![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Konetilan ilmanvaihto.Kone tilaanhan tulee ilmaa se mitä syylärin läpi nyt ilmaa tulee,mekaanisella tai sähkö flektillä. Ajaessa tietty viimaa kanssa,tässä tapauksessa 110 Hiluxin konehuonetta on tilkitty lokarin alahelmasta sekä pohjapanssarin väleistä. Keulassa on sähköflekti ja teho suunnilleen riittääkin mutta on huomattu mielenkiintoinen ominaisuus:konepellin raoista sekä avattaessa kuumaa ilmaa tulee mielellään ylöspäin. Oletus ja toivomus on että tekemällä konepeltiin hieman lisäsieraimia jäähdytyskin hiema tehostuisi. Muistatte B-ryhmän peugeotin ja evo mitsuja rallipuolelta ja H-1 hummeri,konepellissä aukot joista ilma tulee syylarin takaa ylös ja näin ulos konehuoneesta tai eihän Peugeotissa kone ollu edessä mut nyt ideoidaankin juuri sitä että ilma tulisi kone huoneesta ulos/ylös peltiin tehdyn reiän kautta,eräs skooppi kokeiluni välijäähdyttimineen päättyi siihen toteamukseen että ilman oton kautta ei ajoviima juurikaan mennyt sisään ja metsässä kuuma ilma tuli "väärään"suuntaan coolerin läpi ulos. Eli cooleri keulaan ja ahtaan konetilan kuumuutta reijän kautta konepellistä ulos. Ajaessa sais tulla "imua" niin et ilma poistuu mielellään ja metsässä flektin avustamana lähinnä ylös tai ainakin ulos eikä missään tapauksessa konetilaan sisään. Mitä kannattaa huomioida? mihin kohtaan "sieraimet"? Mistä sopivat sieraimet jos ei nyt ihan tuuletusikkunaritilää? Muuta huomioitavaa/havaintoja..
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Maasto autosta ku kysymys eikä asfaltti kiituri 200km/h? Nostaisi konepeltiä himpun raolleen taka-osasta?
Cooleri keulaan ja laittais scoopin konepellin takaosaan Käännettynä reikä tuulilasiin päin? vähintään 50 cm leveä 5 cm korkea scooppi..? Tutkiessani Escort RS Cosworthin konehuoneen tuuletusta ovat pellin soikeat tuuletus aukon rivat n 4cm konepellin tasosta konetilaan päin 45 asteen kulmassa eteenpäin. myös etulokarin taka osat on pullistette ja ilmaa ohjataan konetilan sisä laidoista lokarin takaa ulos 5cmX35cm reijistä. Completos aiaski myy eri laisia scooppeja.. Vinkkiä ei linkkiä.. Viimeksi muokannut hunter hdj : 13.06.2011 22:49 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Eli ts. louwersseja tms. konepelti täyteen...
Samalla saa ominaisuuden että vaikka konepeitto olisikin juuri vahattu ei siinä makoileva daami valahda painovoiman suuntaan ilman hellävaraista jopa alkavan aknen poistavaa selkänahan kuorintaa ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Jossain jenkki autolehdessä oli 57´ (?) bel air jossa oli 8 turboa ja chevroletin cowl induction tyyppinen scooppi.
Scoopin alla oli isohko sähköpuhallin joka puhaltaa ilmaa ulos konehuoneesta. Ja siis tämä vissiin juuri sen takia kun 8 ahdinta voi kehittää lämpöä melko paljon. Ja älkää edes kysykö miks siinä oli nii monta turboa ![]()
__________________
mikäs siihen nyt tuli? No taasko se hajos |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tuossa gti mitsussa on pakosarjan kohdalla nokkapellissä reijät jotka imee lämpimän ilman pois.
Tuntuis ainakin ihan loogiselta että lämmin ilma siittä kohtaa pois missä sitä kehittyykin. Noita vapaavirtaussuodin asennuksia kun katsee niin osassa ilmanotto huonossa paikassa alkuperäiseen verrattuna. Normaalistihan ilma otetaan jostain ulkopuolelta konehuonetta. Viileällä imuilmalla saadaa kumminkin halpoja lisä heppoja koneeseen. Sitten autot missä on cooleri koneen päällä. Kadulla hyvä, viileämpää ilmaa kun siellä 30cm päässä asfaltista. Maastossa taas homma kääntyy toisinpäin. Kun ei ole ilman virtausta niin konehuoneen lämpö nousee coolerin läpi ulos. Subarussa tuota seuraillut niin imuilman lämmöt nousee paikallaa ollessa paljon, mutta kun päästään liikkeelle niin tippuu aika nopeaa. Uudella ja vanhalla asfaltillakin saattaa olla eroa imuilmaan 20-30astetta. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Omassa kulkineessa on vakiona pellin etukulmissa molemmin puolin poistoilmaritilät. Alta suojattu sillä tavalla että pellin päälle tuleva vesi ei valu suoraan konehuoneeseen.
