Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   2lt2 koneen piristys (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=71695)

hitoy 04.05.2010 20:40

2lt2 koneen piristys
 
Olen koittanut kahlata sivustoja läpi mutta mutta.. Syötöt nostettu ( reilusti ), cooleri kelulalla, 2.5" savupiippu laipasta asti yhdellä läpivirtaavalla, ahdot 1bar mutta kulku ei vaan ole mitä pitäisi. Autona siis hilux vaihdetulla 2lt2 koneella ja ilman ylimääräisiä saastelaitteita. Nyt on kuuluisa kara kädessä jota tekisi mielei muokata mutta miten? Ahdot on nostettu + 1.5bar ja syötöt niin että tyhjäkäynti nousi 1500rpm ( kokeilu mielessä ) mutta kulku ei juuri parantunut.. :mad: tuntuu että soppa ei riitä 2500rpm jälkeen millään.. mustaa työntää reilusti ennenkuin ahdin herää mutta loppuu ahtojen noustessa. "tehopiikki" on 1500-2000rpm jonka jälkeen meno vain loppuu. huippuja 33" rinkuloilla väkisin vedettäessä 120km/h. kulkuja muuten vakio vapari ( 97 ) hiacen verran..

-MaTTi- 04.05.2010 21:39

Ennakkoo lisää!

Rekisteröimätön 04.05.2010 22:05

Kyllä vakio LN170:sellä tuon 120 km/h pääsee, en ole päässyt kokeilemaan miten 33" set vaikuttaa menohaluun kun itsellä isoimmat nakit on 235/85/16 eli jotain 32":set.

Kun muistelen miten -87 Hiace kulki ilman turboa, sillä pääsi suurin piirtein yhtä lujaa kuin tällä. Toisaalta vanhemmalle Hiacen kanssa samanlaisella 2,2 koneella ilman turboa tuntui pääsevän jopa lujempaa kun kone oli kiinni -70 farmari Crownissa ja siinä oli 5 vaihteinen loota. Ehkä ilmanvastus oli pienempi.

Tämän 90 heppasen koneen paras puoli vanhempiin verrattuna tuntuu olevan, että siinä on enemmän keskikierrosvääntöä, mutta tuota samaa olen ihmetellyt miksi vedot loppuu jos on kierroksia vähänkin enemmän?

Hilari 04.05.2010 22:13

joo, tarkista heittokellolla ennakko ja samalla ehdotan, että se vakio turbo mäkeen sieltä!
omien kokemusten perusteella käytös on juurikin tuota mitä edellä kuvasit tuolla pikku ahtimella...
pumpussa on varaa kotisäädöin muokatulla karalla 170 hv teholle coolerin kanssa kunhan siellä on sopiva turbo...
tuo kammiokone on aika hyvä herättelemään vähän isompiakin ahtimia...
jos nyt tuollaista oikein kunnolla virittäisin niin hankkisin turboksi holsetin hx40 superin pikku pakopesällä eli portillisella 14cm2 pesällä ja pumppuun laitattaisin 12mm nestepään. pakoputki 3" värkistä ja keulalle niin iso cooleri kuin mahtuu. kytkin sitten mallia bensa hiluxin act kisa kytkin tai kokeeksi jokin näistä pitävimmistä safarikytkimistä.
noilla eväilläillä lähtee 100hv/ litra jos kaikki on kohdallaan.
pakosarja tietenkin pitää väsätä myös, jaetulle pesällä kun tulee niin 1 ja 2 sekä 3 ja 4 samaan kanavaan, koska saadaan lyhyemmät putket ja kuumemmat kaasut -> herääminen on hieman parempaa (toki pulssisarjakin toimii , mutta onko siitä hyötyä tässä tapauksessa onkin sitten eri asia).

hitoy 04.05.2010 23:02

nyt on karaa muokattu. karan asento oli alunperin ainakin jostain muusta kuin hyvästä. Huomenna vasta koeajolle. :mad: miten tuo ennakko säädetään? ei tarvtse vääntää rautalangasta vaan rautakangesta. :D ahistin vaihtuu mahdollisesti kesän aikana. Autohan on siis -90 hilux joten mites katsastus inssi suhtautuu esim cooleriin? Matti varmaan osaa kertoa? penkki lappu ja muutoskatsastus? Kone on vaihdettu jostain x autosta ja googlettelun perusteella siis 2lt2 joka löytyy otteesta prosenttejen kera.

