![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Budjettiauto suunnistuscuppiin?Tuossa kaverin kanssa suunniteltu jotta ostettais puoliksi suunnistusauto suunnistuscupin standard/original luokkaan. Voittoa kun ei tavoitella niin auton tulisi olla halpa mutta kuitenkin suhkot kestävä. hankintahinta välillä 1000-2000€ siksi toyotat on jätetty pois laskuista. Eli listaan tuohon alle erilaisia autoja mitä ollaan suunniteltu, olis hyvä tietää miten voimansiirto kestää, tyyppiviat, yleinen kestävyys ja sitten osien saatavuus/hinta. peltityöt tai materiaalivahvistukset hitsiä käyttäen ei ole ongelma. -Vanhat 70 luvun rangerooverit? onko niissä akselilukkoja ym elämää helpottavia juttuja valmiina/paljonko sellaisten tekeminen maksaa? Koneeksi tulis mersun diisseli. tämä automalli kiinnostais eniten. -Daihatsu rockyt? ikinä kuullut niistä oikeastaan yhtään mitään ![]() -Pajerot? sais ainakin halvalla, lie sitten kestää maastoajoa? kannet ny vissiin paukkuu eikä paljoa korkeutta saa lisää. -isuzu trooperit? olis ainaki yks projekti myynnissä halvalla. http://www.nettiauto.com/isuzu/trooper/4210710 -80 luvun datsun pick up? onko nämä "jo" laatikkovikaisia autoja? ![]() -Cherokeet? vie varmaan ihan törkiästi pentsua mutta onko kuinka helppoja/halpoja rakentaa ja taas se sama, voiko niihin luottaa? -viimeisenä lada niva ![]() Voi myös ehdottaa muitakin vehkeitä, mutta näistä olis kiva saara vähän tietoa kestävyydestä ja soveltuvuudesta puunkiertoon. Kiitos jo etukäteen!
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja Viimeksi muokannut Häänrik : 05.12.2011 23:06 Perustelu: väärä ilmaisu |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Datsun pickupissa tulee ainakin vastaan ongelmia risukeulan kanssa. Korkeutta ja joustoja hankala saada lisää jos ei akselia vaihda kiinteäksi. Lyhentää saa ylitykset pois. Kitkalukko helppo muuttaa melkein 100% lukoksi (tasauspyörästö toimii pitävämmällä alustalla mutta pehmeässä vetää molemmat renkaat) lisäämällä paloja.
SD25 koneita ei kärsi ahtaa ainakaan korkeilla paineilla. Kannessa insinöörimoka, ja tiivisteet palaa. TD25 koneen vaihtamalla ilmeisesti hiukan kestävämpi kansi. Ilmeisesti näihin laitettu myös terranon koneita ja tekniikkaa jolloin löytyy isompaa konetta ja tehdas ahdettuna niin saattaa kestää ahtamista paremmin. Lava pois ja kierrejouset lehtien tilalle niin saa takaylitykset kokonaan pois. Vaihdelaatikon alkuperäinen pakkiratas ei kestä kauheita. Hajoavat yleensä maastokäytössä helposti ja varsinkin isoilla pyörillä ja tehoilla. Osia löytyy suht. hyvin. Mutta SD23 ja 25 mallien kannet alkavat olla ilmeisesti jo harvinaisia. Datsun Pickupeissa (83 mallissa ainakin) on jakolaatikko suhteellisen alhaalla, vaatii hyvän panssaroinnin tai laatikon siirron turvallisempaan paikaan. Tuommoisilla muutoksilla varmaan ihan kelpo suunnistusautokin. Aika pienellä budjetilla nuo muutokset voi toteuttaa. Ja itse autot ovat halpoja tosiaan. Viimeksi muokannut tonikki : 05.12.2011 22:26 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mihinkään noista ei akselilukkoja taida tohon hintaan saada.
