![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Apuja kaivataan Jeep Cherokeen 2.5TD koneen kanssaNyt on tullut telkuttua turhan kauan Jeepin 2,5TD koneen (VM) kanssa ja ideat loppuu. Kone alkoi viime kesänä oireilemaan vähän siihen suuntaan että kansipahvi vuotaa. Eli pienen ajon jälkeen käynnistys lämpimänä vähän 'kovan' tuntuinen ja pölläytti höyryä putken päästä, ei siis palamatonta kiisseliä ainakaan hajun perusteella vaan ihan vesihöyryä. Hommasin kansitiivisteen ja kun oireilu meni lämpöjen nousuun ja veden hukkaamiseen niin auto pajalle ja remonttiin. Tässä vaiheessa koneen käydessä paisuntasäiliössä oli pientä poreilua käynnin aikana ja kierroksilla nosti lämpöjä. Muuten käynti todella nätti ja tuntui toimivan täysin. Kannet käytettiin koneistamolla jossa ne koeponnistettiin ja oikaistiin. Kaikki kannet koneistamon mukaan ok. Vanha kansitiiviste oli mallia hottentotti eikä siinä ollut merkintää paksuudesta. Jälkiä vuodosta ei tiivisteessä eikä lohkossa tai kansissa näkynyt. Uusi tiiviste sarjan keskimmäinen, ei voi nyt muistaa paksuutta. Kasaamisen jälkeen tyhjäkäynnillä lämmittämisen aikana ei ilmennyt ongelmia. Jälkikiristyksen jälkeen ei edelleenkään ongelmia tyhjäkäynnillä. Kotimatkalla lämmöt seilasi ylös-alas mutta eivät menneet ylilämmölle mutta juuri kun pääsin kotipihaan korkkasi jäähdytin toisen päätynsä (muovipäätyinen haista-paska-kiinalainen-mikälie viritys) ja nesteet pitkin pihaa. Meinasin että oli vain paskaa tuuria ja purin+korjasin syylärin yöllä -25 asteisella pihalla. Aamulla parin tunnin unien jälkeen auto lämpiämään ja kaikki ok mutta matkalla kylille alkoi lämmöt nousta ja nilkutin takaisin pajalle. Kone käy nätistit mutta nyt pieni poreilu paisuntasäiliössä ihan reilua puuskutusta. Uusi purkaminen jonka yhteydessä uusi vesipumppu ja termostaatti koneeseen sekä paisarin korkki uusiksi kun vanha laski paineet ulos välittömästi. Tyhjäkäynnillä pientä poreilua mutta lämmöt pysyi kurissa. Jälkikiristyksen jälkeen tyhjäkäynti ok mutta testilenkillä lämmöt lähtivät taas pumppaamaan joten takaisin pajalle. Sama rumba eli tiiviste hiiteen ja kannet koneistamolle, tosin tällä kerralla mukana 5 ylimääräistä kantta. Koneistamo ei koskenut koneessa olleisiin kansiin vaan käsitteli nuo viisi ylimääräistä. Paineistus, oikaisu ja korkeuksien tarkistus. Kaikki ok. Tai sitten ei... Nyt kone käy nätisti mutta puuskuttaa vesitilaan nelospytyn työvaiheessa ihan tunteella. Uusi tiiviste (tällä kertaa sarjan paksuin) ja pultit taas matkalla mutta nyt tarvitsisi ideoita mitä pitäisi korjata/tutkia ja miten että saisi tuon vehkeen takaisin käyttöön. Ainakin sylinteriputkien yläreunat tutkitaan ja putsataan edellistäkin kertaa tarkemmin mutta mitä muuta?
Viimeksi muokannut Dethlock : 21.02.2011 12:01 Perustelu: kirotushärojen koraus |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Vaihda se tekniikka ja pistä tilalle suora kuutonen
![]() Aika paljon on saanut lukea tuon koneen ongelmista, ei mitään järin hyvää kuvaa ole siitä jäänyt käteen. Siksi jäi ittellä joskus diesel KJ hankkimatta, samoin kuin vm- moottorinen wj. Periaatteessa on kyllä ihan hyvä mylly ja tuntunut mukavalta ajettavalta, mutta aika herkkähipiäinen, ilmeisimminkin melko helppo rikkoa vähänkin väärällä käytöllä. Itse ongelmaan ei kyllä ole ratkaisuja, kunhan muuten vain jupisen ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kieltämättä koneenvaihto käynyt mielessä muttei perse kestä vaihtaa koko konetta apulaitteineen kun nyt jo jäänyt työkeikkoja väliin kun ei ole kulkupeliä.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Liimasitko kannentiivisteet?
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ei ole liimailtu kun huoltokirja sanoi ettei metallitiivisteeseen saa liimaa laittaa. Sen voisi tehdäkin jos auttaa asiaan ja tietäisi mitä sinne tunkee.
