![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Apua tarvittais, moottoripyörän mittari ja magneettianturi.Eli ongelma, tuli ostettua kesämopoon tuollainen elektrooninen mittari ja sille sellainen kehälle liimatuista magneeteista haisteleva anturi. Jostain syystä tuo yhdistelmä ei vain tunnu pelaavan. Sensori tuntuu toimivan kun yleismittarilla koitin, magneetin ollessa kohdalla niin yhdistää. Mutta mitään nopeus tai matkalukemaa ei ilmesty mittariin. On koitettu kalibroida ajosta ja paikallaan syöttämällä laskennallista sykäysten määrää mut ei ni ei. Palikat myynyt liike ei ollut tippaakaan kiinnostunut ongelmasta kun kyselin et oisko ajatuksia jos vaikka kytkentä ois väärä...he vain myyvät näitä kuulemma. Kyselin sitten anturin valmistajalta sähköpostilla ohjeita ja sainkin. Mutta silti epäilyttää... Mittarissa on tähän tarkoitukseen 3 johtoa: Sininen= speed signal input oranssi= speed sensor power musta= speed sensor ground Itse haistelijassa on kuitenkin vain kaksi johtoa (molemmat valkoisia). Valmistaja käski kytkeä sen noihin plussaan ja miinukseen sekä unohtaa tuon sinisen. Nyt kuitenkin on mieleen hiipinyt epäilys että pitäisikö sittenkin kytkeä jotenkin toisin ja vika olisi siinä ettei toimi. Ja nyt jos jollain on tietoa niin olisi oikea aika jakaa sitä!!! Loppuun vielä linkit noihin palikoihin: Mittari---> http://www.motorcyclestorehouse.nl/product/500413/key/0 Anturi----> http://www.motorcyclestorehouse.nl/product/940717
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
lukeeko sykäystä ollenkaan, eli voisko olla että maGneetti ja lukupää ovat liian kaukana toisistaan ??
tuo valmistajan ohje vois hyvin pitää paikkansa, sininen olis "valmiille" siGnaalille, ja kaks muuta anturikäytölle tuleeko lukemat matkamittarille tökkimällä noita kahta yhteen, omalla vastuullas sitten kokeilu !!!
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Magneetti ja lukupää ovat oikein koska yhdistää aina kun magneetti pyörähtää ohi.
Näin mäkin ensin ajattelin et sininen menis käyttöön jos ois alkuperäinen systeemi sähköllä mut nyt alkanu miettiä et voisko se sittenkin olla jotenkin toisin. Ei oikein uskalla lähteä "sokkona" kokeilemaan kun mun tuurilla sieltä poistuu se toiminnalle tärkeä savu kuitenkin... |
#4
|
||||
|
||||
![]()
eli anturi lukee ohittavaa maGneettia ? ja nyt et saa mittaria ymmärtämään pulssia ? onks käyttöohjetta jossain ?
lisää pohdiskelua, jos anturi kytkee aina kun maGneetti vilahtaa ohi, luulis kytkennän menevän niin, että mittarilta sähköä anturiin, ja toisesta takas mittariin siGnaali (sininen ja oranssi), eli unohtaen sen anturin maadoituksen ... ? ihme valmistajia jollei osaa neuvoa !
__________________
- Levannon We(l)ho - Viimeksi muokannut pee : 01.06.2013 22:12 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tappelin joskus vastaavan magneettianturin kanssa. Ratkaisu oli vaihtaa orkkis magneetti pieneen "supermagneettiin" mitä esim. partco myy. Sellainen 4mmx4mm lieriö mitä saa ihan tosissaan nyhtää irti pellistä.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Magneetit taitaa olla jo niitä vahvempia. Kerran jo katoin mitä ne oli mut ei nyt muista...ei kuitenkaan perus neodyyneja vai mitä ne nyt on.
