Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 28.02.2013, 21:15
blazer blazer ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.08.11
Sijainti: lemu ,finland
Viestit: 122
Perusasetus

Automaatista puoliautomaatti?


Onko tälläsessä mitään perää että automaattilaatikoihin saisi laitettua jonkun sarjan mikä tekee siitä vähän niinkun puoliautomaatin? Esimerkiksi tosta 700-4r lootasta sais tehtyä 4 vaihteisen "manuaalilootan". Siihen kun laittais jonkun räikkäshifterin millä käskyttää, niin vois olla ihan mukava paketti.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.02.2013, 21:28
sampolaattori:n Avatar
sampolaattori sampolaattori ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 27.07.10
Sijainti: Kajjjaani
Viestit: 491
Perusasetus

on perää. Laitat manuaalikoneiston siihen laatikkoon, kysele semmosta vaikka Racers Place:sta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.02.2013, 21:30
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

tuotako tarkoitat?


http://www.wsautomatics.com.au/extre...0e_stage_3.php

Ja täysin manuaalia tuosta ei varmaan saa, turbiinilukko ei taida kestää pienillä kierroksilla pistää kiinni, mutta vaihteen pystyy päättämään.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.02.2013, 21:32
blazer blazer ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.08.11
Sijainti: lemu ,finland
Viestit: 122
Perusasetus

No helvata! Täytynee kysäistä. Kiitoksia!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.02.2013, 21:58
blazer blazer ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.08.11
Sijainti: lemu ,finland
Viestit: 122
Perusasetus

Ja täysin manuaalia tuosta ei varmaan saa, turbiinilukko ei taida kestää pienillä kierroksilla pistää kiinni, mutta vaihteen pystyy päättämään.[/QUOTE]

Ei se lukko muutenkaan toimi niinku pitäis. Hyppii päälle ja pois jatkuvasti... Siinä samassa varmaa vois tutkia vähän sitäkin...
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.02.2013, 23:15
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Ilmoitteleppas sitten miten kävi itellä ollut kanssa mielessä jos jonkin prepatun turbaanin laittelisi, että kestää rankempaakin runttua ja siihen ohjauksen paineesta/nopeudesta, että kun painetta on sopivasti ja kierroksia niin nappaa lukon päälle jo hitaasta vauhdista ja löysää vasta hidastettaessa tarpeeksi tai vaihtaessa.
Jos jostain jenkki lossista saisi litroja janosta nipisteltyä
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.02.2013, 23:30
samppas samppas ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 10.08.09
Sijainti: Helsinki
Viestit: 338
Perusasetus

Sitte kannattaa miettiä vielä minkälaisen venttiilikoneiston ostaa.
Käännetty vaihdekaavio voisi olla hyvä maastoajoon.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.02.2013, 23:45
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
ollut kanssa mielessä jos jonkin prepatun turbaanin laittelisi, että kestää rankempaakin runttua ja siihen ohjauksen paineesta/nopeudesta, että kun painetta on sopivasti ja kierroksia niin nappaa lukon päälle jo hitaasta vauhdista ja löysää vasta hidastettaessa tarpeeksi tai vaihtaessa.
Kyllähän monissa lootissa se homma juuri noin toimiikin ihan automaattisesti, tosin jostain syystä jenkit ei ole älynneet samaa minkä Eurooppalaiset keksi jo joskus 80- luvun puolella, että älyohjatussa laatikossa voidaan sopivalla osakuormalla ajaessa pitää se turbiinilukko kiinni aina 2- vaihteelta alkaen. Ykkösellä ei oikein ole mitään hyötyä ko. hommasta, turhaa sillä on lukita kun se ei yleensä montaa hetkeä ole päällä - ja jos on pidempään niin silloin yleensä ollaan sellaisella kuormituksella liikenteessä että tykkää lukko kyttyrää.

Uudemmissa GM:n sähköohjatuissa lootissa osaava ihminen saa tehtyä laatikolle läppärin, sopivan ohjelman ja -johdon kanssa lähes mitä vain, mutta toisaalta siinä voi sitten myös sössiä aika pahasti. Vähän vanhemmissa ei auta muokata lootan toimintaa oikein muuten kuin shifterillä että saa haluamansa vaihteen aina päälle, ja sopivalla shift- kitillä ja turbiinilla sitten hoitaa loput.

