Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.02.2010, 16:27
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

huoltoautoksi rekisteröinnistä


Tänään sain patrollin muutostyöt valmiiksi ja auto konttorille. Kaikki meni hyvin ja patukka nyt huoltoautona. Inssi arpoi pitkään jotain ajoneuvoluokkia (liekkö ollut ensimmäinen huoltoauto) ja lopulta otteeseen tuli luokaksi N1G/pakettiauto.
Mites se nuo molemmat siihen laittoi vai onko sillä merkitystä? Eikö pakettiautossa pitäisi sitten olla kasikympin lätkä? Nyt se ei sitä vaatinut..

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.02.2010, 16:34
Mara83 Mara83 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.08
Sijainti: Ristijärvi
Viestit: 151
Perusasetus

Joo


Ajoneuvoluokka N1G pakettiauto ja Ajoneuvolaji huoltoauto lukee siellä tai jotain sellasta..
Pitää olla 80 lätkä, jos ei ole ABS jarruja. Ei sitä useimmiten luekkaan otteessa ja unohtavat myös mainita, että täytyy laittaa tarra perään..
Voi olla et ainaki sit tarvii laittaa se tarra, jos ajat sillä 100 km / h ja polliisit pyssäyttää ja lukee rekisteriotteesta et on huoltoauto

Viimeksi muokannut Mara83 : 24.02.2010 16:42
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.02.2010, 16:45
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Koskeeko se kasikympin rajoitus vain pakettiautoa? Eli olisikko tuo auto pitänyt sitten olla vain N1G, ilman sitä pakettiauto mainintaa? Ja miksi se sen edes laittoi siihen...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.02.2010, 16:47
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Lues nyt Maran teksti uudestaan.
N1G = aina pakettiauto
M1G = aina henkilöauto
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 24.02.2010, 16:49
Mara83 Mara83 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.08
Sijainti: Ristijärvi
Viestit: 151
Perusasetus

Jep


Ainakin luulisin et huoltoautoa koskee.. En tiiä miks siinä aina lukee ne molemmat,, ehkä vakuutusten takia jos niillä ole luokkaa huoltoauto niin se täytyy laittaa myös se paku merkintä sinne tai jotain sellasta
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 24.02.2010, 16:57
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Olisikkohan tuota ollut mahdollista rekisteröidä M1G luokan huoltoautoksi jolloin ainakin välttyisi siltä kasikympin rajoitukselta?
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.02.2010, 17:05
Gravedigger:n Avatar
Gravedigger Gravedigger ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.11.06
Sijainti: Laukaa
Viestit: 1.125
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Olisikkohan tuota ollut mahdollista rekisteröidä M1G luokan huoltoautoksi jolloin ainakin välttyisi siltä kasikympin rajoitukselta?
M1G luokassa EI OLE HUOLTOAUTOA. Ja joutuu maksamaan ison veron. Kaikki pikkuveroiseet on hyötyajoneuvoja ELI N LUOKKA N1 pakettiauto (omamassa maks 3,5t)ja G tarkoitaa maastoa.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 24.02.2010, 17:34
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

"N1G / Pakettiauto" eli virallinen luokka N1G ja ymmärtämöttömille selvitetty vielä että tarkoittaa pakettiautoa. Luokka & ryhmä valitaan valikosta, eikä kirjoitella omasta päästä miltä tuntuu. Pakettiauto vaatii 80-lätkän jos omamassa yli 1800/1875kg tai on vanha kuin taivas. Poikkeuksena ei tarvi, jos on absit ja kuskin turvatyyny. Ja huoltoauto painaa aina vähintään 1800/1875kg, jos otteessa pienempi paino niin on väärin.
M1-luokan huoltoautokin on olemassa, sellaista ei vaan saa omistaa yksityishenkilö. Pitää olla esim sähköyhtiöllä.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 24.02.2010, 17:49
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Kiitoksia vastauksista! Ja pahoittelut kun piti väänrää rautalangasta ei ole tullut noiden luokkien kanssa aiemmin touhuttua...

