Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Dodge w150 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=76869)

pjtk 18.10.2010 07:41

Dodge w150
 
Tulipa otsikon mukainen 78 vuoden rumilus hommattua viime talvena. Ostaessa oli jo selvillä, että voiman siirtoo on säpäleinä. Nippu uusia ristikoita matkaan kun lähin autoa hakeen. Takakardaanin sai auttavasti paikalleen, etu kardaania ei viittiny ees koitaa kun perän pinionin yoke oli pashana ja sitä oli koitettu hitsailla kuosiin. Takaperän yokesta ja kardaanista myös puuttu palasia, mutta sai niihin joten kuten ristikon kiinni. Suunnilleen tuon näkönen ostohetkellä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=68830

Aika nopsalla tahdilla riivin kahdet lisäpitkät pois. D44 etuperään laitoin Jeepin yoken ja kardaani on yhdistelmä Dodgea ja Jeeppiä. Takaperään löysin mopsin oman yoken. Takakardaani on yhdistelmä Dodgen ja Blatserin kardaania. Perän yokeen tuleva ristikko on sekotus Moparia ja Chevyä.
Leima siihen tuli kolmannella yrittämällä. Kaikennäkösiä mukavia turauksia siittä löytykin, joista parhaana ohjaussimpukan nysäakseliin hitsattu ohjausakseli. Ihan hyväkin, että pomppas leimalla tuosta.
Pikkasen sitä piti väritelläkkin välissä, kun ei tuo musta oranssi väri oikeen napannu. Mattamustaa kilikali pullosta kylkeen, niin sai oranssit piiloon. Nykyään kulkine näyttää tämmöseltä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=68831

Tuo Moparin 8 vartti taka ja etu Dana 44 perät on hivenen rimpulat otteessa oleville 38 renkaille, niin tarvis talven aikana sovitella seuraavaa osakasaa auton alle.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=35821

Eli 93 vuoden Cumssi Dodgen alta puretut D60 ja D70 perät.

Nykysissä akseleissa on välityksenä on 3 ja jotain. Niillä ja 35 tuumasilla renkailla tuppaa vauhtia oleen liiankin kanssa metsässä. D60 ja D70 perissä on 3.54 vällärit, joten liian pitkäks jäis niilläkin. Nyt onkin mietinnän alla miten välitykset sopivaks metsään ja kadulle. Varmaan periin 4.5 välitykset olis sopiva kompromissi. Toisaalta on ruvennu tekeen mieli 203/205 doubler jakista jolla sais lyhyen puolen aika hitaaksi. Etenkin kun nyt alla olevassa 203 jakolaatikossa ketju pomppii yli lyhkäsellä puolella joten sitä pitää joka tapauksessa rempata. Samoin haluan mahollisuuden ajaa pelkällä takavedolla kun tuossa D60 etusessa on napalukot.
Jotain muutakin on tullut mieleen hitaan puolen hidastamiseksi, mutta siittä myöhemmin.

pjtk 21.10.2010 20:44

Tulipa haettua käsittääkseni Plymouth Traildusterin jämät lisä harmiks. Tuolla automaatti/manuaali vaihteisto paketilla sais jo melko hitaat välitykset ilman perien uudelleen välittämistä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=69151

pjtk 28.11.2010 21:09

Hitaat on tänkin projektin kiireet.
Sentään sain jakiksen vaihdettua.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=71302

Piti nysvätä maitokärrystä tuommoinen tellinki tunkin päähän, että sai jakolaatikon vaihdettua. Öljyt valumassa pihalle.

Eikä sit tietenkään mahtunut tuo vaihtojakiksessa oleva voiman ulosotto paikalleen. Pickupissa kun on bensatankki rungon sivussa niin siihen otti ulosotto kiinni. Eipä muuta kuin kalikka pois ja peitinlevy paikalleen ja jakis auton alle.

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=71303

Täytys vielä vaihdettu jakis koeajaa ennekuin rupeaa akseleiden vaihtoon.

pjtk 24.12.2010 01:36

Vaihettu jakis tuli koeajettua muutamalla poljin lattiassa lähdollä. Ei paukkunu enään ketju yli, joten kait se parempi on.
Antaa meinaan aika paljon katu-uskottavuutta ku viritin pakoputkistoa sen verta, että tommosen pätkän rälläköin irti toisen puolen putkistosta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72236

Piti tuo pätkä poistaa että sai jakiksen pudotettua paikaltaan. Vielä se kasilta kuulosti vaikka neljä sylinteriä hengitti vapaasti ja toiset neljä vaimetimen takaa.

