Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.12.2012, 19:09
TOHJ61 TOHJ61 ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 30.03.05
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.031
Perusasetus

Ikuisuusprojekti BJ-41


Kun näitä BJ projekteja on ollut täällä useita, en ole pitänyt tarpeelisena omaani tuoda tänne.
Nyt kun tänään sain leimattua viimeiset jalostukset, niin tehdään tämäkin toisellatapaa, eli takaperin?

Katsastukseen lähdössä:


Leima tuli huomautuksella, takaheijastimet liian korkealla!


Tästä aloiteltiin maaliskuussa:


Ensimmäiselle koeajolle lähdössä:


Projekti on alkanut jo paljon ennen tätä nettiaikaa.
BJ on ollut minulla vähänvajaa 20v, siksi otsikko on tuo.
Auto on tietääkseni suomen vanhin yhä liikenteessä oleva offroad auto!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.12.2012, 21:26
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Tuota, mikäs moottori se tässä sykkii, kun BJ-41:ksi kehutaan?
Jos sopii, syvällisempi aikajanan kaivelu kuvien kera kiinnostaa varmaan muitakin.
__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.12.2012, 06:57
tare:n Avatar
tare tare ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 3.049
Perusasetus

Minkä jouset noi ensimmäiset testiversiot oli?
ja mitkä siellä on nyt alla?

Ottaako joustoissa iskari kiinni jouseen?

Omaan suunnitellu vastaavasti
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.12.2012, 08:14
TOHJ61 TOHJ61 ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 30.03.05
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.031
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja A-P Näytä viesti
Tuota, mikäs moottori se tässä sykkii, kun BJ-41:ksi kehutaan?
Jos sopii, syvällisempi aikajanan kaivelu kuvien kera kiinnostaa varmaan muitakin.
41:ksi tuli ristittyä joskus 90 luvun lopulla, kun turpoutin alkuperäisen B-koneen.
Turpona oli noin 10v mitsun 1,9 dieselin ahdin, joka antoi hyvät paineet jo alakierroksilla.
Huippuahtoja ei koskaan tullut mitattua, kun mittari loppui 1,9:ään ja se ylittyi helposti.
Muutamavuosi sitten yhdestä sylinteristä meni männänrenkaat.
Nykyisin koko tekniikka on HJ-60:sestä ja akselit 61:sestä.
Valokuvia ei paljon tullut filmiaikaan oteltua, nyt sentään jonkin verran.
Etuakseliprojektista enemmän kuvia profiilissa!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.12.2012, 08:27
TOHJ61 TOHJ61 ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 30.03.05
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.031
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tare Näytä viesti
Minkä jouset noi ensimmäiset testiversiot oli?
ja mitkä siellä on nyt alla?

Ottaako joustoissa iskari kiinni jouseen?

Omaan suunnitellu vastaavasti
Jouset on ns. teollisuusjousia, löydetty romulavalta (höyryvoimalaitokselta).
Ulkohalkaisia niissä oli sama, langan Ø13mm ja 16mm.
Ohuempi oli selkeästi löysä ja paksumpi tuntuisi hiukan jäykältä.
Testailu jatkuu, ei ole ottanut iskari jouseen kiinni.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.12.2012, 16:33
TOHJ61 TOHJ61 ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 30.03.05
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.031
Perusasetus

Pelti auki


Tässä kuva konesalista, hyvin 60:sen kone sinne mahtuu:
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 13.12.2012, 07:51
tare:n Avatar
tare tare ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 3.049
Perusasetus

sisäilman esilämmitys?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.12.2012, 08:46
-Sakke-:n Avatar
-Sakke- -Sakke- ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 10.03.07
Sijainti: Heinijärvi
Viestit: 897
Perusasetus

Vihdoin!