Otteessa ei ole merkintää nopeusrajoituksesta eikä inssi sitä vaatinut. Voiko poliisi vedota siihen, että minun olisi itse pitänyt selvittää tuollainen nopeusrajoitusasia? Taidan jättää lätkän kiinnittämättä
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 24.02.2010, 18:27
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Jep, ratsiassa tuo lätkä on niitä "se pittee tiettee!" -juttuja. Kaverillakin oli vani vasta maalattu uusiksi, eikä vielä ollu uutta lätkää takaluukussa, niin emäntänsä pysäyttivät kauppareissulla ja kirjottivat sakot, vaikka emäntä oli kuinka huuli pyöreenä :P
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 24.02.2010, 18:45
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Exclamation

Äläpäs vääristele asioita.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
"N1G / Pakettiauto" eli virallinen luokka N1G ja ymmärtämöttömille selvitetty vielä että tarkoittaa pakettiautoa. Luokka & ryhmä valitaan valikosta, eikä kirjoitella omasta päästä miltä tuntuu. Pakettiauto vaatii 80-lätkän jos omamassa yli 1800/1875kg tai on vanha kuin taivas. Poikkeuksena ei tarvi, jos on absit ja kuskin turvatyyny. Ja huoltoauto painaa aina vähintään 1800/1875kg, jos otteessa pienempi paino niin on väärin.
M1-luokan huoltoautokin on olemassa, sellaista ei vaan saa omistaa yksityishenkilö. Pitää olla esim sähköyhtiöllä.
Opetteles POIKA asiat paremmin. Minulla sattuu olemaan M-luokan Henkilöauto/Huoltoauto, ja näitä on ollut jo useita, sekä tiedän monta kenellä on. Ja kyseessä tosiaan YKSITYISHENKILÖ. Autossa on pehmeä takapenkki, ja pieni vero. Nopeusrajoitus 120km/h
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.02.2010, 18:53
L-200:n Avatar
L-200 L-200 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 28.07.04
Sijainti: Äänekoski, Finland.
Viestit: 2.158
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rekisteröimätön Näytä viesti
Opetteles POIKA asiat paremmin. Minulla sattuu olemaan M-luokan Henkilöauto/Huoltoauto, ja näitä on ollut jo useita, sekä tiedän monta kenellä on. Ja kyseessä tosiaan YKSITYISHENKILÖ. Autossa on pehmeä takapenkki, ja pieni vero. Nopeusrajoitus 120km/h

Heh, jos en väärin muista niin tuo jota pojittelit on katsastusinssi.....

Mutta poikkeus vahvistanee säännön, minäkin _luulen_ tietäväni sellaisen yksityishenkilön jolla on M1G huoltoauto jossa on pehmeet penkit takana ja pieni kv vero ja ihan on yksityisellä rekisterissä ja ajossa.
Ja on palstalainen jolla tuo on ja olen sen livenä nähnyt.

Tähänkin sopii viisaus, se kellä onni on, se onnen kätkeköön.....
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 24.02.2010, 21:02
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja L-200 Näytä viesti
Heh, jos en väärin muista niin tuo jota pojittelit on katsastusinssi.....
Varmaan juuri siksi :P

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja L-200 Näytä viesti
Tähänkin sopii viisaus, se kellä onni on, se onnen kätkeköön.....
Juu, en menis huutelemaan, jos itellä olis joku konsti leimata diisseliautoja pehmeillä penkeillä pienelle verolle...
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 24.02.2010, 22:47
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Eihän sen pitäisi olla mikään salaisuus, jos kaikki on mennyt pykälien mukaan jne.
Onneksi offipalstalla on ahkerat moderaattorit eikä anonyymit huutele, kannattaa vastailla epätietoisten kysymyksiin.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 24.02.2010, 22:58
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.243
Perusasetus

Laki/tulkinta!!


Sit vielä semmonen seikka et joskus kats.inssikin tulkitsee lakia väärin,eli kuten tossa kai jo vihjaistiin ni katsurit joskus antavat laittomia merkintöjä otteeseen. Sillon ei voi vaatia kaikkia katsureita tekemään samoin. Toki voi ottaa lakikirjan kauniiseen käteen ja lukea sieltä. Eli IHAN kaikki on mahdollista ja on TÄYSIN eri asia mikä on laillista.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 25.02.2010, 08:07
88 88 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 29.07.06
Sijainti: Lappi TL, .
Viestit: 912
Perusasetus

