Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.08.2016, 13:48
w460 w460 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.07.12
Sijainti: pk-seutu
Viestit: 75
Perusasetus

Peräkärryn akseliputkien hitsaus?


Hei, ostin tässä vähän aikaa sitten jarrullisen peräkärryn teliakseleilla.

Akseliputket ovat ulkomitaltaan noin 98mm neliöputkea ja hyvin hapettuneita. Ajattelin korjata nämä laittamalla päälle 100X100X5 kulmaterästä (neliöputkesta rälläköityä < > tyyliin) ja lisäksi 6mm neliötankoa, jos hitsattava rako jää liian suureksi. Vanha akseliputki jäisi siis kokonaan uuden teräksen sisälle piiloon. Kondenssivesireikiä pari kappaletta per akseli ja sisään jotain kotelonsuoja-ainetta.

Lähellä akseliputkien kumpaakin päätä on kaksi hitsaamalla kiinnitettyä kolmion mallista levyä, jotka on taasen hitsattu runkoon kiinni. Nämä ovat ihan ok kunnossa.

Etuna tässä vanhan putken jättämisessä uuden sisälle olisi mielestäni se, että mitään mittauksia ei tarvisi tehdä, ts. akseleiden asento ja pituus säilyisi ennallaan. Vanha putki joko vahvistaa rakennetta tai sitten syö uuden teräksen pois

Miltä yo. kuulostaa? Onko katsastuksessa odotettavissa ongelmia? Pelkkä lappu päälle korjaus tuntuu tyhmältä, kun 30v vanhat alkuperäiset akseliputket ovat jo aikalailla ruostuneita. Koska jarrut + laakerit + jousitus toimivat, en haluaisi ostaa kokonaan uusia akseleita. Runko on sinkattuna kestänyt hyvin.

/Tommi

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.08.2016, 17:55
Pauli:n Avatar
Pauli Pauli ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 06.02.03
Sijainti: Helsinki, Finland.
Viestit: 5.091
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja w460 Näytä viesti
Lähellä akseliputkien kumpaakin päätä on kaksi hitsaamalla kiinnitettyä kolmion mallista levyä, jotka on taasen hitsattu runkoon kiinni.
Siis akseli on hitsattu runkoon, ei jousitusta ollenkaan???
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.08.2016, 18:13
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pauli Näytä viesti
Siis akseli on hitsattu runkoon, ei jousitusta ollenkaan???
Olisiko akseli itsessään kiinteästi kärryssä mutta akselin päässä on jousituselementit.. niitähän on kaikenmaailman kumijousituksia yms. "hienouksia"
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 09.08.2016, 20:04
w460 w460 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.07.12
Sijainti: pk-seutu
Viestit: 75
Perusasetus

Just näin. Akselit on kiinteästi rungossa kii, mutta pyörät on kumivääntöjousitettu akseliputkien sisään ja vaimennettu runkoon iskareilla. Sitä en tiedä, kuinka pitkälle kumijousitys ulottuu putkissa, mutta selvinnee tähystysreiällä. Tätynee hitsata päät varovasti. Mutta onko mielipiteitä homman järjen suhteen? �� /Tommi
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 09.08.2016, 20:49
ajelija:n Avatar
ajelija ajelija ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 21.04.10
Sijainti: Kuopio
Viestit: 1.242
Perusasetus

On


Mielipiteenäni on että ostat uudet vastaavat akselit vaikka maksaakin.
Pieleen menee joko hitsatessa ettei jousitus enää toimi tai viimeistään sitten kun uudet raudat näyttää vielä hyvälle mutta sisältä haperoa ja akselin päät lähtee irti omia aikojaan ja tuhoaa huonolla tuurilla jotain itselle kuulumatontakin...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.08.2016, 11:03
VeeWee:n Avatar
VeeWee VeeWee ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 27.04.10
Sijainti: Salo
Viestit: 257
Perusasetus

Jos akseliputki on omasta mielestä hapertunut heikoksi,niin ne kumit vasta haperoja silloin ovatkin,eli uutta akselia tai jatkaa vanhoilla niin kauan kuin ne kestävät.
__________________
Liian monta ikuisuusprojektia...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.08.2016, 08:47
w460 w460 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.07.12
Sijainti: pk-seutu
Viestit: 75
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VeeWee Näytä viesti
tai jatkaa vanhoilla niin kauan kuin ne kestävät.
Vietin eilen enmmän aikaa kärryn alla ja kyllä nuo akselit taitaa vaihtoon mennä.

