Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Ikuisuusprojekti BJ-41 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=104783)

TOHJ61 10.12.2012 19:09

Ikuisuusprojekti BJ-41
 
Kun näitä BJ projekteja on ollut täällä useita, en ole pitänyt tarpeelisena omaani tuoda tänne.
Nyt kun tänään sain leimattua viimeiset jalostukset, niin tehdään tämäkin toisellatapaa, eli takaperin?

Katsastukseen lähdössä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120030

Leima tuli huomautuksella, takaheijastimet liian korkealla!
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120028

Tästä aloiteltiin maaliskuussa:
http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=97798

Ensimmäiselle koeajolle lähdössä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119162

Projekti on alkanut jo paljon ennen tätä nettiaikaa.
BJ on ollut minulla vähänvajaa 20v, siksi otsikko on tuo.
Auto on tietääkseni suomen vanhin yhä liikenteessä oleva offroad auto!

A-P 10.12.2012 21:26

Tuota, mikäs moottori se tässä sykkii, kun BJ-41:ksi kehutaan?
Jos sopii, syvällisempi aikajanan kaivelu kuvien kera kiinnostaa varmaan muitakin.

tare 11.12.2012 06:57

Minkä jouset noi ensimmäiset testiversiot oli?
ja mitkä siellä on nyt alla?

Ottaako joustoissa iskari kiinni jouseen?

Omaan suunnitellu vastaavasti

TOHJ61 11.12.2012 08:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja A-P (Viesti 947411)
Tuota, mikäs moottori se tässä sykkii, kun BJ-41:ksi kehutaan?
Jos sopii, syvällisempi aikajanan kaivelu kuvien kera kiinnostaa varmaan muitakin.

41:ksi tuli ristittyä joskus 90 luvun lopulla, kun turpoutin alkuperäisen B-koneen.
Turpona oli noin 10v mitsun 1,9 dieselin ahdin, joka antoi hyvät paineet jo alakierroksilla.
Huippuahtoja ei koskaan tullut mitattua, kun mittari loppui 1,9:ään ja se ylittyi helposti.
Muutamavuosi sitten yhdestä sylinteristä meni männänrenkaat.
Nykyisin koko tekniikka on HJ-60:sestä ja akselit 61:sestä.
Valokuvia ei paljon tullut filmiaikaan oteltua, nyt sentään jonkin verran.
Etuakseliprojektista enemmän kuvia profiilissa!

TOHJ61 11.12.2012 08:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tare (Viesti 947503)
Minkä jouset noi ensimmäiset testiversiot oli?
ja mitkä siellä on nyt alla?

Ottaako joustoissa iskari kiinni jouseen?

Omaan suunnitellu vastaavasti

Jouset on ns. teollisuusjousia, löydetty romulavalta (höyryvoimalaitokselta).
Ulkohalkaisia niissä oli sama, langan Ø13mm ja 16mm.
Ohuempi oli selkeästi löysä ja paksumpi tuntuisi hiukan jäykältä.
Testailu jatkuu, ei ole ottanut iskari jouseen kiinni.

TOHJ61 11.12.2012 16:33

Pelti auki
 
Tässä kuva konesalista, hyvin 60:sen kone sinne mahtuu:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120061

tare 13.12.2012 07:51

sisäilman esilämmitys?

-Sakke- 13.12.2012 08:46

Vihdoin!
 
Tätä historiikkia onkin jo pitkään odoteltu. Tosi mielenkiintoinen kampe monine kehitys vaiheineen. Ja yks syyllinen siihen että oli itelle joskus pakko hankkia BJ.
Iteltäki löytyy joitakin kuvia tästä laitteesta, niitä varmaan saa tänne laittaa?

TOHJ61 13.12.2012 10:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tare (Viesti 948111)
sisäilman esilämmitys?

Joo, kuten tiedetään BJ vakiona ei ole kovin lämmin.

B-koneen aikaan, kun oli tilaa, tuli ilma 3:n kennon läpi:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120139
Tuossa vasemmalla omt-ilmanputsari(3l maalipurkki), ja välijäähdytin, jonka takia konepellissä se aukko rakennelma.

