![]() |
Kartaanin ristikon vaihto vakionopeus niveleen ?
Susuki alkaa jyristä kun nopeus nousee yli viidenkympin, kartaani kulmat viturallaan korotuksen takia. Peränpuolella on kulma melko lievä, mutta jakolaatikon puolella on huomattavasti jyrkempi.
Nyt on mielessä pyörinyt jos puuhastelisi jakolaatikon puolelle vakionopeusnivelen jostakin etuvetoisen auton vetonivelestä. Tai sitten rättinivelen perän puolelle kun siellä on loivempi kulma. Nytpä sitten kiinnostaa onko kukaan moisia rakennellut ja minkälaisia kokemuksia on ollut ? Varsinkin tuo vakionopeusnivel ratkaisu kiehtoo mieltä. |
Mites tuplanivel toimis?
|
Itte oon kans suunnitellu kardaanin tekoa vakionopeusnivelillä. Lähinnä olen miettinyt että mitenkähän nopeasti mahtaa kulua loppuun kun kuitenkin henkilöautossa suoraan ajettaessa on nivel käytännössä lähes paikoillaan, mutta kardaani ei ainakaan itsellä ole lähellekkään suorassa ajoasennossa eli kuulat liikkuu kokoajan. Onhan ainakin noissa uudemmissa jeepeissä vakionopeusniveliä kardaaneissa ja monissa muissakin merkeissä mutta niissä nivel ei myöskään liiku normaalissa ajossa juuri ollenkaan.
|
Jos laitat vakionopeus nivelen tai kumilaipan toiseen päähän kardaania pitää myös toisesta päästä ottaa ristinivel pois jos jäljelle jäävän ristin kulma on yli 7 astetta. Ristinivel tarvii toisen samanlaisen samassa kulmassa olevan, jotta toimii oikein ja värinättömästi. Vakionopeusnivelille annetaan parhaimmillaan 43 asteen liikerata joten se pitäisi aika pitkälle riittää kardaanissa. Suurin syy kuulanivelten rikkoontumiseen on hajonnut suojakumi, muuten ei kardaanissa hajonneita ole vastaan paljoakaan tullut. Jossain artikkelissa haukuttiin ainoaksi huonoksi puoleksi kuulanivelillä, että tuottavat kovilla kierrosnopeuksilla paljon lämpöä verrattuna ristiniveliin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mulla on suzukin etukardaanissa ollut olikohan 323mazdan vetonivel viitisen vuotta.
Hyvin on pelannut. Rasvatkin on pysyneet sisällä, toki maantieajoa en ole napalukot kiinni kovin paljoa harrastanut. Kardaaniin laitettuna vetonilviäinen pyörii moninkertaisella nopeudella alkuperäiseen sijoitukseensa nähden. |
Mulla oli kans suikan etukardaanissa vakionopeus nilviäinen jakiksen päässä. Hyvin pelas tie ajossakin, kun talvella tuli ajeltua napikset varuilta kiinni. Ei ravistanut, niinkuin alkuperäinen ratkaisu teki, koska laatikon päässä oli liikaa kulmaa, perän päässä ei juuri nimeksikaan.
|
Kunhan nyt saa lomareissun loppuun ja rojekti kartaanin käsille, niin pitääpä asia ottaa työn alle. Mulla se rojekti on nimenomaan takakartaani. Aika sitten näyttää aiheuttaako nivelelle ylimääräistä ongelmaa palalukko perässä. Mutta sen sitten aika näyttää.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ne kenellä näitä on ollut,Niin onko kestänyt miten?
Suzukissa etukardaanilla kulmaa n.20ast. ja vähän on taas ristikoissa väljää... Olis tommonen opel senatorin takavetari,Mikä kävisi aika kivasti kokonsa puolesta jakolaatikon päähän.. tehoja siinä on vakiona n.200hv ja kulkeekin sen 250km/h ja painaa sen n.1600kg Joten vois kuvitella että kestää jotain vaikka pyöriikin 4,88 välityksellä aika vinhaan???:D Edittinä:Tiellä takavedolla ja navat auki,Tosi harvoin tulee ajettua pidempiä pätkiä nelikkona. |
|
Lainaus:
Tän takia ne nivelet kuluu suht haipakkaan,Sillä sitä vetoniveltä mietin jakolaatikon päähän ja sit ois kääntänyt pinionin päästä kulman melkein nollaan ja kääntänyt lopuksi vielä navat. Tietty 8" high pinioni tai tuplanivel kardaani on kanssa yks vaihtoehto. |
Lyhyempi mainos
https://www.youtube.com/watch?v=rLJoyQIPVQU Pidempi missä juttua myös muista nivelistä https://www.youtube.com/watch?v=UEvaOg7glKk Onkos kukaan koskaan kokeillut tollaista thompsonia? |
Sivu luotu: 09:12 (GMT +2). |