![]() |
Hiacen etukardaanin lähtö väljä? Hiluxin jakis tilalle?
Elikkä auto on hiace vuosimallia -89
Kuva ongelmakohdasta http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=157541 Kardaanissa ja jakolaatikon akselissa on boorit, jotka ovat aikojen saatossa menneet väljäksi. Lisäksi laatikon rungossa on liukulaakeriholkki, joka tukee kardaania. Sen olen kerran vaihtanut ja on hetken aikaa parempi, mutta kuluu nopeasti, kun boorit on väljiä. Korjaus onnistuisi tietysti helpoiten vaihtamalla osat uusiin, mutta valmistus on lopetettu. Purkaamoilta olen kysellyt, mutta ei vielä ainakaan ole löytynyt sellaista, mikä ei olisi valmiiksi väljä. Mahdollisia muita korjauksia tuli itselle mieleen ainakin jonkilainen kannatin kardaanille tuohon laatikon etupuolelle, mutta toteutus aika hankala, eikä lopputulos ole välttämättä sen parempi. Yksi vaihtoehto olisi vaihtaa hiluxin jakolaatikko, niissähän on etukardaanin lähtö laipalla, kuten takanakin? Sopiikohan hiluxin jakolaatikko tuohon päälaatikkoon "heittämällä"? Sitten pitäisi karaaniin tehdä varmaan liukuosakin, nythän tuo akseli pääsee liikkumaan booreissa pitkittäissuunnassa. Mitä muuta ongelmaa odotettavissa? Miten hilun jakiksessa on vaihdevivut? Jos jollain on hyviä ideoita, niin kertokaa ihmeessä! Nuinkin tuo kyllä toimii, mutta ravistaa maantienopeuksissa, jos napalukot on päällä. Talvella varsinkin ärsyttävä, kun nelivetoa tarvitsee usein. Edit. Kun aloin hiluxien jakiksista kuvia katsomaan, niin se etukardaanin lähtöhän on kokonaan väärällä puolella. Perkele! |
eikait se kartaani etu kartaani tarvi mittää jatko systeemiä. paa uusholkki ja tiiviste. ja kartaanin poorit puhistaa huolellisesti ja laakeri lukitteella kiinni menee taas jonku aikaa.
|
Lainaus:
edit/ Eihän se ihan tosta vaan onnistu kun on tuo häntä ja kuori yhtä valua. |
Lainaus:
Lainaus:
|
Eihän tuo kardaani niihin pooreihin tukeudu, vaan juurikin se liukulaakeri laakeroi tuon kardaanin. Onkos sulla se kardaanin liukuosa ehjä? Yleensä stefan kohdalla vanhemmiten on melkoiset urat joka saattaa vanhemmiten pilata uudenkin stefan nopeasti. Pieni väljä ei haittaa tuossa liu'ussa yhtään. Ostitkos stefan merkkiliikkeestä vai jostain tiivistekaupasta?
|
Lainaus:
Pitää käyttää kardaani irti ja tarkistaa kunto. Pieni väljyys ei varmaan haittaisi, mutta tuo kyllä ravistaa jo melkoisesti. |
Ulkomuistista:
Tuossa 4wd hiacessa etukardaani lähtee laatikosta samaan tapaan kuin teinicorolla yms. kardaani; siis tuossa etukardaanissa ei ole liukua, vaan molemmat ristikot on samassa putkessa. siis jos boorit (jakolaatikon öljytilassa) on väljät, ja kardaani kiero/epätasapainossa, niin tuo tukipusla voi todellakin kulua nopeasti. Mutta miten on mahdollista, että kardaanin/jakiksen etuvetoakselin boorit on kuluneet? siis ne on öljypinnan alapuolella? onko joskus ajettu kuivana? ja vaihdettu ketju? missä kunnossa k.o etuvedon akselin laakerit on? |
Mulla taitaa olla tommonen jakolaatikko,se tosin on kai -88 hiasesta mut pitäs olla sama,laatikkonumeron tarkistamalla se selviäis. Perimä tiedon mukaan se mun loota pitäs olla iskussa mut tiedä niistä,voin tutkia asiaa jos kiinnostaa,hinnan kiroissa ei oo liekkö satasen kieppeissä.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Lainaus:
Jos vaihto onnistuu nuin, niin sama vaikka vuosittain vaihtaiski holkin. Ripaxille laitoin viestiä. |
mulla on jonkun uudemman hiacen jakis ilman alennus vaihteistoa. vähän ajettu voin myydä
|
Lainaus:
|
Käytin akselin poissa ja taitaa olla niin, että tarvin uuden kardaanin, enkä jakista. Kovin paljoa se ei ole kulunut, mutta pinta hieman epätasainen, mikä taas kuluttaa laakeriholkkia. Stefan kohdalta akseli oli kunnossa.
Lainaus:
|
Vikahan korjaantui jakolaatikon ja kardaanin pään vaihtamalla. Tuntui tosiaan väljää olevan vähän molemmissa, joten vaihtoon meni. Pitää jatkossa olla tarkkana, että vaihtaa laakeriholkin heti, kun alkaa väljää tulemaan, ettei pilaa akselia.
|
Sivu luotu: 07:52 (GMT +2). |