Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kartaanin ristikon vaihto vakionopeus niveleen ? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=126129)

tth 28.07.2014 16:27

Kartaanin ristikon vaihto vakionopeus niveleen ?
 
Susuki alkaa jyristä kun nopeus nousee yli viidenkympin, kartaani kulmat viturallaan korotuksen takia. Peränpuolella on kulma melko lievä, mutta jakolaatikon puolella on huomattavasti jyrkempi.

Nyt on mielessä pyörinyt jos puuhastelisi jakolaatikon puolelle vakionopeusnivelen jostakin etuvetoisen auton vetonivelestä. Tai sitten rättinivelen perän puolelle kun siellä on loivempi kulma.

Nytpä sitten kiinnostaa onko kukaan moisia rakennellut ja minkälaisia kokemuksia on ollut ? Varsinkin tuo vakionopeusnivel ratkaisu kiehtoo mieltä.

Sami89 28.07.2014 16:59

Mites tuplanivel toimis?

Tomppaa_ 28.07.2014 18:20

Itte oon kans suunnitellu kardaanin tekoa vakionopeusnivelillä. Lähinnä olen miettinyt että mitenkähän nopeasti mahtaa kulua loppuun kun kuitenkin henkilöautossa suoraan ajettaessa on nivel käytännössä lähes paikoillaan, mutta kardaani ei ainakaan itsellä ole lähellekkään suorassa ajoasennossa eli kuulat liikkuu kokoajan. Onhan ainakin noissa uudemmissa jeepeissä vakionopeusniveliä kardaaneissa ja monissa muissakin merkeissä mutta niissä nivel ei myöskään liiku normaalissa ajossa juuri ollenkaan.

Mase 28.07.2014 20:34

Jos laitat vakionopeus nivelen tai kumilaipan toiseen päähän kardaania pitää myös toisesta päästä ottaa ristinivel pois jos jäljelle jäävän ristin kulma on yli 7 astetta. Ristinivel tarvii toisen samanlaisen samassa kulmassa olevan, jotta toimii oikein ja värinättömästi. Vakionopeusnivelille annetaan parhaimmillaan 43 asteen liikerata joten se pitäisi aika pitkälle riittää kardaanissa. Suurin syy kuulanivelten rikkoontumiseen on hajonnut suojakumi, muuten ei kardaanissa hajonneita ole vastaan paljoakaan tullut. Jossain artikkelissa haukuttiin ainoaksi huonoksi puoleksi kuulanivelillä, että tuottavat kovilla kierrosnopeuksilla paljon lämpöä verrattuna ristiniveliin.

Mase 28.07.2014 20:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ (Viesti 1148730)
Itte oon kans suunnitellu kardaanin tekoa vakionopeusnivelillä. Lähinnä olen miettinyt että mitenkähän nopeasti mahtaa kulua loppuun kun kuitenkin henkilöautossa suoraan ajettaessa on nivel käytännössä lähes paikoillaan, mutta kardaani ei ainakaan itsellä ole lähellekkään suorassa ajoasennossa eli kuulat liikkuu kokoajan. Onhan ainakin noissa uudemmissa jeepeissä vakionopeusniveliä kardaaneissa ja monissa muissakin merkeissä mutta niissä nivel ei myöskään liiku normaalissa ajossa juuri ollenkaan.

Periaatteellisesti ajateltuna nivel kuluu sitä vähemmän mitä enemmän kulmaa on... Kuulien vieriessä vetopintaa vasten myös kuluva pinta pitenee eli kuluminen jakautuu isommalle alueelle, eikä muodostu kuoppaa vain paikalla olevan kuulan kohdalle ja samalla kuulat pyöriessään pyyhkivät voitelevaa rasvaa mukaansa enemmän.

tth 29.07.2014 07:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ford59 (Viesti 1148768)
Periaatteellisesti ajateltuna nivel kuluu sitä vähemmän mitä enemmän kulmaa on... Kuulien vieriessä vetopintaa vasten myös kuluva pinta pitenee eli kuluminen jakautuu isommalle alueelle, eikä muodostu kuoppaa vain paikalla olevan kuulan kohdalle ja samalla kuulat pyöriessään pyyhkivät voitelevaa rasvaa mukaansa enemmän.

Tuo yllä oleva pitää paikkansa. Aikoinaan edesmenneellä sedelläni oli kenttäsirkkeli jossa oli voimansiirrossa nivelakseli, jonka linja oli käytännössä tikkusuora. Hän sitten ihmetteli kun ristikot kesti vuoden verran, vaikka oli rasvannut nivelet ahkerasti. Kun ristikon purki, niin ristitapeissa oli laakerineulojen painaumat. Toisin sanoen nivelissä ei tullut minkäänlaista kulma liikettä. Homma korjautui kun muutti vermeitten asentoa sen verran että nivelkulmat muuttui. Noin niinku tyhmällä maalaisjärjellä luulisi että vähemmän liikettä, vähemmän remonttia.