Kysymys: Tässä 3200kg kärryssä on tällä hetkellä painontasaustangoilla varustettu tandem akselisto = oikea teli. Vastaavanlainen uusi oikea teliakselisto olisi pitkälti yli 2k euroa. 3500kg tandem akselisto (ilman tasapainotankoja) maksaa myös (esim. Teohydraulin nettisivuilla Nieper 1700 euroa). Budjettiratkaisu olisi ostaa kaksi erillistä, halvempaa, 1500 kg akselia yht noin 900e. Kantavuus vähenisi hieman, mikä ei mulla haittaa. Menettääkö kahdella erillisellä akseleilla jotain tasapainottamattomaan tandem akselistoon verrattuna? Eikö tasapainottamaton tandem akselisto ole vaan kaksi akselia samaan "apurunkoon pultattuna"? Merkataanko muutoskatsastuksessa maksimi kokonaispainoksi 2X1500kg = 3000kg?

Kiitos kaikille pähkäilyyn osallistuneille! Tämä on mun ensimmäinen jarrullinen peräkärry

Viimeksi muokannut w460 : 11.08.2016 09:09 Perustelu: lisätietoa
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.08.2016, 15:27
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Kokonaismassan määrittelee kärryn valmistaja ja akseleiden tarttis riittää niihin massoihin.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.08.2016, 18:48
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Kokonaismassan määrittelee kärryn valmistaja ja akseleiden tarttis riittää niihin massoihin.
Mutta kärryn kokonaismassaa saa tiputtaa konttorilla.. miten sitten katsotaan asiaa, jos laittaa heikommat akselit alle ja muutoskatsastaa niiden kanssa pienemmälle kokonaismassalle. Hyväksytäänkö vai ei, jos esim. kärryn tyyppikilvessä on tietyt tiedot.


Kannattaisi melkein kysyä konttorilta ennen muutosta.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.08.2016, 21:19
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Mutta kärryn kokonaismassaa saa tiputtaa konttorilla..
http://www.trafi.fi/filebank/a/14145...aaraaminen.pdf
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 11.08.2016, 21:27
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Tuossa lie tarkoitetaan kokonaismassan osalta sitä, jos tyyppihyväksyttyyn ajoneuvoon koitetaan korottaa kokonaismassaa. Toki sanamuoto on että kokonaismassan tulee olla otteella sama kuin kilvessä.

Toisaalta jarrullisten perävaunujen kokonaismassoja on käsittääkseni edelleen saanut muuttaa pienemmäksi, esim. jos halutaan vetää tavallisella b-kortilla yhdistelmää laillisesti. Jos sattuu vielä olemaan kyseessä vanha, tyyppihyväksymätön kärry niin näinköhän tuo annettu säädös muutenkaan on voimassa ihan tuollaisenaan?


Varminta olisi siis kysyä konttorilta (ja tarvittaessa vaatia konttoria selvittämään asia Trafista).
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 12.08.2016, 10:27
w460 w460 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.07.12
Sijainti: pk-seutu
Viestit: 75
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti

Varminta olisi siis kysyä konttorilta (ja tarvittaessa vaatia konttoria selvittämään asia Trafista).
Moi,. minäpä kysyn konttorilta ja postaan sitten tännekin vastauksen. Tyyppikilpeä kärryssä ei ole, eikä tarvitse olla, koska 80-luvulta. Tänks,

/Tommi

Viimeksi muokannut w460 : 12.08.2016 10:32
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 12.08.2016, 12:46
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.060
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Tuossa lie tarkoitetaan kokonaismassan osalta sitä, jos tyyppihyväksyttyyn ajoneuvoon koitetaan korottaa kokonaismassaa. Toki sanamuoto on että kokonaismassan tulee olla otteella sama kuin kilvessä.

