![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Polttoainemittari ja turbon hukkaporttiDodiin.. Pajero ostettu ja pihassa odottamassa toimenpiteitä ![]() Viikonloppuna alkaa tarkempi tarkastelu, mitä tulikaan ostettua.. Tällä hetkellä on tiedossa ostohetkellä olleet viat: turbon hukkaportti: Vika ilmenee autossa siten että jos vedättää kaasu pohjassa isommilla vaihteilla tai kierrokset nousee jonnekkin tuonne lähelle 3000 rpm kiihdyttäessä niin konetta suojaava venttiili päästää ylimääräiset turbopaineet pihalle -> ei täysiä tehoja. Turbohommat on aika vieraita itselle, mutta jospa tämä kuntoon saataisiin? Vinkkejä kenelläkään tähän? polttoainemittari: Näyttää aina nollia, mutta itse mittari on kunnossa, joten vika on tankin anturissa? Viikonloppuna alan tutkia mistä se löytyy, mutta onko joku tuollaista rassannut? vinkkejä? EDIT: Pientä päivitystä mitä tapahtunut oston jälkeen. - polttoainemittari laitettu kuntoon - hukkaportin kello vaihdettu - polttoaineputket vaihdettu - tankin laippa vaihdettu - runko hitsattu - jakopää laitettu - lohkolämmitin vaihdettu
Viimeksi muokannut Machist : 19.01.2013 17:34 Perustelu: päivitystä |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Taitaa koneessa olla ns pop off venttiili imusarjassa mikä aukeaa kun paine on liian kova.
Äkkiä vois tulla mieleen hukkaportti olis jumissa ja ei aukea.eli ahtaisi tappiin saakka. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ahtopainemittari asennus.
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Anturi löytyy luukun alta tankinpäältä. Takatilassa on toinen luukku jonka alta pääsee tankkiin käsiksi. Tutki samalla tankin lähdöt tarkkaan, niiden hapettuminen ja siitä seuraavat ilmavaivat ovat pajeroiden yleisvikoja. Ainakin diisseleissä. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Tällä annan kans ääneni,eli tuo paskaventtiili vaan pois,vesijohto liittimistä sokea tulppa tilalle ja kovaa ajoa. Mutten usko että hukkis olisi jumissa,nuo saattaa vanhemmuuttaan aukeilla miten sattuu. On muuten todella huono keksintö virityksen kannalta jossei tuota satu hoksaamaan,äkkiä särkee ahtimen tuolla.
|
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Tankkia alan tutkia huomenna jos sen anturin jostain löytäisin. Onko tuossa auton keskikohdalla jakolaatikko vai mikä? Nyt huomasin että sieltä on öljyä vuotanut (märkänä + muutama öljytippa), mutta ei kuitenkaan aamulla lammikkoa ollut alla. Kone näyttää suht kuivalle ja peräkään ei taida vuotaa.. Täytyy varmaan tässä öljyt laittaa ja nivelet rasvailla ihan ensitöikseen. Rungossa on pehmeää taka-akselin kohdalla ja hitsata täytyy jossain vaiheessa, mutta auto on just leimattu joten ei kiirettä vielä ![]() Yllättävän siisti peli ikäisekseen, mutta katotaan nyt mitä siitä löytyy kun tutkitaan. Viimeksi muokannut Machist : 30.03.2012 22:25 |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tuossa kuva moisesta venttiilistä,yleensä kun se aukeaa yhden kerran niin "mäntä" menee vähän kieroon ja venttiili fuskaa koko ajan hieman läpi,sehän venttiili on siellä imusarjan rintapellin puoleisessa päässä. Venttiili ![]() Sokeointi tilalla ![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Kuvat selvittivät asiaa paljon. Kiitos!
