![]() |
HJ61 +xenon ongelma
Onko kellään käynyt niin että tuollaisen Bi-xenon järjestelmän asennuksen jälkeen palaa laitimmaisissa umpiossa vain pitkät. Valot päälle käännettäessä pitkät menee päälle ja vaikka kuinka rämppää valonvaihdin vipua ei ole vaikutusta. Keskimmäisissä valot toimii niinkuin pitääkin mutta laitimmaiset tuottavat ongelmia.
Onko tuossa nuo polttimon liittimellä johdot erijärjestyksessä verrattuina muihin autoihin vai mikä lie? |
Japseissa esiintyy maaohjattuja valoja,eli polttimolle tulee virta koko ajan,maattoa katkotaan tarpeen mukaan.
|
tuurilla..
Lainaus:
|
Lainaus:
Itellä 60:ses sama ongelma ja olen epäilly viiksi vikaa mut täytyypä tutkia... |
Kokeile sellaista juttua että ota pitkien merkkivalon poltin irti ja totea toiminta. Jos oireet häviää niin kerron lisää vanhemmissa Toyotissa olevien kytkentöjen salaisuuksia...
|
Lainaus:
Lainaus:
|
Sun pitäis releyttää ulommaiset valot, niinkuin ilmeisesti sisempiin on jo tehty. Siellä kun ei alunperin lyhkästä pitäisi/saisi palaa.
|
itsellä kävi hiluxissa (LN110) hieman vastaavaa, AMP xenon sarja kiinni puolikkaat pelas hienosti, mutta kun laittoi pitkät niin pitkien merkkivalo ei syttynyt lainkaan. Sitä en muista että syttyikö pitkät,
itse ratkaisin asian tehovastuksella, oikeelta puolelta ohjaus xenonien boksiin, ja vasen polttimon kanta siis jäi tyhjäksi. Siihen tehovastus ni rupes pelaan. Vastuksen heitin vaan muiden johtojen sekaan ja sehän ottilämpöä sen verran että sulatti paisuntaäsäiliöön reijän :D Nyt asennettu keulaan niin että ajoviima jäähdyttää, heti maskin takana. Tää ei varmaan vastaa ihan suoraan sun ongelmaan, josko milläään tapaa. Mutta kerroin kuitenkin yhden variaation. Samasta aiheesta. |
Lainaus:
Melkein selvä kytkentäkaava, toivottavasti tuosta saa selvää... http://koti.mbnet.fi/t-5/kuvat/toyota%20valot.jpg Eli kun pitkät palaa niin merkkivalo saa sähkön lyhkäisten valon langan kautta. Lyhyet päällä merkkivalon kumpikin pää on maissa ja arvatenkin se ei pala. Onko ko kytkennällä haettu sitä että kun lyhyet on palaneet niin pitkien merkkivalo ei toimi ja siitä voi päätellä että olisi vikkoo vikkoo vikkoo... |
No niin nostellaas taas tätä kun aloin taas värkkäämään noita valoja keulille.
Semmonen ongelma on tällä hetkellä että vaikkei autossa ole virrat päällä eikä valot päällä. Kun laittaa joko akun kengän tai sulakkeen paikalleen (riippuen tilanteesta kumpi on irti) räpsähtää aikamoinen kipinä yhdistettäessä ja valot alkaa palaa samantien. Eikä ole mitään vaikutusta valokatkaisimella käytti pitkiä päällä tai teki mitä hyvänsä. Eli jostain tulee virtaa läpi. Tämä homma on vaivannut oikeastaan koko ajan tuota autoa, joskus nuo valot toimi ihan niin kuin piti paitsi pitkät jäi palamaan kun vaihtoi lyhyille, eikä niitä saanut takaisin lyhyille kuin armottomalla valojen vilkuttamisella ja semmonen oikotie tuli tehtyä että xenonien pitkille menee virtakytkimen kautta. Purin pois ja kokeilin onko tuolla Patun neuvolla mitään vaikutusta jos ottaa tuo pitkien merkkivalon pois. Eikä sillä ollut, tässä vaiheessa. Onkohan se xenon sarjan valonvaihdin yksikkö hajonnut? Kun poltin kannalle ei tule jännitettä ennen kuin laittaa virrat päälle, että ainakin omaan mieleen auton sähköjen omituisuudet on tässä tilanteessa pois suljettu. Mutta pitää mittailla mitä arvoja siitä valonvaihtimesta saa irti ja katsoa sitten mitä tässä alkaa tekemään. |
Mihin ne on maadoitettu?
