Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.01.2017, 17:00
make764:n Avatar
make764 make764 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.02.10
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 575
Perusasetus

Hiaceen napalukot ?


Mites onnistuuko vm.2000 4x4 hiaceen laittamaan napalukkoja,kun ajatus olis saada etuperä tiellä "vapaaksi".

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.01.2017, 17:34
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Miksi haluat etuvedon vapaaksi? Et sinä siinä nimittäin mitään ainakaan säästä..

Mites tuon ikäisessä Hiacessa neliveto on toteutettu, onko jatkuva keskeltä avoin, vai onko valittavissa takaveto ja neliveto? Jos on jatkuva avoin neliveto, niin et edes voi ottaa etupään vetoa irti koska auto ei liikkuisi mihinkään.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.01.2017, 17:37
Jhl Jhl ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 22.10.07
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 363
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Miksi haluat etuvedon vapaaksi? Et sinä siinä nimittäin mitään ainakaan säästä..

Mites tuon ikäisessä Hiacessa neliveto on toteutettu, onko jatkuva keskeltä avoin, vai onko valittavissa takaveto ja neliveto? Jos on jatkuva avoin neliveto, niin et edes voi ottaa etupään vetoa irti koska auto ei liikkuisi mihinkään.
Visko tossa taisi olla keskellä, voisi kai vetää etupää auki vähän, mutta ei kauaa?
http://japan-parts.eu/toyota/eu/2000...fer-gear#41330
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.01.2017, 17:41
make764:n Avatar
make764 make764 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.02.10
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 575
Perusasetus

Tässä jatkuva neliveto eikä ole mitään katkasioita. Tarvii kysyä kun hiasen kans ei ole aikasemmin värkänny ja nyt ollut käytössä 2 autona/metästysautona
Juu ei siinä kyllä varmaan säästätili millään lailla kasva.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.01.2017, 18:08
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Jeps, eipä säästä ei.. aika pientä se etuperän vastus lopulta on.

En ole omissa Jeepeissäni huomannut mitään eroa kulutuksessa jos on ollut etukardaani ja sisemmät vetarit pois (ts. vähän sama kuin olisi napalukot) vs. nelivedolla/ takavedolla ajaessa osat paikallaan.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.01.2017, 20:04
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.342
Perusasetus

Visko siä pitäs olla ja kun se leikkaa kiinni niin hajoo etuperä
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.01.2017, 23:11
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- on kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.063
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Miksi haluat etuvedon vapaaksi? Et sinä siinä nimittäin mitään ainakaan säästä..
Ei sovellu tähän mitenkään, mutta kyllä ne avonaiset napikset näkyy hiukan kulutuksessa, kylmällä selvemmin + eipähän kulus vetarin holkit ja murrokset ynnä muut riippuen rakenteesta.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 31.01.2017, 11:23
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.383
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Miksi haluat etuvedon vapaaksi? Et sinä siinä nimittäin mitään ainakaan säästä..
Ei sovellu tähän mitenkään, mutta kyllä ne avonaiset napikset näkyy hiukan kulutuksessa, kylmällä selvemmin + eipähän kulus vetarin holkit ja murrokset ynnä muut riippuen rakenteesta.
Hiasteesta en paljon mitään tiedä, mutta mitenkäs noin yleisemmin, jos muutetaan napalukoton napalukoille, niin silloinhan alkaa napa pyörimään vetarin tumpin ympärillä, kun napalukot on auki, eikös?

Onko se napa laakeroitu vetariin nähden niin, että siitä vetarin pysähtymisestä ei tule ylimääräistä kulumaa napaan tai vetarin tumppiin? Alkuperäisenä tai napalukko kiinni se tumppi kääntyy samaan tahtiin navan kanssa.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 31.01.2017, 17:58
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Hiasteesta en paljon mitään tiedä, mutta mitenkäs noin yleisemmin, jos muutetaan napalukoton napalukoille, niin silloinhan alkaa napa pyörimään vetarin tumpin ympärillä, kun napalukot on auki, eikös?

