Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.07.2009, 15:58
Tourinki:n Avatar
Tourinki Tourinki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 06.10.08
Sijainti: Lieksa
Viestit: 277
Perusasetus

HJ61 +xenon ongelma


Onko kellään käynyt niin että tuollaisen Bi-xenon järjestelmän asennuksen jälkeen palaa laitimmaisissa umpiossa vain pitkät. Valot päälle käännettäessä pitkät menee päälle ja vaikka kuinka rämppää valonvaihdin vipua ei ole vaikutusta. Keskimmäisissä valot toimii niinkuin pitääkin mutta laitimmaiset tuottavat ongelmia.

Onko tuossa nuo polttimon liittimellä johdot erijärjestyksessä verrattuina muihin autoihin vai mikä lie?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.07.2009, 17:10
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Japseissa esiintyy maaohjattuja valoja,eli polttimolle tulee virta koko ajan,maattoa katkotaan tarpeen mukaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.07.2009, 21:22
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.243
Perusasetus

tuurilla..


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tourinki Näytä viesti
Onko kellään käynyt niin että tuollaisen Bi-xenon järjestelmän asennuksen jälkeen palaa laitimmaisissa umpiossa vain pitkät. Valot päälle käännettäessä pitkät menee päälle ja vaikka kuinka rämppää valonvaihdin vipua ei ole vaikutusta. Keskimmäisissä valot toimii niinkuin pitääkin mutta laitimmaiset tuottavat ongelmia.

Onko tuossa nuo polttimon liittimellä johdot erijärjestyksessä verrattuina muihin autoihin vai mikä lie?
mäpäs tein yhteen hoijakkaan koko takapään sähköt uusix ja kaik toimi!!Etupään kans ihmettelin vähä aikaa ku näytti et pitkät on aina päällä vaik itkis ja nussis.Mut siäl oli molemmat päällä.Oli kehveli polttimo hajonnu silleen et siäl oli jumpperi.Vaihoin polttimon ni sit pelas.Joo ja hoo jiis on muistaaxeen nii et sinne tulee plussa keskelle ja maat sivuille.Siäl oli kaks relettäki eikä yks niinku yleensä.voiha se relekki olla jumis.tuurilla ne valtameri laivatki seilaa..
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.07.2009, 21:33
Olkku:n Avatar
Olkku Olkku ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.03.06
Sijainti: Vermuntila Rauma Finland.
Viestit: 1.900
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
mäpäs tein yhteen hoijakkaan koko takapään sähköt uusix ja kaik toimi!!Etupään kans ihmettelin vähä aikaa ku näytti et pitkät on aina päällä vaik itkis ja nussis.Mut siäl oli molemmat päällä.Oli kehveli polttimo hajonnu silleen et siäl oli jumpperi.Vaihoin polttimon ni sit pelas.Joo ja hoo jiis on muistaaxeen nii et sinne tulee plussa keskelle ja maat sivuille.Siäl oli kaks relettäki eikä yks niinku yleensä.voiha se relekki olla jumis.tuurilla ne valtameri laivatki seilaa..
Syttyikö sulla tossa vikatilanteessa pitkien merkkivalo kojelautaan?
Itellä 60:ses sama ongelma ja olen epäilly viiksi vikaa mut täytyypä tutkia...
__________________
RASOR
Rauman Seudun OffRoad ry
Vain kääpiöt madaltavat autojaan...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.07.2009, 22:41
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Kokeile sellaista juttua että ota pitkien merkkivalon poltin irti ja totea toiminta. Jos oireet häviää niin kerron lisää vanhemmissa Toyotissa olevien kytkentöjen salaisuuksia...

Viimeksi muokannut Patu925 : 17.07.2009 22:42 Perustelu: Typo
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.07.2009, 08:16
Tourinki:n Avatar
Tourinki Tourinki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 06.10.08
Sijainti: Lieksa
Viestit: 277
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Olkku Näytä viesti
Syttyikö sulla tossa vikatilanteessa pitkien merkkivalo kojelautaan?
Itellä 60:ses sama ongelma ja olen epäilly viiksi vikaa mut täytyypä tutkia...
Ei syty.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Patu925 Näytä viesti
Kokeile sellaista juttua että ota pitkien merkkivalon poltin irti ja totea toiminta. Jos oireet häviää niin kerron lisää vanhemmissa Toyotissa olevien kytkentöjen salaisuuksia...
Pitää katsoa jossain vaiheessa vaikuttaako asiaan mitenkään.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.07.2009, 08:57
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Sun pitäis releyttää ulommaiset valot, niinkuin ilmeisesti sisempiin on jo tehty. Siellä kun ei alunperin lyhkästä pitäisi/saisi palaa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.07.2009, 08:05
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

itsellä kävi hiluxissa (LN110) hieman vastaavaa, AMP xenon sarja kiinni puolikkaat pelas hienosti, mutta kun laittoi pitkät niin pitkien merkkivalo ei syttynyt lainkaan. Sitä en muista että syttyikö pitkät,

itse ratkaisin asian tehovastuksella, oikeelta puolelta ohjaus xenonien boksiin, ja vasen polttimon kanta siis jäi tyhjäksi. Siihen tehovastus ni rupes pelaan. Vastuksen heitin vaan muiden johtojen sekaan ja sehän ottilämpöä sen verran että sulatti paisuntaäsäiliöön reijän
Nyt asennettu keulaan niin että ajoviima jäähdyttää, heti maskin takana.