Tätä historiikkia onkin jo pitkään odoteltu. Tosi mielenkiintoinen kampe monine kehitys vaiheineen. Ja yks syyllinen siihen että oli itelle joskus pakko hankkia BJ.
Iteltäki löytyy joitakin kuvia tästä laitteesta, niitä varmaan saa tänne laittaa?
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.12.2012, 10:40
TOHJ61 TOHJ61 ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 30.03.05
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.031
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tare Näytä viesti
sisäilman esilämmitys?
Joo, kuten tiedetään BJ vakiona ei ole kovin lämmin.

B-koneen aikaan, kun oli tilaa, tuli ilma 3:n kennon läpi:

Tuossa vasemmalla omt-ilmanputsari(3l maalipurkki), ja välijäähdytin, jonka takia konepellissä se aukko rakennelma.

Silloin jalkatilassa alkoi nahkakenkä käryään, vaati ilmanohjaimen:
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.12.2012, 18:48
TOHJ61 TOHJ61 ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 30.03.05
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.031
Perusasetus

Pelastautumis sarja hahmottuu


Raidetanko valmis, lyhennetty hitsaamalla, sisään nuijittu 20mm vedettyä akselia.
Koska uudistusremontissa akseliväli kasvoi 60mm, niin piti vanhaa vahvistettua etukardaania lyhentää taakse sopivaksi (-30mm).
Tosta laipasta tehdään jatko osa, jolloin sama kardaani käy molemmille akseleille.
Ohjausvarsi vielä vaiheessa:
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.12.2012, 21:22
hojo:n Avatar
hojo hojo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.10.06
Sijainti: teisko
Viestit: 185
Talking

muutama kuva vanhasta alustasta.oli pakko pistää omakin kuvaan!
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_1808.jpg‎
Views:	917
Size:	1,15 Mt
ID:	32271   Click image for larger version

Name:	IMG_1857.jpg‎
Views:	820
Size:	1,16 Mt
ID:	32272   Click image for larger version

Name:	IMG_1859.jpg‎
Views:	734
Size:	1,11 Mt
ID:	32273   Click image for larger version

Name:	IMG_1861.jpg‎
Views:	658
Size:	1,12 Mt
ID:	32274   Click image for larger version

Name:	IMG_2674.jpg‎
Views:	716
Size:	1,00 Mt
ID:	32275  

__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.12.2012, 22:59
hojo:n Avatar
hojo hojo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.10.06
Sijainti: teisko
Viestit: 185
Talking

pieni pätkä vanhalla koneella ja lehtijousialustalla "sähkölinjan harus väärssä paikassa"ja edelliset kuvat taisi olla kierre jousi alusta paikallaan jo takana.http://youtu.be/nyxbdvIFbLM
__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.12.2012, 13:47
TOHJ61 TOHJ61 ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 30.03.05
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.031
Perusasetus

Ruostettakin löytyy.


Kun en yleensä istu pelkääjän paikalla muuten, kuin katsastuksessa, niin on tämä jäänyt huomioimatta:

Lattia on aina täynnä hinausliinoja ja sakkeleita.
Kunnolla kopistellessa toi vähän laajeni.

Toinenkin vaurio:
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 21.12.2012, 18:11
TOHJ61 TOHJ61 ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 30.03.05
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.031
Perusasetus

Aurauskulmista


Ihmettelin auton maantie ajo-ominaisuuksia, kun on uria ja liukastakin, niin BJ etenee kuin käärme.
Koska etuakselilla on kaikki uutta, siis ei välyksiä, niin säätäessä jätin 5mm aurausta (akseli pukilla).
Kahtena viikonloppuna koeajettu (Nokia ja Punkka) joten mittailin aurauksen uudelleen tallin lattialla.
Yllätyksekseni aurausta löytyi 45mm!
Säätelin sen nollaan ja kiiruusti ajeleen, johan muuttui ajo-ominaisuudet.
Tästä riemastuneena ajelin Nokialle asti.
Talvinen puuterilumi oli hienon koskematonta, yhdet mönnkkärin jäljet löytyi.
Oli siellä yllätyskin:

Metsä oli kadonnut!
Tietänee uusia ajoalueita Talvisota safarille.
Kaatiksen takaportin tuntumaan on ilmestynyt tod.näk. pöllitty pikkuauto, ilman renkaita.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 03.01.2013, 19:43
TOHJ61 TOHJ61 ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 30.03.05
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.031
Perusasetus

Vikojen ulosajo jatkuu.