Vaihto perät sain vihdosta viimen purettua. Tuskaa meinas teettää takaperän purku, että sai rummun laakeroinnin purettua kun ei ollu 65mm hylsyä käsillä. No huonoista pihdeistä sai rälläkällä tehyä käypäsen avaimen. Melko piukaa on pyörittää 65mm nylokki mutteria. Kasaukseen pitää kyllä hommata sopiva hylsy.

Kokoisimpa hallilta löytyneitä vetareita yhteiskuvaan. Jos nuo joku laakista tietää mistä kotosin, niin oluet tarjoon. Sen verta helpotan, että kaks vetaria on fyysisesti samoja, vaikka aivan eri merkkien alta lähtösin. Kuvaus kulma ja paikka ei varmasti helpota tietämistä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72237

pjtk 28.12.2010 21:41

Lisää tutkailtu tavaroita hallilla.
Jonnin verta kokoeroa Dana 44 ja 60 ristikoilla.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72610

Veijon-essolta ostin letukan Dana 60:sen ulkovetarit aikoja sitten. Näyttäshän nuo liki samoilta ku Dodgen vetariin vertaa.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72612

On noissa Dodgen kamoissa tommosta vaaleeta savea(?) kiinni, niin ei tuosta kuvasta kunnolla näe. Mistä lie vanhasta kaivosautosta purettu akselit.

Vielä lajitelma perämurikoita hallilta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=72611
Parit Rangen murikat, sekä Dana 60 ja 70 murikat.

bluevan 28.12.2010 22:02

1 Liiteet
Tuollaiset hauskat kikkareet tuli vastaan yhdessä murikassa.
Onko yleinen tapa danalaisissa.
Kuvassa tosin puolet osista jo purettu.

veijon-esso 28.12.2010 23:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 725784)
Tuollaiset hauskat kikkareet tuli vastaan yhdessä murikassa.
Onko yleinen tapa danalaisissa.
Kuvassa tosin puolet osista jo purettu.

Näyttäis olevan "mini spool", eli halvempi kuin normi spooli, muuta kestävyyden raja sitten ton tasauspyörästön kuoren? (carrier) kestävyys. Ei kait toi kovin yleinen ole, maksaa nyt rahaa tuotteesta, joka on ominaisuuksiltaan sama kuin kemppilukko. :-)

http://www.summitracing.com/parts/RMG-78-4430-1/

pjtk 31.12.2010 15:33

Kaikkien viiden - kuuden puretun Dana akselin kokemuksella en voi sanoa, että vielä tehdastekosta spoolia olisin nähnyt. Tosin kahessa puretussa on ollu hitsi spoolit.:p

pjtk 30.01.2011 23:52

Saipahan sentään loppuviimen riipastua akselit auton alta pois.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74162

Jonkun aikasemman omistajan tekemä "light weight" puskuri ei oikeen tykänny kun autoo maastotunkilla mallailtiin taas omalle paikalleen.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74155


Jotain koristeita nysväsin etu ja takaperään.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74156


Dodgen D44 etuakselin kääntöpäätä piti pitempäänkin vilkasta ja verrata tallikaverin D44 Hi-steer projekti osaan.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74157

Näyttäs olevan tuossa Moparin akselissa olevassa päässä olevan valmiiks kierteytetyt reijät jo valmiiks Hysteeriseen ohjaukseen. Jakokin käyttäs olevan liki sama. Kaverin rojektin kilkkeet on muistaakseni Jeepistä ja Jeepin D44:seen ne on ainakin menossa.

Taas pikku vertailu kuvatus. Kuvassa jousen ja akselin väliin tulevat palikat. Oikealla oleva oman auton alta ja vasen akselien luovuttajasta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=74159

Tulis aika ravakasti korotusta lisää jos nuo korkeemmat nakkais alle. ;) Taidan kumminkin pitäytyä vanhoissa palikoissa.

pjtk 16.03.2011 20:18

Pikkuhiljaa tämäkin edistyy. Kaikennäkösiä paketteja noudettiin tullista ja matkahuollosta.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76857

Tosin niinkuin muutenkin tosielämässä, kuva huijaa. Nuo laatikot on suurimmaks osaks tyhjiä, kun kamat oli jo akseleissa kiinni.


Melkosen aikaavievää touhua noita periä on shimmailla kun se kokemus puuttuu. Kuva etuakselista kun siihen väriä olin sutannu.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76854

Tuolla kosketuskuviolla etuperässä mennään. Backlashiä tuli eteen ja taakse 0.2mm. Välityksiks tuli periin 4.11 ku läheisellä RuottalaisHinuri tallilla semmoset haittoina pyöri. Vähä harvat, mutta niiden kanssa ny eletään. Muutos kumminkin alkuperäseen 3.21 välitykseen on reipas.

