Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.07.2014, 16:27
tth tth ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.10.06
Sijainti: Ilomantsi, Finland.
Viestit: 207
Perusasetus

Kartaanin ristikon vaihto vakionopeus niveleen ?


Susuki alkaa jyristä kun nopeus nousee yli viidenkympin, kartaani kulmat viturallaan korotuksen takia. Peränpuolella on kulma melko lievä, mutta jakolaatikon puolella on huomattavasti jyrkempi.

Nyt on mielessä pyörinyt jos puuhastelisi jakolaatikon puolelle vakionopeusnivelen jostakin etuvetoisen auton vetonivelestä. Tai sitten rättinivelen perän puolelle kun siellä on loivempi kulma.

Nytpä sitten kiinnostaa onko kukaan moisia rakennellut ja minkälaisia kokemuksia on ollut ? Varsinkin tuo vakionopeusnivel ratkaisu kiehtoo mieltä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.07.2014, 16:59
Sami89:n Avatar
Sami89 Sami89 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.02.11
Sijainti: Kotka
Viestit: 3.343
Perusasetus

Mites tuplanivel toimis?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.07.2014, 18:20
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Itte oon kans suunnitellu kardaanin tekoa vakionopeusnivelillä. Lähinnä olen miettinyt että mitenkähän nopeasti mahtaa kulua loppuun kun kuitenkin henkilöautossa suoraan ajettaessa on nivel käytännössä lähes paikoillaan, mutta kardaani ei ainakaan itsellä ole lähellekkään suorassa ajoasennossa eli kuulat liikkuu kokoajan. Onhan ainakin noissa uudemmissa jeepeissä vakionopeusniveliä kardaaneissa ja monissa muissakin merkeissä mutta niissä nivel ei myöskään liiku normaalissa ajossa juuri ollenkaan.
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.07.2014, 20:34
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Jos laitat vakionopeus nivelen tai kumilaipan toiseen päähän kardaania pitää myös toisesta päästä ottaa ristinivel pois jos jäljelle jäävän ristin kulma on yli 7 astetta. Ristinivel tarvii toisen samanlaisen samassa kulmassa olevan, jotta toimii oikein ja värinättömästi. Vakionopeusnivelille annetaan parhaimmillaan 43 asteen liikerata joten se pitäisi aika pitkälle riittää kardaanissa. Suurin syy kuulanivelten rikkoontumiseen on hajonnut suojakumi, muuten ei kardaanissa hajonneita ole vastaan paljoakaan tullut. Jossain artikkelissa haukuttiin ainoaksi huonoksi puoleksi kuulanivelillä, että tuottavat kovilla kierrosnopeuksilla paljon lämpöä verrattuna ristiniveliin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.07.2014, 20:47
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ Näytä viesti
Itte oon kans suunnitellu kardaanin tekoa vakionopeusnivelillä. Lähinnä olen miettinyt että mitenkähän nopeasti mahtaa kulua loppuun kun kuitenkin henkilöautossa suoraan ajettaessa on nivel käytännössä lähes paikoillaan, mutta kardaani ei ainakaan itsellä ole lähellekkään suorassa ajoasennossa eli kuulat liikkuu kokoajan. Onhan ainakin noissa uudemmissa jeepeissä vakionopeusniveliä kardaaneissa ja monissa muissakin merkeissä mutta niissä nivel ei myöskään liiku normaalissa ajossa juuri ollenkaan.
Periaatteellisesti ajateltuna nivel kuluu sitä vähemmän mitä enemmän kulmaa on... Kuulien vieriessä vetopintaa vasten myös kuluva pinta pitenee eli kuluminen jakautuu isommalle alueelle, eikä muodostu kuoppaa vain paikalla olevan kuulan kohdalle ja samalla kuulat pyöriessään pyyhkivät voitelevaa rasvaa mukaansa enemmän.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 29.07.2014, 07:51
tth tth ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.10.06
Sijainti: Ilomantsi, Finland.
Viestit: 207
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ford59 Näytä viesti
Periaatteellisesti ajateltuna nivel kuluu sitä vähemmän mitä enemmän kulmaa on... Kuulien vieriessä vetopintaa vasten myös kuluva pinta pitenee eli kuluminen jakautuu isommalle alueelle, eikä muodostu kuoppaa vain paikalla olevan kuulan kohdalle ja samalla kuulat pyöriessään pyyhkivät voitelevaa rasvaa mukaansa enemmän.
Tuo yllä oleva pitää paikkansa. Aikoinaan edesmenneellä sedelläni oli kenttäsirkkeli jossa oli voimansiirrossa nivelakseli, jonka linja oli käytännössä tikkusuora. Hän sitten ihmetteli kun ristikot kesti vuoden verran, vaikka oli rasvannut nivelet ahkerasti. Kun ristikon purki, niin ristitapeissa oli laakerineulojen painaumat. Toisin sanoen nivelissä ei tullut minkäänlaista kulma liikettä. Homma korjautui kun muutti vermeitten asentoa sen verran että nivelkulmat muuttui. Noin niinku tyhmällä maalaisjärjellä luulisi että vähemmän liikettä, vähemmän remonttia.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 29.07.2014, 15:26
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Mulla on suzukin etukardaanissa ollut olikohan 323mazdan vetonivel viitisen vuotta.
Hyvin on pelannut.
Rasvatkin on pysyneet sisällä, toki maantieajoa en ole napalukot kiinni kovin paljoa harrastanut.

