![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Mikä vittu nyt tuli!Kävin eilen vetämäs yhden ameriikan ihmeen(chevy van) hämeenkyröstä kotinurkille neliveto päällä,ni ikaalinen jämijärvi välillä rupes etuperä potkimaan vastaan aina kun auto joutu vedolle,kyseessä siis HJ-60.Jämillä sitten neliveto pois päältä ja takavedolla maaliin.Mikä mahtaa olla homman nimi?Ilman kuormaa ei mitään vaikka hiukan revitettiinkin.
__________________
Köyhän on pakko yrittää. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ajelit hojolla pitävällä alustalla neliveto päällä ja kuorma perässä....?
![]()
__________________
Luigi- |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Heittikö ikään kuin nelivetoa pois päältä?
Onko nelivedon kytkentä kepillä vai napilla? Saattaa olla kytkentäholkki/siirtäjä sen verran kulunut, että rattaiden poorien viisteet pyrkii hylkimään sitä holkkia. Mulla oli joskun sellaista vikaa, korjaantuu holkin/siirtäjänvaihdolla tai täytehitsauksella/koneistuksella. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Köyhän on pakko yrittää. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Köyhän on pakko yrittää. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
1. Olisiko etuperän murikasta ristitapin lukitus pettänyt ja tappi liukunut ulospäin, jolloin se tapin pää ottaa kiinni perän kuorien sisäpuolelle?
2. Etuperän välityksessä / tasauspyörästön pikkurattaissa hampaita rikki ja irtopalaset menee aina silloin tällöin pahaan väliin ja jumittaa sen takia? |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
oisit ottanu takakardaanin poies jos tommosen etukäteen tiesit jotta taka-akselia tarvii säästää.
__________________
Luigi- |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Murros???
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ei sieltä välttämättä mitään ole hajonnut, vielä, mutta tuollainen käyttö edesauttaa jonkin paikan porsimista. Kun kerran on ajettu neliveto päällä asfaltilla autolla missä ei ole keskitasauspyörästöä, ja jos etu-, sekä takarenkaiden kehä on eri mittainen (rengaspaineet, kuorma taka-akselilla), niin totta helvetissä voimansiirto kerää itseensä pänninkiä mikä poistuu pamauksena ja etuvedon hylkimisenä.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Ottamatta kantaa noihin rasitus ym.juttuihin,niin ota hemmetissä se etuperä auki,ennen seuraavaa koettelua jos se jutsahtaa jumiin vauhdissa,niin se on sitten heiman huonompi juttu.
Jos vaikka ei vikaa olisikaan niin hyvä se on tietää sekin... |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä täs oma tyhmyys täytyy myöntää,mut kyllä olis luullu että joskus herrasmies maasturina myydyllä autolla voi ajaa nelikko päällä muuallakin kuin parkissa
![]() ![]() ![]()
__________________
Köyhän on pakko yrittää. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Selostakaa ny kun ei ymmärrä.Kun meikäläisen kärrys ei ole tasauspyörästön lukkoa ni millä ihmeellä se ottaa turpiinsa noin?
__________________
Köyhän on pakko yrittää. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
olisko seka rengastus .erikokosia/merkkisiä renkaita ympäri autoo tai kulutus pinnat takana uudet ja edessa loppuun ajetut
toi että neliveto ei lähe pois päältä kertoo sen että näin on käyny.!! ite olen ajellut myös neliveto päällä kesällä ongelmitta kun pitää rengas koon samana edessä ja takana. Viimeksi muokannut toyota4x4 : 27.06.2009 09:59 |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Toyotan hanskalokeron kannessakin tais lukea ettei nelikkoa saa käyttää pitävällä alustalla. Sitten 80-sarjan cruiserissa on jo tasauspyörästö keskellä, joka voidaan lukita 50/50 suhteeseen. |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
No ei liity tähän mutta jos mittarissa alkaa olla jo 500 tuhatta,niin kaikenlaiset voimansiirtovauriot alkaa olla jo ovella jos ei huoltoja ole suoritettu ajallaan alkaen öljynvaihdoista,jatkuen välysten säätöön,laakeriremppoihin ym.kalliisiin hommiin mitä ei raaski/hokaa teettää/tehdä ennakkoon. Hj:ssäkin onnee samat perät edessä ja takana joten ne ovat kyllä yhtä vahvoja eikä niitä tarvi sen enempää säästellä,mutta mikään ei pelasta jo huollot on laiminlyöty. |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Ja taas sivusta... Kerrassaan uskomatonta logiikkaa... Eihän oikeasti kukaa TÄYSjärkinen vedä kiinteällä nelivedolla (oikea maasturi) varustetulla autolla kuormaa neliveto päällä ASVALTILLA!!! Ajakaa ilman kuormaa pitävällä alustalla ja koittakaa: puukenkä! Johtuu ihan tasan ylempänä mainitusta asiasta; etu/ takaakselin pyörintä matkat erit, aiheuttaa ERITTÄIN SUURIA rasituksia voimansiirrolle... Samasta syystä neliveto ei lähtenyt päältä; etu- takaakseli pyörinyt eri matkan (syyt: mutkat, rengaspaineista ja kuormituksesta johtuvat renkaiden TODELLISET ympärys mitat) eli akseleiden kulkemat matkat erisuuret=> JÄRJETTÖMÄT RASITUKSET JOKA PAIKASSA!!! opas pöllöille: TASAN NÄIN RIKOTTE IKUISESTI KESTÄVÄT (JOPA HJ:T) AUTONNE!!!!
|
#18
|
|||
|
|||
![]()
No sieltä tuli täyslaidallinen...heh.. Joo, kyllähän täälä palstalla aika iso osa on voimansiirtotekniikasta aika ymmärtämättömiä. Kannattis ottaa selvää miten minkäkinlainen neliveto toimii, kun kerran asiaa harrastetaan.