Jos ´lukot ja vinssin haluaa niin kyllä 60 on budjetin matalimmasta päästä rakentaa. Tai ostaa puolivalmiinn jossa lukot:http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=90823 Ja nyt on muuten halpa ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kaikista kalleinhan on auto jonka itse rakentaa alusta saakka. Tuohon budjettiin ei tosiaankaan paljoa tehdä, no kemppilukkoa taakse ja joku käytetty vinssin riepu niin kyllähän se tuohon tarkoitukseen välttää, merkillä ei mielestäni paljonkaan väliä.
Halvimmalla pääsee kun ostaa tosiaan valmiiksi rakennetun mutta läpimädän paskan johon omistaja on totaalisesti kyllästynyt. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Halvemmalla pääsee kun ostaa valmiiksi rakennetun..
Kattelisin suzukia jos vaan mahtuu kyytiin. Siihen osat edullisia tarjolla aikalailla. Ja Suzukissa on voittaja auton ainesta..
__________________
Harrastajatason autourheilu on 99.9%:sti rakentamista -mutta kannattaa sen 0.1%:n edestä- |
#6
|
||||
|
||||
![]() Korjausta...
pikku väärinkäsitys... eli auton hankintahinta pitäis olla tossa tonnin parin tonnin luokkaa. lisävarusteet esim lukot vinssit ostetaan sitten erikseen. ei tunnu nii pahalta ku ostaa halvan auton ja sitte alkaa pikkuhiljaa meneen rahaa itse rakentamiseen.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#8
|
|||
|
|||
![]() Toijota.
Kaiken huomioon ottaen valitisisin sittenkin tojotan,jossei ni sit susuki. Muihin on vaikeampi löytää osia ja niissä ei ole mitään sellaista jota ei Hoojiissa tai hiluksissa olis. Range ja sen johdannaiset on pois laskuista huonon voimansiirron ja muutenki huonon laadun takia,Niva on halpa ostaa ja kulutus osaaki on edukkaasti mut varsinaista maastovarustetta ei sit löydykkään eikä oo sieltä vahvimmasta päästä. Datsuneita ja Mitsuja on mut ei ainakaan parempia ku esim. Hilux. Mersu ois toki hyvä ja osiakin jotain löytyy mut tuppaa olemaan hinnan kiroissa,Pajerolla ei vakiona pääse mihinkään ja yhtä kallis korjata ku muutki,ennemmin kannattaa laittaa rahat semmoseen jonka arvo nousee niitten osien myötä. Se vaan on valitettavasti niinkin et kalliit on hyviä ja halvat paskoja,joihinkin kannattaa sijottaa ja joihinkin ei. Halvimmaksi tulee semmonen auto jonka tyyppiviat on halpa korjata ja joka pysyy ehjänä,ja se hankinta hinta on se halvin investointi,osat maksaa.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Pajerot kestää suht hyvin reuhtomista. Kannet ja pikkulaatikko ei ole tosin mistään vahvemmasta päästä. Tuo oma pajero kesti edellisellä omistajalla kaasu pohjassa ajoa 39.5" super swamppereilla. Sen seurauksena etukardaanin ristikosta varisivat neulat pois, ja kakkos vaihde alkoi naputtaa. Vaihdoin ristikon, ja tekniikka on kestänyt omaa repimistä karkeilla 235/85R16 (noin 33") kummeilla.
