![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() tukivarsien siirtäminenKyseessä nivan nelinikki banhardilla. huononeeko joustot jos tukivarsien kiinnikkeet siirtää akselin alapuolelta akselin eteen ja kun kiinnikkeet hitsaa kiinni niin vääntyyko banjo niin paljon että se on oikaistava? mieli piteitä tai ideoita...
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Niin siis siirtäisit pelkästään alavarsien akselin puolen kiinikkeet? Jos niin teet, menee jousituksen geometria aika vahvasti perseelleen. Ylempien varsien kiinnityspisteet pitää siirtää vastaavasti että geometria pysyy suurin piirtein tolkuissaan. Sä voi kokeilla tekniikkalegoilla miten yhden kiinnikkeen muutos vaikuttaa esimerkiksi pinjonin kulmaan joustoliikkeen aikana
![]()
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#3
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Teoriaa vahvasti kansantajuiseen suuntaan väännettynä:Lainaus:
Ja tuo kardaanin kulma ei ole ainut, Minun mielestäni ei edes pahin ongelma. Siis kun sivusta katsot, niin eteenpäin vievä voima on käytännössä tienpinnan tasalla, ja se pitää saada aikaan alatukivarsia puristamalla kasaan ja ylätukivarsia venyttämällä, ja jos nostat alatukivarsia esim. 10 cm ylöspäin, niin tuo vipupisteiden mitoitus menee väärän suuntaan ja paljon. siis ylätukivarran ja maan välinen etäisyys pysyy samana, mutta alatukivarren ja maan välinen etäisyys kasvaa 10cm, ja tukivarsiien välinen etäisyys pienenee 10cm. samalla akseliputkea väännetään ylhäältä katsettuna u-kirjaimen muotoon, ja ne korissa olevat korvakotkin oli saanut voimaa, massat irronnut molemmista ![]() ![]() Asiaa voi demota kotona helposti: kaikki tietää että jos sormi jää ovenrakoon, niin se tekee kipeää: siis sormi kynnykselle, ja ovea vedetään pikkurillin päällä, sormi suorana kiinni, aika paljon kipeämpää käy, jos sormi on lähempänä saranoita, kuin kahvan alla ![]() Ja ainakin minun nivassa tukivarret oli lujilla jo alkuperäisenä, ja akseliputki oli mutkalla. 1,8 litraa, piristettynä, hitailla välityksillä oleva päälaatikko, ja 205-16 "mammuttirenkaat", korotusta edessä 50mm ja takana sopivasti. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Piratete4x4:n 3-link + panhard laskuri on aika kova sana. Toimii ihan yhtä lailla suorilla nelilinkkitukivarsilla + panhardilla myös. Siinä huomaa äkkiä miten pienet muutokset vaikuttaa helvetisti kaikkeen. Mielenkiintoinen vekotin, samoin kuin nelilinkkilaskuri (tehty ilman panhardia oleviin versioihin).
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Lähinnä ajattelin että olisin siirtänyt nuo alatukivarret parempaan suojaan kiviltä yms. täytyy katsoa noita tukivarsien liikeratoja hieman tarkemmin.
Mitenkä muuten toimisi jos laittaisi 2pitkät tukivarret per puoli päällekkäin samaan linjaan..?? Tosin nivassa taitaa loppua tilakesken joutuisi kaventaan tankkia ehkä.. tarkoitus olisi vahvistaa noita tukivarsia samalla. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tälläisen askartelin joskus nivaan samojen ongelmien kanssa painiessa, se oli hyvä
__________________
KEHRUU-RACING |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Onko mitään perusteita miksi onelink on huono vai onko se vain yksinkertaisesti perseestä?
__________________
KEHRUU-RACING Viimeksi muokannut Punanenä : 03.03.2013 12:32 |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Tieliikennekelpoinenhan tuo ei ole, en sitten tiedä onko topikin aloittajalla tarve pitää kilvissä. Ja kyllähän ne liikeradat samallalai persiilleen menee tuossakin sovelluksessa pinjonin kulmaa ajatellen, mutta pelkästään metsäkäyttöön hyvä.
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Tarkoitus olisi pitää auto tieliikenne kelpoisena tuo punanenän "onelink" ei taida sitä olla
![]() ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
hilux akseliväli ja akseleiden siirtäminen eteenpäin | -Jallu- | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 14.08.2012 22:16 |
HDJ:n Tukivarsien puslat | Jeeper | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 20.10.2008 19:11 |
Huoltoauton siirtäminen suunnistuskisoissa | pee | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 07.10.2008 20:56 |
M: Tukivarsien kiinnityslaipat | sakari65 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 4 | 11.01.2008 20:53 |
Tukivarsien pusla -asiaa | imported_offroadjouni | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 01.10.2003 07:16 |