![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Peugeot tietäjää etsitäänKatsastin tuttavan auton (Peugeot 406, olisko vm. 2000) ja vikalista oli seuraava: 1. kummankin puolen joustintukien yläpään laakerit jumissa --> vaihdettava 2. moottorinohjauksen merkkivalo palaa En ole koskaan joustintukien kanssa tehnyt mitään, eli onko paha rasti vaihtaa nuo yläpään laakerit ? Ilmeisesti auto pukeille, jouset kasaan ja yläkautta uusi laakeri paikoilleen. Siis noin yksinkertaisesti. Tuo moottorinohjauksen merkkivalo piippaa aina startatessa, ilmoittaa ruudulla viaksi "Antipollution fault". Katsastuksessa päästöt olivat OK. Tuota vikaa on merkkiliikkeessä etsitty pitkään mutta nostivat kädet pystyyn, eli ei löydy mistään vikaa. Uusintakatsastuksessa varmaan luetaan autosta taas vikakoodi, eli se pitäisi saada sieltä pois. Haen sitä, että voiko tuon merkkivalon jotenkin sammuttaa (= sulake pois, valon polttimo pois) ja miten saada vikakoodi tulematta systeemiin ? Kyseessä on siis vanha auto, jota ei viitsisi enään hirveästi huoltaa. Toimii meinaan täydellisesti noinkin. Saa ehdottaa kaikkia mahdollisia kikka-vitosia ihan vapaasti ![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Ja muistutus jousien kanssa pelatessa, että kannattaa käyttää kunnolista jousipuristinta, ei mitään pask0ja, ellei halua että Juhaa sattuu leukaan ![]()
__________________
-LandCruiser EI OLE "Lantikka"- |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Tumpula Racing Team |
#4
|
||||
|
||||
![]()
citikka miehelle tuttu vika tuo anti-pollution system faulty
![]() Omassa c5 2.0 tulee yleensä huonon käynnistyksen jälkeen, siis jos ei lähde ensimmäisellä käyntiin (liian lyhyt starttaus). On aikas tarkka siitä. Ilmeisesti pääsee bensaa lambdaan asti ja siitä herjailee aikansa. Toinen vika on jumittavat venttiilin nostimet jotka on tyyppivika. Antaa aina välillä mailaa kunnolla jotta karstat palaa niin toimii taas vähän aikaa. Ja sitten tietenkin helpoin vaihtoehto http://www.e-ville.hk/16-obd-vikakoodilukijat ![]() Täällä kanssa vähän juttua citikka puolella http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,301.0.html
__________________
Suzuki sj 413 lwb short Toyota Hilux -88 -ex- Suzuki sj 413 lwb 1.6 td -ex- -MMC- |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä siellä ihan oikia laakeri on, suunnilleen nuppineulanpään kokosia kuulia täynnä, ja purkaessa paketti räjähtää lattialle erittäin nätisti yrittämättäkin. Joten rasvailun voi melkeimpä suosiolla unohtaa.
__________________
Suzuki = Way of Life! '97 Subaru Legacy Outback '99 Citroën Xantia Break 2.0 16V AT '82 Suzuki SJ410/SJ419TDic 35" MT "Zombie Hunter" |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Yhtiömme kiittä tiedosta, siispä laakerit vaihtoon.....
__________________
Tumpula Racing Team |
#7
|
|||
|
|||
![]()
2.0 bensan antipollution fault / kylmäkäynnistyksessä huono käynti johtuu yleensä ventt.nostajaviasta, jos se käy lämmettyään ok, niin nostajat 16 kpl vaihtoon.
Tuo vika on joka ainoassa uudempikoppaisessa 406 2.0 ja 2.2 bensakoneesa vikana, aika monta on korjattu ja aika monta korjaamatta. Yleensä vikakoodina näkyy tuolloin sytytyskatkoksia useassa sylinterissä ja puolan vaihto ei auta, voit toki ikokeilla, mut ens talvena valo palaa taas... Voin kyl lukee sulta ne koodit, jos vaivaudut Järvenpäähän asti ajelemaan. Ja iskarin ylälaakerit tolpat irti jouset kasaan ja laakerit vaihtoon. Tolppa katkeaa sit siitä etunavan yläpuolelta poikki yhellä pultilla ja pikku kiilalla siihen uraan, et ei tarvii ottaa koko paskaa irti napoineen. (kohta 14 vuotta näitä tässä tullut katseltua ja korjailtua...) |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Muista merkitä jollakin puikol ym tolpan asento.
