![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() HJ:n outo etuakselivikaOlen parivuotta ajellut HJ:lla lällyoffia ja kuvitellut että loppuunajetut murrokset paukkuu. Pauke on oli hirveää ja kuullosti kuin joku olisi lyönyt lekalla akseliin. Tuntui kuin kääntäessä paukkuisi pahemmin mutta räpsi ja paukkui suorallakin. Vaihdoin murrokset ja holkit ja koeajolla räpsyi edelleen mutta mielestäni vähemmän, vanhat murrokset näytti ihan hyviltä ja uudet pyöri kevyesti navasta pyörittämällä. Tänään ajopäivillä kovemmassa vedossa taas paukkui kovempaa ja kun kaveri katsoi vierestä niin koko etuakseli kääntyili rajusti paukkeen mukaan, ihan kuin nivel jäisi nalkkiin ja sitten paukahtaisi yli. Perän hammavauriotakin arvuuteltiin mutta ei sellaisen pitäisi kestää käytössä kauaa eikä pauke ole säännöllistä vaan pikemminkin satunnaista. Vetareiden booritkin oli ok kun murrokset vaihdoin. Voisiko kääntöpään asemointi olla pielessä? Simmit oli n. 1mm toisellapuolella ja samoin ne laitoin, jos ne on laitettu joskus väärälle puolen? Auto on myös joskus varmaan käynyt ojassa kun toinen käännönrajoitinvaste on vääntynyt, silmällä ei mitään rajua vääntymää banjossa näe.Jos banjo on mutkalla ihan ulkopäästään? Mikä piru siellä on pielessä ja miten sen voisi todeta? Kartaanikin on kunnossa ja sen kulmatkin ok. eikä pauke viittaa siihen. Välitykset pitäisi vaihtaa ja samalla pitäisi tuo vika löytää ja korjata, pitäisikö samalla vaihtaa uusi banjo? Miten tuon kääntöpään asemoinnin voi mitata? Pitääkö sorvata mitta-akseli läpi koko etuakselin?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Perä pas....a. Laske öljyt ulos ja kerää astiasta hampaankappaleet.
__________________
Montenegro offroad club #88 Montenegro racing 16 www.montenegrooffroad.com 6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX |
#3
|
||||
|
||||
![]()
No se oikeastaan kelpais mulle niin tulis ne välityksetkin laitettua.. kai huomenna tarvii kurkata öljyroppua.
Päänsärky tulee kun miettii mikä sitä riivaa. Tais tulla sit vaihdettua kaks ehjää murrostakin mutta eipä olisi uusia tullut ostettua mukaan varaosiksi.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Moinen pauke lähtee myös jakolaatikosta, kun nelivedon kytkentäholkki kuluu ja luiskauttelee välillä 4x4 pois, oliko tämä alipainejakiksella?
__________________
Terveisiä Perseestä |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Juu napista nelikko päälle, jakisvikakin oli mielessä mutta siitäkään ei ole kokemusta niin vaikea sanoa.
Aavistus olisi kuitenkin että etuakselissa vika piilee, ääni toki voi johtua ja kuulua sitten sieltä. Sitten tarvii loota pudottaa pois ja laakeroida sekin, samalla jäykempi kytkin. Nollabudjetti joutuu taas koetukselle ![]()
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Jos etuakselin kuori tärähtelee paukkeen mukaan, ja pauketta ei kuulu nelivedolla suoraan ajaessa, niin haiskahtaa siirtoholki/haarukka vialta.
Tämän voit testata helposti: aja neliveto päällä auto parkkiin, ja merkkaa kardaanit(sekä etu että taka-) alapinnasta esim.hankaamalla paskat pois. ja sitten kaarrat soralla neliveto päällä niin pitkään että kuuluu 20-30 pamahdusta, ja sitten katsot että onko kardaanien merkit edelleen samassa kohdin (siis sekä etu että takakardaanissa esim suoraan sivulle), jos paukkuu siirtohaarukasta+holkista, niin etukandaanin merkki on noin neljänneskierroksen eri kohdassa. ja jos holkki+haarukka ok, niin merkit edelleen samassa kohdin, ja vikaa pitää etsiä muualta.... |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Koko päiväksi luvattu kovaa sadetta joten auton tutkiminen jää odottamaan poutaa.