Kardaaniin laitettuna vetonilviäinen pyörii moninkertaisella nopeudella alkuperäiseen sijoitukseensa nähden.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 29.07.2014, 16:18
HRD:n Avatar
HRD HRD ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.602
Perusasetus

Mulla oli kans suikan etukardaanissa vakionopeus nilviäinen jakiksen päässä. Hyvin pelas tie ajossakin, kun talvella tuli ajeltua napikset varuilta kiinni. Ei ravistanut, niinkuin alkuperäinen ratkaisu teki, koska laatikon päässä oli liikaa kulmaa, perän päässä ei juuri nimeksikaan.
__________________
Juho Haapakorpi
Kaukas 4x4'n ski
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 29.07.2014, 18:50
tth tth ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.10.06
Sijainti: Ilomantsi, Finland.
Viestit: 207
Perusasetus

Kunhan nyt saa lomareissun loppuun ja rojekti kartaanin käsille, niin pitääpä asia ottaa työn alle. Mulla se rojekti on nimenomaan takakartaani. Aika sitten näyttää aiheuttaako nivelelle ylimääräistä ongelmaa palalukko perässä. Mutta sen sitten aika näyttää.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 29.07.2014, 20:11
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ford59 Näytä viesti
Periaatteellisesti ajateltuna nivel kuluu sitä vähemmän mitä enemmän kulmaa on... Kuulien vieriessä vetopintaa vasten myös kuluva pinta pitenee eli kuluminen jakautuu isommalle alueelle, eikä muodostu kuoppaa vain paikalla olevan kuulan kohdalle ja samalla kuulat pyöriessään pyyhkivät voitelevaa rasvaa mukaansa enemmän.
Tuota kuumenemishommaakin mietin. Nivel pyörii kuitenkin parhaimmillaan enemmän kun koneen kierrosnopeus on. Kuitenkin hyvänä puolena olisi noissa vakionopeusnivelissä juurikin värinätön pyörintä kardaanikulmien ollessa persiillään. Pitänee piruuttaan kokeilla.
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 31.07.2014, 20:56
Mase:n Avatar
Mase Mase ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 27.07.11
Sijainti: Yläne
Viestit: 1.523
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ Näytä viesti
Tuota kuumenemishommaakin mietin. Nivel pyörii kuitenkin parhaimmillaan enemmän kun koneen kierrosnopeus on. Kuitenkin hyvänä puolena olisi noissa vakionopeusnivelissä juurikin värinätön pyörintä kardaanikulmien ollessa persiillään. Pitänee piruuttaan kokeilla.
Minä en tuota lämpeämistä offi touhuissa hirveästi murehtisi, ajonopeudet ovat melko pieniä ja yleensä kovat nopeudet ovat melko hetkellisiä. Ja onhan melkein kaikissa uudemmissa "super autoissa" ja tehokkaissa AWD henkilöautoissa/citymaastureissa GKN kuulanivelet kardaaneissa ja autobaanallahan ei ole rajoituksia... Jos oikein muistan niin tavallisessa 2000 luvun Mustangissa on takana kuulanivel ja Shelby Cobra Mussessa on kuulanivel molemmissa päissä kardaania, tuskinpa siihen sen takia on GKN vaihdettu että saadaan huonommat nivelet molempiin päihin..?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.01.2015, 13:55
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Ne kenellä näitä on ollut,Niin onko kestänyt miten?

Suzukissa etukardaanilla kulmaa n.20ast. ja vähän on taas ristikoissa väljää...

Olis tommonen opel senatorin takavetari,Mikä kävisi aika kivasti kokonsa puolesta jakolaatikon päähän..

tehoja siinä on vakiona n.200hv ja kulkeekin sen 250km/h ja painaa sen n.1600kg

Joten vois kuvitella että kestää jotain vaikka pyöriikin 4,88 välityksellä aika vinhaan???


Edittinä:Tiellä takavedolla ja navat auki,Tosi harvoin tulee ajettua pidempiä pätkiä nelikkona.

Viimeksi muokannut Pajares : 16.01.2015 13:57
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 17.01.2015, 19:59
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 17.01.2015, 21:08
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.198
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari Näytä viesti

Tän takia ne nivelet kuluu suht haipakkaan,Sillä sitä vetoniveltä mietin jakolaatikon päähän ja sit ois kääntänyt pinionin päästä kulman melkein nollaan ja kääntänyt lopuksi vielä navat.

Tietty 8" high pinioni tai tuplanivel kardaani on kanssa yks vaihtoehto.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 17.01.2015, 21:28
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lyhyempi mainos
https://www.youtube.com/watch?v=rLJoyQIPVQU

Pidempi missä juttua myös muista nivelistä
https://www.youtube.com/watch?v=UEvaOg7glKk



Onkos kukaan koskaan kokeillut tollaista thompsonia?
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
kardaanin ristikon nipat Lalli bj40 Tekniikka & Jutustelu 17 13.10.2011 01:04
miten onnistuu tuplanivel kardaanin ristikon vaihto? tonnisata Tekniikka & Jutustelu 2 30.09.2011 14:07
HJ ohjausakselin ristikon vaihto osilpi Tekniikka & Jutustelu 3 05.05.2008 14:59
M: Vakionopeus säädin vaikka huutokaupalla! MICCOT O/M/V Muut 4 06.02.2007 09:37
Ristikon kuluminen 0-kulmassa? LaaLaa Tekniikka & Jutustelu 3 10.01.2005 18:01


Sivu luotu: 22:07 (GMT +2).