Mitä metsäajoon tulee, niin en ihan äkkiä keksi tilannetta jossa välttämättä pitäisi saada tubiini lukkoon ja vetokoneisto siis olemaan "yhtä puuta".. momentinmuunnin kun kuitenkin lisää vääntömomenttia sitä tarvittaessa, ja toisaalta luistaa aina sen verran että veto (ja eteneminen) on tasaista ja jouhevaa. Jos tuntuu että veto on liian kuminauhamaista, niin siitä mielestäni voi syyttää lähinnä joko vääräntyyppistä turbiinia, tai sitten liian pitkiä välityksiä akseleilla verrattuna käytettyyn rengaskokoon. Ja tietysti liian vähäistä tehoa

Kandee sitten pitää laatikon jäähdytys kunnossa varsinkin jos shift kiteillä, turbiineilla ja shifterillä alkaa leikkiä. Hyvin äkkiä voi ihan vahingossakin nostaa laatikon lämmöt todella korkealle, millä saa hyvin helposti tuhoa aikaan. Kunnon ylimääräinen jäähdytin flektin kohdalle (syylarikierto kannattaa yleensä jättää, ettei talviajossa tiellä laatikko käy liian kylmänä) ja mieluiten vielä öljynlämpömittari kabiiniin..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.02.2013, 23:54
Blazer42:n Avatar
Blazer42 Blazer42 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.03.05
Sijainti: Riihimäki
Viestit: 114
Perusasetus

mulla on ollut parissa autossa 700 aski ja turbiinilukon käyttö ihan katkaisijalla.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 01.03.2013, 00:05
CJ7:n Avatar
CJ7 CJ7 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.09.05
Sijainti: Kangasala, Finland.
Viestit: 942
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja blazer Näytä viesti
Onko tälläsessä mitään perää että automaattilaatikoihin saisi laitettua jonkun sarjan mikä tekee siitä vähän niinkun puoliautomaatin? Esimerkiksi tosta 700-4r lootasta sais tehtyä 4 vaihteisen "manuaalilootan". Siihen kun laittais jonkun räikkäshifterin millä käskyttää, niin vois olla ihan mukava paketti.
Mulla on nyt tuollanen seiskasatasessa paikallaan:

http://www.tciauto.com/tc/700-r4-ful...e-braking.html

vaihtaa melkosen napakasti (niinkun tavan manuaaliaski ilman kytkintä) ja valita voi minkä vaan numeron mieli tekee suoraan kepistä.

Vaihdekaavio tuossa on siis P-R-N-1-2-3-4, eli käänteinen.
Pakki ja ykkönen "vierekkäin".
Tuntuis lyhyellä kokemuksella tohon offihommaan sopivan kun on vaan oikeentyyppinen shifteri.
__________________
Tanner RMX LS2
Jeep CJ7 V8
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 01.03.2013, 09:58
kelervotti:n Avatar
kelervotti kelervotti ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.01.13
Sijainti: Imatra "enso jääsken pitäjä"
Viestit: 278
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Kyllähän monissa lootissa se homma juuri noin toimiikin ihan automaattisesti, tosin jostain syystä jenkit ei ole älynneet samaa minkä Eurooppalaiset keksi jo joskus 80- luvun puolella, että älyohjatussa laatikossa voidaan sopivalla osakuormalla ajaessa pitää se turbiinilukko kiinni aina 2- vaihteelta alkaen. Ykkösellä ei oikein ole mitään hyötyä ko. hommasta, turhaa sillä on lukita kun se ei yleensä montaa hetkeä ole päällä - ja jos on pidempään niin silloin yleensä ollaan sellaisella kuormituksella liikenteessä että tykkää lukko kyttyrää.

Uudemmissa GM:n sähköohjatuissa lootissa osaava ihminen saa tehtyä laatikolle läppärin, sopivan ohjelman ja -johdon kanssa lähes mitä vain, mutta toisaalta siinä voi sitten myös sössiä aika pahasti. Vähän vanhemmissa ei auta muokata lootan toimintaa oikein muuten kuin shifterillä että saa haluamansa vaihteen aina päälle, ja sopivalla shift- kitillä ja turbiinilla sitten hoitaa loput.

