Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.11.2019, 19:50
HJ60:n Avatar
HJ60 HJ60 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 2.344
Perusasetus

Lukittava momentinmuunnin ja kova kytkin manuaalilla


Tulipa tuosta jeeppikeskustelusta mieleen vuosien takainen haaveilukeskustelu jossain metsän siimeksessä (suon silmässä).

En oo niin perehtyny yksityiskohtien tasolla tuohon automaagivaihteistomaailmaan, mutta tiiän että on nykypäivää että momentinmuunnin lukitaan maantienopeuksissa jne.

Tälläkin palstalla on kaiken maailman pelle pelottomia ja muita kovia kyläseppiä, kuka ottaa haasteeksi ensimmäisen käytännöntoteutuksen moisesta tosimaastovehkeiden ratkaisusta tässä "pikkuautojen" kokoluokassa?

Eli siis, ympätään moottorin ja manuaalivaihteiston väliin kytkimen lisäksi momentinmuunnin. Normaaliajossa muunnin lukittuna, ja ajellaan kuten manuaalia yleensäkin. Metsään mennessä ja tarpeen niin vaatiessa lukitus auki, kytkin pohjaan, sopiva pykälä silmään. Kytkin ylös, ja sitten kaasulla menoksi hiljaa hiipien pehmeällä jängällä tai muuten tarkoissa paikoissa.

Oiskohan ihan mahoton toteuttaa askarrellen valmiista palasista kohtuubudjetilla?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.11.2019, 19:57
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.423
Perusasetus

Joku vuosi sitten vaihoin kytkintä valmettiin, jossa on turbiinikytkin.
Silloin mietin samaa systeemiä. Ja jostain löytyki joku vastaava rakennettu offiautoon, en vaan muista tarkkaa mikä turbiini siinä oli...
Mutta kyllä se mielenkiintonen olis kokeilla maastoautossaki. Rakvaattorissa ainaki toimii.
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.11.2019, 20:02
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.064
Perusasetus

Ainakin 80-luvun pikkulaatikolliseen Pajeroon on joskus laitettu 80-luvun Galantista tuo turbiinikytkin.
Kytkimen toiminta-parametreja säädetään turbiinin öljyn määrää muuttelemalla.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.11.2019, 20:10
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 550
Perusasetus

Jos helpon ratkaisun haluaa, niin modaa sähköohjattua turbiinilukollista automaattiaskia. Ainakin ZF 4HP22 askiin on helppo tehdä lukon manuaaliohjaus, ilman että askin äly edes vinoilee moisesta. Kaverilla on semmoinen ollut jo jonkun vuoden käyttöautona olevaan Lantikan kakkos-Discoon, ja jos tuo mun P38 Range joskus alkaa pitämään kiehutusnesteet oikeissa osioissa, niin sen askin ohjaus tulee saamaan vastaavan muutoksen...

Vakiona se Discon lukko menee päälle vain nelosella ja nopeuden noustessa 80 tuntumaan, P38:ssa käytös on erilaista (lukitsee muillakin pykälillä), tuon modin kanssa on kiva kun isomman koukkukuorman kanssa voi pitää vaihteen kolmosella turbiini lukittuna, kulutus ei isommin noussut vaikka kuulassa oli rapiat kolme tonnia...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.11.2019, 21:59
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.080
Perusasetus

En ole asiantuntija näissä, mutta käsittääkseni turbiinilukkoa ohjaa aina jonkinlainen äly. Ja se ohjaus tulee laatikon puolelta. Eli lukollista turbiinia voi olla vaikea, ellei mahdoton yhdistää manuaalilaatikkoon.
Traktoreissakin ne on käsittääkseni lukottomia turbiineja, jotka on manuaalilaatikon yhteydessä. Omassa valmetissa turbiinin toiminta poikkeaa sikäli autojen turbiineista, että melko isollakin vaihteella saa polkea jarrua kunnolla ettei kone liiku. Ei siis luista läheskään niin paljoa kuin autojen turbiinit.

Tylsänä ihmisenä pakko vielä kysyä, että mihin tällä systeemillä pyritään? Meinaan, että missä se on parempi kuin normaali automaatti?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.11.2019, 22:09
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 550
Perusasetus

Ei se sen kummempaa älyä tarvitse, vain venttiilin jolla päästetään paine lukolle tai sieltä pois...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.11.2019, 19:28
Ranee:n Avatar
Ranee Ranee ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.09.07
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 1.049
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Traktoreissakin ne on käsittääkseni lukottomia turbiineja, jotka on manuaalilaatikon yhteydessä. Omassa valmetissa turbiinin toiminta poikkeaa sikäli autojen turbiineista, että melko isollakin vaihteella saa polkea jarrua kunnolla ettei kone liiku. Ei siis luista läheskään niin paljoa kuin autojen turbiinit.
Tuo ero johtuupi pitkälti siitä että sinulla on valmetissa turbiinikytkin ja autojen automaattilaatikoiden kanssa on momentinmuunnin
__________________
Joop
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 01.11.2019, 20:04
james_III:n Avatar
james_III james_III ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 11.11.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 1.196
Perusasetus

https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=14126
__________________
Offi videoita: klik
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostettu 4runner bensakoneella ja manuaalilla blowndart69 O/M/V Ajoneuvot 0 07.02.2011 13:56
M jeep cherokee 2,5 bensa manuaalilla. kaiffari O/M/V Ajoneuvot 1 19.02.2008 20:16
Mistä hiluxiin lukittava lavakate? Tekniikka & Jutustelu 12 05.02.2008 18:48
M:KOVA:n avoharja kristian O/M/V Muut 1 25.07.2007 14:35
M:SJ 410 Avo/kova O/M/V Muut 0 30.11.2003 18:52


Sivu luotu: 19:59 (GMT +2).