Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 18.06.2014, 20:05
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Hiacen etukardaanin lähtö väljä? Hiluxin jakis tilalle?


Elikkä auto on hiace vuosimallia -89
Kuva ongelmakohdasta

Kardaanissa ja jakolaatikon akselissa on boorit, jotka ovat aikojen saatossa menneet väljäksi. Lisäksi laatikon rungossa on liukulaakeriholkki, joka tukee kardaania. Sen olen kerran vaihtanut ja on hetken aikaa parempi, mutta kuluu nopeasti, kun boorit on väljiä.
Korjaus onnistuisi tietysti helpoiten vaihtamalla osat uusiin, mutta valmistus on lopetettu. Purkaamoilta olen kysellyt, mutta ei vielä ainakaan ole löytynyt sellaista, mikä ei olisi valmiiksi väljä. Mahdollisia muita korjauksia tuli itselle mieleen ainakin jonkilainen kannatin kardaanille tuohon laatikon etupuolelle, mutta toteutus aika hankala, eikä lopputulos ole välttämättä sen parempi. Yksi vaihtoehto olisi vaihtaa hiluxin jakolaatikko, niissähän on etukardaanin lähtö laipalla, kuten takanakin? Sopiikohan hiluxin jakolaatikko tuohon päälaatikkoon "heittämällä"? Sitten pitäisi karaaniin tehdä varmaan liukuosakin, nythän tuo akseli pääsee liikkumaan booreissa pitkittäissuunnassa. Mitä muuta ongelmaa odotettavissa? Miten hilun jakiksessa on vaihdevivut?
Jos jollain on hyviä ideoita, niin kertokaa ihmeessä!

Nuinkin tuo kyllä toimii, mutta ravistaa maantienopeuksissa, jos napalukot on päällä. Talvella varsinkin ärsyttävä, kun nelivetoa tarvitsee usein.


Edit. Kun aloin hiluxien jakiksista kuvia katsomaan, niin se etukardaanin lähtöhän on kokonaan väärällä puolella. Perkele!


Viimeksi muokannut Ippe69 : 18.06.2014 20:13
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 18.06.2014, 23:09
tieto:n Avatar
tieto tieto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.07.11
Sijainti: taivalkoski
Viestit: 134
Perusasetus

eikait se kartaani etu kartaani tarvi mittää jatko systeemiä. paa uusholkki ja tiiviste. ja kartaanin poorit puhistaa huolellisesti ja laakeri lukitteella kiinni menee taas jonku aikaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.06.2014, 08:25
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Kun aloin hiluxien jakiksista kuvia katsomaan, niin se etukardaanin lähtöhän on kokonaan väärällä puolella. Perkele!
Entä jos yhdistää nuo kaksi? Eli ottaa Hilun jakiksesta etusen lähdön ja asentaa sen Hiacen jakikseen.

edit/ Eihän se ihan tosta vaan onnistu kun on tuo häntä ja kuori yhtä valua.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96

Viimeksi muokannut HeikkiH : 19.06.2014 09:16
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.06.2014, 19:42
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tieto Näytä viesti
eikait se kartaani etu kartaani tarvi mittää jatko systeemiä. paa uusholkki ja tiiviste. ja kartaanin poorit puhistaa huolellisesti ja laakeri lukitteella kiinni menee taas jonku aikaa.
Oletko itse kokeillut laakerilukitetta tuollaiseen? Epäilen vahvasti, ettei kestä montaa kilometriä. Mietin kyllä aiemmin kemiallista metallia tai sikaflexiä tai jotain, mutta en usko, että siellä mikään liima pysyy. Pelkkä holkin ja tiivisteen vaihtaminen ei tosiaan auttanut kuin joitain satoja kilometrejä. Aika vaiva niin usein niitä vaihtaa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HeikkiH Näytä viesti
Entä jos yhdistää nuo kaksi? Eli ottaa Hilun jakiksesta etusen lähdön ja asentaa sen Hiacen jakikseen.