Vilkutin 05.05.2010 08:03

juu vaihda se turbo pian ennenkö särjet koneesi ahdistavalla turbolla ja suurilla ahdoilla, rupee pakopaineet oleen varmaan melko kovat.

Repro 05.05.2010 09:06

Ennakot katsotaan heittokellolla, tarvii purkaa jakopää esiin ajoitusmerkkien esiin saamiseksi ja heittokellolle tarvii adapterin joka tulee suutinputkien väliin pumppuun kiinni.
Vedot loppuu kierroksilla koska alkuperäinen pumppu rupeaa vähentämään syöttöä 3000 rpm jälkeen.

Repro 05.05.2010 09:45

Ja olikohan ennen -93 käyttöönotetuissa autoissa riittää käytönaikainen päästömittaus eli savut konttorilla.
Coolerin lisäyksen ja turbon vaihdon jälkeen kannattaa käyttää penkissa, helpottaa muutoskatsastusta.

Syötön lisäys lisää ruiskutusaikaa jonka takia ennakkoa pitää lisätä että kaikki kerkeää ajoissa sylinteriin, liian pitkä ruiskutusaika pienellä nestepäällä nostaa lämpöjä joka ei ole hyvästä, liiallinen syöttö myöskin liuottaa sylinterin seinämiltä voiteluaineet pois ja tekee sylinteristä näin ollen väljän voitelun puutteen vuoksi, aivan kuten bensamoottoreissakin liian paksu seos.
P.S kohta vois olla myytävänä 2LT2 viripumppu

Jopo_ 05.05.2010 10:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Repro (Viesti 666593)
Ja olikohan ennen -93 käyttöönotetuissa autoissa riittää käytönaikainen päästömittaus eli savut konttorilla.
Coolerin lisäyksen ja turbon vaihdon jälkeen kannattaa käyttää penkissa, helpottaa muutoskatsastusta.

Juurikin näin. Henkilöautot muuttuivat vähäpäästöisiksi 90-luvun vaihteessa, pakut vasta vm.93-94 lähtien. Eli kaikki vanhemmat muutoskatsastuu katsastuskonttorin savutestillä ja dynolapulla. Dynolappu pitää nimenomaan olla mitattu siitä kokoonpanosta, jota autoon muutoskatsastetaan. Dynottajahan merkkaa yleensä dynopaperiin mm. ahtimen mallin, coolerin ja ahtopaineen. Tehojen puolesta vertaaminen onnistuu yleensä alkuperäiseen tehoon vertaamalla (max.+20%) tai mahdollisesti bensamalliin vertaamalla --> http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=7604

Uudemmissa vähäpäästöisissä coolerin leimaaminen onnistuu jos mallisarjasta löytyy coolerilla varustettu versio, muuten käytännössä mahdotonta, eikö...?? Vanhemmissa vähäpäästöttömissä tätä ongelmaahan siis ei ole.

hitoy 05.05.2010 12:13

Noniin.. Hmm tuo pumppu voisi kiinnostaa. :) Nyt sain modatun karan oikeinpäin pumppuun. Suurin viiste on nyt auton edestä katsottuna edessä päin eikä vasemmalla minkä jostain luin ( holysmokesta varmaan ) . Soppaa saa nyt tuohon 3000rpm kivasti ja kulku muuttui aika paljon. ahtoja nyt 1bar käytössä. Savua tulee runsaasti kun ahdin herää ja laantuu kierrosten noustessa pikku tuprutteluksi ja loppuu 3000rpm jälkeen. Ahdin tosiaan on myös vaihtolistalla. Kaikkeen kun ei rahat vaan riitä kerralla. :D Tällä evo 5 versiolla voi nyt siis kurvailla jo hieman hymyillen. ahdot saa notkua tuossa kilon partaalla ettei tosiaan tule suurempia vaurioita. Ylhäälle ne on käytetty vaan kokeilu mielessä. Harmittaa vaan kun tuo savupiippu tuli tehtyä tuosta 2.5" rööristä eikä suoraan 3" versiosta. Nooh kaipa tuokin riittää johonkin asti kun tavoitteet ei ole hirveän korkeilla. äänimaailmakin muuttui melkoisen paljon nyt..