Tää ei varmaan vastaa ihan suoraan sun ongelmaan, josko milläään tapaa. Mutta kerroin kuitenkin yhden variaation. Samasta aiheesta.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.07.2009, 10:18
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilkutin Näytä viesti
itsellä kävi hiluxissa (LN110) hieman vastaavaa, AMP xenon sarja kiinni puolikkaat pelas hienosti, mutta kun laittoi pitkät niin pitkien merkkivalo ei syttynyt lainkaan. Sitä en muista että syttyikö pitkät,

itse ratkaisin asian tehovastuksella, oikeelta puolelta ohjaus xenonien boksiin, ja vasen polttimon kanta siis jäi tyhjäksi. Siihen tehovastus ni rupes pelaan. Vastuksen heitin vaan muiden johtojen sekaan ja sehän ottilämpöä sen verran että sulatti paisuntaäsäiliöön reijän
Nyt asennettu keulaan niin että ajoviima jäähdyttää, heti maskin takana.

Tää ei varmaan vastaa ihan suoraan sun ongelmaan, josko milläään tapaa. Mutta kerroin kuitenkin yhden variaation. Samasta aiheesta.
Tuohon ongelmaan liittyen ohessa vakokytkentää valaiseva kuva. Pitkien merkkivalo on kytketty kiinalaisesti, mikä kiusaa jos esim. parannat valoja laittamalla paksummat johdot ja releet. Kun ohjauksen releille ottaa alkuperäisistä johdoista niin merkkivalo ei sitten pala tai se sotkee kytkentää siten että pitkät ja lyhkäset palaa miten sattuu. Merkkivalon kytkeminen suoraan pitkien rinnalle poistaa ongelman ja ei tarvitse viritellä niitä vastuksia.


Melkein selvä kytkentäkaava, toivottavasti tuosta saa selvää...


Eli kun pitkät palaa niin merkkivalo saa sähkön lyhkäisten valon langan kautta.
Lyhyet päällä merkkivalon kumpikin pää on maissa ja arvatenkin se ei pala.
Onko ko kytkennällä haettu sitä että kun lyhyet on palaneet niin pitkien merkkivalo ei toimi ja siitä voi päätellä että olisi vikkoo vikkoo vikkoo...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.10.2009, 11:44
Tourinki:n Avatar
Tourinki Tourinki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 06.10.08
Sijainti: Lieksa
Viestit: 277
Perusasetus

No niin nostellaas taas tätä kun aloin taas värkkäämään noita valoja keulille.

Semmonen ongelma on tällä hetkellä että vaikkei autossa ole virrat päällä eikä valot päällä. Kun laittaa joko akun kengän tai sulakkeen paikalleen (riippuen tilanteesta kumpi on irti) räpsähtää aikamoinen kipinä yhdistettäessä ja valot alkaa palaa samantien. Eikä ole mitään vaikutusta valokatkaisimella käytti pitkiä päällä tai teki mitä hyvänsä.
Eli jostain tulee virtaa läpi. Tämä homma on vaivannut oikeastaan koko ajan tuota autoa, joskus nuo valot toimi ihan niin kuin piti paitsi pitkät jäi palamaan kun vaihtoi lyhyille, eikä niitä saanut takaisin lyhyille kuin armottomalla valojen vilkuttamisella ja semmonen oikotie tuli tehtyä että xenonien pitkille menee virtakytkimen kautta. Purin pois ja kokeilin onko tuolla Patun neuvolla mitään vaikutusta jos ottaa tuo pitkien merkkivalon pois. Eikä sillä ollut, tässä vaiheessa.
Onkohan se xenon sarjan valonvaihdin yksikkö hajonnut? Kun poltin kannalle ei tule jännitettä ennen kuin laittaa virrat päälle, että ainakin omaan mieleen auton sähköjen omituisuudet on tässä tilanteessa pois suljettu.
Mutta pitää mittailla mitä arvoja siitä valonvaihtimesta saa irti ja katsoa sitten mitä tässä alkaa tekemään.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.10.2009, 14:19
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

Mihin ne on maadoitettu?