Toisaalta jarrullisten perävaunujen kokonaismassoja on käsittääkseni edelleen saanut muuttaa pienemmäksi, esim. jos halutaan vetää tavallisella b-kortilla yhdistelmää laillisesti. Jos sattuu vielä olemaan kyseessä vanha, tyyppihyväksymätön kärry niin näinköhän tuo annettu säädös muutenkaan on voimassa ihan tuollaisenaan?


Varminta olisi siis kysyä konttorilta (ja tarvittaessa vaatia konttoria selvittämään asia Trafista).
Kyllä se tämä on luettavissa ja tulkittavissa ihan tämmöisenään. Ja tältä pohjalta toimitaan, eli esim. omavalmisteisen vanhan kärryn kokonaismassaa ei kevennetä jos itse valmistajaa ei enää tavoiteta.
Lainaus:
KOKONAISMASSAN MÄÄRÄÄMINEN
Ajoneuvon valmistaja ilmoittaa ajoneuvon suurimman sallitun kokonaismassan
ja akselimassat (monivaiheisesti valmistetulla ajoneuvolla lopullinen
valmistaja).
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 12.08.2016, 14:27
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Ok, sitten se on niin Muistan vain että jossain vaiheessa kokonaismassan sai otteelle merkattua muuksi (alkuperäistä alemmaksi), mutta ei siis enää.

Tavallaan tuo on varsin hölmö pykälä, koska jos tyyppikilvestä selviää valmistajan ilmoittama kokonaismassa, ja otteella on sitä pienempi niin kukaanhan ei siinä häviä mitään eikä ketään huijata.
Tämä on sitä suomalaista/ eurooppalaista byrokratiaa hölmöimmillään.

Se on ihan ymmärrettävää, että kärryn rakennetta muutettaessa tai osia vaihtaessa pitää saada oikeat arvot tyyppikilpeen, ja/ tai oikeat osat kärryyn kiinni.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 13.08.2016, 09:06
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Siihen kysymykseen tandemi/kiinteä

Jos kärryä kiskoo joskus kerran kesässä, niin hyvin todennäköistä on, että jumissa on ne tandemin liikkuvat kuten meillä trailerissa

Jotkut väittää, et nyykkisi vedettäessä jäykkä akselisena, mutta en huomannut eroa samalla 400kg kuormalla 1 akselisessa ja kiinteä telisessä saman kokoisessa kärryssä
Vetokoukun korkeushan on tarkempi kiinteä telisessä, kun kärry ei kallistu vaan kääntyy toisen akselinsa varassa

Tuttu sano, et isossa vaunussa on rauhallisempi jos on kiinteä teli, olivat kuulemma vetäneet 1000km vastaavaa identtistä vaunua tandemilla ja sano, et oli jotenkin huojuvampi vedettävä, kun pääsi "kumartamaan" vapaasti lyhyen maasturin perässä


Eli jossei 10 eri autolla eri kuormauksessa kisko samaa kärryä, niin kiinteää teliä alle vaan, en itse ainakaan ylimääräistä tonnia maksaisi

Jossain oli myynnissä 1580kg kumijousi akseleita, voi olla, et ne on samat 1500kg, mutta tarkemmin ilmoitettuna


Muttas kun vaihdat ne akselit niin voiskos niistä tandemin osista päästä kaupoille?
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 13.08.2016, 13:13
w460 w460 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.07.12
Sijainti: pk-seutu
Viestit: 75
Perusasetus

Moi, olin ajatellut laittaa vanhat akselit tumpeiksi rälläköitynä ja ilman joustoa halkosäkkinosturin alle, mutta kyllä kaupantekokin käy. Lähetän vaikka kuvia noista jonain päivänä. /Tommi
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty peräkärryn akseli vertti O/M/V Muut 7 27.04.2015 08:12
peräkärryn vuokrausta Nerd-O Chit-Chat 1 04.07.2012 12:43
Annetaan Peräkärryn jouset Pertura O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 22.04.2012 16:27
Myyty Peräkärryn kuomu khonkonen O/M/V Muut 5 14.09.2009 20:21
Peräkärryn lisälaidat Killer-Wo Chit-Chat 7 10.05.2009 23:12


Sivu luotu: 06:30 (GMT +2).