Hyvin monet vielä väittää esim."maasturissa ei vedä ku kaks rengasta, kun siinä ei ole lukkoja"! Sitten on vielä napalukkoja , keskitasauspyörästön lukkoja, tasauspyörästön lukkoja... Mitä tekee Vetopyörästö ja tasauspyörästö(ai eikö ne ookkaan sama asia)? Neki tuntuu yksinkertaisilta asioilta, mutta yritäppä selittää? |
#19
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta jos moottorilta tulee voimaa 100%, keskilukko kiinni tasan puolet menee toiseen suuntaan, ja puolet toiseen suuntaan, eli 50-50. Kuten myös keskilukko auki momentti on sama, ero on vain siinä että mahdollinen pidon vaihtelu voi aiheuttaa nopeuseroa. |
#20
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Eli jos on normaali (50/50) keskitasauspyörästö niin lukko auki menee VOIMASTA puolet eteen,ja puolet taakse,ja siellä puolet oikealle ja puolet vasemmalle. Eli 25 % per pyörä.Eli kaikki pyörät vetävät samalla voimalla,eli liukkaalla sen huonoimman pidon voimalla=jos on 1 pyörä ilmassa niin ei juurikaan. Ja kun keskilukko tai etuveto on kytkettynä menee VOIMASTA kaikki sekä eteen että taakse ja siellä puolet oikealle,ja puolet vasemmalle.Eli jos vaikka perä on suossa,ja etupyörät asfaltilla menee kaikki voima etupyörien kautta. Ja jos on kytkettävät tasauspyörästön lukot niin lukot kytkettynä menee kaikki voima sekä eteen että taakse ja kaikille pyörille.Eli jos kolme pyörää on liukkaalla/ilmassa,niin kaikki voima menee vaikka yhdelle pyörälle. Ja sitten vielä. Jos joku on ostanut citymaasturin jossa luvataan että tarvittaessa kytkeytyvä neliveto jakaa voimaa suhteessa 50/50,ja rakenne perustuu etuveto autoon,niin se on vain markkinointikikka,koska kaikki voima menee normaali oloissa etupyörien kautta,ja liukkaalla maksimissaan se luvattu 50 % takapyörille.Eli silloin suhde on jotakuinkin 100/max 50 Eli ykkösellä liikkeelle lähdettäessä se ei ole paljonkaan. Ja poikkeuksena tietysti se,jos autossa on oikea keskitasauspyörästö. |
#21
|
|||
|
|||
![]()
Tähän väliin sen verran et autossani on 31" rinkelit,ja ilmanpaineet on samat joka renkaas.Tossa joku mainitti murroksen ni tuli siitä mieleeni että mulla on rairetangonpäät,tai ainaski hantin puolelta tosi kulahtanut niin voiko se haitata kun toinen pyörä menee"suoraan" ja toinen vipottaa aikas hyvin NIIN voiko murros ruveta paukkumaan tämän johdosta?KYLLÄ MENEE TOIVE AJATTELUKSI SAATANA!No eipä siä mikään tänään paukkunu kun puskin puoliks mädäntyneen omenapuun pätkän nurin,ja tällä kertaa oli nurmee alla
![]()
__________________
Köyhän on pakko yrittää. |
#22
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() ![]()
__________________
Köyhän on pakko yrittää. |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Nii tuota onko jo tehty mitään tutkimuksia esim.öljyn suhteen,että oliko sitä,ja mites ne pinjonin laakeri välykset ym.
Jos ja kun esim.takana on edes hieman kuluneemmat renkaat kuin edessä menee pitävällä alustalla kaikki vetovoima silloin etupyörien kautta. |
#24
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kyllä tuosta pitäis tajuta ettei asvaltilla kannata nelikko päällä tyyräillä. Tai oikeestaan se pitäis olla kyllä ittestään selvä asia mitään ohjeita lukemattakaan. |
#25
|
||||
|
||||
![]()
Mulla pätkii kans veto etupyöristä tai pyörältä pajatsossa nelivetolla. Kyllästyin jäljittämään syytä, kun se ajanmyötä kumminkin varmasti ilmottaa paikkansa.
Mäneekö pajeroissa muutes keskitasauspyörästö lukkoon 4L asennolla? Onko siellä semmosta?
__________________
Seuraava voit olla sinä |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mikä tuli patrolliin? | Rausku4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 11.01.2009 21:33 |
mikä tuli patrolliin? | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 31.08.2007 14:15 | |
Vittu se KÄY!!!! | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 29.08.2006 06:54 |
vittu | putikka | Chit-Chat | 11 | 18.07.2005 18:39 |
VITTU/SAATANA MÖNKIJÄVARKAAT | Numppa | Chit-Chat | 6 | 07.07.2005 22:54 |