Eipä sattunut sopivaa avainta löytymään että olisin saanut tuon mokkulan irti väännettyä.. Täytyy jossain välissä käydä tuossa pajalla ja katsoa jos tulppa tuohon keksittäisiin. Tankin anturiin pääsin käsiksi, mutta en nyt vielä uskaltanut sitä irroittaa ennen kuin saan jostain uuden tilalle: ![]() Viimeksi muokannut Machist : 31.03.2012 14:30 |
#9
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Tuskin tuo anturi on rikki. Tutki ensin että anturille menevä johto on ehjä, ettei ole poikki sieltä auton alta mistä johtonippu tulee ulos, katso tuo anturin liitin, ettei ole hapettunut, kuten edellinen kirjoittaja ehdotti ja sitten katso mittarin taakse, että siellä on kaikki liittimet kunnolla paikallaan, ettei ole irronneet.
Mittarin pysty muistaakseni testaamaan niin, että maadoitat sen anturille menevän johdon niin nousee tankki täynnä asentoon, jos johto on ehjä ja mittari on ehjä. Mittarikinhan voi olla rikki.
__________________
Huono tie, parempi mieli. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Eli tuon saman luukun avannut ja maadoittanut tuosta liittimestä. Tuossa on ehkä pahin hapantunut kohta noin silmämääräisesti katsottuna: http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=102139 EDIT: Kävin tuossa pajalla pyörähtää ja tultiin siihen tulokseen että ostan motonetistä mittarin ja katsotaan että paineet ok. Silloinhan sen tietää sitten onko tuo venttiili rikki. Ehkä tällainen riittää? http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=49-2171 Haarottimen ja letkua vain hommaa. Jakolaatikko on tosiaan öljyinen ja se katsotaan ensitilassa että yleensä on öljyä ja mistä vuotaa. Täytyy ehkä samalla koneeseen laittaa uudet öljyt ja suodatin. Viimeksi muokannut Machist : 31.03.2012 17:09 |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Nuo anturin pultit ovat yleensä ruostunut niin pahasti, että katkeavat irrotettaessa
![]() Jos minun pitäs irroittaa tuo anturi, niin liottasin ruosteenirrottimella oikein kunnolla: Minä tekisin tuohon anturin ympärille "altaan" seuraavasti: -puhdistaisin ruosteet kunnolla pois tuosta tankista, ja noista muttereiden kannoista. -leikkaisin esim. mehupullon kaulasta sen kokoisen tratin, että koko anturi mahtuu sen alle, ja tratti tiivistetään myöhemmin tankin ylä peltiin, ota tratti pois. -sitten sivellään sormella hieroen polyuretaani massaa (esim sikafleks 11fc) tuohon tartin ja tankin yhtymäkohtaan noin 1-2cm leveä tartuntanauha. -hiero trattiin smanlainen tartuntanauha. odota että tartunnat kuivuu, noin 15min -levitä tankin päälle massaa noin parin millin kerros, ja pistä tratti siihen,ja paina toisella kädellä paikoilleen, ja anna kuivua päivä. -seuraavana päivänä lisää massaa saumaan, ja hiero sormella varmistaen että saumasta tulee ilmatiivis. -ja parin päivän päästä ruiskuta ruosteen irroitinta tuohon trattiin niin paljon, että pulttien kannat reilusti piilossa. parin kolmen päivän koluttua tratti mäkeen ja mutterit auki. Jos autolla ei ajeta, niin tuo allas kannattaa tehdä suorilla reunoilla, ei tratti-malliseksi, sillä silloin noita muttereita voi yrittää aukaista varovasti, vaikka allas täynnä ruosteen irroitinta ![]() Ja jos autolla ajetaan päivittäin, niin tuo tratti on parempi, siihen saa väännettyä korkin rapa/paska suojaksi, muista jättää pikkusen auki, ettei tee painetta ![]() Ja nuo tankin lähtö/paluu putket näyttää olevan siinä kunnossa, että voit juotua tekemään 2 allasta ![]() Saako Oulusta mistään bentex- merkkistä ruosteen irroitinta? On nimittäin vähänä, ja pelottaa että joutuu hätätilassa tappelemaan crc:n kanssa (esim. crc 5-56 ei toimi läheskään yhtä hyvin) |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Kattelin tossa että Rovaniemellä olisi hajottamolla anturi 45€. Pitäisikkö siitä vai saakohan noita uutena järkihintaan?