hitoy 05.05.2010 13:34

pientä lisäystä edelliseen. Eli savua ei tietty tule "normaali" ajossa vaan pelkästään täys vedätyksessä. Normaalista putkesta tulee vain kukkasia ja saippuakuplia. :o

-MaTTi- 05.05.2010 20:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitoy (Viesti 666549)
miten tuo ennakko säädetään? ei tarvtse vääntää rautalangasta vaan rautakangesta. :D ahistin vaihtuu mahdollisesti kesän aikana. Autohan on siis -90 hilux joten mites katsastus inssi suhtautuu esim cooleriin? Matti varmaan osaa kertoa? penkki lappu ja muutoskatsastus? Kone on vaihdettu jostain x autosta ja googlettelun perusteella siis 2lt2 joka löytyy otteesta prosenttejen kera.

Penkkilappu ja muutoskatsastus. Jopo_n esittämä 25% on liikaa; 20% saa nousta mallisarjan tehokkaimmasta kun alusta ja jarrut samat.
Vähäpäästöisyys tuli henkilöautoihin 1.1.1992 ja maastureihin/pakuihin 1.7.1993. Voivat toki olla myös aiemmin eikä sitä nykyään otteella lue missään, kysyttävä siis varmuuden vuoksi konttorista jos on em. päivämääriä vanhempi.

Lainaus:

Ennakot katsotaan heittokellolla, tarvii purkaa jakopää esiin ajoitusmerkkien esiin saamiseksi ja heittokellolle tarvii adapterin joka tulee suutinputkien väliin pumppuun kiinni.
Näinpä. Mutta voi sitä säätölaitteiden puutteessa ja ajankulun säästämiseksi nytkäyttää milli kerrallaan koneeseen päin ja kokeilla sillä lailla hakemalla sopiva kohta. ;) Kone ei saa ruveta "kiroilemaan".

Lainaus:

Uudemmissa vähäpäästöisissä coolerin leimaaminen onnistuu jos mallisarjasta löytyy coolerilla varustettu versio, muuten käytännössä mahdotonta, eikö...?? Vanhemmissa vähäpäästöttömissä tätä ongelmaahan siis ei ole.
Ei se ole ihan näinkään. Moottorin ohjelmointi on erilainen cooleriversioissa, joten moottori pitäisi muuttaa vastaamaan täysin coolerilla varustettua mallia ja esittää siitä luotettava todistus. En tiedä kuka sellaista voisi kirjoittaa... VTT taitaa olla ainoa täälläpäin.

Vanhemmat vähäpäästöiset = nou proplem. Muutoskatsastuksen tehomittauksineen vaatii siis vaan.

Jopo_ 05.05.2010 22:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 666741)
Penkkilappu ja muutoskatsastus. Jopo_n esittämä 25% on liikaa; 20% saa nousta mallisarjan tehokkaimmasta kun alusta ja jarrut samat.

Kävi käpy ja meni tehot ja kuutiot sekaisin, kiitos korjauksesta!