Tarkistan ensin etuperäöljyt ja sitten jakiksen, jos metallia ei löydy niin jakiksen kytkentäkellon voisi purkaa ja todeta toimiiko se moitteetta. Kyllä räpsähtelyä kuuluu jo suoraankin ajaessa mutta voisi se silti olla kytkentäholkki kun oon sitä paukutellut jo kauan. Se sopisi paremmin oireisiin kuin perän hampaat. Toi oli hyvä huomio että jos kytkentä holkki hyppii niin kardaanien asema muuttuu, se on helppo testata. Jos etuperän öljyt on puhtaat niin voisi ehkä irroittaa jakiksen tutkimista varten, pakko vika on sieltä löytyä jos perä on kunnossa. Piru kun salaojakaivaja teki oharit ja uusi pressutalli odottaa paketissa varastossa. Nyt joutuu talvenkin turaan taivasalla kuten tavallisesti.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Hiipii ajatus et olis eri välitys edessä ja takana.
__________________
Tein itse ja säästin. RASOR |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Se selittäis suoralla räpsymistä.
Eipä se arvuuttelemalla korjaannu mutta olis hyvä paikallistaa syyllinen ennenkuin korjaa kasaan mitään. Kytkentäholkin kunnostuskaan ei kauaa auta jos perissä on eri välit. Auton myyjä oli sellainen mestari joka olis voinu ottaa käyttöönsä etuperän ja heittää tilalle toisen esim bj:stä. Mitään merkkejä perän vaihdosta ei ole, esim tiivisteliimoja ei näy ja kaikki pultit oli ikikuraruosteen peitossa.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Rullaako vapaalla hyvin?
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Jos napalukko ripee. Kulunu tai väärin kasattu...
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Noku ei ole tullut nelikolla ajettua kuin maastossa, epätodennäköistä toi eri perävälitys on muutenkin.
Napalukot oli just käsissä kun murrokset vaihdoin ja ne oli hyvännäköiset, jos ne paukkuis tollai niin olisi varmaan jo pieninä murusina. Jos vaikka nelikon alipainekello kytkee laiskasti ja holkki räpsii suorallakin, paskana siellä on sitten osat kun oon kauan ja kovaa sillä paukutellut menemään.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
juu. Äkkiseltään kuulostaa kyllä tuolta nelivedon kytkentä holkin yli hyppimiseltä. Nimittäin itsellä oli juuri sama ja kuului myös suoraan ajaessa kun välillä hyppi yli. Vika korjaantui kun vaihdoin sen holkin, siirtohaarukan ja etuvedon akselin pätkän laatikkoon,
|
#14
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Se alipainekytkentäsysteemi varmaan kannattaa testata ja huoltaa että varmasti kytkee kunnolla. Osat äkkiä maksaa ja talvenaikana vois etsiä toimivan jakiksenkin ja tutkia/huoltaa sen. Etukartaanilaipan stefan pölysuoja oli kauan irti ja pyöri kilisten akselin mukana, se varmaan kannattaa samalla uusia.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Etuperäöljyt oli puhtaat niinkuin roppukin, jakiksen öljy mustaa ja ropussa n 1/2 sokeripalan verran hienoa metallimujua muttei yhtään isompaa palasta. Kytkentäholkkivika vaikuttaa syylliseltä ja jakis voi vielä muuten olla kunnossa.