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
onks noiden sylinteriputkien alapäässä joku tiivistys ? pohdin voiko putki "romahtaa" alas ?
edit: JiiPee kyselikin jo samaa...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mutta kait siitä kumminkin joku jälki jäisi jos tiivisteen välistä vuotais. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Teräksiset kansitiivisteet liimataan aina,Lainaus:
Haynesin korjausoppaan mukaan teräksiset kansipahvit liimataan aina: "Tavallinen tiiviste asennetaan kuivana, mutta jos kyseessä on terästiiviste, levitetään sen molemmin puolin ohut tasainen kerros tarkoitukseen sopivaa tiivistetahnaa (K&W Copper Coast, tai vastaavaa)". Jos käytössäsi on joku "ranskankielinen" käyttöohjekirja, niin jätä se omaan arvoonsa käännösvirheiden takia. Vaikka ajankin Chevrolet-nimisellä maasturilla (ranskalainen nimi), niin luen korjausohjeet aina suomeksi, tai englanniksikin. Tiivisteet kanteen ja baanalle? Jos kuitenkin tarkistaisit kunnolla itse sylinterilohkon tiivistepinnan ja tarvittaessa voidaan erään autosepän mukaan käyttää lohkonpuoleissen "kanavasyöpymän" korjauksessa käyttää kemiallista metallia, joka hiotaan hieman koholle ja pehmeän kansipahvin (ei teräksisen) kyseessä ollessa kohta saadaan pitämään kannen kiristämisen jälkeen. Kysy tästä vaihtoehdosta koneistamon ammattilaisen mielipidettä ensin. Olen Kuopiossa ja itsellänikin samankaltainen tiivisteenvaihto 6,2 L Detroitteriin. Niissä venyvät yleensä kannenpultit oikean lohkon osalta EGR-venttiilin, tai sen ohjaustunnistimien vikaantuessa, joka aiheuttaa moottorinpuoliskon sekä imusarjan voimakasta karstoittumista. Autot ovat tehty "nykyaikaisille" päästörajoitteille, toisin kuin ei-amerikkalaiset autot 2000-luvulle asti. Jos varallisuus ja/tai osaaminen ei anna mahdollisuutta EGR-venttiilin kuntoon saamiseksi, niin moottorivaurioiden ja sitä kautta lisääntyvien päästöjen voimakkaan kasvun takia, omantunnon niin salliessa, voitanee EGR-venttiili poistaa toiminnasta väliaikaisesti testauksen ajaksi, asentamalla sen asennusjalkaan paksuhko peltitiiviste väliin, jossa vähemmän reikiä kun alkuperäisessä tiivisteessä, joka myöskin jätetään paikoilleen. EGR-venttiilin kunnostus on kuitenkin oikein vaihtoehto! Summarum: Imusarjan ollessa voimakkaasti karstoittunut ei kansiremontista tule pitkäaikaista, jollei EGR-kunnostusta tehdä samalla. Terveisin, Mattius JK. Jos et muutoin tunnista kirjoittajaa Kuopiosta, niin oikeasta putkesta lähtevät voimakkaat savumerkit auttavat sinua ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Ei ole VM:stä kokemusta, mutta eikös se ole märkäputkikone? Eihän se vuotavan sylinterin putki olisi syvemmällä lohkossa kuin muut? Tai ettei siinä putkessa olisi pientä halkemaa tai pistekorroosio-reikää jossakin?
__________________
Jukka |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Jos en ihan väärin muista, tätä samaa konetta on P38 rangessa?? Voisi tuo Ahosensetä tietää asiasta jotain.
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Kukahan tämä setä on ja mistä tavoittaa? Uusi kansipahvi ja pultit on huomenna käpälässä ja pitäisi alkaa taas purkamaan tuota konetta.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#13
|
||||
|
||||
![]()
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG. RRC 3,9SE -90. Valkoinen. Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto" Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu" Range Rover P38A -95, purkuraato Volvo C303, muutti pois. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
ja tätä VM konversiota on ollu 4 pyttyisenä vanhemmassa Rankussa...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Tällä hetkellä ei tietoa. Sillä matkalla minkä putket ovat näkyvillä näyttävät varsin hyväkuntoisilta mutta tutkin vielä tarkemmin kun taas puran koneen. Onko ideoita miten tuon saisi testattua ennen kuin purkaa/kasaa uudestaan?
|
#16
|
|||
|
|||
![]()
Varmaankin turha kysymys, mutta onhan ne päätypalikat kansien kanssa saman korkuiset?
|
#17
|
|||
|
|||
![]()
Sylinteriputken pää on käsittääkseni leveämpi kuin itse reikä jossa se on, en tiedä miten putki pääsisi liikkumaan alaspäin mutta pitää yrittää tarkistaa asia. Päätylaipat on madallettu kansien mukaisesti joten ei pitäisi kantaa sieltäkään.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Apuja kaivataan kotisivuihin.. | nana | Chit-Chat | 11 | 23.01.2009 08:57 |
JEEP XJ apuja kaivataan!?! | mch | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 17.01.2009 13:26 |
VITARAssa ongelmia, apuja kaivataan | ockelbo4500 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 30.07.2008 21:52 |
turbon ongelma, apuja kaivataan. | Offroadrunner | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 19.02.2008 16:39 |
Apuja kaivataan | sevy.8 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 03.08.2005 11:08 |