![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|||
|
|||
![]() HJ ohjausakselin ristikon vaihtoErääseen hojottimeen pitäisi rattiakselin ristikko vaihtaa (lähempänä hyttiä konehuoneessa oleva). Ei ole rasvattavaa malliakaan. Sinnehän pitäisi käydä GUT11-ristikon eli saman kuin vinssin kardaaniin? Sellaisia on rasvanipallisia 2 kpl odottamassa. Tojotan ohjeen mukaan koko rattiakseli pitäisi ilmeisesti poistaa autosta, jotta saa ristikon vaihdettua (tai sitten katsoin väärin). Onko asia tosiaan näin? Miten "yoke, boot & sliding shaft" ovat toisissaan kiinni? Poorit vai supiste vai kiila vai...? Eli mitä kaikkea minun tulee purkaa, jotta pääsen ristikon vaihtamaan, ja tarvitsenko mitään erikoistyökaluja (tuskin?)? Samallahan tuota vaihtaisi kyllä molemmat ristikot (ilmeisesti ovat siis samanlaisia?). Vai onko siellä hytin puolella vielä kolmaskin? Lähteekö se kahden etummaisen ristikon välissä oleva akseli irti löysyttämällä molempien päiden mutterit ja pultit + jotenkin nytkyttää sen sieltä pois? Ja kuinka tämä em ristikko-osa lähtee irti siitä ohjaamoon menevästä putkesta? Onko kiinni kuten vinssin kardaanissa eli pultti ja kiila (ts ei lähde ihan helpolla)? Onko noita lukkorenkaita ihan oikeasti käytetty kolmea eri paksuutta vai tyydynkö ristikoiden mukana tulleisiin? Oheisessa kuvassa numero 1 on se, jota tässä oltaisiin siis vaihtamassa ![]() HJ 60 -82, 12H-T
|
|||
|
|||
![]()
Ei kokemuksia?
HJ 60 -82, 12H-T |
|
||||
|
||||
![]()
Varmaan joutuu rattiakselin purkaa irti jos ei akseli liu tarpeeks pitkälle et sen sais muilutettua irti? Mulla toi ristikon runko on haljennut ja kun pultin poistaa niin se on kätevästi kahdessa osassa ja akselin saa irti ilman rattiakselin purkamista. Mulla uupuu yhdestä ristikon kupista neulat ja pitäs se ristikko joskus vaihtaa jos vaan löytyy jostain ehjä tilalle. Mulla on noi hjn ohjaus osat bjssä joten pikkasen erilainen setuppi mut periaate sama.
|
|
|||
|
|||
![]()
Nyt on vaihdettu. Välitanko irtoaa rattiputkea irroittamatta (eli etummaisen ristikon saa vaihdettua täten), mutta rattiputki pitää irroittaa, jotta keskimmäisen ristikon (joka minulla oli väljä/jumissa) saa vaihdettua.
Rattiputken irroitus yllättävän nopea operaatio: -konehuoneen puolelta tangon 2 pulttia irti -ratin suojamuovit irti ja 3 sähköliitintä irti -jarrupoljin irti (ei ehkä pakko, mutta helpottaa) -rattiputken juuresta jarrupolkimen takaa 4 pulttia irti -rattiputken yläpäästä 2 mutteria irti -valmis Kaikkinensa meni noin 2 tuntia. Tuonne kävi minulla siis GUT11-ristinivel (=vinssin kardaanin ristinivel). Minun tapauksessa kävi suoraan kahteen ensimmäiseen niveleen (aivan identtiset oli), mutta tiltin kohdalle ei (oli onneksi ehjä). Kannattaa laittaa rasvanipallinen (8€ Motonetissa). HJ 60 -82, 12H-T |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
toyotan vinssin ristikon kolkatus | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 11.01.2007 13:38 | |
Dana 44 etuvetarin ristikko/ristikon lenkit | Juksi | Tekniikka & Jutustelu | 17 | 23.11.2006 10:49 |
toyon vinssin kardanin ristikon koko? | POHTO | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 23.01.2006 10:46 |
Ristikon kuluminen 0-kulmassa? | LaaLaa | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 10.01.2005 18:01 |
Uuden ristikon välys | pee | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 29.08.2004 06:50 |