Sinne taitanee tulla se plus koko ajan,ja miinuksella katkotaan sähköjä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Ainakin siinä tapauksessa kun alkuperäisiä valojohtoja käytetään vaikka releitten ohjaukseen ja ne ei ole kytkettynä polttimoihin. Jos kuva on epäselvä niin peitä soikion sisällä oleva polttimon kytkentä paperilapulla niin hoksaat sen jipon... Eli miten korjaat sen kummittelun: Ota mittarista irti pitkien merkkivalon poltin. silloin pitäisi se sekoilu kadota. Jos ja kun haluat että pitkien merkkivalo toimii niin joudut sen kytkemään uudestaan... Helppo... :D |
No tuo pitkien merkkivalo on otettu pois, mutta se ei tuonut ratkaisua tämän hetkiseen ongelmaan joka on että kun xenoneille antaa virtaa toisin sanoen laittaa vaikka sen xenonien johtosarjassa olevan sulakkeen paikalleen (kun muu johtosarja on kytketty autoon) ja autosta on sytytysvirta pois päältä ja valot on katkaisimestaan (se pyörivä kytkin vilkkuviiksen päässä) pois päältä niin xenoneihin syttyy valot (siis pelkästään niihin laitimmaisiin H4-umpiohin), eikä silläkään ollut merkitystä jos yritti rämpyttää pitkiä päälle ja pois, vain keskimmäiset H1-umpiot toimi niinkuin pitikin.
|
Jos xenon-sarjan H4 pistoke on irti auton lamppupistokkeesta ja kytkemällä pelkän virransyötön xenoneilla valot syttyy, on selvä että xenonin ohjausboxin rele on jumissa.
Jos auton omat valopistokkeet on auton omissa lampuissa kiinni ja kytket sen akunkengän kiinni ja valot syttyy samantien eikä valot olleet kytketty päälle eikä auto käy, on joko auton oma valorele jumissa (etsi se ja irroita niin tiedät onko niin) tai johtosarjassa on jossain oikosulku (edellinen koe ei tuonut muutosta käytökseen). |
Lainaus:
|
itse laitoin hiluxiin H4:et ja jouduin tyhjäksi jäävään H4 kantaan pistämään tehovastuksen... Sitten pelas, muutoin ei mennyt pitkät päälle eikä palanu pitkien merkkivalo.
|
Kytkin eilen tuohon tojotaan tommoset turakkimalliset keenonit, nordicin työvaloista otettu polttimot ja sytkät, sain toimiin vaan sillai, että joko kaikki 4 palaa koko aika, tai sitte sillai, että lyhyet valot kytkee päällä ni palaa uloimmat, mutta pitkät ku räppää päälle nii sammuu lyhyet (uloimmat lamput) ja keskimmäiset lähtee päälle. Piti jättää ne nyt noin että kaikki palaa.
Setä tuosta probleemasta kiinnostuneena keksi jonku kaavion miten ne saa toimiin, itelle nää sähköhommat on vähä niinku rakettitiedettä, mutta kait sen jonku avustamana saa sitte kytkettyä. |
diodi väliin niin mulla on tehty kun vaihdat niin ei tipu ulommaiset pois tosi tämä patrollissa btr xenonien ja h4 xenonin singlen mallin kanssa muuten tippui lyhkäset pois pitkille laittaessa .luulisi toimivan 61 nelivalo järjestelmässä.
|
Jos vielä kehtaa kysyä, että mihi välii diodi pitäs pistää ? Mulla kun ei oikeesti oo minkäänlaista hajua näistä sähköhommista :o
|
Ihte näistä mitään tietämättä, setä piirsi tämmösen aarrekartan, jolla ilmeisesti nuo valot sais toimimaan oikein ?
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=48959 |
Olikos jollain ideaa miten sen pitkien valojen merkkivalon sais pelaamaan kun edellinen omistaja on johdottanut ja releyttänyt etu valot uudestaan jos vaikka ottais suoraan valo viikseltä ohjauksen sille lampulle... onkos kellään piirustusta siitä kytkennästä jossa näkyis johdin värit... tai ylipäätänsä tietääkö kukaan mistä sais kytkentä kaaviot tuohon autoon...
|
Lainaus:
|
sekö ei onnistu suoraan mittariston takana koska pitkä johdon veto keulasta mittaristolle ei pelkän pikku lampuntakia ei kuulosta hyvältä...
olisi mukava tietää kumpi sieltä puuttuu kun johdot on lyöty poikki lamppujen takaa... eli puuttuuko siltä merkki valolta maa vai odottaako se virtaa saapuvaksi lampuilta... |
Lainaus:
http://www.slck.net/viewtopic.php?t=9384 |
Sivu luotu: 16:24 (GMT +2). |