Mitä metsäajoon tulee, niin en ihan äkkiä keksi tilannetta jossa välttämättä pitäisi saada tubiini lukkoon ja vetokoneisto siis olemaan "yhtä puuta".. momentinmuunnin kun kuitenkin lisää vääntömomenttia sitä tarvittaessa, ja toisaalta luistaa aina sen verran että veto (ja eteneminen) on tasaista ja jouhevaa. Jos tuntuu että veto on liian kuminauhamaista, niin siitä mielestäni voi syyttää lähinnä joko vääräntyyppistä turbiinia, tai sitten liian pitkiä välityksiä akseleilla verrattuna käytettyyn rengaskokoon. Ja tietysti liian vähäistä tehoa

Kandee sitten pitää laatikon jäähdytys kunnossa varsinkin jos shift kiteillä, turbiineilla ja shifterillä alkaa leikkiä. Hyvin äkkiä voi ihan vahingossakin nostaa laatikon lämmöt todella korkealle, millä saa hyvin helposti tuhoa aikaan. Kunnon ylimääräinen jäähdytin flektin kohdalle (syylarikierto kannattaa yleensä jättää, ettei talviajossa tiellä laatikko käy liian kylmänä) ja mieluiten vielä öljynlämpömittari kabiiniin..
Itsellä on -92 blazeri ja 4R700 loota siinä ainakin on turpiinin lukko 3ja4 vaihteella ja menevät päälle kaupunki vauhdissa samoin kyllä puottaa pois kun liikautatkin kaasu polinta eli kaupungissa vatkaa kokoajan turbiini lukkoon ja 3-4 vaihteen kanssa mutta niin se automaati saa tehdäkkin laatikko on itse peukaloitu mutta tuolla sai noin 2-3 litraa kulutusta alas niin kaupungissa kun tiellä, tosin miulla on tosi pitkät kokonais välityksetkin.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 01.03.2013, 10:20
blazer blazer ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 31.08.11
Sijainti: lemu ,finland
Viestit: 122
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Blazer42 Näytä viesti
mulla on ollut parissa autossa 700 aski ja turbiinilukon käyttö ihan katkaisijalla.
Mihin johtoihin oot se katkaisian laittanu? Tuo käynyt monesti milessä toteuttaa ittelläkin. Laatikkoon tulee mulla muistaakseni vaan kaksi johtoa. Mites se muuten pelaa, eli helppaako lukko kun painaa jarrua. Vois olla näppärä jos sen sais toteutettua jotenkin sillee et ihan painokytkimellä päälle ja esim jarrun hipasulla pois( vaatii varmaan jonkun sortin rele hässäkän).
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 01.03.2013, 10:38
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kelervotti Näytä viesti
Itsellä turpiinin lukko puottaa pois kun liikautatkin kaasu polinta eli kaupungissa vatkaa kokoajan turbiini lukkoon ja 3-4 vaihteen kanssa.
Juurikin tämä vatkaaminen pitäsi saada pois kun voima riittäisi kulkemaan ilman vatkaamista ja turbiini kestäisi vielä kun preppaisi laatikon niin alkaisi olemaan paketti kohdillaan

Netistä lukenut, että lastulla tai koneiston "säädöllä" tippuu jopa useampi litra yhteis-kulutuksesta, mutta jos sen turbiinin saisi lukittumaan se nipistelisi kaupungistakin kululutusta pois.
Sporttisuus ajeluun tulisi pakko ohjatusta laatikosta
Oishan se komea pitkäkattoa viedä luisussa kesällä, mutta ilman lootan ja turbiinin remppaa se ei luonnistu kuin isolohkolla ja se on sitten jo sopivan janoinen, että saa kaffet huoltamolla kun tankkaa 100L päivittäin
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 01.03.2013, 10:44
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.518
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Oishan se komea pitkäkattoa viedä luisussa kesällä, mutta ilman lootan ja turbiinin remppaa se ei luonnistu kuin isolohkolla ja se on sitten jo sopivan janoinen, että saa kaffet huoltamolla kun tankkaa 100L päivittäin
Kait se sitä voimanpaskaa tarvii vaikka olis minkälainen loota vai sorallako meinasit luisua?
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 01.03.2013, 10:57
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Ei kun se, että normaali heppaisella koneella laatikko luistaa niin paljon, ettei jaksa pyörittää, mutta turbiini lukolla ja pikkasen prepatulla lootalla jaksaa jo asfaltilla donitsia kuulemma pyörittää. Kun tehot riittää juurikin sen kriittisen pisteen yli.