Jep, anturi lukee ohittavaa magneettia. Tässä tapauksessa niitä on kehällä kolme, kaksikin riittäisi ja yhdelläkin pitäis edes jotain lukemaa tulla. Ainut paperi mikä noiden mukana tuli on tämä: http://www.motorcyclestorehouse.nl/d...f/500413pm.pdf |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ensin kanssa koittaisin neodyymimagneettia, vaikka paikallaan kokeillessa alkuperäinenkin toimisi, niin vauhdissa välttämättä ei. Niitä saa myös vaikka clas ohlsonilta. Ainakin omassa pyörässä toimii hyvin, mutta siinä kyllä vaan ihan tavallinen Sigma mittarina.
Edit. Ne neodyymit on just niitä, mitkä tarttuu tosi tiukaan rautaan. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
vielä kerran, jos sinne lukupäälle menee nyt plus ja miinus merkkistä sähköä, ja maGneetin kulkiessa ohi lukupää kytkee, on siellä sillä hetkellä oikosulku, ja mittari ei tuosta tiedä mitään kun sininen kelluu ilmassa ...
jonkinsorttinen HALL anturi tuo kuitenkin lienee ? mikä pyörä muuten ? 12 V ja miinusmaadoitettu ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
-90 harley-davidson ja on miinus maadoitettu. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Ainaki meiän rossikoneen nopeusmittari heräs näyttämään lukemia kun signaalipiuhoja naputti yhteen.
edit: eli tästä vois jotenkin päätellä että anturin sisällä on jonkinlainen liikkuva kärki joka aina yhdistää navat magneetin kulkiessa ohi? |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Mikäli anturi toimii kuten esim crossin pulssianturi niin siellä on sisällä ohut jousimetallia oleva levy joka magneetin ohittaessa joko yhdistää tai avaa kahden johdon välisen kytkennän. Tosin sytytyksessä magneettinen rauta kulkee hyvin läheltä anturia. Joku milli tai kaksi.olisikohan kytkentä niin että siihen siniseen toinen johto anturilta ja toinen anturin johto maihin. Eli yhdistäisi tai avaisi sinisen maakytkennän aina magneetin ohittaessa ja oranssi ja musta ovat varmaan sellaista anturia varten mihin menee virta myös sisälle. Onko anturi yhteensopiva mittarin kanssa??
__________________
Kyllä tosta pääsee,jos ei kävellen ni patrollilla Viimeksi muokannut vekkipappa : 02.06.2013 22:26 |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Luulis olevan kun oli sekä myyjä liikkeen että tuon linkittämäni puljun suositus...
Vaikka eihän sekään vielä mitään todista. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Sitä vaan mietin että jos mitarissa on anturille virrat ja signaalipaikka niin se kertoisi että anturin täytyisi olla vähintään kolmijohtoinen
__________________
Kyllä tosta pääsee,jos ei kävellen ni patrollilla |
#14
|
|||
|
|||
![]()
En nopeasti saanut avausviestin linkistä selville ovatko nämä laitteet keskenään yhteensopivia?
Tuossahan voi olla muutamakin eri vaihtoehto miten mittari haluaa signaalinsa. Itse kokeilisin ensin perinteisellä väri väriin menetelmällä, ehkäpä tuolla anturivalmistajalla on käynyt pikku ajatusvirhe tuon speed signal inputin suhteen. Eli kytkisin nämä kaikki väri väriin mittarin ja anturin kesken. Sininen= speed signal input oranssi= speed sensor power musta= speed sensor ground Kirjoitit että anturi yhdistää kun magneetti on kohdalla, mistä johdosta tuota mittailit? Vastuuta en kytkennöistä ota, mutta omasta mielestäni tuota kytkentää voi kokeilla aivan hyvillä mielin. |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Luonnollisesti tuon yhdistämisen mittasin niistä kahdesta johdosta mitkä anturissa on. On ne ainakin myyjän mukaan sopivia ja anturin valmistajalle lähetin postia missä oli linkki tuohon mittariin niin ei ainakaan sanonut ettei sopisi... toisaalta, eipä ole missään erikseen myöskään kerrottu millainen sen anturin pitäisi olla. |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Joo anturi toimii vaan ilmeisesti yhdistävänä kun magneetti on lähellä. Jos sinne tosiaan ajaa plussan ja miinuksen niin varmaan mittari kärähtää. Saman lopputuloksen saa aikaa kun laittaa suoraan oranssin ja mustan kiinni toisiinsa. Luultavasti tuloksena mittari hajalla. Ite kokeilisin rehdisti sellaisen johdotuksen että laittaa siniseen toinen valkoinen anturin johto ja toinen maihin. Koska ainakin jotkin mittarit toimivat katkonaisella maa signaalilla. Mutta vastuuta en ota kytkennöistä. Mittaa vaan ettei se sininen puske plussaa pihalle ennenku kokeilee. Ja toi oranssi ja musta ovat varmaankin sellaiselle anturille mikä tarvitsee virran magnetoimiseen. Koska speed signal on juuri se mikä sen nopeus signaalin sinne mittariin ajaa.siis sama asia ku ottaisi autosta mittarinvaijerin irti mutta kytkisi mittariston valoihin sähköt. Eli unohda tuon anturin kohdalla se oranssi ja musta ja koita yhdistää maan kauta siniseen
__________________
Kyllä tosta pääsee,jos ei kävellen ni patrollilla Viimeksi muokannut vekkipappa : 03.06.2013 13:04 |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Pahoitteluni, näin maanantaina luin tuota tekstiä hieman puusilmäisesti.