Ei ne mitkään maailman tehokkaimmat ole, mutta selkeästi sieltä huomaa kuuman ilman ulostulon niin kesällä kuin talvella. Varsinkin talvella kun koko muu konepelti on vielä lumessa tai jäässä, niin em. ritilöiden ympäriltä on yleensä pelti ihan sula ja kuiva. Ritilät aukeaa taaksepäin joten ilmavirran suunta on oikea, eikä vesikään tule ylipäätään kovin helpolla sisään. Onhan noita ollut vaikka missä muissakin, ja on niistä jotain oikeaa hyötyäkin. Mulla autona siis 360cid koneella oleva Grandi, näkyvätten vaikkapa tässä wikipedian kuvassa.. ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
||||
|
||||
![]() H1 "ilmanvaihto"
Vaikka Ripa on kattellut Hummeria läheltä niin vähän pitää korjata juttua. En tähän hätään löytänyt oikein hyviä kuvia mutta eiköhän juttu selviä näistä.
Kaikki ritilä mitä kuvassa näkyy on ilman sisään ottoa varten. Lyhty on irti muista syistä. Kyseessä ei ole tuuletuksen parantelu! Ulos kuuma ilma virtaa auton alle ja konepeiton ja ikkunan pokan välistä ylös. Konepeiton ja rungon välissä on noin 20mm rako. Keulan aerodynamiikka on muuten aika hanurista. Sateella vesipisarat kulkevat konepeitolla kohti nokkaa eikä kohti lasia! Siis vauhdissa. No amerikkalainen on ratkaissut tämänkin ongelman voimalla. Kuvassa osittain näkyvän flektin tekoksi ilmoitetaan 20kW. Tässä sähköflektit jää toiseksi! Ei muuten jää epäselväksi koska flekti kytkeytyy päälle. Huonosta aerodynamiikasta keroo sekin, että kesällä myös maantienopeuksissa flekti on usein apuna. Syylarit on lähes vaakasuorassa asennossa koska etuperä on niiden alla. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Itse lisäsin tuuletusta nostamalla konepellin takareunaa non 2 cm palikoilla.
Huonopuoli on kun tuo läjä imee sisätilaan ilmansa tuosta etulasin alta niin kesä kuumalla kun sitä ilman vaihta tarvii myös kabiinissa niin sieltä ei oikeen viileää tai edes haaleaa saa enää tulemaan. Tuossa huono kuva... Viimeksi muokannut murkula_ : 14.06.2011 20:19 |
#10
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Hienoa!
Joku ymmärsi asian jopa oikein! Kyse ei siis todellakaan ole Tuningista eikä bikini chickseistä vaan siitä että lämmin ilma nousee ylös myös auton konetilassa,ja nimenomaan Maastosellaisessa. Tiedättehän esim. kuuma-ilmapallon? 110 hiluxissahan on konetila melko hyvin suojattu altapäin,itse olen vielä lisätiivistellyt sieltä täältä. Joten jäähtyminen huononee kun ilmaa puhalletaan "pulloon" eli ilma ei liiku. Aerodynamiikkaa voi hieman havainnoida ottamalla alkuperäisen pohjapanssarin pois. Silloin flekti nimittäin innostuu,ajo viima ei jäähdytä lainkaan,sama kuuma ilma pyörii syylarin molammin puolin. Maasto ajossa ei ajo viimaa ole nimeksikään joten on hyödynnettävä muita ilmiöitä kuten juuri kuuma/kylmä ilman vaihtoa. Kun kone tila on umpinainen pussi,ei kuuma ilma tule pois sieltä kuin flektin pakottamana ja silloinkin auton alta. Metsä olosuhteissa huomaa kun avaa oven ni käryävä moska konehuoneessa (siksi tilkitty koneputka)haisee nokkaan,ilma tulee auton alta. Eräs huono puoli kiduksissa lienee se että jos kone tilassa on vähänkin käryä/haisua ni helposti se pyrkii kajuuttaan mikäli sitä ei ohjata pois ohjaamon ilman otosta. Siksi vähäiseenkin aerodynamiikkaan tulisi kiinnittää huomiota. Toisaalta mahdollinen tulipalo on helposti havaittavissa kun savu puskee ulos sieraimista. Moni suolla ajellut tietää ilmiön turve lieju pakosarjan päällä mikävittukäryää/tulipalo/sammutakusemalla/palaneetnäpit/muu ruumiin osa...
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Tulipa mieleen, miten olisi jonkinsortin poistoröörit jossain kohti etulokareita sivulla taaksepäin, mahdollisimman ylhäällä ja miksei vaikka suhteellisen lähellä a- pilaria? Tällöin ei ainakaan lämmin ilma tai muut käryt tulisi suoraan kabiinin ilmanottoon.. Tämä tietysti sillä varauksella että konehuone antaa myöden tällaiseen ratkaisuun.
