![]() |
VNT20 vai mikä väsyneeseen 2l-t tojotaan?
No nih, tähän on tultu. Turposta löyty kadonneiden ahtopaineiden etsinnän myötä kiero akseli, joka on sorvannu pakosiiven horoksi.
Lueskelin pikaisesti kaiken mitä vnt ahtimista löytyy. Ecu ongelmaa ei ole, koska se pitäisi modata painesäätöiseksi, joka tavallaan on toisenlainen ongelma. Vinkkejä VNT ahtimeen ja mitähän muita solmuja voisi ajatella miljoona ajetun 2l-t:n kylkeen? Kuusakosken lavalle :D ? |
Mul ois 5 pyttysen cdi E mersun (2,9) 200tkm ajettu ahdin ja pakosarja jouten.Vois olla melko passeli ja riittää tarvittaessa yli 200 heppaa.Simpan suunnistus läjäs oli muistaakseni tämmönen aikoinaan....kehu kovasti. Tuli kuulema ihan eri auto ku heitti sen pakokaasujarrun (ct20) helvettii sielt putkesta...:cool:
|
Lainaus:
2.9l suoraruutassa on hukkaportti ja 2.7l cdi:ssä vnt. |
Hukkaportti....
|
Eli löytyyks tää sama ahdin sit sprintterist???
|
Joo tuo fööni löytyy jakajapumpullisesta 290 väyrysestä alipainetoimisena, ja sama löytyy ensimmäisen korimallin x10-x12D sprinttereistä painetoimisella hukkiksella.
Sama Garretti löytyy myös vielä 250 20v moniventtiiliturbosta. Sitä en tiä onko se moniventtiilin versio paljonkin eri spekseillä. Uudemmissa CDI koneissa (200/220, 270 ja 320) on sitten niitä vnt föönejä. Mutta joo. Varmaan ihan hyvä parannus vakion ct20:n tilalle. En kyllä aivan 200hv tuolla lähtis tavottelemaan. Ainakin mersussa menee jo tuossa vaiheessa tukkoon pahasti. Soppeli tosiaan siihen mitä 2l-t vakiopumpusta saa irti. |
Läjän 2LT2:seen laitoin silloin Garrett GT2256V VNT ahtimen joka oli Volkkarista tai Bemarista kotoisin.
Oli ihan mukava tämmöisessä käytössä ja vakiopumpulla 10 mm nestepäällä sai 147 hp dynosta. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
http://www.shop.mambatek.com/GM-OPEL...023-0162-1.htm
Joku ton tyyppinen säädettävä kello ohjaamaan? |
Paineella tai pakopaineella, kummalla haluaa. Pakopaineella ohjatessa ei pakopaineet pääse pomppaamaan.
Säädettävällä painekellolla voi hakea ne omaan moottoriin ja käyttöön sopivat asetukset. |
Volkkaripojat on tehneet nettitiedon perusteella sellaisia vnt-ohjauksia, että siipien perusasentoa ohjataan mekaanisesti syöttöpolkimen asennon perusteella. Polkimen ollessa ylhäällä siivet on pienen ahdon asennossa ja poljinta painaessa alkavat antaa ahtoja.
Maksimiahdot on rajattu kellolla joka sopivan mekanismin avulla pääsee painamaan siipiä auki vaikka lappu olis lattiassa. Polkimen ja siipien asennon liikkeen välinen suhde luonnollisesti sovelluskohtainen, eikä välttämättä lineaarinen. En ole em. systeemiä elävänä nähnyt mutta ajatuksena vaikuttaa hyvältä, mekaniikalla saadaan pidettyä homma paketissa osakuormilla ja maksimiahdot on rajattu erikseen. |
Netissä on purkki myytävänä mikä haistelee ahtoja, moottorin rpm ja kaasun asentoa. Tehty nimen omaan vnt ohjaukseen vanhoihin moottoreihin.
|
No nih. Turpo ja oheisromut hankittu (2kk sitten :rolleyes: )
Nyt tuli öljynpaineongelma. Garretti ilmottaa vnt sarjalaisiin öljynpaineen rajaksi tyhjäkäynti max 1.7 bar ja kierroksilla max 4.6 paaria. Tuo lousku pukkaa kylmänä +10 lämpötilassa 5paaria tyhjäkäynnillä. Millähän tuota rajottas, tuskin tiivisteet kestää kovinkaan kauaa. Lämpimäksi pitäs malttaa rallatella ja kattoo uusiksi mutta pelkällä pakosarjalla hiukka jytää :D Kaikenlaisia harmeja sitä ihminen haalii itselleen |
kokeile nyt pari minuuttia pyörittää ja kato sitte.
|
Etin peltorit ja käytin lämpimäksi ja niinpä ne paineet laski sopivalle tasolle, turhaa hötkyilyä :)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Homma on vielä vaiheessa, mutta pikkunen gt2052 garretti tuli hankittua.