Rak 29.07.2014 15:26

Mulla on suzukin etukardaanissa ollut olikohan 323mazdan vetonivel viitisen vuotta.
Hyvin on pelannut.
Rasvatkin on pysyneet sisällä, toki maantieajoa en ole napalukot kiinni kovin paljoa harrastanut.

Kardaaniin laitettuna vetonilviäinen pyörii moninkertaisella nopeudella alkuperäiseen sijoitukseensa nähden.

HRD 29.07.2014 16:18

Mulla oli kans suikan etukardaanissa vakionopeus nilviäinen jakiksen päässä. Hyvin pelas tie ajossakin, kun talvella tuli ajeltua napikset varuilta kiinni. Ei ravistanut, niinkuin alkuperäinen ratkaisu teki, koska laatikon päässä oli liikaa kulmaa, perän päässä ei juuri nimeksikaan.

tth 29.07.2014 18:50

Kunhan nyt saa lomareissun loppuun ja rojekti kartaanin käsille, niin pitääpä asia ottaa työn alle. Mulla se rojekti on nimenomaan takakartaani. Aika sitten näyttää aiheuttaako nivelelle ylimääräistä ongelmaa palalukko perässä. Mutta sen sitten aika näyttää.

Tomppaa_ 29.07.2014 20:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ford59 (Viesti 1148768)
Periaatteellisesti ajateltuna nivel kuluu sitä vähemmän mitä enemmän kulmaa on... Kuulien vieriessä vetopintaa vasten myös kuluva pinta pitenee eli kuluminen jakautuu isommalle alueelle, eikä muodostu kuoppaa vain paikalla olevan kuulan kohdalle ja samalla kuulat pyöriessään pyyhkivät voitelevaa rasvaa mukaansa enemmän.

Tuota kuumenemishommaakin mietin. Nivel pyörii kuitenkin parhaimmillaan enemmän kun koneen kierrosnopeus on. Kuitenkin hyvänä puolena olisi noissa vakionopeusnivelissä juurikin värinätön pyörintä kardaanikulmien ollessa persiillään. Pitänee piruuttaan kokeilla.

Mase 31.07.2014 20:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ (Viesti 1148970)
Tuota kuumenemishommaakin mietin. Nivel pyörii kuitenkin parhaimmillaan enemmän kun koneen kierrosnopeus on. Kuitenkin hyvänä puolena olisi noissa vakionopeusnivelissä juurikin värinätön pyörintä kardaanikulmien ollessa persiillään. Pitänee piruuttaan kokeilla.

Minä en tuota lämpeämistä offi touhuissa hirveästi murehtisi, ajonopeudet ovat melko pieniä ja yleensä kovat nopeudet ovat melko hetkellisiä. Ja onhan melkein kaikissa uudemmissa "super autoissa" ja tehokkaissa AWD henkilöautoissa/citymaastureissa GKN kuulanivelet kardaaneissa ja autobaanallahan ei ole rajoituksia... Jos oikein muistan niin tavallisessa 2000 luvun Mustangissa on takana kuulanivel ja Shelby Cobra Mussessa on kuulanivel molemmissa päissä kardaania, tuskinpa siihen sen takia on GKN vaihdettu että saadaan huonommat nivelet molempiin päihin..?

Pajares 16.01.2015 13:55

Ne kenellä näitä on ollut,Niin onko kestänyt miten?

Suzukissa etukardaanilla kulmaa n.20ast. ja vähän on taas ristikoissa väljää...

Olis tommonen opel senatorin takavetari,Mikä kävisi aika kivasti kokonsa puolesta jakolaatikon päähän..

tehoja siinä on vakiona n.200hv ja kulkeekin sen 250km/h ja painaa sen n.1600kg

Joten vois kuvitella että kestää jotain vaikka pyöriikin 4,88 välityksellä aika vinhaan???:D


Edittinä:Tiellä takavedolla ja navat auki,Tosi harvoin tulee ajettua pidempiä pätkiä nelikkona.

Calmari 17.01.2015 19:59

https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY

Pajares 17.01.2015 21:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 1194740)


Tän takia ne nivelet kuluu suht haipakkaan,Sillä sitä vetoniveltä mietin jakolaatikon päähän ja sit ois kääntänyt pinionin päästä kulman melkein nollaan ja kääntänyt lopuksi vielä navat.

Tietty 8" high pinioni tai tuplanivel kardaani on kanssa yks vaihtoehto.

Nikuzai 17.01.2015 21:28

Lyhyempi mainos
https://www.youtube.com/watch?v=rLJoyQIPVQU

Pidempi missä juttua myös muista nivelistä
https://www.youtube.com/watch?v=UEvaOg7glKk



Onkos kukaan koskaan kokeillut tollaista thompsonia?


Sivu luotu: 09:12 (GMT +2).