edit/ Eihän se ihan tosta vaan onnistu kun on tuo häntä ja kuori yhtä valua.
Tuostapa tuli mieleen, että voiskohan tuohon laatikon akseliin yhdistää laipan jollain pulttiliitoksella tai vaikka hitsaamalla. En nyt vain muista, että missä järjestyksessä tuo laatikko puretaa/kasataan. Meinaan että saako koko laatikkoa enää purettua, jos sen akselin hitsaa. Pitää melkein ostaa toinen tuollainen laatikko ja tutkia, jos en helpompaa ratkaisua keksi.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.06.2014, 19:53
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Eihän tuo kardaani niihin pooreihin tukeudu, vaan juurikin se liukulaakeri laakeroi tuon kardaanin. Onkos sulla se kardaanin liukuosa ehjä? Yleensä stefan kohdalla vanhemmiten on melkoiset urat joka saattaa vanhemmiten pilata uudenkin stefan nopeasti. Pieni väljä ei haittaa tuossa liu'ussa yhtään. Ostitkos stefan merkkiliikkeestä vai jostain tiivistekaupasta?
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.06.2014, 21:17
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ Näytä viesti
Eihän tuo kardaani niihin pooreihin tukeudu, vaan juurikin se liukulaakeri laakeroi tuon kardaanin. Onkos sulla se kardaanin liukuosa ehjä? Yleensä stefan kohdalla vanhemmiten on melkoiset urat joka saattaa vanhemmiten pilata uudenkin stefan nopeasti. Pieni väljä ei haittaa tuossa liu'ussa yhtään. Ostitkos stefan merkkiliikkeestä vai jostain tiivistekaupasta?
Ei kardaanissa ainakaan mitään selkeästi näkyvää vikaa ollut, mutta ei se varmaan uuden mitoissa ole. En kyllä erikseen katsonut sitä stefan kohtaa, tuo "kaulus" peittää sen. Tamgearsilta ostin stefan ja holkin, holkki oli ainaki toyotan, stefasta en muista.
Pitää käyttää kardaani irti ja tarkistaa kunto.
Pieni väljyys ei varmaan haittaisi, mutta tuo kyllä ravistaa jo melkoisesti.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.06.2014, 21:23
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Ulkomuistista:
Tuossa 4wd hiacessa etukardaani lähtee laatikosta samaan tapaan kuin teinicorolla yms. kardaani; siis tuossa etukardaanissa ei ole liukua, vaan molemmat ristikot on samassa putkessa.

siis jos boorit (jakolaatikon öljytilassa) on väljät, ja kardaani kiero/epätasapainossa, niin tuo tukipusla voi todellakin kulua nopeasti.

Mutta miten on mahdollista, että kardaanin/jakiksen etuvetoakselin boorit on kuluneet? siis ne on öljypinnan alapuolella? onko joskus ajettu kuivana? ja vaihdettu ketju? missä kunnossa k.o etuvedon akselin laakerit on?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.06.2014, 21:54
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.242
Perusasetus

Mulla taitaa olla tommonen jakolaatikko,se tosin on kai -88 hiasesta mut pitäs olla sama,laatikkonumeron tarkistamalla se selviäis. Perimä tiedon mukaan se mun loota pitäs olla iskussa mut tiedä niistä,voin tutkia asiaa jos kiinnostaa,hinnan kiroissa ei oo liekkö satasen kieppeissä.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.06.2014, 22:56
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ulkomuistista:
Tuossa 4wd hiacessa etukardaani lähtee laatikosta samaan tapaan kuin teinicorolla yms. kardaani; siis tuossa etukardaanissa ei ole liukua, vaan molemmat ristikot on samassa putkessa.

siis jos boorit (jakolaatikon öljytilassa) on väljät, ja kardaani kiero/epätasapainossa, niin tuo tukipusla voi todellakin kulua nopeasti.

Mutta miten on mahdollista, että kardaanin/jakiksen etuvetoakselin boorit on kuluneet? siis ne on öljypinnan alapuolella? onko joskus ajettu kuivana? ja vaihdettu ketju? missä kunnossa k.o etuvedon akselin laakerit on?
Siis se liuku on tuossa jakolaatikossa, samassa kohtaa kuin stefakin. Lähtee siis vetämällä pihalle jakolaatikosta.
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 20.06.2014, 06:06
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Ulkomuistista:
Mutta miten on mahdollista, että kardaanin/jakiksen etuvetoakselin boorit on kuluneet? siis ne on öljypinnan alapuolella? onko joskus ajettu kuivana? ja vaihdettu ketju? missä kunnossa k.o etuvedon akselin laakerit on?
Väljä tuo oli jo autoa ostaessa, joten en osaa sanoa, että miksi se on kulunut. Auto on ollut Utsjoella siihen asti, kun minä sen ostin, siellä on pitkä talvi, joten sillä on hyvinki voitu ajaa nelivedolla satojatuhansia kilometrejä. 400 tkm on jo mittarissa, en tiedä onko siinä kaikki. Ensimmäiseksi tilasin laakerit, koska oletin vian olevan niissä. En siis ollut silloin vielä purkanut laatikkoa, enkä tuntenut sen rakennetta. Vaihdoin silloin ne, vaikka ei vanhoissakaan mitään vikaa ollut. Ketjua en ole vaihtanut, mutta ei kai se pitäisi tuohon vaikuttaa?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ Näytä viesti
Siis se liuku on tuossa jakolaatikossa, samassa kohtaa kuin stefakin. Lähtee siis vetämällä pihalle jakolaatikosta.
Tuli mieleen, että onkohan holkin vaihto mahdollista laatikkoa purkamatta? En aikaisemmin ajatellut asiaa, mutta liukuvasaralla se saattaisi irrota, jos vasaran pää vain sinne sopii. Eikö se ole vain tiukalla sovitteella, ei ollut lukkorengasta tms? Ja tulee laatikosta ulospäin? Siitä on jo jonkin aikaa kun viimeksi sen purin, en enää muista.
Jos vaihto onnistuu nuin, niin sama vaikka vuosittain vaihtaiski holkin.