Vääntösauvoja kiristämällä saa lisää maavaraa keulaan. Samalla jousitus muuttuu melko kovaksi. Isot pojat ovat tiputtaneet koko etuakselia alaspäin, niin tulee lisää maavaraa mahan alle. Pajeron pohjassa ei ole juurikaan mitään varottavaa, kaikki on rungon suojassa. Pakoputken ja polttoainetankin kun hoitaa pois roikkumasta, niin ei tarvitse varoa kuin kardaaneita. Jakolaatikon palkki on paljon paremman mallinen kuin esim tojotissa. Joustot ovat pajerossa huonot retkukeulan takia, niinkuin kaikki tietää. Takapää pelaa normaalin jäykän akselin tavoin. Kitkalukko saattaa olla melko pitävä, kuten allekirjoittaneen yksilössä. Tai sitten ei. Pajerossa on melko pitkä pakki, se käy kytkimen päälle. Muutenkin välitykset voisivat olla hitaammat. Mutta 33" renkailla pärjää suomalaisessa metsässä. Mutta niinkuin aina näiden "halpojen vanhojen paskojen" kanssa, niin yksilöitä ne on kaikki. Jotkut autot vaan kestää vaikka mitä tekis, toiset ei pysy nipussa vaikka kuinka nätisti ajais.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() tuo vähän harmittaa jos ranget on pehmoisia. vähän sellaista epäilinkin kun ottaa huomioon missä ne tehdään ![]()
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#11
|
|||
|
|||
![]()
Niin, no!! Rangella ajavana ihmettelen kyllä usein tuota askelien kestoa.... Järkevällä ajolla kestää kaikki, rikki saa kaiken kyllä polkemalla. On totta että alkuperäiset tikut on heikompia, mutta kaikkee voi vahvistaa.
Itellä on ARB:it kummassakin päässä ja vahvat tikut. Renkaina 37" tai pienemmät. Joo, välityksiä on mennyt ehkä eniten. Miksi, ei varmaa tietoa. Joskus ne vaan väsyy..... Safareilla ja kisoissa on kuitenkin tojotia murros remontissa yhtä usein tai jopa useemmin. Ajomukavuus, sitä lähellä ei muut pääse. Iso ja painava se on, mutta ei sillä voittomielessä ajeta. Hinnat on aika edukkaita, ja osia löytyy!!! Ja rautaa saa laittaa joka peliin, valmistus maasta ja iästä riippumatta..... |
#12
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
4.0L koneesta löytyy jo ihan kivasti potkua 176hv mitä noissa muissa ei tosiaakaan OLE. Finn amista saa halvalla kulutus osat. Bensan kulutus on suht hyvin kurissa tuolla metässä. Ja kun oot sillä vähän aikaa ajanut niin unohdat toitsun kokonaan, on meinaa paljon parempi ajaa metässä ja maantiellä kuin yksikään saman ikänen toyota ![]() ![]() ![]() |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Sorry OT, mut näin Cherokeen omistajana ihmettelen, että mikä helkutin Finn ami, kun en o koskaan kuullukkaa, eikä Googlekaan moista tunne???
Halvat kulutusosat kiinnostaa aina. ![]() |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Vaan ehdottomasti kannattaa ostaa tojota, kuten tässä kerrottukin, tai ainakin muu japanialainen. Ne kun vaan on parhaita! Jeeppiä älä edes harkitse!
|
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Holkkitie 10, 00880HELSINKI Puh: 09 2513 1900 http://www.usparts.fi/ |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#17
|
||||
|
||||
![]()
En tiärä mutta kun erikoista ja ei-niin-suorituskykyistä peliä haetaan nii pitäiskö laittaa niva
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Jos sulla 2000e laittaa kanta-autoon ja meinaat sen rakennella, niin sanoisin, että osta tollainen c-303 volvo on vakionakin jo aika mukava paketti ja löytyy toisinaan alle 4000 euron mikä sulla yhteensä vähintään menee autoon lukkoihin yms. , oma suosikkini on tietenkin tojota volvon akseleilla
![]() |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Alkaa tuntumaan siltä että kun elättää 2 ihmistä, pian ehkä kolme
![]() ![]() Ja jos ihmettelette miks oon tähän aikaan hereillä niin yötöissä puolustusvoimien palveluksessa.