Silloin jalkatilassa alkoi nahkakenkä käryään, vaati ilmanohjaimen:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120140

TOHJ61 13.12.2012 18:48

Pelastautumis sarja hahmottuu
 
Raidetanko valmis, lyhennetty hitsaamalla, sisään nuijittu 20mm vedettyä akselia.
Koska uudistusremontissa akseliväli kasvoi 60mm, niin piti vanhaa vahvistettua etukardaania lyhentää taakse sopivaksi (-30mm).
Tosta laipasta tehdään jatko osa, jolloin sama kardaani käy molemmille akseleille.
Ohjausvarsi vielä vaiheessa:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120150

hojo 15.12.2012 21:22

5 Liiteet
muutama kuva vanhasta alustasta.oli pakko pistää omakin kuvaan!

hojo 15.12.2012 22:59

pieni pätkä vanhalla koneella ja lehtijousialustalla "sähkölinjan harus väärssä paikassa"ja edelliset kuvat taisi olla kierre jousi alusta paikallaan jo takana.http://youtu.be/nyxbdvIFbLM

TOHJ61 19.12.2012 13:47

Ruostettakin löytyy.
 
Kun en yleensä istu pelkääjän paikalla muuten, kuin katsastuksessa, niin on tämä jäänyt huomioimatta:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120436
Lattia on aina täynnä hinausliinoja ja sakkeleita.
Kunnolla kopistellessa toi vähän laajeni.

Toinenkin vaurio:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120435

TOHJ61 21.12.2012 18:11

Aurauskulmista
 
Ihmettelin auton maantie ajo-ominaisuuksia, kun on uria ja liukastakin, niin BJ etenee kuin käärme.
Koska etuakselilla on kaikki uutta, siis ei välyksiä, niin säätäessä jätin 5mm aurausta (akseli pukilla).
Kahtena viikonloppuna koeajettu (Nokia ja Punkka) joten mittailin aurauksen uudelleen tallin lattialla.
Yllätyksekseni aurausta löytyi 45mm!
Säätelin sen nollaan ja kiiruusti ajeleen, johan muuttui ajo-ominaisuudet.
Tästä riemastuneena ajelin Nokialle asti.
Talvinen puuterilumi oli hienon koskematonta, yhdet mönnkkärin jäljet löytyi.
Oli siellä yllätyskin:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120492
Metsä oli kadonnut!
Tietänee uusia ajoalueita Talvisota safarille.
Kaatiksen takaportin tuntumaan on ilmestynyt tod.näk. pöllitty pikkuauto, ilman renkaita.

TOHJ61 03.01.2013 19:43

Vikojen ulosajo jatkuu.
 
Viimeviikonloppuna irtosi ajopäivän lopuksi iskarien yläpalkki kokonaan, ihan itse hitsattu puskusaumalla:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121228

Uusi palkki 50mm pidempi, 4mm:n seinämällä ja rungon vahvikepalat:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121229

Reikä rungossa, vahvike heftissä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121230

Maalausta vaille, vanhat iskarit vielä, uudet tilauksessa:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121231

Paineilmajärjestelmässä esiintyi taas jäätymistä, nyt hommattu kompuraan tenun annostelia.
Kysymys kuuluukin mitä siihen pitäis laittaa, pelkkää tenuako?
Takalaatikko, jossa kompura ja venttiili sijaitsee on kylmä, tarkotus on hommata autoon lisälämmitin, jolla sekin saadaan lämpimäksi.

Tojo4wd 03.01.2013 21:27

Aerol 100 on ainakin kuormureissa käytetty ja pitäs löytyä huoltikselta.
Juu voi olla ettei nyky huoltiksilta löydy.
Tai haet Tavosta sarankulmasta.

Tommoinen selitys löyty.

Aerol 100 - Paineilmajarrujen jäänesto

Aerol 100 estää paineilmajarrujen jäätymisen. Aerol 100 -neste kaadetaan jarrujärjestelmässä tätä tarkoitusta varten olevaan säiliöön. Sitä voidaan käyttää kaikissa paineilmalla toimivissa mekanismeissa, joissa ei ole akryylimuoviosia.
Osta Aerol 100 helposti lähimmältä huoltamolta, autotarvikekaupasta tai hyvin varustetusta marketista.

Jouni_S 03.01.2013 21:38

jos huomenna liikut virka-aikaan tampereella niin lakalaivan kupeesta saat litran pullon jarrutenua koekäyttöön.