Onko se napa laakeroitu vetariin nähden niin, että siitä vetarin pysähtymisestä ei tule ylimääräistä kulumaa napaan tai vetarin tumppiin? Alkuperäisenä tai napalukko kiinni se tumppi kääntyy samaan tahtiin navan kanssa.
Pronssiholkeilla ne on ainakin vanhoissa toyotoissa laakeroitu. Jos meinaa napalukot laittaa, niin jotenkin se laakerointi on toteutettava. Minusta tuo pronssiholkkisysteemi ei ollu mitenkään hyvä. Niissä on uutenakin välystä jolloin vetari ravistaa napalukkojen ollessa kytkettynä. Samalla nelivedon käyttö menee hankalaksi kun pitää käydä käsin vääntämässä napalukot päälle. Se oli vanhan hiacen ärsyttävin piirre, kun piti ne vääntää päälle ja sitten heti isolle tielle mennessä pois, kun se ravistaminen häiritsi. Muutenkin hiacen ollessa kyseessä, onko sillä oikeasti väliä kuluttaako se 12l/100km vai 12,5l/100km?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.02.2017, 05:29
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Pronssiholkeilla ne on ainakin vanhoissa toyotoissa laakeroitu. Jos meinaa napalukot laittaa, niin jotenkin se laakerointi on toteutettava. Minusta tuo pronssiholkkisysteemi ei ollu mitenkään hyvä. Niissä on uutenakin välystä jolloin vetari ravistaa napalukkojen ollessa kytkettynä. Samalla nelivedon käyttö menee hankalaksi kun pitää käydä käsin vääntämässä napalukot päälle. Se oli vanhan hiacen ärsyttävin piirre, kun piti ne vääntää päälle ja sitten heti isolle tielle mennessä pois, kun se ravistaminen häiritsi. Muutenkin hiacen ollessa kyseessä, onko sillä oikeasti väliä kuluttaako se 12l/100km vai 12,5l/100km?
Jotakin feelua ollut sulla Hiacessa. On ollut noita nelikoita HJ, Rocky, Hiace ja nyt Hiluxi. Kaikissa manuaali napikset, ei ongelmia ravistuksen suhteen, Rocky pikkuisen jossakin 80km/h kohdilla antoi merkkiä jos oli jäänyt kääntämättä vapaalle.
Itse pärjännyt noiden kanssa, aika harvoi sitä normaaliajossa tarvii nelikkoa ja jos tarvii niin antaa ne lukot olla kytkettynä-
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 31.01.2017, 18:25
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Hiasteesta en paljon mitään tiedä, mutta mitenkäs noin yleisemmin, jos muutetaan napalukoton napalukoille, niin silloinhan alkaa napa pyörimään vetarin tumpin ympärillä, kun napalukot on auki, eikös?
Näin taitaa käydä näissä "retkukeuloissa"
Jäykissä akseleissa tilanne on toinen.

Oisko jossaki hyviä kuvia miten tuollainen erillisjousitettu hiacen/hilux/pajero/tms pyörännapa on toteutettu?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 01.02.2017, 01:55
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Onko sillä jotain merkitystä johonkin pyöriikö se napa vetarin ympärillä? Paitsi että etuvoimansiirron osat kuluu vähemmän... Samanlainen se pyörännapapaketti on periaatteiltaan ja aika pitkälle osiltaankin retkukeulassa kuin jäykässä akselissakin. Eri asia laitteet mihin ei edes optiona ole saanut napalukkoja, silloin vetonivelen tumppi pitää laakeria kasassa kuten etuvetoautoissakin. Portaalit ja muu raskas sitten erikseen.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori

Viimeksi muokannut Jappi : 01.02.2017 02:01
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hiaceen hiluxin vaihteisto...? jmk Tekniikka & Jutustelu 19 05.02.2018 18:32
Vinssi Hiaceen RRM Tekniikka & Jutustelu 4 21.04.2015 12:01
Ostetaan 4X4 Hiaceen kesärenkaat hikka O/M/V Renkaat ja vanteet 11 18.09.2011 18:58
Ostettu Vanteet Hiaceen Pauli_Antero O/M/V Renkaat ja vanteet 3 11.11.2009 21:14
Pakoputken rakentaminen Hiaceen? Hauki Tekniikka & Jutustelu 1 06.02.2005 11:41


Sivu luotu: 11:19 (GMT +2).