![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Ikuisuusprojekti BJ-41Kun näitä BJ projekteja on ollut täällä useita, en ole pitänyt tarpeelisena omaani tuoda tänne. Nyt kun tänään sain leimattua viimeiset jalostukset, niin tehdään tämäkin toisellatapaa, eli takaperin? Katsastukseen lähdössä: Leima tuli huomautuksella, takaheijastimet liian korkealla! Tästä aloiteltiin maaliskuussa: Ensimmäiselle koeajolle lähdössä: Projekti on alkanut jo paljon ennen tätä nettiaikaa. BJ on ollut minulla vähänvajaa 20v, siksi otsikko on tuo. Auto on tietääkseni suomen vanhin yhä liikenteessä oleva offroad auto!
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Tuota, mikäs moottori se tässä sykkii, kun BJ-41:ksi kehutaan?
Jos sopii, syvällisempi aikajanan kaivelu kuvien kera kiinnostaa varmaan muitakin.
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Minkä jouset noi ensimmäiset testiversiot oli?
ja mitkä siellä on nyt alla? Ottaako joustoissa iskari kiinni jouseen? Omaan suunnitellu vastaavasti |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Turpona oli noin 10v mitsun 1,9 dieselin ahdin, joka antoi hyvät paineet jo alakierroksilla. Huippuahtoja ei koskaan tullut mitattua, kun mittari loppui 1,9:ään ja se ylittyi helposti. Muutamavuosi sitten yhdestä sylinteristä meni männänrenkaat. Nykyisin koko tekniikka on HJ-60:sestä ja akselit 61:sestä. Valokuvia ei paljon tullut filmiaikaan oteltua, nyt sentään jonkin verran. Etuakseliprojektista enemmän kuvia profiilissa! |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ulkohalkaisia niissä oli sama, langan Ø13mm ja 16mm. Ohuempi oli selkeästi löysä ja paksumpi tuntuisi hiukan jäykältä. Testailu jatkuu, ei ole ottanut iskari jouseen kiinni. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Pelti auki
Tässä kuva konesalista, hyvin 60:sen kone sinne mahtuu:
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
sisäilman esilämmitys?
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Vihdoin!
Tätä historiikkia onkin jo pitkään odoteltu. Tosi mielenkiintoinen kampe monine kehitys vaiheineen. Ja yks syyllinen siihen että oli itelle joskus pakko hankkia BJ.
Iteltäki löytyy joitakin kuvia tästä laitteesta, niitä varmaan saa tänne laittaa? |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Joo, kuten tiedetään BJ vakiona ei ole kovin lämmin.
B-koneen aikaan, kun oli tilaa, tuli ilma 3:n kennon läpi: Tuossa vasemmalla omt-ilmanputsari(3l maalipurkki), ja välijäähdytin, jonka takia konepellissä se aukko rakennelma. Silloin jalkatilassa alkoi nahkakenkä käryään, vaati ilmanohjaimen: |
#10
|
|||
|
|||
![]() Pelastautumis sarja hahmottuu
Raidetanko valmis, lyhennetty hitsaamalla, sisään nuijittu 20mm vedettyä akselia.
Koska uudistusremontissa akseliväli kasvoi 60mm, niin piti vanhaa vahvistettua etukardaania lyhentää taakse sopivaksi (-30mm). Tosta laipasta tehdään jatko osa, jolloin sama kardaani käy molemmille akseleille. Ohjausvarsi vielä vaiheessa: |
#11
|
||||
|
||||
![]()
muutama kuva vanhasta alustasta.oli pakko pistää omakin kuvaan!
__________________
-MMC- |
#12
|
||||
|
||||
![]()
pieni pätkä vanhalla koneella ja lehtijousialustalla "sähkölinjan harus väärssä paikassa"ja edelliset kuvat taisi olla kierre jousi alusta paikallaan jo takana.http://youtu.be/nyxbdvIFbLM
__________________
-MMC- |
#13
|
|||
|
|||
![]() Ruostettakin löytyy.
Kun en yleensä istu pelkääjän paikalla muuten, kuin katsastuksessa, niin on tämä jäänyt huomioimatta:
Lattia on aina täynnä hinausliinoja ja sakkeleita. Kunnolla kopistellessa toi vähän laajeni. Toinenkin vaurio: |
#14
|
|||
|
|||
![]() Aurauskulmista
Ihmettelin auton maantie ajo-ominaisuuksia, kun on uria ja liukastakin, niin BJ etenee kuin käärme.
Koska etuakselilla on kaikki uutta, siis ei välyksiä, niin säätäessä jätin 5mm aurausta (akseli pukilla). Kahtena viikonloppuna koeajettu (Nokia ja Punkka) joten mittailin aurauksen uudelleen tallin lattialla. Yllätyksekseni aurausta löytyi 45mm! Säätelin sen nollaan ja kiiruusti ajeleen, johan muuttui ajo-ominaisuudet. Tästä riemastuneena ajelin Nokialle asti. Talvinen puuterilumi oli hienon koskematonta, yhdet mönnkkärin jäljet löytyi. Oli siellä yllätyskin: Metsä oli kadonnut! Tietänee uusia ajoalueita Talvisota safarille. Kaatiksen takaportin tuntumaan on ilmestynyt tod.näk. pöllitty pikkuauto, ilman renkaita. |
#15
|
|||
|
|||
![]() Vikojen ulosajo jatkuu.