Onhan niitä 3+3 pakujakin maastureissa, tiedän monia, ei vain enää saa tehtyä.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa?
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 25.02.2010, 08:12
jupe69:n Avatar
jupe69 jupe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 01.05.07
Sijainti: huittinen, Finland.
Viestit: 1.106
Perusasetus

kyllä se normaali huoltoautokin sen 80 lätkän tarvii vaikka ei olisi N1G.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 25.02.2010, 19:22
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.061
Perusasetus

Eihän nää pykälät mitään salaisia ole, pikainen googlaus antaisi kenelle tahansa heti tarjottimella:

Lainaus:
Huoltoauto
Ajoneuvolaissa ei ole huoltoauton määritelmää. Ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen (1256/1992) 19 §:n mukaan huoltoauto on:

• ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu N-luokan auto, jossa on tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä; tai
• valtion, valtion liikelaitoksen, sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- taikka vesilaitoksen tai kunnan omistama tien, kadun, radan ja ratakaluston tai sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- ja vesilaitosten verkon ja laitteiden tai puolustusvoimien sotavarustuksen huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu M1-luokan auto, jossa on istuimet kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle.

N1-luokan huoltoauto verotetaan kuten pakettiauto ja M1-luokan huoltoauto verotetaan kuten henkilöauto. N2- ja N3-luokan huoltoauto on autoverosta vapaa ajoneuvo.
Lainaus:
6 §
Maastoautot

2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:

a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;

b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja

c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 22.09.2016, 10:32
Hojo61 Hojo61 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.12
Sijainti: Turun seutu
Viestit: 69
Perusasetus

Lainataan tätä vanhempaa threadia koska en jaksa ruveta väsäämään uutta näin vähäisen asian takia. Eli oon menossa hj:tä leimaamaan pakettiautoksi(huoltoautoksi ei kannata enää kun kerran saa pelkäksi pakuksikin) niin pitääkö takapenkin pultinreiät hitsata kiinni? En millään haluis koska nykyäänhän voi leimata takasin henkilöautoksi ilman veroseuraamuksia. Ja jos pitää niin riittääkö että laittaa pultin reikään ja sylkee pienen hepin kantaan?
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 22.09.2016, 11:26
H&K:n Avatar
H&K H&K ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.620
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hojo61 Näytä viesti
Lainataan tätä vanhempaa threadia koska en jaksa ruveta väsäämään uutta näin vähäisen asian takia. Eli oon menossa hj:tä leimaamaan pakettiautoksi(huoltoautoksi ei kannata enää kun kerran saa pelkäksi pakuksikin) niin pitääkö takapenkin pultinreiät hitsata kiinni? En millään haluis koska nykyäänhän voi leimata takasin henkilöautoksi ilman veroseuraamuksia. Ja jos pitää niin riittääkö että laittaa pultin reikään ja sylkee pienen hepin kantaan?
Pitää olla tilkitty siten ettei tavallisilla työkaluilla saa auki. Popniitin pitäisi riittää. Ja kyllä tuon heppauksenkin.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 22.09.2016, 13:00
hutikka:n Avatar
hutikka hutikka ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.09
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.216
Perusasetus

Töissä kattelin mk4 golffia joka oli muutettu pakuks,takapenkin selkänojat käännetty alas ja reikänauhaa (patenttinauha) yli poraruuveilla kiinni. Vyöt oli paikallaan.Kai semmonenki on jollekkin kelvannu..
__________________
==================================
Mitä isommat renkaat,sitä pitempi matka hakea traktori.


PäHäMa
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 22.09.2016, 13:34
Kekäläinen Kekäläinen ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 29.10.11
Sijainti: Aura
Viestit: 16
Perusasetus

Työkaverilla a6 Audi jossa myös vain reikänauhalla ja ruuveilla penkit alhaalla.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 22.09.2016, 13:56
osilpi osilpi ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 24.01.05
Sijainti: Sipoo
Viestit: 565
Perusasetus

Enää (1.8.16 alkaen) ei voi tehdä ko tavalla. Nyt istuimet kokonaisuudessaan selkänojineen pois ja jokaiseen kiinnityspisteeseen vaikka pultti nurkasta hepattuna, niin riittää.
Enää ei voi hyödyntää uusissa muutoksissa istuinten selkänojaa lattiarakenteen osana, harmillisesti.