diakka 06.05.2010 05:25

oma hiluxi kanssa ei tahdo mennä kun tuon 110km/h 33´silla ja sekin hampaat irvessä,saako tollasesta muokatusta karasta laitettua kuitenkin syötön niin pienelle että menee leimasta läpi?vai tarviiko joka kerta vaihtaa kara.
Kyllähän tuo riittää että 100km/h pääsee suht helposti,mutta jos lähtee motarille pikkasen pidemmälle niin oisi mukava että vois pitää pikkasen korkeempaa matkanopeutta.
Koneena on siis 2l-t,tarkotus olisi kesällä ottaa pumppu tuosta irti,vaihtaa välijäähdytin isompaan ja myös mahdollisesti turbo,kunhan saa tuon kesäauton pois tallista.
Se täytyy muistaa että mitä nopeusmittari näyttää niin on eri kun vakiopyörillä (lähempänä totuutta).
tuosta koneesta tuskin saa sitä vapari hiacen alavääntöä eli että voi lähteä kakkosella liikkeelle normaalisti:)
Ja kovemmissa nopeuksissa tuntuu että ahdot vain nousee eikä kierrokset lainkaa, eli kulkee melkeen huippuja saman 0.7 barin ahdoilla kuin 1.3 barin ahdoilla,(johtuu varmaanki tosta surullisesta vakioturbosta).

lepoantti 06.05.2010 06:42

ct-20:sen vaihtaminen lienee parasta mitä voi 2L-t koneelle tehdä ensiapuna, ja sitten syöttöpumpun muokkausta. mulla omassa siviili ln110 2LII koneessa vanha garretin to3:nen pienellä pakopesällä ja tarvittaessa kulkua riittää. normaalisti ahdot noin 0.8-0.9 eli mihin vakio kello päästää ne nousemaan, syöttöjä lisätty sopivasti. alasavutkaan ei ongelma kun ahdin alkaa herätä 0.3 jälkeen, ja tämä siis vaparin pumpulla. ja tietysti cooleri keulalla. kerran olen koittanut niin että otin letkun irti portilta, niillä syötöillä ahdot meni reiluun 1,5 ja kulku parani aika huomattavalla tavalla...

kyllä 2,5" putki piisaa melkolaila pitkälle, 3" alkaa olla jo hätävarjelun liioittelua

Rekisteröimätön 06.05.2010 12:14

Miltä meno maittaa jos CT20:sen tilalle tulisi joku vaikka VW:n LT:stä tai Transporterista 2,5 litrasesta dieselistä lainattu VNT-turpo? Niissähän on jotain 170 heppaakin. Sitten välijäähdytin ja isompi downpipe.

Tuo vähän kyllä ihmetyttää miten vakioturbo ei olisi riittävä normaaliajoon kun se ei kuitenkaan vakiona herää ainakaan yhtään liian alhaalta? Jos herääminen siirtyy myöhemmäksi, menee normaaliajoa ajatellen huonompaan suuntaan.

Sellaisia kokeiluja tehty kun otin vakio Hilusta hukkaportin letkun irti, pelkästä lisäahdosta ei ollut mitään hyötyä. Vakiona tuntuu pihistelevän syöttöjä. Jos niitä olisi enempi, tilanne voi olla toinen.

Minkäsmoinen oli vaikutus jos pelkästään laittaa coolerin muuten vakioon vehkeeseen?

diakka 06.05.2010 16:34

en ole ikinä ajanut tolla koneella ilman cooleria kiinni ja penkissä en ole käynyt (ollu 2x leimalla jo),tekis mieli iha piruuttaa kokeilla vakiopyörillä niilläkään en ole koskaa ajanut tolla koneella,tietysti kulkupuoleen noissa maantienopeuksissa vaikuttaa varmaan nuo lisävalot katollaki,paremmin tuo jaksaa kuitenki mennä kuin vakion 22re koneella.
Välijäähy on aika pieni audi s4 2.7 biturbosta toinen cooleri kun siinä niitä on kaks,tiedä sitten onko konekkaa ihan vedossa enää mutta hyvin tuntuu toimivan ja turbo on ihan tikissä.
Tuo vapari koneenahtaminen on hyvä siitä että siinä pysyy vaparin alavääntö vielä,vaikka kestävyys voi pidemmänpäälle olla huonompi.

hj 06.05.2010 17:44

sanoppas matti kelpaako se 20% nousu jos se ilmoitetaan vetopyörätehona eikä moottoritehona?

hitoy 06.05.2010 20:33

saako tollasesta muokatusta karasta laitettua kuitenkin syötön niin pienelle että menee leimasta läpi?vai tarviiko joka kerta vaihtaa kara.