Sinne taitanee tulla se plus koko ajan,ja miinuksella katkotaan sähköjä.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 17.10.2009, 16:35
Tourinki:n Avatar
Tourinki Tourinki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 06.10.08
Sijainti: Lieksa
Viestit: 277
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Mihin ne on maadoitettu?

Sinne taitanee tulla se plus koko ajan,ja miinuksella katkotaan sähköjä.
Tarkoitatko auton omia valoja vai? Jos se nyt sitten on sitten niin että tuolla miinuksella katkotaan sähköjä niin se taitaa releyttäminen auttaa tähän ongelmaan?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 18.10.2009, 21:50
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tourinki Näytä viesti
Tarkoitatko auton omia valoja vai? Jos se nyt sitten on sitten niin että tuolla miinuksella katkotaan sähköjä niin se taitaa releyttäminen auttaa tähän ongelmaan?
Tarkkaan kun tutkit tuolla yllä olevaa kytkentäkuvaa huomaat että silloin kun on pitkät päällä niin pitkien merkkivalon langan kautta pääsee jännite sinne lyhkästen kytkimen puolelle ja se sotkee kytkennän toiminnan...
Ainakin siinä tapauksessa kun alkuperäisiä valojohtoja käytetään vaikka releitten ohjaukseen ja ne ei ole kytkettynä polttimoihin.
Jos kuva on epäselvä niin peitä soikion sisällä oleva polttimon kytkentä paperilapulla niin hoksaat sen jipon...

Eli miten korjaat sen kummittelun: Ota mittarista irti pitkien merkkivalon poltin. silloin pitäisi se sekoilu kadota. Jos ja kun haluat että pitkien merkkivalo toimii niin joudut sen kytkemään uudestaan...

Helppo...
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 18.10.2009, 22:33
Tourinki:n Avatar
Tourinki Tourinki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 06.10.08
Sijainti: Lieksa
Viestit: 277
Perusasetus

No tuo pitkien merkkivalo on otettu pois, mutta se ei tuonut ratkaisua tämän hetkiseen ongelmaan joka on että kun xenoneille antaa virtaa toisin sanoen laittaa vaikka sen xenonien johtosarjassa olevan sulakkeen paikalleen (kun muu johtosarja on kytketty autoon) ja autosta on sytytysvirta pois päältä ja valot on katkaisimestaan (se pyörivä kytkin vilkkuviiksen päässä) pois päältä niin xenoneihin syttyy valot (siis pelkästään niihin laitimmaisiin H4-umpiohin), eikä silläkään ollut merkitystä jos yritti rämpyttää pitkiä päälle ja pois, vain keskimmäiset H1-umpiot toimi niinkuin pitikin.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 19.10.2009, 05:39
HiluxMan:n Avatar
HiluxMan HiluxMan ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 926
Perusasetus

Jos xenon-sarjan H4 pistoke on irti auton lamppupistokkeesta ja kytkemällä pelkän virransyötön xenoneilla valot syttyy, on selvä että xenonin ohjausboxin rele on jumissa.

Jos auton omat valopistokkeet on auton omissa lampuissa kiinni ja kytket sen akunkengän kiinni ja valot syttyy samantien eikä valot olleet kytketty päälle eikä auto käy, on joko auton oma valorele jumissa (etsi se ja irroita niin tiedät onko niin) tai johtosarjassa on jossain oikosulku (edellinen koe ei tuonut muutosta käytökseen).
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 19.10.2009, 20:53
Tourinki:n Avatar
Tourinki Tourinki ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 06.10.08
Sijainti: Lieksa
Viestit: 277
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HiluxMan Näytä viesti
Jos xenon-sarjan H4 pistoke on irti auton lamppupistokkeesta ja kytkemällä pelkän virransyötön xenoneilla valot syttyy, on selvä että xenonin ohjausboxin rele on jumissa.
Kokeilin tuossa hetki sitten tätä että otin lamppupistokkeen irti ja laitoin sulakkeen paikalleen ja skädäm valot sytty. Eli nähtävästi rele on siis jumissa tai viallinen.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 20.10.2009, 15:18
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.213
Perusasetus

itse laitoin hiluxiin H4:et ja jouduin tyhjäksi jäävään H4 kantaan pistämään tehovastuksen... Sitten pelas, muutoin ei mennyt pitkät päälle eikä palanu pitkien merkkivalo.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 30.12.2009, 13:35
Turpo-Urpo:n Avatar
Turpo-Urpo Turpo-Urpo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.06.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 591
Perusasetus

Kytkin eilen tuohon tojotaan tommoset turakkimalliset keenonit, nordicin työvaloista otettu polttimot ja sytkät, sain toimiin vaan sillai, että joko kaikki 4 palaa koko aika, tai sitte sillai, että lyhyet valot kytkee päällä ni palaa uloimmat, mutta pitkät ku räppää päälle nii sammuu lyhyet (uloimmat lamput) ja keskimmäiset lähtee päälle. Piti jättää ne nyt noin että kaikki palaa.