Jos sattuu olla epäkeskopulteilla kasassa. Muuten saattaa rengaskulmat mennä vituilleen.... |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuossa on 2,0 litranen kone. Hyvin on lähtenyt talvella käyntiin ja käyntikin mielestäni ihan OK. Tosin tuo on mulla vaan lainassa, ei siis ole oma auto. Kyllähän se talvella pakkasilla vähän tutisi mutta ei mielestäni mitenkään liikaa. Lämpimänä käy ja kukkuu loistavasti. Jos tuon vikakoodin nollaa, niin se varmaan tulee kohta uudelleen ? Tarkoitus olisi siis jotenkin kikkailla katsastuksesta läpi, auto on normaalisti leskirouvalla kesäautona (max. 2000 km/vuosi). Eli saa luvan kestää vielä vuoden pari ilman suurta remonttia. Pystyykö auton tietokonetta mitenkään huijaamaan ? Autolla on ajettu hyvinkin rauhallisesti, eli voi olla paljon karstaa koneessa. Voisiko kunnon tykitys poistaa vian edes hetkellisesti ? Uskaltaako polttoaineen joukkoon laittaa jotain karstaa polttavaa ainetta ? Jos voi niin mitä ? Kuinka iso homma on tuo nostimien vaihto ? Olisitko kiinnostunut korjaamaan noi etupään laakerit ? Mulla ei oikein ole edes kunnon tallia saati ammattitaitoa. Mites tuo MikkoS:n laittama linkki noista vikakoodinlukijoista. Käykö ne kaikki tohon Pösöön ? EDIT: tulipas paljon kysymyksiä, huh huh. Ja ISO kiitos kaikille vastaajille !
__________________
Tumpula Racing Team Viimeksi muokannut Heguli : 25.03.2011 20:10 |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Itsellä ei ainakaan leimalla haitannut mitään vaikka auton vikakoodit ilmoitti ettei airbägit toimi. Riitti että airbägin merkkivalo toimii. |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Poikkeuksellisesti ilman nimimerkkiä "oikotie onneen", jos pitää halvalla päästä:
1. Moottorin merkkivalo toimimaan ajastuksella eli sammuu esim 5 sek latauksen merkkivalon sammuttua 2. OBD-pistokkeesta sopivan piuhan väliin katkaisija, jolla eliminoidaan koko OBD-pistoke > katsastuksen OBD-testissä "ei yhteyttä" -> korvaava menettely: lambdan mittaus joutokäynnillä Tämä keino on tosiaan se viimeinen keino ja edellyttää, että mitatut pakokaasuarvot ovat rajojen sisällä. Ja pätee myös jälkitarkastuksessa, vaikka olisi hylätty katsastuksessa vikakoodeista. Omaa OBD-todistusta ei ole pakko tuoda edes jälkitarkastukseen ja jos kerran pistorasiaan ei yhteyttä saada, niin käytetään tuota em korvaavaa menettelytapaa Trafin ohjeiden mukaisesti. Minä en sitten tätä kirjoittanut... mutta koko OBD-testi on mielestäni pitkälti turhaa pelleilyä. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
![]()
__________________
Harbor Cruisers |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Toki auto pitää saada turvalliseen kuntoon, mitään vaarallisia virityksiä sinne ei tehdä. Auto myydään vuoden/kahden kuluttua.
__________________
Tumpula Racing Team |
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Tumpula Racing Team |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Olisi pitänyt perehtyä asiaan ennen katsastusta, oli tyhmää mennä valo palaen leimalle. Ei vaan tullut asia yhtään mieleen...... ![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Ei ole laakerin vaihto paha homma kun onnistuu minunkinkaiselta tumpulalta tunnissa per puoli. Menee ihan samalla tapaa kuin iskarin vaihtaisi. Laakeri maksaa noin 15 e/puoli. Ne on kulutustavaraa. Luultavasti 406 tolppa on alapäästä kiinni puristuspannalla eli 1 pultti löysälle ja yläpäästä kolme ruuvia konehuoneen puolelta, jolla iskarin yläpää irtoaa. Koko tolppa pitäisi lähteä aika helposti jopa ilman jousipuristinta tai ainakaan ei tarvi paljoa auttaa, kun painaa alatukivartta alaspäin. Jos alapää on jämähtänyt kiinni, voi joutua antamaan vähän "lekaa ja lämpöä",,,mutta varo iskaria. En ole 406 pösöä korjannut mutta sen lähisukulaisia monenmoisia. Kaikissa sama periaate.
Noihin ongelmavaloihin on keinonsa. Jos vikaa ei löydy ja auto on iltapuolella, niin kaiken maailman airbag- ja tarkastusvalot kuntoon seuraavasti. Ota virta latausvalolta ja laita joku "sisävalon viivästinrele" tms. väliin, jolla saat valon sammumaan muutaman sekunnin viiveellä. Ja "TOIMII". TT |
#17
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vikakoodeja ei saa olla, kun viisaat kansan valitsemat päättäjät täällä ja muualla euroopassa ovat niin päättäneet, pakkohan niiden on olla oikeassa.