TOHJ61 05.01.2013 17:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jouni_S (Viesti 955539)
jos huomenna liikut virka-aikaan tampereella niin lakalaivan kupeesta saat litran pullon jarrutenua koekäyttöön.

Ei ollut laitteet vielä perjantaina kunnossa, jos tarjous on vielä alkuviikosta voimassa, niin soittelen.

Kompuraan lisätty tenun annostelia, kolme pikaliitin lähtöä eri toimilaitteille:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121370
Kännykkä kuva.

Jouni_S 06.01.2013 19:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TOHJ61 (Viesti 956283)
Ei ollut laitteet vielä perjantaina kunnossa, jos tarjous on vielä alkuviikosta voimassa, niin soittelen.

.

juu tarjous pysyy voimassa. En viikosta en tiä muutakun että maanantain oon tiän päällä.
Mutta soittele.

Jörmelö_2 06.01.2013 20:16

Aikamatkailua
 
Tän vanhempaa kuvaa ei itellä löydy, tosta sun pelistä. Mikä vuosi/ vuorokauden aika mahtaa olla?

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121465

A-P 06.01.2013 21:24

Nythän mää vasta hokasin: tämähän on savolainen! Omani oli KCX-kilpinen (ennen kuin palautin kilvet) ja vuosimallia 1980.

TOHJ61 07.01.2013 09:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jörmelö_2 (Viesti 956860)
Tän vanhempaa kuvaa ei itellä löydy, tosta sun pelistä. Mikä vuosi/ vuorokauden aika mahtaa olla?

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121465

Tämä kuva on 2002 helatorstain venäjän safarilta/aikainen aamu.
Viipurin jälkeen ensimmäinen leiri.
Yöllä leiriin saapuessamme oli perillä 4 autoa, yön aikana oli ilmestynyt näin monta.
Aamulla pelastettin vielä muutama tulouralle juuttunut.
Tuolloin kalusto oli melko vakioo, mullakin 4-5mm pintaa mutiaisissa jäljellä.
Seuraavassa leirissä yhytettiin PÄHÄMA:n porukat, tuolloin oli 19 maasturia matkassa.
Olinkin jo unohtanut ton liukumallisen taka pleksin?

TOHJ61 09.01.2013 16:22

Remo jatkuu.
 
Jäähdytin on jo jonkunaikaa hukannut vettä, ei se ole oikeastaan vuotanut, vaan keskeltä kennoa suotanut.
Olishan se ollut helppo vaihtaa tekniikan vaihdon yhteydessä, mutta silloin alkuperäinen näytti niin ehjältä.
Aika usein on marmoritiskin hintoja täälläkin ihmetelty, vaan taas kävi normaalisti:
HJ - 60 jäähdyttimen hintoja Tampereella:
- Varaosamaailma ..... 470€
- Motonet ............... 350€
- Toyota alkuperäinen.300€

Alkuperäisessä oli letkulähdöt erilailla, jonka takia joutu tekeen tollasen putkihässäkän (lattialla), joka rajoitti joustojakin:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121649

Lokarit uusitaan samalla putkimallisiksi, taivutuskone käynnissä:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121648

Samalla kun toi keula on auki, niin siitä on helppo vaihtaa uudet kiilahihnat ja vinssinkardaaniin ristikot.

TOHJ61 11.01.2013 17:29

Uusi jäähdyttäjä tuli, joutu vähän muotoileen alkuperäisen kehikkoa, jäljelle jäi vain pohja vanhasta:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121729

Samalla tuli vähän vahvistettua sisälokareiden reunoja yms.

TOHJ61 16.01.2013 18:41

Uusi jäähdyttäjä paikallaan
 
Ahdasta on keulilla, mutta kyllä se sinne sijoittui, tosin toiseen laitaan ohjaustehostimen takia:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122053

Ylemmäs ei voinu nostaa, muutenkin joutu vääntään ja kääntään, tarvike letkua ei hyvää löytynyt, joten taas marmoritiskille:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122056
Toi haitariletku joutuu pelastautumis sarjaan.

Innostuin kikaileen kuvia (valollamaalaus):
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122060
Enempi kikkailukuvia profiilissa.


Sivu luotu: 23:14 (GMT +2).