Tuossahan on nyt vaihtoehtoja mielestäni kaksi: 1.Miinus (maa) toiseen anturin johtoon (musta), ja toinen sitten mittarille sille tarkoitettuun liitäntään (sininen) 2.Plussa toiseen anturin johtoon (oranssi) ja toinen sitten mittarille sille tarkoitetuttuun liitäntään (sininen) Sen ei ole varmaankaan merkitystä kumpaan johtoon kytket plussan/maan. Aloita tuolla maadoituskytkennällä (ensimmäinen vaihtoehto), tuolloi anturi kytkee maata = pienempi mahdollisuus hajottaa mitään. Mikäli ei toimi noin niin luultavasti tarvitsee positiivisen trikkauksen jolloin versio 2. saattaa toimia. |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Sen verran päivitystä tähän tilanteeseen että signaali saatiin jo mittarille asti.
Kytkennässä piti tosiaan käyttää sinistä ja mustaa. Eli signal inputtia ja maata. Vieläkään ei kunnolla rokkaa kun lukema heittelee +-15km/h lähes kokoajan. 60 ja 70 välillä pysyy lukema paikoillaan mutta tuosta kun nostaa tai laskee niin vaeltaminen alkaa. Pitää jatkaa selvittelyä jos sen vaikka jo loppukesästä saisi toimimaan toivotulla tavalla. |
#19
|
||||
|
||||
![]()
^ Kerroit aiemmin että kehällä on 3 magneettia, onkohan ne varmasti tasavälein, luulis että tarttis olla? Tämä siis tuohon näytön vaeltamis ongelmaan.
|
#20
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja pitäis toimii vaikka yks putois poiskin, tällöin tietty nopeus 1/3 perseellään. Mut se on mahdollista et ei aina lukis kaikkia magneetteja ja vaeltais sen takia. Herää vaan kysymys et miks se ei lukis 20 vauhdissa mut 60 sit taas lukis hyvin. Täytyy koittaa kalibroida vielä uudelleen ja kokeilla eri etäisyyksiä anturin ja magneettien väliin. Nyt oli aluksi n.5mm ja tiputin 3mm eikä mitään vaikutusta. Tuo oli siis ilmoitettu haarukka tuolle välille. |
#21
|
|||
|
|||
![]()
siis nyt toimii jollain nopeudella?
Olisko sittenkin mahdollista, että anturi reagoisi erillä lailla, jos magneetti "lähetin" on "väärin päin pinnassa"? Siis jos on 3 magneettia kehällä, niin ota niistä 2 pois, ja jos näyttää noin 1/3 todellisesta nopeudesta, niin hyvä; pistä toinen magneetti toiselle puolen napaa, ja jos toimii kaikissa nopeuksissa noin 2/3 osaa näyttämällä, niin merkkaa tussilla navanpuoleinen pää. (kokeile toisinpäin, toimiiko samoin?) -> siis jos noiden pinnamagneetien s ja n napa vaihtelee, niin voi aiheuttaa ongelmia (toki harvinaista, mutta kun ei toimi...) P.s miksi noita pinnassa olevia kikkareita pitää olla 3 kpl? teoriassa se jakaa näytön 3:lla, ja siten myös maksimi pulssinopeuden?, siis yhdellä anturilla vois päästä suurempiin lukemiin? |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Magneetit on liimalla kiinni et niitä ei enää saa irti.
