupiippu laipasta asti yhdellä läpivirtaavalla, ahdot 1bar mutta kulku ei vaan ole mitä pitäisi. Autona siis hilux vaihdetulla 2lt2 koneella ja ilman ylimääräisiä saastelaitteita. Nyt on kuuluisa kara kädessä jota tekisi mielei muokata mutta miten? Ahdot on nostettu + 1.5bar ja syötöt niin että tyhjäkäynti nousi 1500rpm ( kokeilu mielessä ) mutta kulku ei juuri parantunut.. tuntuu että soppa ei riitä 2500rpm jälkeen millään.. mustaa työntää reilusti ennenkuin ahdin herää mutta loppuu ahtojen noustessa. "tehopiikki" on 1500-2000rpm jonka jälkeen meno vain loppuu. huippuja 33" rinkuloilla väkisin vedettäessä 120km/h. kulkuja muuten vakio vapari ( 97 ) hiacen verran..

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.05.2010, 21:39
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.068
Perusasetus

Ennakkoo lisää!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.05.2010, 22:05
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Question

Kyllä vakio LN170:sellä tuon 120 km/h pääsee, en ole päässyt kokeilemaan miten 33" set vaikuttaa menohaluun kun itsellä isoimmat nakit on 235/85/16 eli jotain 32":set.

Kun muistelen miten -87 Hiace kulki ilman turboa, sillä pääsi suurin piirtein yhtä lujaa kuin tällä. Toisaalta vanhemmalle Hiacen kanssa samanlaisella 2,2 koneella ilman turboa tuntui pääsevän jopa lujempaa kun kone oli kiinni -70 farmari Crownissa ja siinä oli 5 vaihteinen loota. Ehkä ilmanvastus oli pienempi.

Tämän 90 heppasen koneen paras puoli vanhempiin verrattuna tuntuu olevan, että siinä on enemmän keskikierrosvääntöä, mutta tuota samaa olen ihmetellyt miksi vedot loppuu jos on kierroksia vähänkin enemmän?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.05.2010, 22:13
Hilari Hilari ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 28.05.06
Sijainti: Oulun seutu
Viestit: 217
Perusasetus

joo, tarkista heittokellolla ennakko ja samalla ehdotan, että se vakio turbo mäkeen sieltä!
omien kokemusten perusteella käytös on juurikin tuota mitä edellä kuvasit tuolla pikku ahtimella...
pumpussa on varaa kotisäädöin muokatulla karalla 170 hv teholle coolerin kanssa kunhan siellä on sopiva turbo...
tuo kammiokone on aika hyvä herättelemään vähän isompiakin ahtimia...
jos nyt tuollaista oikein kunnolla virittäisin niin hankkisin turboksi holsetin hx40 superin pikku pakopesällä eli portillisella 14cm2 pesällä ja pumppuun laitattaisin 12mm nestepään. pakoputki 3" värkistä ja keulalle niin iso cooleri kuin mahtuu. kytkin sitten mallia bensa hiluxin act kisa kytkin tai kokeeksi jokin näistä pitävimmistä safarikytkimistä.
noilla eväilläillä lähtee 100hv/ litra jos kaikki on kohdallaan.
pakosarja tietenkin pitää väsätä myös, jaetulle pesällä kun tulee niin 1 ja 2 sekä 3 ja 4 samaan kanavaan, koska saadaan lyhyemmät putket ja kuumemmat kaasut -> herääminen on hieman parempaa (toki pulssisarjakin toimii , mutta onko siitä hyötyä tässä tapauksessa onkin sitten eri asia).
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.05.2010, 23:02
hitoy hitoy ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: kirkkonummi
Viestit: 1.779
Perusasetus

nyt on karaa muokattu. karan asento oli alunperin ainakin jostain muusta kuin hyvästä. Huomenna vasta koeajolle. miten tuo ennakko säädetään? ei tarvtse vääntää rautalangasta vaan rautakangesta. ahistin vaihtuu mahdollisesti kesän aikana. Autohan on siis -90 hilux joten mites katsastus inssi suhtautuu esim cooleriin? Matti varmaan osaa kertoa? penkki lappu ja muutoskatsastus? Kone on vaihdettu jostain x autosta ja googlettelun perusteella siis 2lt2 joka löytyy otteesta prosenttejen kera.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.05.2010, 08:03
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