Oliks jakiksen irroituksessa jotain huomioitavaa vai irti vaan?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Oliko sitä öljyä siellä enemmänkin kuin kahvikupillinen??? Ja jos ny lama-aikana tuntuu ettei jaksaisi pistää mettäleluun rahaa niin sen holkin voinee kääntää ympäri,ja sen kytkentähaarukan täyttää hitsaamalla jos vaan se etuvedon akselin kytkentähammastus on ehjä. Ja jakis pitää laittaa paperi tiivisteellä nippuun tai menee välykset huonoksi.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#19
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Oon sitä raksutellut jo aika ahkerasti, hyvää tiestysti se ettei metallia ole lohjennut vaan syljeskellyt vaan holkkia poispäältä. Se alipainekytkin pitää kans tutkia varsinkin jos uusia osia päätyy laittamaan. Öljyä oli tasan 4l eli iso kupillinen, ylitäytin vaihteiston vitosvaihteen voitelun varmistamiseksi ja jakiksesta on hullunkierto päävaihteistoon. Öljy oli metallinhohtoista ja pitää tarkistaa miltä vaihteiston öljy näyttää. Tippaakaan ei ole ulos tullut vaikka aika täynnä taisi olla. Ei yhtään ulkoremontti innosta..ehkä huomenna.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Älä ny vielä lannistu. Se kytkentä matka on sen verran lyhyt ja sisältää vielä sen holkin ja hammastuksen viistotuksen että jo sen kytkentä haarukan kuluminen riittää siihen ettei se mene enää kunnolla otteelle ja tuo vika on syntyny jollain aika välillä milloin ne jakiksen öljyt on luurannu siellä päälootassa. Eli huohottimen tukkeutumisen/stefan vuodon alkamisen ,ja hullunkierron rakentamisen välisenä aikana.
Kunhan saat osat käteen niin siitä se selviää. Jos nelikakkosessa on sama etuvedon akseli niin semmonen saattaisi olla joutilaana jos se oma on jo kovin tohjona. Ite omasta täytin sen haarukan hitsaamalla juurikin saman vaivan takia ja sillä on ajettu varmaan yli 400000 sen jälkeen.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Samanlaisia noi kaikki vaihteiston kytkentäholkit näyttäis olevan, vitosvaihdekkin siis sylkee poispäältä.
Pelkään että akseli on jo kulut loppuun kun oon hölmönä ajatellut murrosten paukkuvan kuten myyjäkin väitti. Voisi murros muutamankerran samanlailla paukahtavan mutta sitten olisi loppu lähellä. Haarukkaa voin hitsata ja vaikka holkin kääntää vaikka se kytkentää hieman vaikeuttaa mutta akselia ei varmaan saa pelastettua. Yli 200€ sekin maksaa eikä sitten vanhaa holkkiiakaan viitti laittaa. Katotaan nyt kun saan purettua, taas sataa.. Päävaihteiston ropussa oli ne loput metallimujut eli hiontaa on vanhalle vaihteistolle tarjottu. Toimiva vaihteisto jakiksineen vois olla vaihtoehto mutta se tarvis olla varmasti toimiva että kannattaa ostaa. Siihen päälaakerit ja haarukoiden hitsaukset niin vois toimia mulla ikuisesti. Oli tostakin ainakin voimanulosotto purettu kun oli useampia liimoja välissä, saa nähdä mitä virityksiä sieltä vielä löytyy..
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Nii ja se ulosotto tarvii myös sen paperi tiivisteen tai hammaskosketus jää tiukaksi.
Eli tuossa alkaa olla jo sitä tautia sen verran että ehkä se vähemmin korjattu loota alkaa olla ihan harkittava vaihtoehto...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Totta, olis kiva tietää mitä sille on tehty kun selvästi on auottu muttei kuitenkaan normiajossa pidä mitään ääntä. Sain jakiksen halki ja oli välissä tiivistekkin väliin liimalla saatu kuristtua.