Erikoistyökalu jotta saa pinionin yokesta pidettyä kiinni ku pinionin mutteria vetää momenttiin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76860

Hyvin self made työkalu kesti kun vanhalle pinionin mutterille kävi näin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76856

Toinen speziaali työkalu mikä tuli nysvättyä, oli 65mm hylsyavain. Raaka-aineena 4mm levy.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76861
Oishan 65mm avaimia kaupastakin saanu, mutta ne oli aina liian paksuja tuhon väliin, että ois pitäny ohentaa ja hinnaltaan olivat tyyriitä.

Akselit on ny auton alla vihdosta viimen.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76859
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76858

Melkosia porsaita nuo D70 ja D60 murikkojen kuoret. Ja kyllähän jo tyhjien akseliputkien nostelu kävi otsalohkoa rypistään.

Renkaiksi tuli ostettua 38.5/14.5 creepyt.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76853

Vertailukuvassa 34/10.5 LTB, vanhat ja kuluneet 36/12,5 TSL SXät, hyvät 35/12.5 mutiaiset ja ne Creepyt.

Auton alla olleet vanteet oli ilmeisesti alkuperäset ku niistä paljastu seuraava leima.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=76855

No sinne meni vanteet loppuviimen renkaiden mukana.

pjtk 01.04.2011 23:06

Valoa rupee oleen illasta ja tunnelin päässä. Saatu autoa hiplattua tähän kuosiin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77916

Kuvassa myös se liki jokaisen rakentelu topicin must juttu, olut tolkki. Auto vielä pukkien päällä, niin hivenen se tuosta tipahtaa.

Nimimerkki Maddis apuna ähräsin noi 14.5 leveet renkaat seiska leveille vanteille. Eväänä kaks rengasrautaa ja persikan hajuista saippuaa liukasteena. Noin vartti ja rengas oli vanteella. Startti pilottia kun ei ollu, niin paria rengasta joutu liinalla puristaan kasaan, että saatiin nouseen vanteelle.

Ei ihan terveen näkönen tuo Creepyn kuvio kun on aivan liian kapeella vanteella. Ilmaa sisässä 1.5 baaria.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77915

Täytyy jostain kehittää leveemmät vanteet.

Jotain tuo ilta-aurinko tahi sitkee lunssa saa aikaseksi ku oikeen innostuin takakardaania väritteleen.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77914

No pianhan se on ravassa ja ruosteessa, niin ei sit pistä enään niin silmään.
Niin kartaani tehtiin pätkitystä pitkälava Dodgen kaksosasesta kartaanista.

Taasen pikku vertailukuva aiheesta uus jakiksen yoke ja ristikko sekä vanha yoke ja ristikko.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77913

Josko se voiman siirto vähä vanhaan verrattuna tymäköitys.

Oishan sen saanu riehuttua testikuntoon (tänpäiväsille) MMCen ajopäiville, mutta ku lupasin aikoja sitten lähteä seuran pilkkikisoihin. :( No josko sunnuntaina paskarinkiä sais suditeltua hallin pihassa.

tare 02.04.2011 07:11

Ei ihan terveen näkönen tuo Creepyn kuvio kun on aivan liian kapeella vanteella. Ilmaa sisässä 1.5 baaria.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77915

Täytyy jostain kehittää leveemmät vanteet.

[/QUOTE]


tässä on 37x12.5/16 10" leveellä vanteella

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77931

sisua45 02.04.2011 08:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pjtk (Viesti 755337)
Nimimerkki Maddis apuna ähräsin noi 14.5 leveet renkaat seiska leveille vanteille. Eväänä kaks rengasrautaa ja persikan hajuista saippuaa liukasteena. Noin vartti ja rengas oli vanteella. Startti pilottia kun ei ollu, niin paria rengasta joutu liinalla puristaan kasaan, että saatiin nouseen vanteelle.

Eikös nuo ole 8" leveät, mitta näyttää noin 200 mm? Mutta juu, aikas kapeat silti.

Teillä on ollut herkkä hetki tallilla persikan tuoksussa. :D

pjtk 02.04.2011 21:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tare (Viesti 755356)
tässä on 37x12.5/16 10" leveellä vanteella

http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=77931

Sen tuossa totesinkin, että pikkusen jää ainakin mun Creepyissä keskinappulat pömpölleen vaikka ei olis ees vanteella.
Niin se jäikin mainittematta, että kyllä oli 35 mutiaisen kyljet ohkaset/pehmoset verrattuna näihin Creepyihin.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 755377)
Eikös nuo ole 8" leveät, mitta näyttää noin 200 mm? Mutta juu, aikas kapeat silti.

