Tulipa otsikon mukainen 78 vuoden rumilus hommattua viime talvena. Ostaessa oli jo selvillä, että voiman siirtoo on säpäleinä. Nippu uusia ristikoita matkaan kun lähin autoa hakeen. Takakardaanin sai auttavasti paikalleen, etu kardaania ei viittiny ees koitaa kun perän pinionin yoke oli pashana ja sitä oli koitettu hitsailla kuosiin. Takaperän yokesta ja kardaanista myös puuttu palasia, mutta sai niihin joten kuten ristikon kiinni. Suunnilleen tuon näkönen ostohetkellä.
Aika nopsalla tahdilla riivin kahdet lisäpitkät pois. D44 etuperään laitoin Jeepin yoken ja kardaani on yhdistelmä Dodgea ja Jeeppiä. Takaperään löysin mopsin oman yoken. Takakardaani on yhdistelmä Dodgen ja Blatserin kardaania. Perän yokeen tuleva ristikko on sekotus Moparia ja Chevyä.
Leima siihen tuli kolmannella yrittämällä. Kaikennäkösiä mukavia turauksia siittä löytykin, joista parhaana ohjaussimpukan nysäakseliin hitsattu ohjausakseli. Ihan hyväkin, että pomppas leimalla tuosta.
Pikkasen sitä piti väritelläkkin välissä, kun ei tuo musta oranssi väri oikeen napannu. Mattamustaa kilikali pullosta kylkeen, niin sai oranssit piiloon. Nykyään kulkine näyttää tämmöseltä.
Tuo Moparin 8 vartti taka ja etu Dana 44 perät on hivenen rimpulat otteessa oleville 38 renkaille, niin tarvis talven aikana sovitella seuraavaa osakasaa auton alle.
Eli 93 vuoden Cumssi Dodgen alta puretut D60 ja D70 perät.
Nykysissä akseleissa on välityksenä on 3 ja jotain. Niillä ja 35 tuumasilla renkailla tuppaa vauhtia oleen liiankin kanssa metsässä. D60 ja D70 perissä on 3.54 vällärit, joten liian pitkäks jäis niilläkin. Nyt onkin mietinnän alla miten välitykset sopivaks metsään ja kadulle. Varmaan periin 4.5 välitykset olis sopiva kompromissi. Toisaalta on ruvennu tekeen mieli 203/205 doubler jakista jolla sais lyhyen puolen aika hitaaksi. Etenkin kun nyt alla olevassa 203 jakolaatikossa ketju pomppii yli lyhkäsellä puolella joten sitä pitää joka tapauksessa rempata. Samoin haluan mahollisuuden ajaa pelkällä takavedolla kun tuossa D60 etusessa on napalukot.
Jotain muutakin on tullut mieleen hitaan puolen hidastamiseksi, mutta siittä myöhemmin.