Pääakselin mutteri oli noin kierroksen välyksellä mutta onneksi vielä akselissa kiinni. Etuvedon akseli oli melko hyvä vaikka hampaissa pientä kaarevuutta, kytkentäholkkikin aika ok mutta taka-akselin hammaskehä oli ottanut itteensä. Ilmeisesti on pehmein kohta ja holkin hyppiessä oli antanut vähän periksi. Etuvedon haarukka oli sininen ja palaneessa öljykarstassa,ilmeisesti siis lapissa ajettu pitkää siirtymää nelikolla ilman jakiksen öljyjä. Välystä haarukalla holkkiin n.2mm. Pitäiskö kytkentäholkin olla symmetrinen? Toi ei ole, jos se on ollut vielä väärinpäinkin ja kytkentämatka + välykset vian syy. Ton kytkentäholkin ja haarukan aseman voisi säätää mahdollisimman lähelle kytkentäkohtaa ja kytkettynä saisi painaa holkkia pohjaan. Ajan kuitenkin vain maastovauhteja ja laitan öljyä taas sisään niinpaljon kuin pysyy. Eikös vitosvaihteen haarukkaan pääse käsiks jo suht helposti? Se varmaan korjaantuisi kans haarukkaa hitsaamalla. Olis siellä sit vielä 1 vaihteen synkronointikin.. Ei mee päälle paikallaan mutta pienessä liikkeessä kyllä. Liikennevaloissa vittumainen kun ei viittisi seistä kytkimellä täysiä valoja ja vapallta ei koskaan tiedä löytyykö ykkönen tai kakkonen, sit lähetään kolmosella ja liikkeestä kakkoselle. Vaihteisto ei vaikuta kovin hyvältä, mutta noikin viat kestää kun se on äänetön. Jatkuvaa sorvinääntä ei jaksais kuunnella.Tiedä sitten vaikka olis laakeroitukin kun yks omistaja kehui rempanneensa omaisuudella.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#24
|
||||
|
||||
![]()
Nii se holkkihan pyörii koko ajan eli jos siellä ei oo ölppää niin se haarukkahan siinä silloin kuluu.
Kaarevuutta hampaissa?? Eli jos se viettää "pois päin" niin siilloin se nelikko ei tule pysymään päällä. Ne on kaiketi uutena hieman"ruumisarkun" muotoiset vaan en ole varma. En tiiä perkei.... Ota kuvia niistä osista. Nii ja eihän se holkki pitäisi ottaa mihinkään kiinni irroituksissakaan joten voiko se olla väärinpäin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Holkki on paremempi, ehkä vaihdettu mut rattaiden hampaat ovat akselinsuunnassa halkaistuna tynnyreitä eli sylkee holkkia pois. Niiden sylkyvoima olis vielä pieni jos holkkia painettais ihan pohjaan, sitä siis kokeilen nollabudjetilla. Jotenkin tuntuu että tohon on tehty viimehetken hätäapukorjausta ja osat vois olla väärinkin. Varsinkin kun osas heti huijata raksutuksen murrosviaksi. Laakeritkin on reilusti kulunut ilm. öljynpuutteessa ja yks vaihtoehto on koittaa kasata ilman tiivistettä. Sen vois koittaa kuivana että pyörii käsin ja sit liimata "viimeiseen voiteluun". Ei oo kameraa jonka kuvista olis apua, testaan ensin ton holkin puolen ja haarukan hitsauksen, jos tulee merkittäviä eroja niion voi hyvinkin toimia. Mielestäni kosketuksen ja holkin palautuksen voi säätää mahd. läh. kytkentäkosketusta, varsinkin kun maantiellä ajaa aina 2wd ->4wd kytkeytymisestä napalukot aukin ei vaaraa säädettäessä. Osta romurilta ja "säästä" ![]()
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 02.10.2012 15:42 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Outo starttivika | Etukeno | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 01.11.2011 16:44 |
Outo latausongelma | SKO | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 08.11.2010 07:18 |
Outo BJ pick-up? | sisua45 | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 16.08.2009 10:28 |
outo niva.. | pikkuG | Linkit | 4 | 25.11.2007 16:21 |
Outo(ko) sähkövika | adv | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 21.12.2006 13:44 |