Teillä on ollut herkkä hetki tallilla persikan tuoksussa. :D

Niin toi vanne mitta kuvatus on vanhoista 15 tuumasista vanteista jotka lähti kiertoon. Nyt alla on jokku nolla offsetin seiska tuumaset Cragarit.
Persikan tuoksuun ku yhdistetään parit rengasraudat, niin herkkää se ei ainakaan ollut.
Enempi semmosta voimalla tekemistä. :p

Vielä kun pistää periin öljyt niin pääsee hallinpihasta ruopiin lumia penkkoihin ja seinille.

Sten 03.04.2011 10:09

Pistitkö se truetrac siihen etuakseliin, niin olen itte vähän ajatellut kun saisin vähän intoa jostain. Mistä ostit sitä ja mitä maksoi? Mahtavan näköset nuo Creepyt noihin toisiin verrattuna. Olenkin miettinyt jotain 37"+ renkaita omaan Dodgeen itsekin ja tallinlattialla makaa 4,56 välityksinen "fullfloat" 14 bolttinen takaakseli ja siihen pitäisi laittaa Detroit Locker myös, no se siitä. Seuraan innolla seuraava askel ja on aina hauskaa nähdä että joku muukin rakentaa näitä Dodgeja.

pjtk 03.04.2011 19:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Sten (Viesti 755731)
Pistitkö se truetrac siihen etuakseliin, niin olen itte vähän ajatellut kun saisin vähän intoa jostain. Mistä ostit sitä ja mitä maksoi? Mahtavan näköset nuo Creepyt noihin toisiin verrattuna. Olenkin miettinyt jotain 37"+ renkaita omaan Dodgeen itsekin ja tallinlattialla makaa 4,56 välityksinen "fullfloat" 14 bolttinen takaakseli ja siihen pitäisi laittaa Detroit Locker myös, no se siitä. Seuraan innolla seuraava askel ja on aina hauskaa nähdä että joku muukin rakentaa näitä Dodgeja.

Itte asiassa paketissa oli detroit locker jonka sulloin taka-akseliin. Tuli kuva lootasta otettua näköjään suunnasta missä oli truetrackin kuva. Yhellä sivulla oli kuva Eatonin sähkölukosta, yhellä detroitista ja oisko neljännellä ollu kitkalukon kuva.
Roinat ostin http://completeoffroad.com/ sieltä niitä hintoja myös näkee.

Myönnettäköön, että hyvin vakavasti harkitsin myös tuon truetrackin hommaamista etupäähän. Tulin kuitenkin siihen tulokseen, että käytettään se raha sit vaikka mielummin vinssiin. Ja se raha menikin jo, ku nimimerkki Rytarilta hain virvelin.

Tänään tuli hallinpihassa ruoviteltua paskarinkiä ja kiipeilty lumipenkkoihin minkä ne kanto.

pjtk 05.04.2011 20:15

Muutama kuva testi ympyrän ajosta.
Ei pahemmin Creepy painu vaikka ilmaa on renkaassa 0.7-0.5 väliin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78094

Vaikka auto on jonkin verta pystyssä.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78093

Ois pitäny ajaa kekoon toisin päin ja kattoo eturenkaasta.

Vakio Disco ja ei ihan vakio Dodge.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=78095

veijon-esso 05.04.2011 21:38

Kokeile vähentää vielä painetta, ois mielenkiintoista nähä milloin creepy alkaa painumaan. Joskus muuten pirateksella oli juttua kuinka "sisäänajoivat" uusia renkaita ultramatalilla paineilla, jonka jälkeen alkoi kumit elämään reilusti paremmin ja paineita pysty nostamaan jolloin rengas pysy paremmin vanteella, ollen silti joustava.

pjtk 07.04.2011 07:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 756510)
Kokeile vähentää vielä painetta, ois mielenkiintoista nähä milloin creepy alkaa painumaan. Joskus muuten pirateksella oli juttua kuinka "sisäänajoivat" uusia renkaita ultramatalilla paineilla, jonka jälkeen alkoi kumit elämään reilusti paremmin ja paineita pysty nostamaan jolloin rengas pysy paremmin vanteella, ollen silti joustava.

Täytyypä koittaa ku saa leveämmät vanteet alle.

metsienmies 07.04.2011 09:00

creepyn painuminen...
 