Hyvä idea tuo "allas". Taidanpa tuollaisen väsäillä ja auto seisoo nyt toistaiseksi kun nuo pakolliset rempat ja tarkastukset on ensin tehty. Katselinkin että saattaa napsahtaa pultit, kun niin ruosteiset on ![]() Nuo putketkin on hieman huonon näköiset.. saattaa kestää vielä pitkäänkin mutta voisi jossain vaiheessa uusia nekin. Osaako joku sanoa mistä tuollaiset löytää? Mites jos ja kun nuo pultit katkeaa saadaan uusi anturi/ putket pysymään kiinni? vai onko ne helposti vaihdettavissa? Kiittelen jo etukäteen hemmetin asiallisista kommenteista mitä täällä on tullut ![]() Tässä kun ollaan vasta tämän autoharrastuksen polulle lähdetty niin joutuu kyselemäään enemmän ja vähemmän ![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä Volvo projektia täällä Pientila Facebook |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Autogaugessa on haarotin ja letku mukana, ainaki mun 12€ mittarissa oli..
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Otat irti tuon laipan missä putket on ja viet vaikka jäähdytin korjaamo korhoselle ruskoon nuo niin poijat juottelee sulle uudet putket tohon laippaan.
__________________
Huono tie, parempi mieli. |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]()
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä Volvo projektia täällä Pientila Facebook |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Tuo tulppa löytyy ihan perus vesijohto liikkeestä,piru kun oma tulppa on 60km päässä hallilla, olisit muuten saanut sen itsellesi. Ja ahtopaine mittarin letkuun kannattaa asentaa sellainen letkuun tuleva polttoaine suodatin niin viisari ei tärise ja muutenkin neulan liikkeet on paljon rauhallisemmat.
|
#18
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Monikin tarvikemittari omaa jopa turhan paljon vaimennusta, kerran tuli ihmeteltyä pitkät tovit miksi ahdot nousee hitaasti. Ei nousseet, vaan mittari oli hidas... |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Ainakin oma entinen autogauge oli sellainen soutaja että oikein vitutti. Mutta joo siis turhaa sitä siihen laittaa jossei neula huopaa yhtään. Nykyinen triscocin vaatii sen suodattimen,toimii tosi jouheasti nyt mittari.
|
#20
|
||||
|
||||
![]()
Voiko sen mittarin haarotuksen laittaa esim tuohon kellolle menevään letkuun?
![]() Kuinka usein perään/laatikkoon pitää vaihtaa öljyt? 2009 on vaihdettu kaikki öljyt ja pistetty viimeksi rasvat niveliin. Sen jälkeen on ajettu noin 20 tkm. Öljysuosituksia? Varmaan koneeseen jotain 5W-40 teboilia tai jotain motonetin litkua? taitaa jotain 6-7l pintaan olla öljytilavuuus. Normaalisti olen 2 kertaa vuodessa vähintään autoihin öljyt vaihtanu ja noin 10tkm välein. Nyt opin muuten senkin että Defan ja Calixin lohkolämmittimen pistoke on erilainen ![]() Yritin tunkasta pajeroon aamulla Defan johtoa, mutta ei se sinne uponnu millään ![]() Löysin muuten hitsattavaakin etulokarista akun vierestä.. sormella tökkäsin sellaseen kohti mikä näytti pehmeälle ja reikähän siihen tuli.. no helppo korjata ![]() EDIT: Löytyipä tällainen keskustelu: http://www.mitsubishiclubfinland.com...;topic=23476.0 Eli voisi kuitenkin tuollaisen varoventtiilin laitta varmuudenvuoksi?