Joo ton saisi toimimaan oikein jo kahdella magneetilla mut suositus oli käyttää kaikki kolme. En usko et ois tossa napaisuudessa ongelmaa kun toimii kuitenkin hyvin tuossa 60 vaiheilla. Ja kun pyöritin aikaisemmin käsissä noita palikoita niin tuntui piirin sulkevan oli magneetti miten päin vaan. |
#23
|
||||
|
||||
![]()
jokunen mittari tullu aikanaan asennettua prätkiin, kosoja pääasiassa ja vaporin mittareita,
nyrkkisääntöhän on se että mitä enemmän magneetteja niin sitä tarkemmin ja paremmin se lukee, niitä magneetteja saa vaikka stormilta mun mielestä irto pussissa.... jännä homma että vaeltaa nopeus vain tuon tietyn nopeuden ylittyessä tai alittuessa.. mutta kannattaa lisätä niitä magneetteja jos vain mahdollista. monesti piti kokeilla että toimiiko parittomalla määrällä mutta ei sitä ikinä muistanu...itte laittanu aina 4-6 magneettia,riippuen siitä että montako niitä on tullut mittarin mukana.
__________________
LaMaas offroad Pohjois-suomen offroad Offroad Oulu Www.Suzuki4x4club.fi www.laplandtrophy.com Perkele! Meni lunta kenkään, Nyt kyllä lähteee !! |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Päivitellääs tätäkin taas...
Tilanne on taas se että mittari on mykkä. Pari sataa kilomeetriä tuli ajeltua niin että näytti noita sekavia ja pomppivia lukemia kunnes mykistyi kokonaan. On koitettu kalibroida ja säädellä etäisyyttä magneetteihin mutta millään ei ollut mitään vaikutusta. Eilen sitten lopetti näyttämisen kokonaan ja näytöllä pysyy nolla kokoajan. Oma toive/epäilys on että jos tuo anturi olisi jotenkin väärä tuohon. Huonompi vaihtoehto on tietysti että mittari olisi ottanut siipeensä tuosta alun väärästä kytkennästä... Pitää taas purkaa ja tutkia kun ehtii. Onneksi ilman mittariakin voi ajella ![]() |
#25
|
|||
|
|||
![]()
Tää tais nyt viimein selvitä.
Vaihdoin anturin stormilta löytyvään KOSO:n passiiviseen joka kytketään 3 johdolla. +, - ja signaali. Nyt rokkaa ainakin toistaiseksi hyvin eikä hypi tai vaeltele lukemat. Eli toi alkujaan mittarin kanssa samasta paikasta liikkeen suosituksesta otettu anturi oli totaalisen väärä tähän. Mut herkkiä tuntuu nuo anturit yleisesti olevan. Toi ensimmäinen toimi kokeilussa oli magneetit miten päin tahansa. Koso taas ei reagoinut noihin magneetteihin mitenkään, ja omistaankin oli tarkka että napaisuus oli oikein. Mut nyt toimii eikä mittarikaan kärähtänyt kaikissa kokeiluissa ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Hiilidioksidipullo ja mittari | ajelija | O/M/V Muut | 6 | 06.06.2013 08:27 |
Myyty Laajakaistalambda Bosch ja mittari | KAS | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 19.07.2011 20:06 |
Myydään Lämminvesivaraaja, kuppipenkki ja moottoripyörän takapäännostin | khp78 | O/M/V Muut | 3 | 24.05.2009 16:46 |
O: cooleri ja ahtopaine mittari | las-c | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 22.10.2006 18:57 |
Kyytiä tarvittais autolle ja kuskille | Palokärki | Chit-Chat | 0 | 10.08.2006 21:14 |