Tuon konepellin takareunan noston huonoimpia puolia on juuri se, että monissa autoissa sisäilman otto on etuikkunan edessä - kaikki käryt ja kuuma ilma tulee suoraan hyttiin. Toisaalta luulisi talvella etulasin pysyvän sulana ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Joo sen olen myös huomannut että jäätävä tihku tai räntäsade ei meinaa enää mitään jos talvisafari kyseessä.
|
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() matka-ajossa oli eroa lämmöissä kun vertaisi onko takalaita ihollaan vai auki,pelti auki takaa 23mm ![]() Viimeksi muokannut Nuhapumppu : 15.06.2011 18:54 Perustelu: typoja |
#16
|
|||
|
|||
![]() Veneilyosasto.
IKHn ja bildemannin veneilyosastot on kuuminta hottia ritilä tarjonnassa. On halpoja ja rosterii on ja pyöreetä ja pitkulaa,periaatteessa tähän tarkoitukseen sopivia. Tunink putkat tarjoo mitä ihmeellisimpiä krillejä ja jopa feikki ritilää,luulin et ne ois jääny pois muodista mut ei. Ei kai tässä muuta ku reikää peltiin ja ritilää päälle ja kai siitä ilma liikkuu johonki.
|
#17
|
||||
|
||||
![]()
Mä ajattelin tilan vähyyden vuoksi asentaa välijäähdyttimen moottori päälle ja siihen joku tehokas flekti puhaltamaan ilmaa sisään konehuoneeseen coolerin läpi. Sitten kaksi jotain pienempää flektiä imemään konehuoneen reunoilta kuumaa ilmaa pois ja näille kaikille ehkä jotkin lumiesteet päälle. Tulee varmaan ihan hiton ruma, mutta niin on auto ja kuskikin. Näin olin päissäni miettinyt, varmasti jotain menee pieleen, ostetaan sitten uusi konepelti.
|
#18
|
|||
|
|||
![]()
110 hiluxista ei tietoa; mutta olisko mahdoton idea kääntää se lämppärin
ilmanotto esim vänkärin puoleiseen sisälokasuojaan tai sisälokasuojan läpi oven ja modatun lokasuojan väliin? ja kesällä ajettais konepellin takareuna muutama sentti auki, alkuperäiset ilmanottoritilät tukittuna esim jesarilla ![]() Talvella vois olla ritilät auki, ja konepellillekkin riittäis pienempi korotus... |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Osta hjyvä mies välijäähdytette HDj 80 niin vain hymyilytää sit ku laite toimii ja ei tarvii miettiä lämpö ongelmia
![]() ![]() |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Loppuu se riemu hodarissakin kun helteellä laitat ilmastoinnin päälle, se ja välijäähy yhessä syylärin edessä ryöstää kaiken kylmän siitä ilmavirrasta jo ennen varsinaista koneen jäähdytystä ja mittari sen kuin nousee...
Kuumenee nimittäin se cooleri ja ilmastoinnin keulakenno jo pelkästään semmosiks 80+asteisiksi, niin kyllä sekin vaan lisäreikää alkaa kaipamaan. Sama murhe oli itellä jo lj70, jossa ilmastointi ja iso cooleri keulalla. Lämmöt tapissa jos ulkona oli yli 25 astetta. |
#21
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille. En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä. https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ ISORY SLCK #556 |
#22
|
|||
|
|||
![]() .
Venetarvikkeissa on hyviä puhaltimia esim. http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=38-6443
Viimeksi muokannut VesaN : 18.06.2011 20:09 Perustelu: muutettu linkkiä |
#23
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x-x Kahta en vaihda, neloselta ykköselle ja vauhdista pakille. En juo uskonnollisista syistä... Vaan ihan muista syistä. https://www.youtube.com/channel/UCf7...qzW7i8mdpHyLWQ ISORY SLCK #556 |
#24
|
||||
|
||||
![]()
Venetarvikkeissahan se.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lämmin ilma poijjes konehuoneesta.
Olin tossa JEgoNEERilla ajamassa Punkassa Offirossia 45 minuuttia ja viimeisellä kieroksella 30m ennen maalia peli sammui ja tiesin heti syyn.
Konehuoneessa ja kaasrissa oli niin kuuma että ei peli pysynnyt enään käynnissä. 15 min jäähdyttely koepelti auki niin johan taas peli lähti tulille. Itse meinaan rakentaa konepellin toiseen takakulmaan snorkkelin ja toiseen kulmaan toisen snorkkelin vaan lämpimän ilman poistoa varten ja jos ei poistu tarpeeksi itsestään niin asennan siihen poisto putkeen puhaltimen. Ei tule höyryt kabiiniin. Eipä tuota lämpö onkelmaa varmaan esiinny kuin tuollaisissa Offirossin kaltaisissa pidemmissä revityksissä. t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Autotallin ilmanvaihto / ilmastoiti | Killer-Wo | Chit-Chat | 8 | 24.10.2010 16:36 |
Samurain lämmityslaite/ilmanvaihto? | KarvaTurpa | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 13.11.2009 10:56 |
Renkaiden ilmanvaihto! | piparix | Chit-Chat | 1 | 01.02.2007 17:02 |