![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Virtaavampi pakoputki ja pörinät kurissaLN170 Hiluxissa on tämänlainen pakoputkitilanne. Takapönttö on uusittu, sen edessä oleva putki ei ole ihan paras mahdollinen. Kun uusimisen aika tulee, ajattelin jos samantien tekisi paksumman rosterista tai ostaisi: https://dl.dropbox.com/u/56139170/se...70_MAASTA2.JPG Mietin miten virtaavuutta saisi parannettua myös putken etuosan jälkeen - olisiko ideaa jos tekisi sivulle toisen haaran ja laittaisi siihen kunnollisen äänenvaimentimen kuten taaksekin päin? Takapönttö on vielä hyvässä kondiksessa, ei tunnu kovin fiksulta sitäkään hylätä varsinkin kun se sattuu sopimaan juuri tuohon kohtaan kuten on tarkoitettu. Kuvasta päätellen tuohon runkopalkin viereen mahtuisi toinenkin vaimennin, olisko vaikka joku w123 diesel Mersun takapönttö kun sellainenkin mulla on. Vai onko idea toisesta haarasta tarpeeton ja takimmainen osa riittävän virtaava sellaisenaan, mitenhän senkin saisi fiksusti selvitettyä kun ei nyt oikein innostaisi lähteä kaahailemaan ilman putkeakaan? Yritän pedata tällä sitä jos tehoja saisi jatkossa parannettua vaikka peräkärrin vetoa silmälläpitäen...
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Vanha putki myyntiin tai roskiin ja pakosarjasta lähtien 2,5-3" rööri yhellä läpivirtaavalla pöntöllä kooten vaikkapa motonetin valmispalasista.
Rosteriputkea en oo koskaan näissä all go-no show autoissa ymmärtänyt. Maksaa paljon eikä virtaa sen kummemmin verrattuna sinkattuun paskarautaan.
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Tatsuni on mun ratsuni |
#4
|
|||
|
|||
![]() Simppeli.
Rosterihan on hyvä tavara,pakoputkiin tarkoitettu laatu nyt on harvinaisempaa ja kalliimpaa. Valmiita käyriä ei myöskään oo joka puljussa,ite löysin eurostainless Tikkurilasta ja Mopo-sportista. Vedin putken samaa reittiä ku alunperinkin mut kuskin puolen sivulta ulos ja yhdellä Simonsin vaimentimella. Halkaisija on 3" ja ääni on maltillinen eikä leimallakaan ollu ongelmia. Toi sun suunnitelma kuulostaa turhan monimutkaiselta,painonkin vuoksi on syytä pitää homma simppelinä ja raskaat häkkyrät ei oo oikeen hyvä maastossa ja muutenkin kestävyyden kannalta. Tulevaisuuden valtavia tehoja ajatellen 3" on ainaki riittävä mut 2.5" riittää johki alle 200hv paikkeille. Rosterissa on hieman kovempi ääni mitä sinkatussa mut sinkattukin kestää monta vuotta.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Turbohan taitaa tuota pörinää pilkkoa maantienopeuksissa, tämän olis tarkotus pysyä sellasena, ettei pienelläkään kaasulla/kierroksilla pörisise liikaa vaikka kerrostalon pihassa yöaikaan tai jos pitää peräkärryn kanssa kikkailla ja aikaa menee kun auto käy tyhjäkäyntiä. Multa tällä hetkellä puuttuu auton alkuperäinen imuhässäkkä ilmansuodattimen jälkeen ja sekin puute kovensi matalaa pörinää, jonka huomaa vaikka jos auto käy kerrostalon edessä. Matala pörinä kantautuu ikävästi asuntoihin. Omasta puolesta putki sais tulla vaikka sivulle, siinä tapauksessa toisaalta haluaisin pörinät kuriin erityisen hyvin kun voi hytissäkin pöristä... Täshän on siis turbo ja sen puolesta olis mun ymmärtääkseni helpohkosti tehonlisäysvaraa ja sitä ennen virtausasiat kuntoon... Vaparin kanssa oma kokemus puoltas sellasta käsitystä, että äänenvaimennusominaisuuksiin panostettava turboa enemmän ellei halua pörinää. Mielestäni vapari w123 300D:n ääni pakoputken loppupäässä miellyttää korvaa pienillä kierroksilla. Siinä on kaks äänenvaimenninta ja taka äänenvaimennin ihan hyvänkokoinen. Putket kuiteski vähän aaneemista kokoa siinäkin, mieleen tulis mitä jos lätkäsis w123:sen takapöntön tohon runkopalkin viereen ja siitä toisen haaran sivulle? Sitä haaroitusta ennen olis siis paksumpaa putkea. Viimeksi muokannut tekniikkamies : 24.03.2013 11:46 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
W123 sivuputki vois olla ihan toimiva ajatus. Mölyt helpompi pitää kurissa 2 pienellä putkella ku yhellä isolla.
