Olen jäänyt totaalisesti jumiin seuraavan laisen ongelman kanssa: Autona on 88-vuoden Cherokee XJ bensakoneella. Ongelmana se, että auto käynnistyy, mutta sammuu muutaman sekunnin kuluttua. Pisimmillään pysynyt käynnissä puolisen minuuttia. Ei ole merkitystä, antaako kaasua vai käykö tyhjäkäynnillä. On myös päiviä jolloin pyörittää hyvin, mutta kone ei vain käynnisty. Kipinää tulee ja ilmaakin saa, joten epäilykset kohdistuvat polttoainepuolelle.
Mulla ei ole polttoainemittaria, mutta olen jakotukin testausnipasta testannut suuntaa-antavasti paineen testinippaa tökkäämällä. Tällaisen huomion tein: kun käännän virrat päälle, linja ei paineistu, kuten ilmeisesti kuuluisi?
Jos taas starttaan ilman, että annan koneen käynnistyä, linjaan syntyy kunnon paine. Jos jätän auton tähän tilaan vaikka viikoksi, on paine yhä tallella, eli syöttölinja ei ainakaan vuoda.
Jos taas käynnistän koneen ja annan sen sammua omia aikojaan, ei polttoainepainetta enää jää linjaan.
Paluulinjasta pystyy puhaltamaan läpi, eli se ei ole tukossa. Bensapumppu ja –suodatin vaihdettu ja vakuumilinjoissa ei pitäisi olla vuotoja. Vanhaa moottorinohjausyksikköä sovitin paikalleen, mutta ei vaikutusta. Bensapumpun relettä koitin vaihtaa viereisen vastaavan kanssa päittäin, ei myöskään vaikutusta.
Olisiko vinkkejä tai kokemuksia mistä kannattaisi vikaa hakea? Voiko vika olla esim. polttoaineregulaattorissa tai virtalukon pohjassa? Ja onko tietoa, että onko näin vanhoissa Jeepeissä vielä käynnistyksenestoa mikä voisi vaikuttaa polttoaineen syöttöön? Kipinä on kuitenkin ok.