1 Liiteet
tässä paineet jo aika alhaalla 37" rinkulassa... en muista varmaks paljonko painetta oli mutta alhaalla kuitenkin... jossain 0.3-0.4.. ehkä... hj:n alla... ja kuva oli otettu alaspäin kääntyvässä paikassa missä paino ko renkalla hyvin pitkälle.

AVRO 08.04.2011 20:19

Volvolla olen ajellut joskus karvan alle 0.5 paineilla, painuu Creepy jo pikkuisen. Sivuttain vinssatessa meneekin ihan makkaralle mutta ei oo ainakaan V:n vanteelta irronnut, ja onhan mulla sisäkumitkin. Jollain 0.5-0.7 paineilla useimmiten, ei oo kyllä mitenkään liian pehmeät. :)

pjtk 23.04.2011 09:59

Ostin vanhan vedenkeittimen tilalle pikkasen isomman. Tulee samalla vähä blingblingiä konehuoneeseen.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=79032
Yks vesi proppu siihen pitää vaihtaa. Edellinen omistaja oli siihen uudet proput kone rempan yhteydessä laittanu, mutta mikä lie valmistusvikanen ollu kun parin vuoden jälkeen jo vuotaa.

Pitihän sitä käydä taas lumikasassa ruopimassa kun sai renkaat leveemmillä vanteilla alle. Ja tohon kohtaan jumiin.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=79031
Kyllä se suojalumi vaan aika tiukkaan imasee kiinni. Hetki lapiointia niin tulihan se poiskin omin avuin.
Tällä kertaa jätin persikan hajuset saippuat pois renkaan laitossa ja käytin vaan enemmän voimaa. Sytkärien täyttökaasulla poksauttelin renkaat vielä paikalleen. Oli kyllä kertakaikkisen hauskaa hommaa tuo jysäyttely. Kolmannen renkaan kohalla tuli semmonen isompi jytky. Neljänteen oli pakko panostusta penentää.

Pikku joustattelua
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=79033
Toimii nuo lokarit tehokkaina sisään jouston rajoittimina ku renkaat nappaa niihin vähäisessäkin sisään joustossa kiinni. Sekä edessä että takaa.
No tietääpä mitä seuraavaks rupee tekeen auton kanssa.

Vielä yleisilmestys kuva.
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=79034

pjtk 23.04.2011 10:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso (Viesti 756510)
Kokeile vähentää vielä painetta, ois mielenkiintoista nähä milloin creepy alkaa painumaan. Joskus muuten pirateksella oli juttua kuinka "sisäänajoivat" uusia renkaita ultramatalilla paineilla, jonka jälkeen alkoi kumit elämään reilusti paremmin ja paineita pysty nostamaan jolloin rengas pysy paremmin vanteella, ollen silti joustava.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pjtk (Viesti 756878)
Täytyypä koittaa ku saa leveämmät vanteet alle.

Enpä muistanu tätäkään testata. No onhan tässä "kesää" jäljellä.

pjtk 04.08.2011 11:22

Tääkin on vihdosta viimen saatu muutoskatsastettua isommalle moottorille ja akseleille. Ihanan halpaa, laaja muutoskatsastus +100€ ja kaikki muut maksut päälle, niin pikälti tonni meni vanhaa rahaa. No iteppähän on harrastuksensa valinnut. Niin ja tulihan noi nykysetkin renkaat otteeseen.
Pikku shakedown run tuli tehtyä viime lauantaina MMCen ajoihin, eikä kauheesti osia matkalle jääny.
Kuvia on otettu matkan varrella, mutta laiskuuttaan on jääny laittamatta niitä tänne.
Joitain huomioita tähän mennessä. Etupää ottaa kammo voblauksia töyssistä hitaassa vauhdissa. Vauhtia jos on enemmän niin ei rupee voblaan. Täytyy vielä koittaa saada videoitua tuo voblaus. On se niin veikeen tuntunen ainakin ohjaamossa.
Automaatin öljyt lämpiää liki 100 asteiseks nopeessa ajossa. Täytyy laitella isompi jäähdytin linjaan.
Hitaassa ajossa menee kone pirun laihalle ja aivastelee kaasuttimeen. Joutuu pitään ryyppyä hivenen päällä, jotta jaksaa vetää. Eli kaasarin säätö jumppaa luvassa.

jakke ja sepi 04.08.2011 18:17

Mukava huomata että jotkut menee mettähä kunnon panssarivaunulla. Seuraan projektia innolla.:D


Sivu luotu: 19:45 (GMT +2).