Muistaiskohan kukaan monta heppaa se renkaaseen oli?
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 01.03.2013, 11:18
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kelervotti Näytä viesti
Itsellä on -92 blazeri ja 4R700 loota siinä ainakin on turpiinin lukko 3ja4 vaihteella ja menevät päälle kaupunki vauhdissa samoin kyllä puottaa pois kun liikautatkin kaasu polinta
Juu, kyllä mullakin Jeepin 46RE lukitsee OD:lla kun on yli 68km/h nopeutta, ja kolmosella jos on "3" valittuna ja nopeutta yli 56km/h. Siinä se sitten onkin En voi hyvällä tahdollakaan väittää että toi toimisi järkevästi, kunnon laatikon ohjelmalla munkin autossa kaupunkikulutuksesta tippuisi helposti 2-4 litraa sadalla kun jäisi turha lootan luistatus pois. V8 kutienkin jaksaa ihan mukavasti liikuttaa autoa. Tietääkseni GM:n laatikoissa on sentään vähän fiksummat ohjelmat kuin Mopareissa. Ei kai niitä vielä 90- luvulla paljon bensankulutus kiinnostanut


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Ei kun se, että normaali heppaisella koneella laatikko luistaa niin paljon, ettei jaksa pyörittää, mutta turbiini lukolla ja pikkasen prepatulla lootalla jaksaa jo asfaltilla donitsia kuulemma pyörittää. Kun tehot riittää juurikin sen kriittisen pisteen yli.
Vakio momentinmuunnin yleensä lähes tuplaa koneen väännön tietyllä kierrosalueella - jos ei se silloin jaksa polttaa niin ei se kovin helpolla taida polttaa loota lukittunakaan. Toki jos stall speed on turbiinissa jotain ihan outoa ja kone on vähän nuhainen niin eihän se rengas silloin pyöri vaikka mitä tekisi. Se mitä olen esim. omalla Jeepillä koittanut, niin ei ole 5.9 koneen kanssa vakiolaatikolla takaveto päällä pienintäkään ongelmaa saada 32" rengasta pyörimään edes alkuperäisellä 3.73 välityksellä, ja jaksoi hyvin vielä kakkosellakin kun renkaan sai pyörimään. Se on koneen puhdissa vika jos ei vakiokamppeilla kumi pala kasikoneen kanssa

Myöskin, jos lyöt tubiinin lukkoon heti kun auto vähän liikkuu ja on 1- vaihde päällä ja sitten pedaali pohjaan, niin et voi odottaa turbiinilukolle kovin pitkää elinikää. Sitä kun ei ole suunniteltu kestämään 1- vaihteen kanssa tulevaa vääntöä. Monissa automaattilaatikoissa turbiinilukko on pysyvästi päällä täyskaasukiihdytykselläkin tyyliin vasta yli 120km/h nopeuksilla, monissa ei koskaan jos on kaasu pohjassa. Normaalistihan lukko myös tippuu pois päältä 2-3-4 vaihteilla jo alle puolikaasulla. Vähän tuota enemmän se toki yleensä kestää, mutta äkkiä sen myös rikkoo.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 01.03.2013, 11:46
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.518
Perusasetus

Turbiinille tulee sama moottorin vääntö vaihteesta riippumatta...

Ois kyllä hieno nähä joku pitkäkatto leppäkylki örisemässä lämä pohjassa 1200rpm jarrua vasten fillarit paikallaan ja sit tubiinilukko päälle jostain napista ja kumi alkais palaa kuin elokuvissa. Niin sen täytyy toimia!
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 01.03.2013, 12:21
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Turbiinille tulee sama moottorin vääntö vaihteesta riippumatta...
Jeps, mutta se turbiinin lähtevän puolen (ja lukon) näkemä rasitus on vähän eri luokkaa ykkösellä kaasu pohjassa polkiessa, kuin vaikka OD päällä 100km/h vauhdissa pedaali pohjaan
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 01.03.2013, 12:24
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.518
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Jeps, mutta se turbiinin lähtevän puolen (ja lukon) näkemä rasitus on vähän eri luokkaa ykkösellä kaasu pohjassa polkiessa, kuin vaikka OD päällä 100km/h vauhdissa pedaali pohjaan

Niin, ykkösellä se rasitus olisi pienempi koska tiuhempien välitysten ansiosta auto kiihtyisi paljon helpommin.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 01.03.2013, 12:49
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Juu, mutta pienellä vaihteella ajaessa se turbiinin lukko kuitenkin hajoaa paljon helpommin. Silloin tulee paljon isompia hetkellisiä kuormituksia ja nykäyksiä jotka sen hajottaa, isolla vaihteella kovassa nopeudessa tätä ei tapahdu ja lukkokin kestää.