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä Volvo projektia täällä Pientila Facebook Viimeksi muokannut Machist : 01.04.2012 14:37 |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Juu voi ottaa tuosta se paineen mittarille. Laatikkoöljyjä en ole vaihtanut kuin silloin jos ne on pitänyt tiputtaa pois sisästä,tosin nyt kun on uus laatikko niin vaihdan sisäänajo öljyt pois parin tonnin jälkeen. Itse olen ajanut Teboilin Gold S öljyllä ja hyvin on toiminut,tuntuu että syö vähemmän tuota kuin entistä mobilin lirua. 6,5l on ainakin 1gen pajeron 2,5TD öljytilavuus,näin muistin varasta kun laskettelen.
|
#22
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Nopiasti nuo öljyt vaihtoon. ![]() Laatikkoon mobilin vs200, on kallista mutta näille synkronivikasille rohjoille tosihyvää ja pikkunen ylitäyttö niin on viimesen päälle. Jakolaatikkoon joku gl4 halpis, ei oo niin nuukaa kunhan öljyä on. Moottoriin pistäisin Teboilin diamond dieselit, kestää ton 10000km ja 2krt vuosi ihan hyvin, jossei se sun kaara ihan horo ole. Halvemmilla öljyillä sitten se 5000-7500km vaihtoväliksi. Takaperästä ja etuperästä en osaa tarkemmin sanoa, vissiin siinä sähkölukko on takana? Sillon vaikka sama liru mitä jakolaatikkoon. Suosittelen hommaamaan kunnon öljyruutan vaihtoa varten, ettei pala hermo. ![]()
__________________
Diisselistä voimaa ja silleen. |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Ok.. Kokeillaan mukana tulevalla letkulla jos sillä pärjätään
![]() Öljyt menee vaihtoon ja käyn ammattimiehen luona että tarkistellaan kaikki voimansiirrosta jne.. Eikä pala hermot tuhratessa kun ei ole itsellä tallia täällä Oulussa ja kotipaikan tallille en viitsi noilla öljyillä ajaa (300km). Polttoainetankin anturia ei ollut purkaamolla ja Deltalla maksaa uusi alkuperäinen 96.60e
__________________
Jeep Grand Cherokee Limited 4.0 rojekti täällä Volvo projektia täällä Pientila Facebook |
#24
|
|||
|
|||
![]()
50000km on ohjekirjan suositus laatikko ja peräöljy vaihtoväliks. Teboilin tuotteista hypoid 75w90 jakolaatikkoon ja takaperään. Päälaatikkoon ep 75w90 ja etuperään hypoid 80w90. Moottoriin esim diamond diesel 5w40 ja 6.7l suodattimen kanssa. Nämä siis ohjekirjan mukaisia suosituksia. Enkä ole mikään teboilin mainosmies noi vaan luraitin omaani. Niin ja moottoriöljyn vaihtoväli 10000km.määrät oli muistaakseni etuperä 1.8l , takaperä 2.5l , jakolaatikko 2.3l ja päälaatikkoon kannattaa laittaa jj90 mainitsemaa ylitäyttöä vähän eli joku vajaa 3l.
|
#25
|
|||
|
|||
![]()
Saako Oulusta mistään bentex- merkkistä ruosteen irroitinta?
On nimittäin vähänä, ja pelottaa että joutuu hätätilassa tappelemaan crc:n kanssa (esim. crc 5-56 ei toimi läheskään yhtä hyvin)[/QUOTE] Anteeks nyt kun tuun hyppäävät tänne silmille, mutta pisti toi bentex silimään. Ootko kokeillu wd-40:stä? Itse en oo nimittäin parempaa "rustoffia" käyttäny! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HJ:n polttoainemittari ei tomi | Nippe | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 15.01.2014 13:49 |
hdj 80 polttoainemittari/volttimittari | _jOhE_ | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 30.08.2011 17:57 |
SJ410 Polttoainemittari. | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 21.07.2008 22:46 |
Läjän polttoainemittari | Tumppi | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 19.05.2005 10:47 |
Polttoainemittari valehtelee | jpl | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 07.02.2005 19:15 |