Ripaxille laitoin viestiä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 20.06.2014, 15:49
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.957
Perusasetus

mulla on jonkun uudemman hiacen jakis ilman alennus vaihteistoa. vähän ajettu voin myydä
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 21.06.2014, 09:38
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Väljä tuo oli jo autoa ostaessa, joten en osaa sanoa, että miksi se on kulunut. Auto on ollut Utsjoella siihen asti, kun minä sen ostin, siellä on pitkä talvi, joten sillä on hyvinki voitu ajaa nelivedolla satojatuhansia kilometrejä. 400 tkm on jo mittarissa, en tiedä onko siinä kaikki. Ensimmäiseksi tilasin laakerit, koska oletin vian olevan niissä. En siis ollut silloin vielä purkanut laatikkoa, enkä tuntenut sen rakennetta. Vaihdoin silloin ne, vaikka ei vanhoissakaan mitään vikaa ollut. Ketjua en ole vaihtanut, mutta ei kai se pitäisi tuohon vaikuttaa?


Tuli mieleen, että onkohan holkin vaihto mahdollista laatikkoa purkamatta? En aikaisemmin ajatellut asiaa, mutta liukuvasaralla se saattaisi irrota, jos vasaran pää vain sinne sopii. Eikö se ole vain tiukalla sovitteella, ei ollut lukkorengasta tms? Ja tulee laatikosta ulospäin? Siitä on jo jonkin aikaa kun viimeksi sen purin, en enää muista.
Jos vaihto onnistuu nuin, niin sama vaikka vuosittain vaihtaiski holkin.

Ripaxille laitoin viestiä.
Kyllä se laatikon purkamisen vaatii. Prässillä vanha pois ja uus tilalle. Se on niin ohut seinämäinen että en usko että liukuvasara pysyisi siinä reunassa
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 22.06.2014, 20:21
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Käytin akselin poissa ja taitaa olla niin, että tarvin uuden kardaanin, enkä jakista. Kovin paljoa se ei ole kulunut, mutta pinta hieman epätasainen, mikä taas kuluttaa laakeriholkkia. Stefan kohdalta akseli oli kunnossa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 Näytä viesti
mulla on jonkun uudemman hiacen jakis ilman alennus vaihteistoa. vähän ajettu voin myydä
Ei kiitos, kyllä alennusvaihde on ehdoton. Muuten semmonen jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä kyllä kelpaisi.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 07.07.2014, 17:05
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

Vikahan korjaantui jakolaatikon ja kardaanin pään vaihtamalla. Tuntui tosiaan väljää olevan vähän molemmissa, joten vaihtoon meni. Pitää jatkossa olla tarkkana, että vaihtaa laakeriholkin heti, kun alkaa väljää tulemaan, ettei pilaa akselia.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Rangeen kitkajakiksen tilalle kytkettävä jakis spede80 Tekniikka & Jutustelu 0 24.01.2012 08:20
Dana 300n tilalle NP jakis... juhapih Tekniikka & Jutustelu 4 23.07.2010 10:50
Ostetaan LJ:n jakolattikon etukardaanin lähtö laippa _Metal_ O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 24.05.2010 18:48
O:suzukin 410:n etukardaanin lähtö O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 03.03.2008 21:21
Etukardaanin tuplanivel sökö, Mistäs uusi tilalle? SamiN Tekniikka & Jutustelu 15 10.10.2005 21:22


Sivu luotu: 05:44 (GMT +2).