Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.06.2016, 18:21
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

VNT20 vai mikä väsyneeseen 2l-t tojotaan?


No nih, tähän on tultu. Turposta löyty kadonneiden ahtopaineiden etsinnän myötä kiero akseli, joka on sorvannu pakosiiven horoksi.

Lueskelin pikaisesti kaiken mitä vnt ahtimista löytyy. Ecu ongelmaa ei ole, koska se pitäisi modata painesäätöiseksi, joka tavallaan on toisenlainen ongelma.

Vinkkejä VNT ahtimeen ja mitähän muita solmuja voisi ajatella miljoona ajetun 2l-t:n kylkeen? Kuusakosken lavalle ?

__________________
WORRY


Viimeksi muokannut Arska-tehtaalta : 02.08.2016 20:26
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.06.2016, 22:43
Maajussi:n Avatar
Maajussi Maajussi ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 14.03.06
Sijainti: Los Kärköläs, .
Viestit: 914
Thumbs up

Mul ois 5 pyttysen cdi E mersun (2,9) 200tkm ajettu ahdin ja pakosarja jouten.Vois olla melko passeli ja riittää tarvittaessa yli 200 heppaa.Simpan suunnistus läjäs oli muistaakseni tämmönen aikoinaan....kehu kovasti. Tuli kuulema ihan eri auto ku heitti sen pakokaasujarrun (ct20) helvettii sielt putkesta...
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.06.2016, 22:50
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Maajussi Näytä viesti
Mul ois 5 pyttysen cdi E mersun (2,9)
Onkos se vnt vai hukkaportti turbo?
2.9l suoraruutassa on hukkaportti ja 2.7l cdi:ssä vnt.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.06.2016, 23:15
Maajussi:n Avatar
Maajussi Maajussi ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 14.03.06
Sijainti: Los Kärköläs, .
Viestit: 914
Perusasetus

Hukkaportti....
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.06.2016, 23:17
Maajussi:n Avatar
Maajussi Maajussi ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 14.03.06
Sijainti: Los Kärköläs, .
Viestit: 914
Perusasetus

Eli löytyyks tää sama ahdin sit sprintterist???
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.06.2016, 23:23
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Joo tuo fööni löytyy jakajapumpullisesta 290 väyrysestä alipainetoimisena, ja sama löytyy ensimmäisen korimallin x10-x12D sprinttereistä painetoimisella hukkiksella.
Sama Garretti löytyy myös vielä 250 20v moniventtiiliturbosta.
Sitä en tiä onko se moniventtiilin versio paljonkin eri spekseillä.

Uudemmissa CDI koneissa (200/220, 270 ja 320) on sitten niitä vnt föönejä.

Mutta joo. Varmaan ihan hyvä parannus vakion ct20:n tilalle. En kyllä aivan 200hv tuolla lähtis tavottelemaan. Ainakin mersussa menee jo tuossa vaiheessa tukkoon pahasti.
Soppeli tosiaan siihen mitä 2l-t vakiopumpusta saa irti.

Viimeksi muokannut Mika_T : 15.06.2016 23:34
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.06.2016, 10:09
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Läjän 2LT2:seen laitoin silloin Garrett GT2256V VNT ahtimen joka oli Volkkarista tai Bemarista kotoisin.
Oli ihan mukava tämmöisessä käytössä ja vakiopumpulla 10 mm nestepäällä sai 147 hp dynosta.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.06.2016, 14:55
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Repro Näytä viesti
Läjän 2LT2:seen laitoin silloin Garrett GT2256V VNT ahtimen joka oli Volkkarista tai Bemarista kotoisin.
Oli ihan mukava tämmöisessä käytössä ja vakiopumpulla 10 mm nestepäällä sai 147 hp dynosta.
Miten teit ohjauksen siipien säätöön?
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.06.2016, 18:13
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.564
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta Näytä viesti
Miten teit ohjauksen siipien säätöön?
Isot pojat kehu että pakopainetta mittaavalla kytkennällä sais hyvän säädön siiville...
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.06.2016, 18:39
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

http://www.shop.mambatek.com/GM-OPEL...023-0162-1.htm

Joku ton tyyppinen säädettävä kello ohjaamaan?
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 16.06.2016, 20:56
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.050
Perusasetus

Paineella tai pakopaineella, kummalla haluaa. Pakopaineella ohjatessa ei pakopaineet pääse pomppaamaan.
Säädettävällä painekellolla voi hakea ne omaan moottoriin ja käyttöön sopivat asetukset.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 16.06.2016, 21:11
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Volkkaripojat on tehneet nettitiedon perusteella sellaisia vnt-ohjauksia, että siipien perusasentoa ohjataan mekaanisesti syöttöpolkimen asennon perusteella. Polkimen ollessa ylhäällä siivet on pienen ahdon asennossa ja poljinta painaessa alkavat antaa ahtoja.
Maksimiahdot on rajattu kellolla joka sopivan mekanismin avulla pääsee painamaan siipiä auki vaikka lappu olis lattiassa.