__________________
Harbor Cruisers |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuolla on muutenkin hyvä kun pystyy lukemaan ajon aikana anturitietoja. Paras tietty olis läppäri ja siihen ohjelmat. http://www.auteltech.com/fr704.htm EDIT: Kannattaa koittaa tuota vikakoodien nollaamistakin. Voi olla pelkästään joku johtoeriste vika. Niitähän näissä on. 406 alkoi herjaamaan kaasupoljin vikaa ja se korjaantui heiluttelemalla johto nippuja ![]() Viimeksi muokannut samisami2 : 26.03.2011 12:13 |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos oikein tiukasti lakia tulkitaan niin onhan se laitonta "hävittää" se merkkivalo. Toisaalta se "hävitys" ei aiheuta kenellekkään mitään vaaraa. Autojen saastepäästöistä jotain tietävänä en usko maailman kuolevan jos tuollaisella autolla ajaa. Tämä "vika" mitä ilmeisimmin on jossain johtosarjassa tai kompuutterissa, koska merkkiliike ei ole usean yrittämisen jälkeen löytänyt autosta mitään vikaa. Ja kaikenlaisia (kalliita) osia on kyllä vaihdettu laatikollinen. Eli en pidä itseäni minään suurena rikollisena, jos hieman huijaan ja samalla autan leskirouvaa hädässä. Onko sulla huono päivä ? Vai painaako rapula päälle kun olet noin kiukkuinen ?
__________________
Tumpula Racing Team |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Sain lainaksi Bilteman virhekoodien lukulaitteen (CR-101 OBDII). Se lukee kyllä tuon vikakoodin mutta ei pysty sitä poistamaan. Laite kyllä koittaa poistaa vikakoodia mutta homma jää jotenkin kesken. Eli kesken poistamisen ruutuun tulee teksti READ ja homma tökkää siihen. Tämän jälkeen lukulaite ei saa enään yhteyttä auton tietokoneeseen.
Mitähän tämä voisi tarkoittaa ? Onkohan vika lukulaitteessa vai autossa ? Kaveri on samaisella lukulaitteella koittanut lukea Saabin koodeja mutta ei kuulemma pelittänyt. Ettei vaan olisi kuuluisaa Biltema-laatua......
__________________
Tumpula Racing Team |
#21
|
|||
|
|||
![]()
Pösöistä tiedä mitään mutta sanompa oman mielipiteen kuitenkin. Viisaampien tarinoiden perusteella vaikuttaa nostajavialta. Onko öljyt vaihdettu milloin? Jos ei ihan hiljattain niin Fortet sekaan (tai pölttoöljyä..), käyttö lämpimäksi ja öljyn vaihto. Sitten merkkiliikkeeseen tms. missä löytyy OIKEA TESTERI ja koodit pois. Jos ei herjaa muutamaan päivään niin konttorille.
Mitään vastuuta ei oteta mutta tuolla konstilla nostajavaivat on joskus helpottanut helkeksi. Mitään virityksiä en lähtis tekemään, jos ei noilla auta niin sitten korjaa sen oikeasti tai on ajamatta. Pakko kyllä ihmetellä että miksi sinne konttorille pitää ylipäätään mennä jos taulussa palaa ylimääräisiä valoja!? Ei se vikakoodin luku nyt niin kallista ole.. |
#22
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tyhmäähän se oli mennä valo palaen konttorille mutta tyhmä on tyhmä. Ei ole koskaan moisia valoja autoissa palanut niin enpäs tajunnut sen olevan katsastuksen este. Tuo kyseinen valo on palanut jo vuosikausia silleen satunnaisesti. Ilmeisesti on aina katsastuksessa ollut pimeänä.
__________________
Tumpula Racing Team |
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#24
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#25
|
||||
|
||||
![]()
Osatestien suorittamattomuus ei ole enää nykyään hylkäyksen peruste, eli sen puolesta voi huoletta konttorille ajella.
Noi vikavalojen ohitukset on just niitä tee-se-itse-miesten sähkövirityksiä, joita jokaisella autoaiheisella foorumilla kirotaan tasaisin väliajoin. Hauskaa lisätyötä jos autoon tulee vaikka sellainen oikea vika, mikä haittaa jo ajamistakin..
__________________
Harbor Cruisers |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
MB Gee tietäjää... | jyrden | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 23.12.2010 21:08 |
Garmin 60CSx tietäjää? | -Jyki- | Chit-Chat | 7 | 14.03.2010 16:33 |
Range tietäjää? | fomoko | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 25.03.2009 08:49 |
Nissan King Cab tietäjää? | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.03.2009 21:02 |
GPS tietäjää | Holle | Chit-Chat | 5 | 08.09.2008 12:02 |