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja Viimeksi muokannut Häänrik : 06.12.2011 04:09 |
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Tuosta erittäin hyvä aihio: http://forums.offipalsta.com/showthr...ighlight=sj410
__________________
Tumpula Racing Team |
#21
|
||||
|
||||
![]()
menee vähä OT mutta yrittäkää vanhat tekijät ymmärtää... En luule että offaaminen olisi halpaa. Täs on oman elämän rakentaminen aivan alkutekijöissä, eli pitää mukaanlukea hankinta listalle kaikki huonekaluista ja kattolampuista omakotitalon kautta hitsauskoneisiin ja rälläkkään. Siksi harrastetoimintaa pitää aloitella varovasti. :-) ja hyvä se on nyt nuorena aloittaa että ei sitte vanhana harmita! Onneksi listalla on kuitenkin jo ruksi hyvän käyttismaasturin, työpaikan ja emännän kohdalla! Ja sattu vielä löytymään sellainen joka ymmärtää maastureiden ja offaamisen päälle!
![]() ![]()
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan. Toyota crown rs50 OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta) Plus muita romuja |
#22
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä noi nivatkin on ihan mainioita pelejä. Mut ei niitäkään hirveen halvalla löydy.
+takapää toimii pienellä modauksella tosihyvin +taakse löytyy lukkoja helpohkosti tai sitten kemppi sinne (leima vaan sillä hankala) +pieni ja näppärä +monet osat saippualaatikon kanssa samoja joten osia löytyy ja on halpoja -etuperän kiinitykset eksoottinen ja heikko. Pitää vahvistaa ennen kuin ajattelee edes metsään menemistä -välitykset pitkän puoleiset (huhuja kuullut lyhyemmistä mut ei tietoo mistä) Mut kyllä suska olis halvin ja helpoin. tohon sun budjettiin/tarpeeseen 1.suska 2.niva 3.cherokee 4.-962. ihan mikä vaan 963. range. range ei kestä vakiona juur mitään. Onhan siinä toimiva alusta jne. mut mm. voimansiirron vahvistaminen yksistään jo niin kallista et ei ole sun budjetissa. Ja ennen kuin Rover ihmiset hyökkää puolustamaan, niin olen minäkin puuhastellut rovereiden kanssa. Enkä sinänsä tuomitse niitä. Tähän juttuun niistä ei vaan ole. -sami- |
#23
|
||||
|
||||
![]()
No mun suosituksia olis aluks.
pätkä pajero +2.5td koneella oleva kestää aika kovaa rääkkiä toi voimansiirto(35" boggeri) +osia löytyyy joka paikasta ja ei maksa paljoa. +koneeseen saa ihan kohtuudella vetoja. +kevyt ja ketteä. +pohja helppo panssaroida hyvin. -vaikea korotttaa(tosin ei tarvi ihmeitä tehdä että 35"alle mahtuu) -uudemmasta alustan osilla saa enenmän joustoja etu päähän ja taakse orgis lukko akselin. -napalukot paskoja(hitsaa kiinteät navat) -rungon ja korit usein pehmeitä. -81-89 toyota hilux. +perus iki liikkuja vapari dieselillä. +osia saa ja on halpoja. +kaikkea mahdollista viri palikkaa saa rahalla. +35"mahtuu alle hyvin pienellä työllä. +kevyt aihio valmiiksi. +välitykset suht tiheät vakiona. +menee pelkällä kemppi lukollakin vakiona hyvin -korit ja lavat ja rungot monesti pehmeitä. -pitkä. -monessa ei ohjaus tehostinta vakiona ja orgis ohjaus aika heikko. -vanhempien 4.88 perät aika katoava luonnon vara. -vakio alusta aika kova ja jäykkä. -81-89 patrollit +tekniikka kestää vaparina maailman loppuun asti. +välitykset vakiona suht tiheät(riippuen autosta) +osia saa joka paikasta. +turbottamalla saa voimaa riittävästi. +mekaaninen vinssi on vaivan älyttömän nopea ja vahva. +soan teolla mahtuu 37"alle hyvin. -mätiä usein. -iso ja painava.(pätkä malli hieman ketterämpi) -cromo vetarit kalliita. -vakio alusta matala ja kankea. |
#24
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#25
|
|||
|
|||
![]()
Suzuki SJ tai pätkä Patrolli tulisi itelläkin ekana mieleen jos tuon hintaluokan autoa olisin ostamassa kilpailutarkoitukseen.
|
![]() |
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|