Polkimen ja siipien asennon liikkeen välinen suhde luonnollisesti sovelluskohtainen, eikä välttämättä lineaarinen.


En ole em. systeemiä elävänä nähnyt mutta ajatuksena vaikuttaa hyvältä, mekaniikalla saadaan pidettyä homma paketissa osakuormilla ja maksimiahdot on rajattu erikseen.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 17.06.2016, 13:08
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

Netissä on purkki myytävänä mikä haistelee ahtoja, moottorin rpm ja kaasun asentoa. Tehty nimen omaan vnt ohjaukseen vanhoihin moottoreihin.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 02.10.2016, 15:07
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

No nih. Turpo ja oheisromut hankittu (2kk sitten )

Nyt tuli öljynpaineongelma. Garretti ilmottaa vnt sarjalaisiin öljynpaineen rajaksi tyhjäkäynti max 1.7 bar ja kierroksilla max 4.6 paaria.

Tuo lousku pukkaa kylmänä +10 lämpötilassa 5paaria tyhjäkäynnillä. Millähän tuota rajottas, tuskin tiivisteet kestää kovinkaan kauaa.

Lämpimäksi pitäs malttaa rallatella ja kattoo uusiksi mutta pelkällä pakosarjalla hiukka jytää

Kaikenlaisia harmeja sitä ihminen haalii itselleen
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 02.10.2016, 16:05
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

kokeile nyt pari minuuttia pyörittää ja kato sitte.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 02.10.2016, 16:10
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Etin peltorit ja käytin lämpimäksi ja niinpä ne paineet laski sopivalle tasolle, turhaa hötkyilyä
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 02.10.2016, 16:18
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta Näytä viesti
Etin peltorit ja käytin lämpimäksi ja niinpä ne paineet laski sopivalle tasolle, turhaa hötkyilyä
ei tainnu paaria tyhjäkäynnillä työntää?
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 03.10.2016, 09:53
Marso Marso ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.07.12
Sijainti: Suomi
Viestit: 195
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta Näytä viesti
No nih. Turpo ja oheisromut hankittu (2kk sitten )

Nyt tuli öljynpaineongelma. Garretti ilmottaa vnt sarjalaisiin öljynpaineen rajaksi tyhjäkäynti...
Minkälainen setti tuli hommattua koneen kylkeen? Vnt garretti nyt kaikesta päätellen, mutta mikä malli ja millä sait ohjauksen siiville? Itselle pitäisi myös löytää korvaaja vanhalle ct20:lle ja ajattelin, josko hommaisi jonkun uudemman mallisen.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 04.10.2016, 15:15
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Homma on vielä vaiheessa, mutta pikkunen gt2052 garretti tuli hankittua.
Suosittelen ebay.de valikoimaa.

Värkkäilen tässä adapteria pakosarjaan ja onhan siinä sit vielä pari muuttujaa ennenkuin vehkeet on taas kasassa.

Pitää vissiin harkita projektitopikin alottamista...
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 09.10.2016, 18:08
turakoitsija:n Avatar
turakoitsija turakoitsija ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 05.02.08
Sijainti: ristiina, Finland.
Viestit: 1.287
Perusasetus

Mulla lj:ssä D5 volvon vnt,pakopaineohjaus. Pelaa kyl todella hienosta, 10mm elementeillä loppuu vaan syöttö kesken.
__________________
M.O.C
TemmiTiimi
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 09.10.2016, 19:38
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.272
Perusasetus

Hieno juttu että siulla vnt toimii

Minkälaisella kellolla ohjaat siipiä, paljonko on painetta?
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 10.10.2016, 21:30
Marso Marso ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.07.12
Sijainti: Suomi
Viestit: 195
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakoitsija Näytä viesti
Mulla lj:ssä D5 volvon vnt,pakopaineohjaus. Pelaa kyl todella hienosta, 10mm elementeillä loppuu vaan syöttö kesken.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arska-tehtaalta Näytä viesti
Hieno juttu että siulla vnt toimii
Minkälaisella kellolla ohjaat siipiä, paljonko on painetta?
Muakin hieman kiinnostaisi, kuvatkin ois kivoja, jos sattuu löytymään
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 15.10.2016, 23:00
Marso Marso ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.07.12
Sijainti: Suomi
Viestit: 195
Post