Viimeviikonloppuna irtosi ajopäivän lopuksi iskarien yläpalkki kokonaan, ihan itse hitsattu puskusaumalla:


Uusi palkki 50mm pidempi, 4mm:n seinämällä ja rungon vahvikepalat:


Reikä rungossa, vahvike heftissä:


Maalausta vaille, vanhat iskarit vielä, uudet tilauksessa:


Paineilmajärjestelmässä esiintyi taas jäätymistä, nyt hommattu kompuraan tenun annostelia.
Kysymys kuuluukin mitä siihen pitäis laittaa, pelkkää tenuako?
Takalaatikko, jossa kompura ja venttiili sijaitsee on kylmä, tarkotus on hommata autoon lisälämmitin, jolla sekin saadaan lämpimäksi.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 03.01.2013, 21:27
Tojo4wd:n Avatar
Tojo4wd Tojo4wd ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 04.07.03
Sijainti: Pirkanmaa/AKAA, Finland.
Viestit: 2.183
Perusasetus

Aerol 100 on ainakin kuormureissa käytetty ja pitäs löytyä huoltikselta.
Juu voi olla ettei nyky huoltiksilta löydy.
Tai haet Tavosta sarankulmasta.

Tommoinen selitys löyty.

Aerol 100 - Paineilmajarrujen jäänesto

Aerol 100 estää paineilmajarrujen jäätymisen. Aerol 100 -neste kaadetaan jarrujärjestelmässä tätä tarkoitusta varten olevaan säiliöön. Sitä voidaan käyttää kaikissa paineilmalla toimivissa mekanismeissa, joissa ei ole akryylimuoviosia.
Osta Aerol 100 helposti lähimmältä huoltamolta, autotarvikekaupasta tai hyvin varustetusta marketista.
__________________
#################
Tää on ihan helpporeitti.
#################

Viimeksi muokannut Tojo4wd : 03.01.2013 21:32
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 03.01.2013, 21:38
Jouni_S:n Avatar
Jouni_S Jouni_S ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 05.09.07
Sijainti: vesilahti
Viestit: 687
Perusasetus

jos huomenna liikut virka-aikaan tampereella niin lakalaivan kupeesta saat litran pullon jarrutenua koekäyttöön.
__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 05.01.2013, 17:59
TOHJ61 TOHJ61 ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 30.03.05
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.031
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jouni_S Näytä viesti
jos huomenna liikut virka-aikaan tampereella niin lakalaivan kupeesta saat litran pullon jarrutenua koekäyttöön.
Ei ollut laitteet vielä perjantaina kunnossa, jos tarjous on vielä alkuviikosta voimassa, niin soittelen.

Kompuraan lisätty tenun annostelia, kolme pikaliitin lähtöä eri toimilaitteille:

Kännykkä kuva.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 06.01.2013, 19:25
Jouni_S:n Avatar
Jouni_S Jouni_S ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 05.09.07
Sijainti: vesilahti
Viestit: 687
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TOHJ61 Näytä viesti
Ei ollut laitteet vielä perjantaina kunnossa, jos tarjous on vielä alkuviikosta voimassa, niin soittelen.

.
juu tarjous pysyy voimassa. En viikosta en tiä muutakun että maanantain oon tiän päällä.
Mutta soittele.
__________________
-MMC-
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 06.01.2013, 20:16
Jörmelö_2:n Avatar
Jörmelö_2 Jörmelö_2 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.02.11
Sijainti: Hausjärvi
Viestit: 71
Thumbs up

Aikamatkailua


Tän vanhempaa kuvaa ei itellä löydy, tosta sun pelistä. Mikä vuosi/ vuorokauden aika mahtaa olla?

Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 06.01.2013, 21:24
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.497
Perusasetus

Nythän mää vasta hokasin: tämähän on savolainen! Omani oli KCX-kilpinen (ennen kuin palautin kilvet) ja vuosimallia 1980.
__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 07.01.2013, 09:38
TOHJ61 TOHJ61 ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 30.03.05
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.031
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jörmelö_2 Näytä viesti
Tän vanhempaa kuvaa ei itellä löydy, tosta sun pelistä. Mikä vuosi/ vuorokauden aika mahtaa olla?

Tämä kuva on 2002 helatorstain venäjän safarilta/aikainen aamu.
Viipurin jälkeen ensimmäinen leiri.
Yöllä leiriin saapuessamme oli perillä 4 autoa, yön aikana oli ilmestynyt näin monta.
Aamulla pelastettin vielä muutama tulouralle juuttunut.
Tuolloin kalusto oli melko vakioo, mullakin 4-5mm pintaa mutiaisissa jäljellä.
Seuraavassa leirissä yhytettiin PÄHÄMA:n porukat, tuolloin oli 19 maasturia matkassa.
Olinkin jo unohtanut ton liukumallisen taka pleksin?
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 09.01.2013, 16:22
TOHJ61 TOHJ61 ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 30.03.05
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.031
Perusasetus

Remo jatkuu.


Jäähdytin on jo jonkunaikaa hukannut vettä, ei se ole oikeastaan vuotanut, vaan keskeltä kennoa suotanut.
Olishan se ollut helppo vaihtaa tekniikan vaihdon yhteydessä, mutta silloin alkuperäinen näytti niin ehjältä.
Aika usein on marmoritiskin hintoja täälläkin ihmetelty, vaan taas kävi normaalisti:
HJ - 60 jäähdyttimen hintoja Tampereella:
- Varaosamaailma ..... 470€
- Motonet ............... 350€
- Toyota alkuperäinen.300€

Alkuperäisessä oli letkulähdöt erilailla, jonka takia joutu tekeen tollasen putkihässäkän (lattialla), joka rajoitti joustojakin:


Lokarit uusitaan samalla putkimallisiksi, taivutuskone käynnissä:


Samalla kun toi keula on auki, niin siitä on helppo vaihtaa uudet kiilahihnat ja vinssinkardaaniin ristikot.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 11.01.2013, 17:29
TOHJ61 TOHJ61 ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 30.03.05
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.031
Perusasetus

Uusi jäähdyttäjä tuli, joutu vähän muotoileen alkuperäisen kehikkoa, jäljelle jäi vain pohja vanhasta:


Samalla tuli vähän vahvistettua sisälokareiden reunoja yms.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 16.01.2013, 18:41
TOHJ61 TOHJ61 ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 30.03.05
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.031
Perusasetus

Uusi jäähdyttäjä paikallaan


Ahdasta on keulilla, mutta kyllä se sinne sijoittui, tosin toiseen laitaan ohjaustehostimen takia:


Ylemmäs ei voinu nostaa, muutenkin joutu vääntään ja kääntään, tarvike letkua ei hyvää löytynyt, joten taas marmoritiskille:

Toi haitariletku joutuu pelastautumis sarjaan.

Innostuin kikaileen kuvia (valollamaalaus):

Enempi kikkailukuvia profiilissa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
BJ40 käyttöentisöinti/ikuisuusprojekti HJ60 Maasturiprojektit 1 13.02.2012 06:37
Ostetaan Hilux takaperä/ 41-hammasratas Greenday O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 31.01.2010 21:25
Myyty Ikuisuusprojekti.nyt 2 kuvaa 2000€/tarjous Kentsu O/M/V Ajoneuvot 12 09.01.2009 12:39
Ostetaan bertta 40-41 brojektiksi Rekisteröimätön O/M/V Ajoneuvot 2 25.07.2008 11:43
UAZ RAL1011 ikuisuusprojekti Revolver Maasturiprojektit 7 24.01.2007 21:55


Sivu luotu: 23:54 (GMT +2).