Suosittelen ebay.de valikoimaa. Värkkäilen tässä adapteria pakosarjaan ja onhan siinä sit vielä pari muuttujaa ennenkuin vehkeet on taas kasassa. Pitää vissiin harkita projektitopikin alottamista... |
Mulla lj:ssä D5 volvon vnt,pakopaineohjaus. Pelaa kyl todella hienosta, 10mm elementeillä loppuu vaan syöttö kesken.
|
Hieno juttu että siulla vnt toimii :)
Minkälaisella kellolla ohjaat siipiä, paljonko on painetta? |
Lainaus:
Lainaus:
|
Jatkan tänne, tuli itsekin hommattua tuollainen garrettin gt2052v hyrrä. Halvalla kun sai ja vielä ok kuntoinenkin. Tullut jo hieman purettua ja puhdistettua tuota, kompura puoli valmis, mutta tuo pakopesä ei tahdo irrota sitten millään... siksi noita irroittelen ja samalla putsailen, että saa tuon keskiön käännettyä oikeaan suuntaan: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=48040
Sitten tuosta vnt-siipien ohjailuista, muutamaa erilaista "mekaanista" ohjaussysteemiä on tullut vastaan: 1. Pako/ahtopaineella ohjattu painekelloa "Se perinteinen tapa hukkiksen kanssa" - taloudellisuus saattaa matka ajossa kärsiä ja kone pitemmän päälle, kun ahdot ylhäällä lähes kokoajan + helppo toteuttaa, toimii monesti ihan ok 2. Kahden kellon ohjaus (alipaine+paine) http://www.superturbodiesel.com/std/...ad.php?tid=157 - hieman monimutkaisempi, eikä kuitenkaan "täydellinen" + laskee ahtoja pintakaasulla ja parantaa koneen kestävyyttä ja taloudellisuutta 3. mekaaninen yhteys kaasupolkimeen + paine kello http://www.vwt4forum.co.uk/showthrea...=148124&page=2 - monimutkainen ja osittain hankala toteuttaa mekaanisten osien osalta + suora yhteys ahtopaineeseen ja kaasun asentoon ja sitä myöten polttoaineen määrään ja ilman tarpeeseen 4. alipainetoiminen kello ohjattuna alipaineella, jota säädellään ahtopaineella http://www.chaz.yellowfoot.org/Manua...Controller.htm - monimutkainen, saattaako sotkea normaalit alipaineella ohjatut komponentit, kun tarvetta alipaineen tuotolle lisätään? + helpompi toteuttaa kuin mekaanisesti kaasupolkimeen liitetty versio Kellään kokemuksia muista kolmesta kuin tuosta ensimmäisestä? Tällä hetkellä itselle iskisi parhaiten tuo numero 4, mutta jos kellään kokemuksia näistä niin kertokaa ihmeessä. Mainitaan nyt vielä tämä: 5. Elektronisesti ohjatuksi muutettu mekaaninen järjestelmä http://dmn.kuulalaakeri.org/vnt-lda/ - erittäin monimutkainen, paljon elektroniikkaa + saa säädetty suht tarkkaan ja mukautuvasti myös lennossa turbon toimintaa + Ainakin nimen perusteella suomalainen "tuote" (aina pitää mainostaa ja kokea kansallista ylpeyttä ;)) EDIT: unohtu kirjottaa, mutta ei enää juuttuvia siipiä: Mr. Musclea turbiiniin ja taas toimii! http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=169070 |
Lainaus:
Tästäpä kiitoksia :) kun vielä muistaas tarvittaessa :o |
Lainaus:
Joo :) Ja jos olis vaikka yhtä helppoa, kuin noissa vw:n vehkeissä, joihin ovat tuota testailleet... Niissä egr:n putken paikka jotenkin kivan lähellä turbon pakopuolen suuaukkoa niin siitä on saanut sisään. Näissä vanhemmissa tarvii jo melkein turbo irroittaa, kun ei pakosarjassa ylimääräsiä reikiä ole. Tosin nyt kun tulee tehtyä uusi pakosarja niin täytyy siihen tehdä Mr. Musclen mentävä rööri :D voi sen sit vaikka lämpö-/pakomittarilla tukkia ajon ajaksi.:rolleyes: |
Sivu luotu: 07:17 (GMT +2). |