Edit: ja onhan siinä sekin puoli, että pikkuvaihteella kiihtyvyys on suurempi (nyt puhutaan siis kampuran pyörintänopeuden kiihtyvyydestä, ei vain auton), jolloin hetkellinen kuormitus muuntimen lukolle joka tapauksessa on suurempi kuin täyskaasukiihdytyksessä isolla vaihteella.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 01.03.2013 12:55
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 01.03.2013, 13:31
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.518
Perusasetus

Voi jessus sulla on TimoL outo logiikka. Mitenpä jos laitetaan jakiksesta lyhyt puoli päälle, rasittuuko silloin kaasua polkiessa vaihteisto/turbiini/kone enempi vai vähempi?
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 01.03.2013, 13:39
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.518
Perusasetus

Alkuperäiselle kysyjälle vielä että jos on tarkotus ajaa myös muuta kuin autokilpailuja, niin täys manuaalikoneiston sijaan kannattanee vaan laittaa tarpeeseen sopivaa sift kittiä, turbiinia ja vahvistuksia, mutta säilyttää se automaattinen vaihtaminen. Sillä räikkäsifterillä voi aivan hyvin silti käskyttää sitä lootaa ja oikein prepattu loota pitää just sen pykälän mikä on sifteristä valittu, mutta silti vaihtelee automaattisesti normiajossa jos keppi on D tai OD asennossa.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 01.03.2013, 13:52
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Voi jessus sulla on TimoL outo logiikka. Mitenpä jos laitetaan jakiksesta lyhyt puoli päälle, rasittuuko silloin kaasua polkiessa vaihteisto/turbiini/kone enempi vai vähempi?
Jos turbiinin ja lukon näkemä voima on vakio, mutta ko. voima välitetään 1s aikana vs. 5s sekunnin aikana, niin kumpi aikaansaa suuremman rasituksen?

Mitä sinun kysymykseen tulee, niin tottakai autoa on helpompi liikutta pienellä kuin isolla vaihteella. Nyt vain ei ole kyse ihan samasta asiasta vaikka osittain toisiinsa liittyykin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 01.03.2013, 14:03
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.518
Perusasetus

Eli jos vetää traileri perässä lämä pohjassa ylämäkeen niin ettei laite jaksa enää kiihtyä, lähestyy rasitus nollaa koska suoritus kestäisi ikuisesti?
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 01.03.2013, 15:39
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Eli jos vetää traileri perässä lämä pohjassa ylämäkeen niin ettei laite jaksa enää kiihtyä, lähestyy rasitus nollaa koska suoritus kestäisi ikuisesti?
Minä nyt lähinnä tarkoitin hetkellisiä kuormituspiikkejä, en jatkuvaa pitkäkestoista suoritusta, niissäpuhutaan kahdesta eri asiasta. Edelleen, oletetaan sen moottorilta tulevan voiman (vääntömomentti) olevan koko ajan vakio. Väitän, että ykkösellä lähes paikaltaan liikkeelle lähtiessä muuntimen lukon ja vaihteiston kokema hetkellinen kuormituspiikki on suurempi, kuin jos sama tehdään kolmosvaihteella - puhun nyt nimenomaan hetkellisestä. Pitkällä tarkasteluvälillä (puhutaan nyt vaikkapa useammasta sekunnista) tilanne on eri.

Ajattelahan nyt ihan oileasti, kummassa tilanteessa automaattilaatikkokin yleensä antautuu, silloin kun polkaistaan hitaalla ykkösellä pedaali pohjaan paikaltaanpitävällä alustalla, vai sama tilanne vaikkapa nopean puolen kakkosella? Vaikka tuo hitaalla ykkösellä lähtö pitäisi rasittaa laatikkoa vähemmän, niin juuri silloin kuitenkin tulee isoimmat kuormituspiikit. Samasta syystä kait se muuntimen lukkokin ottaa pikkupuolella ja pikkuvaihteilla herkemmin itseensä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Puoliautomaatti haulikko spede80 O/M/V Muut 0 21.09.2011 10:04
Puoliautomaatti napalukot Calmari Tekniikka & Jutustelu 7 02.02.2011 22:10
M/V: Saiga 308 Puoliautomaatti, Pimeätähtäin ym .. nolimits O/M/V Muut 32 25.04.2008 23:18
ZF-automaatista RankkaAnkka Tekniikka & Jutustelu 4 15.12.2007 20:39
m:puoliautomaatti haulikko ja kaksi hirvi pyssyä kelkka700 O/M/V Muut 4 06.09.2007 21:41


Sivu luotu: 18:12 (GMT +2).