Tässä uusi ohje: TRAFI/232536/03.04.03.03/2016

Henkilöauton muuttaminen pakettiautoksi edellyttää pääsääntöisesti istuinpaikkalukumäärään vähentämistä. Käytöstä poistettavien istuinten kiinnityspisteet eivät saa olla helposti käytettävissä. Kiinnityspisteet voidaan katsoa poistetuksi, mikäli ne on poistettu kokonaan tai peitetty peitelevyllä, joka on kiinnitetty hitsaamalla tai katkopulteilla. Kiinnityspisteiden peitto-/poistovaatimus koskee myös istuimen selkänojan kiinnityspisteitä.
Mitään istuimen osaa ei saa käyttää osana syntyvää lattiarakennetta, istuimet tulee kokonaisuudessaan poistaa kokonaan autosta. Kokonaisuuteen kuuluu sekä istuinosaa että selkänoja.
Kun henkilöautona alun perin olleen auton takaistuimen istumapaikkoja vähennetään, tulee alkuperäisen takaistuimen tilalle tarkoitettu istuin rakentaa uudelleen vastaamaan oikeata istumapaikkamäärää tai asennettava erilliset istuimet.
Jos istuinpaikkoja vähennetään sellaisesta autosta, jossa on takana yhdistelmäistuin, on itse istuin kaikkine kiinnityspisteineen poistettava. Istuinta ei katsota poistetuksi, jos istuimen päälle on tehty jokin rakenne siten, että se estää istuimen käyttämisen. Pakettiauton takaosaan sallitulle yhdelle tai useammalle istumapaikalle tulee tällöin rakentaa uudet erilliset kiinnityspisteet. Jos takapenkin erillisillä istuinosilla on omat kiinnityspisteensä, voidaan niitä hyödyntää istuimen kiinnittämisessä.

Pikakiinnitteisten istuimien kiinnityspisteitä ei tarvitse poistaa kun istumapaikkoja vähennetään. Tämä koskee ainoastaan sellaista tilannetta, jossa istuimia jää kahteen riviin. Jos istuimia on vain yhdessä rivissä, tulee myös pikakiinnitteisten istuinten kiinnityspisteet poistaa. Pakettiautomuutoksessa jäljelle jäävien istuinten alkuperäinen siirtomahdollisuus pikakiinnikkeitä käyttäen on mahdollista.

Pikakiinnitteisen istuimen tulee olla irrotettavissa ja kiinnitettävissä vaihtoehtoisille paikoille nopeasti ja helposti ilman työkaluja.
Turvavöitä ei edellytetä poistettavaksi poistettavilta istumapaikoilta. Jos vyöt kuitenkin poistetaan, on poisto suoritettava valmistajan ohjeiden mukaisesti.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002
-Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982
-Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014
-Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 22.09.2016, 14:05
Hojo61 Hojo61 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.12
Sijainti: Turun seutu
Viestit: 69
Perusasetus

Tom hanks eli tänks. Tarkoittaako tuo kohta vöiden poistosta vain noita pikakiinnikepenkkejä vai kaikenmallisia jakkaroita, eli ottaako ne pois vai ei tässä tapauksessa?
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 22.09.2016, 14:45
141:n Avatar
141 141 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 18.11.13
Sijainti: P-Savo
Viestit: 350
Perusasetus

Mites huoltoauton muutto pakettiautoks? Sais nuo ruuvipenkit ja työkalulootat ym pois poikkee???
__________________
HJ61 -90 Käyttis
HJ61 -88 Projekti
HDJ80 -93 Käyttis
BJ75 -86 Projektijonossa
HJ60 -88 Varaosa
HJ60/61 -88 -myyty
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runner huoltoautoksi? vilmur Tekniikka & Jutustelu 16 15.12.2014 23:07
TuontiPajero huoltoautoksi Tekniikka & Jutustelu 2 20.11.2007 19:57
Hdj-80 huoltoautoksi Tekniikka & Jutustelu 2 05.12.2006 11:52
Huoltoautoksi Savis Tekniikka & Jutustelu 2 27.07.2006 14:10
Tuontiauton rekisteröinnistä BeGe Tekniikka & Jutustelu 5 31.05.2005 20:42


Sivu luotu: 06:44 (GMT +2).