Viimeviikonloppuna irtosi ajopäivän lopuksi iskarien yläpalkki kokonaan, ihan itse hitsattu puskusaumalla:
Uusi palkki 50mm pidempi, 4mm:n seinämällä ja rungon vahvikepalat: Reikä rungossa, vahvike heftissä: Maalausta vaille, vanhat iskarit vielä, uudet tilauksessa: Paineilmajärjestelmässä esiintyi taas jäätymistä, nyt hommattu kompuraan tenun annostelia. Kysymys kuuluukin mitä siihen pitäis laittaa, pelkkää tenuako? Takalaatikko, jossa kompura ja venttiili sijaitsee on kylmä, tarkotus on hommata autoon lisälämmitin, jolla sekin saadaan lämpimäksi. |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Aerol 100 on ainakin kuormureissa käytetty ja pitäs löytyä huoltikselta.
Juu voi olla ettei nyky huoltiksilta löydy. Tai haet Tavosta sarankulmasta. Tommoinen selitys löyty. Aerol 100 - Paineilmajarrujen jäänesto
Aerol 100 estää paineilmajarrujen jäätymisen. Aerol 100 -neste kaadetaan jarrujärjestelmässä tätä tarkoitusta varten olevaan säiliöön. Sitä voidaan käyttää kaikissa paineilmalla toimivissa mekanismeissa, joissa ei ole akryylimuoviosia. Osta Aerol 100 helposti lähimmältä huoltamolta, autotarvikekaupasta tai hyvin varustetusta marketista.
__________________
################# Tää on ihan helpporeitti. ################# Viimeksi muokannut Tojo4wd : 03.01.2013 21:32 |
#17
|
||||
|
||||
![]()
jos huomenna liikut virka-aikaan tampereella niin lakalaivan kupeesta saat litran pullon jarrutenua koekäyttöön.
__________________
-MMC- |
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kompuraan lisätty tenun annostelia, kolme pikaliitin lähtöä eri toimilaitteille: Kännykkä kuva. |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Mutta soittele.
__________________
-MMC- |
#20
|
||||
|
||||
![]() Aikamatkailua
Tän vanhempaa kuvaa ei itellä löydy, tosta sun pelistä. Mikä vuosi/ vuorokauden aika mahtaa olla?
|
#21
|
|||
|
|||
![]()
Nythän mää vasta hokasin: tämähän on savolainen! Omani oli KCX-kilpinen (ennen kuin palautin kilvet) ja vuosimallia 1980.
__________________
A-P *Muovi on saatanasta* KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat. |
#22
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Viipurin jälkeen ensimmäinen leiri. Yöllä leiriin saapuessamme oli perillä 4 autoa, yön aikana oli ilmestynyt näin monta. Aamulla pelastettin vielä muutama tulouralle juuttunut. Tuolloin kalusto oli melko vakioo, mullakin 4-5mm pintaa mutiaisissa jäljellä. Seuraavassa leirissä yhytettiin PÄHÄMA:n porukat, tuolloin oli 19 maasturia matkassa. Olinkin jo unohtanut ton liukumallisen taka pleksin? |
#23
|
|||
|
|||
![]() Remo jatkuu.
Jäähdytin on jo jonkunaikaa hukannut vettä, ei se ole oikeastaan vuotanut, vaan keskeltä kennoa suotanut.
Olishan se ollut helppo vaihtaa tekniikan vaihdon yhteydessä, mutta silloin alkuperäinen näytti niin ehjältä. Aika usein on marmoritiskin hintoja täälläkin ihmetelty, vaan taas kävi normaalisti: HJ - 60 jäähdyttimen hintoja Tampereella: - Varaosamaailma ..... 470€ - Motonet ............... 350€ - Toyota alkuperäinen.300€ Alkuperäisessä oli letkulähdöt erilailla, jonka takia joutu tekeen tollasen putkihässäkän (lattialla), joka rajoitti joustojakin: Lokarit uusitaan samalla putkimallisiksi, taivutuskone käynnissä: Samalla kun toi keula on auki, niin siitä on helppo vaihtaa uudet kiilahihnat ja vinssinkardaaniin ristikot. |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Uusi jäähdyttäjä tuli, joutu vähän muotoileen alkuperäisen kehikkoa, jäljelle jäi vain pohja vanhasta:
Samalla tuli vähän vahvistettua sisälokareiden reunoja yms. |
#25
|
|||
|
|||
![]() Uusi jäähdyttäjä paikallaan
Ahdasta on keulilla, mutta kyllä se sinne sijoittui, tosin toiseen laitaan ohjaustehostimen takia:
Ylemmäs ei voinu nostaa, muutenkin joutu vääntään ja kääntään, tarvike letkua ei hyvää löytynyt, joten taas marmoritiskille: Toi haitariletku joutuu pelastautumis sarjaan. Innostuin kikaileen kuvia (valollamaalaus): Enempi kikkailukuvia profiilissa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
BJ40 käyttöentisöinti/ikuisuusprojekti | HJ60 | Maasturiprojektit | 1 | 13.02.2012 06:37 |
Ostetaan Hilux takaperä/ 41-hammasratas | Greenday | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 31.01.2010 21:25 |
Myyty Ikuisuusprojekti.nyt 2 kuvaa 2000€/tarjous | Kentsu | O/M/V Ajoneuvot | 12 | 09.01.2009 12:39 |
Ostetaan bertta 40-41 brojektiksi | Rekisteröimätön | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 25.07.2008 11:43 |
UAZ RAL1011 ikuisuusprojekti | Revolver | Maasturiprojektit | 7 | 24.01.2007 21:55 |