Jatkan tänne, tuli itsekin hommattua tuollainen garrettin gt2052v hyrrä. Halvalla kun sai ja vielä ok kuntoinenkin. Tullut jo hieman purettua ja puhdistettua tuota, kompura puoli valmis, mutta tuo pakopesä ei tahdo irrota sitten millään... siksi noita irroittelen ja samalla putsailen, että saa tuon keskiön käännettyä oikeaan suuntaan: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=48040

Sitten tuosta vnt-siipien ohjailuista, muutamaa erilaista "mekaanista" ohjaussysteemiä on tullut vastaan:

1. Pako/ahtopaineella ohjattu painekelloa "Se perinteinen tapa hukkiksen kanssa"
- taloudellisuus saattaa matka ajossa kärsiä ja kone pitemmän päälle, kun ahdot ylhäällä lähes kokoajan
+ helppo toteuttaa, toimii monesti ihan ok

2. Kahden kellon ohjaus (alipaine+paine) http://www.superturbodiesel.com/std/...ad.php?tid=157
- hieman monimutkaisempi, eikä kuitenkaan "täydellinen"
+ laskee ahtoja pintakaasulla ja parantaa koneen kestävyyttä ja taloudellisuutta

3. mekaaninen yhteys kaasupolkimeen + paine kello http://www.vwt4forum.co.uk/showthrea...=148124&page=2
- monimutkainen ja osittain hankala toteuttaa mekaanisten osien osalta
+ suora yhteys ahtopaineeseen ja kaasun asentoon ja sitä myöten polttoaineen määrään ja ilman tarpeeseen

4. alipainetoiminen kello ohjattuna alipaineella, jota säädellään ahtopaineella http://www.chaz.yellowfoot.org/Manua...Controller.htm
- monimutkainen, saattaako sotkea normaalit alipaineella ohjatut komponentit, kun tarvetta alipaineen tuotolle lisätään?
+ helpompi toteuttaa kuin mekaanisesti kaasupolkimeen liitetty versio


Kellään kokemuksia muista kolmesta kuin tuosta ensimmäisestä? Tällä hetkellä itselle iskisi parhaiten tuo numero 4, mutta jos kellään kokemuksia näistä niin kertokaa ihmeessä.


Mainitaan nyt vielä tämä:
5. Elektronisesti ohjatuksi muutettu mekaaninen järjestelmä http://dmn.kuulalaakeri.org/vnt-lda/
- erittäin monimutkainen, paljon elektroniikkaa
+ saa säädetty suht tarkkaan ja mukautuvasti myös lennossa turbon toimintaa
+ Ainakin nimen perusteella suomalainen "tuote" (aina pitää mainostaa ja kokea kansallista ylpeyttä )


EDIT: unohtu kirjottaa, mutta ei enää juuttuvia siipiä: Mr. Musclea turbiiniin ja taas toimii!
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=169070

Viimeksi muokannut Marso : 15.10.2016 23:04 Perustelu: Piti lisätä tuo mr. muscle vinkki.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 16.10.2016, 13:46
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Marso Näytä viesti
EDIT: unohtu kirjottaa, mutta ei enää juuttuvia siipiä: Mr. Musclea turbiiniin ja taas toimii!
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=169070

Tästäpä kiitoksia
kun vielä muistaas tarvittaessa
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 16.10.2016, 19:43
Marso Marso ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.07.12
Sijainti: Suomi
Viestit: 195
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Tästäpä kiitoksia
kun vielä muistaas tarvittaessa

Joo Ja jos olis vaikka yhtä helppoa, kuin noissa vw:n vehkeissä, joihin ovat tuota testailleet... Niissä egr:n putken paikka jotenkin kivan lähellä turbon pakopuolen suuaukkoa niin siitä on saanut sisään. Näissä vanhemmissa tarvii jo melkein turbo irroittaa, kun ei pakosarjassa ylimääräsiä reikiä ole. Tosin nyt kun tulee tehtyä uusi pakosarja niin täytyy siihen tehdä Mr. Musclen mentävä rööri voi sen sit vaikka lämpö-/pakomittarilla tukkia ajon ajaksi.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kansivika vai mikä?? Pörö Tekniikka & Jutustelu 4 29.08.2011 10:16
Argon, C02 vai mikä? SamiN Tekniikka & Jutustelu 47 03.12.2010 22:26
Paketti vai mikä auto? Jeepp Tekniikka & Jutustelu 1 08.11.2010 20:21
Itella vai mikä se oli sjeeppi Chit-Chat 23 04.02.2009 11:22
onko paskaa laatua vai mikä? ed Tekniikka & Jutustelu 15 09.12.2007 16:05


Sivu luotu: 15:12 (GMT +2).