juu vaihda se turbo pian ennenkö särjet koneesi ahdistavalla turbolla ja suurilla ahdoilla, rupee pakopaineet oleen varmaan melko kovat.
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.05.2010, 09:06
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Ennakot katsotaan heittokellolla, tarvii purkaa jakopää esiin ajoitusmerkkien esiin saamiseksi ja heittokellolle tarvii adapterin joka tulee suutinputkien väliin pumppuun kiinni.
Vedot loppuu kierroksilla koska alkuperäinen pumppu rupeaa vähentämään syöttöä 3000 rpm jälkeen.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.05.2010, 20:46
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.068
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hitoy Näytä viesti
miten tuo ennakko säädetään? ei tarvtse vääntää rautalangasta vaan rautakangesta. ahistin vaihtuu mahdollisesti kesän aikana. Autohan on siis -90 hilux joten mites katsastus inssi suhtautuu esim cooleriin? Matti varmaan osaa kertoa? penkki lappu ja muutoskatsastus? Kone on vaihdettu jostain x autosta ja googlettelun perusteella siis 2lt2 joka löytyy otteesta prosenttejen kera.
Penkkilappu ja muutoskatsastus. Jopo_n esittämä 25% on liikaa; 20% saa nousta mallisarjan tehokkaimmasta kun alusta ja jarrut samat.
Vähäpäästöisyys tuli henkilöautoihin 1.1.1992 ja maastureihin/pakuihin 1.7.1993. Voivat toki olla myös aiemmin eikä sitä nykyään otteella lue missään, kysyttävä siis varmuuden vuoksi konttorista jos on em. päivämääriä vanhempi.

Lainaus:
Ennakot katsotaan heittokellolla, tarvii purkaa jakopää esiin ajoitusmerkkien esiin saamiseksi ja heittokellolle tarvii adapterin joka tulee suutinputkien väliin pumppuun kiinni.
Näinpä. Mutta voi sitä säätölaitteiden puutteessa ja ajankulun säästämiseksi nytkäyttää milli kerrallaan koneeseen päin ja kokeilla sillä lailla hakemalla sopiva kohta. Kone ei saa ruveta "kiroilemaan".

Lainaus:
Uudemmissa vähäpäästöisissä coolerin leimaaminen onnistuu jos mallisarjasta löytyy coolerilla varustettu versio, muuten käytännössä mahdotonta, eikö...?? Vanhemmissa vähäpäästöttömissä tätä ongelmaahan siis ei ole.
Ei se ole ihan näinkään. Moottorin ohjelmointi on erilainen cooleriversioissa, joten moottori pitäisi muuttaa vastaamaan täysin coolerilla varustettua mallia ja esittää siitä luotettava todistus. En tiedä kuka sellaista voisi kirjoittaa... VTT taitaa olla ainoa täälläpäin.

Vanhemmat vähäpäästöiset = nou proplem. Muutoskatsastuksen tehomittauksineen vaatii siis vaan.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.05.2010, 22:12
Jopo_:n Avatar
Jopo_ Jopo_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Penkkilappu ja muutoskatsastus. Jopo_n esittämä 25% on liikaa; 20% saa nousta mallisarjan tehokkaimmasta kun alusta ja jarrut samat.
Kävi käpy ja meni tehot ja kuutiot sekaisin, kiitos korjauksesta!
__________________
- Toyota Hilux LN65 -88 ja Yamaha WR250F -01 -

Life is an ON/OFF switch and it's ON when the front wheel doesn't touch the ground
Ingman saa maidon maistumaan, Toyota raudan ruostumaan
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään 2lt2 kansi white brothers O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 08.03.2011 21:28
2LT2 koneen perään parempi kytkin? Repro Tekniikka & Jutustelu 48 25.12.2008 23:24
Mazdan WL-T -koneen piristys gikseri Tekniikka & Jutustelu 22 14.12.2008 19:46
Vähäpäästösen hilun piristys Tekniikka & Jutustelu 3 19.10.2007 23:59
M: Piristys paketti hiluxiin juudas O/M/V Muut 0 17.10.2005 07:03


Sivu luotu: 05:40 (GMT +2).