Setä tuosta probleemasta kiinnostuneena keksi jonku kaavion miten ne saa toimiin, itelle nää sähköhommat on vähä niinku rakettitiedettä, mutta kait sen jonku avustamana saa sitte kytkettyä.
__________________
Nothing beats cubic inches, except turbocharger.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 30.12.2009, 13:54
tiipe:n Avatar
tiipe tiipe ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 20.02.03
Sijainti: kotka, Finland.
Viestit: 2.391
Perusasetus

diodi väliin niin mulla on tehty kun vaihdat niin ei tipu ulommaiset pois tosi tämä patrollissa btr xenonien ja h4 xenonin singlen mallin kanssa muuten tippui lyhkäset pois pitkille laittaessa .luulisi toimivan 61 nelivalo järjestelmässä.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 30.12.2009, 16:24
Turpo-Urpo:n Avatar
Turpo-Urpo Turpo-Urpo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.06.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 591
Perusasetus

Jos vielä kehtaa kysyä, että mihi välii diodi pitäs pistää ? Mulla kun ei oikeesti oo minkäänlaista hajua näistä sähköhommista
__________________
Nothing beats cubic inches, except turbocharger.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 30.12.2009, 21:33
Turpo-Urpo:n Avatar
Turpo-Urpo Turpo-Urpo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.06.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 591
Perusasetus

Ihte näistä mitään tietämättä, setä piirsi tämmösen aarrekartan, jolla ilmeisesti nuo valot sais toimimaan oikein ?

__________________
Nothing beats cubic inches, except turbocharger.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 12.12.2010, 09:29
Glutton:n Avatar
Glutton Glutton ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.01.05
Sijainti: Sodankylä, Suomi
Viestit: 1.260
Blog Entries: 1
Perusasetus

Olikos jollain ideaa miten sen pitkien valojen merkkivalon sais pelaamaan kun edellinen omistaja on johdottanut ja releyttänyt etu valot uudestaan jos vaikka ottais suoraan valo viikseltä ohjauksen sille lampulle... onkos kellään piirustusta siitä kytkennästä jossa näkyis johdin värit... tai ylipäätänsä tietääkö kukaan mistä sais kytkentä kaaviot tuohon autoon...
__________________
! Because earth aint not flat !
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 12.12.2010, 11:47
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Glutton Näytä viesti
Olikos jollain ideaa miten sen pitkien valojen merkkivalon sais pelaamaan kun edellinen omistaja on johdottanut ja releyttänyt etu valot uudestaan
Otat pitkien releeltä johdon pitkän polttimon kannalle. Polttimon maadoitus mittaritaulusta pois ja kannasta oma maajohto.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 12.12.2010, 16:10
Glutton:n Avatar
Glutton Glutton ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.01.05
Sijainti: Sodankylä, Suomi
Viestit: 1.260
Blog Entries: 1
Perusasetus

sekö ei onnistu suoraan mittariston takana koska pitkä johdon veto keulasta mittaristolle ei pelkän pikku lampuntakia ei kuulosta hyvältä...
olisi mukava tietää kumpi sieltä puuttuu kun johdot on lyöty poikki lamppujen takaa... eli puuttuuko siltä merkki valolta maa vai odottaako se virtaa saapuvaksi lampuilta...
__________________
! Because earth aint not flat !
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 12.12.2010, 16:22
Profi:n Avatar
Profi Profi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 14.08.05
Sijainti: Veteli, Finland.
Viestit: 391
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Glutton Näytä viesti
sekö ei onnistu suoraan mittariston takana koska pitkä johdon veto keulasta mittaristolle ei pelkän pikku lampuntakia ei kuulosta hyvältä...
olisi mukava tietää kumpi sieltä puuttuu kun johdot on lyöty poikki lamppujen takaa... eli puuttuuko siltä merkki valolta maa vai odottaako se virtaa saapuvaksi lampuilta...
Tuosta apua?

http://www.slck.net/viewtopic.php?t=9384
__________________
Dodge ram 5.9 (-95 käyttis)
Hj 61 (-89 2. auto)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään 50W GT-HID Xenon-muutossarjat Rekisteröimätön O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 14 07.03.2009 11:11
O: 12V xenon ballasti riude O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 15.01.2007 19:03
hj61 murros ongelma Tekniikka & Jutustelu 6 14.09.2005 14:04
hj61 murros ongelma...KIIRE Kela Tekniikka & Jutustelu 4 02.07.2005 20:54
HJ61 vaihde ongelma... Tekniikka & Jutustelu 10 29.03.2005 09:50


Sivu luotu: 13:24 (GMT +2).