Itse ainakin muokkasin karaa siten että sen voi kääntää "normaaliin" asentoon tarvittaessa.

hitoy 06.05.2010 20:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön (Viesti 666857)
Miltä meno maittaa jos CT20:sen tilalle tulisi joku vaikka VW:n LT:stä tai Transporterista 2,5 litrasesta dieselistä lainattu VNT-turpo? Niissähän on jotain 170 heppaakin. Sitten välijäähdytin ja isompi downpipe.

Tuo vähän kyllä ihmetyttää miten vakioturbo ei olisi riittävä normaaliajoon kun se ei kuitenkaan vakiona herää ainakaan yhtään liian alhaalta? Jos herääminen siirtyy myöhemmäksi, menee normaaliajoa ajatellen huonompaan suuntaan.

Sellaisia kokeiluja tehty kun otin vakio Hilusta hukkaportin letkun irti, pelkästä lisäahdosta ei ollut mitään hyötyä. Vakiona tuntuu pihistelevän syöttöjä. Jos niitä olisi enempi, tilanne voi olla toinen.

Minkäsmoinen oli vaikutus jos pelkästään laittaa coolerin muuten vakioon vehkeeseen?

Juu vakio ahistin herää varsin myöhään. Tällä ei myöskään lisäahdoista ollut mitään hyötyä. Myöskään muokatun karan kanssa nuo +1.5bar ahdot ( eihän tuota puhallinta ole tarkoitettukkaan moisille paineille ) ei juurikaan vaikuttanut mullistavasti nykyisiin 1bar verrattuna. Savutus vedon alussa loppui korkeammilla paineilla toki. Coolerilla oli kulkupuoleen mitätön vaikutus. Toki tärkeä kapistushan tuo on ja itse tuuppasin sen keulalle ensimmäisenä ennen muita muokkauksia.

-MaTTi- 06.05.2010 21:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hj (Viesti 666919)
sanoppas matti kelpaako se 20% nousu jos se ilmoitetaan vetopyörätehona eikä moottoritehona?

Ei tietenkään, moottoriteho (DIN) on se joka määrää.

Kummallisia viritettyjä Hiluxeja palstalaisilla jos ei jaksa paljo yli sadan kulkea... :eek:
4Runnerille (painavempi kuin Hilux) on ilmoitettu huiput 145 km/h 2LT-II moottorilla. Ei 33":t kumit pitäisi vauhtia noin paljoo hyydyttää.

Haiskahtaa vaan siltä että monen moottorissa on perussäädöissä kovasti toivomista, kun ei se auto sillä syötöllä/savulla kulje.

diakka 06.05.2010 21:31

Noita säätöjä tosta omasta koneesta epäilenkin,tarkoitus olisi mynädieseliin viedä pumppu laitettavaksi jossain vaiheessa kunhan saa auton seisontaan.Toi oma hiluxi jakso mennä 160 000tkm ajetulla 22RE koneella vielä huonommin isoilla pyörillä vaikka on tehokkaampi kun tuo 2L-T,5-vaihde oli ennen aivan turha.Kyllä oli mukava ajaa kaverin turbotetulla hj-60 ku koneessa oli pikkasen eritavalla puhtia alakierroksilla.

Tollukka 06.05.2010 22:14

Eikös se ole merkki onnistuneesta virityksestä jos tehot laskee alle 20% alkuperäisestä...

Rekisteröimätön 07.05.2010 09:12

Aikasten oudolta kuulostaa tuo kulkupuoli tosiaan, oma 2L-T kiihdyttää LN110-koppasta hiluxia helposti tuon 130-140 km/h 33-tuumaisilla mutiaisilla. Ja kone on vakio, syötöt tehtaan säädöissä, putkikin on vaparin alkuperäinen.

Repro 07.05.2010 09:36

Eihän siihen tietysti tarvitse kuin pyöreäksi kuluneen nokka-akselin.


Sivu luotu: 21:04 (GMT +2).