Ite ainaki suosin rosteria pakoputkessa ihan jo senki takia että se on sit periaatteessa ikuinen sen jälkeen. Muutaman kympin lisäpanostus on todellakin sen väärti, helppohan noita on itekki hitsuutella tän tyyppiseen autoon missä ei ihan milleillä tartte sovitusten kanssa pelailla. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Yksi putki taakse olis yksinkertaisempi, mutta tuntuu, että tollasen vaimentimen se kuiteski vaatii kuin vakiona. Mersun vaimennin hiljentää hyvin ainakin Mersun ääntä ja tässä on toisaalta turbo hiljentämässä kun välivaimenninta en haluaisi laittaa. Ehkä pitäs olla myös joku joustokohta putkessa ettei paksu rosteriputki ikävästi väännä. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Virtaavuudesta en niin tiedä, mutta tuollaset vaimentimet missä pakokaasu kulkee kolme kertaa tuntuu vaimentavan kaikkein parhaiten. Eli ensin taaksepäin, kääntö eteenpäin ja takasin taaksepäin, vaikea kirjoittamalla selventää.
Noita saa tarvikkeena isojakin kokoja, eikä sisällä ole mitään tukkeutuvia väliverkkoja, joten käy dieseliinkin. Laitoin yhden tuollasen kasikoneen 3" putkeen ja tuli minusta aika hiljainen. Samanlainen toimi hyvin myös Ivecon 5,9 vapari kutosessa ja poisti samalla lämpöongelmatkin. Läpivirtausvaimentimet ei kyllä mun mielestä vaimenna oikeen mitään ja sellasen läpi tulevaa neloskoneen pörinää ei jaksa kukaan kuunnella. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Toi menee kyllä jota kuinkin toisin päin. Vaparidieselistä saa suoralla putkella pienellä suunnittelulla maailmanlopun äänet, turbokoneessa se fööni pilkkoo ne terävimmät pakoäänet pois ja jäljelle jää lähinnä ne matalimmat ja läpitunkevat murinat. Tietty turbon vihellys tulee helposti läpi, jos on vaan yks läpivirtaava pönttö välissä. Sit jos haluaa mahollisimman vähän ääntä ohjaamoon, pitää muistaa laittaa se ulostulo niin, ettei se jää auton alle kaikumaan.
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
#10
|
||||
|
||||
![]()
No samoinpäinhän tekniikkamieskin asian ajatteli.
![]() |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Ai mikä sisälukutaito
![]() Ei siinä lukenukkaa turbossa ![]()
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Lj:n takapenkki vyöt ja pakoputki | Wille87 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 14 | 15.07.2011 07:50 |
Kylki pakoputki ja laillisuus | pajerotdic | Tekniikka & Jutustelu | 26 | 25.04.2011 21:35 |
Nilsiän pörinät | Korhos Make | Tapahtumat | 66 | 23.08.2010 08:54 |
Pultit, Rekisterikilpi ja Pakoputki | Topi1982 | Chit-Chat | 3 | 04.04.2009 23:08 |
O: Peltopajeroon renkaat ja pakoputki | KIM | O/M/V Muut | 3 | 24.08.2004 14:48 |