![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() VM hahmottelee dieselveron nostoaDo niin nyt sitä tulee tietoo et Traboli ja VM on yhes sorvanneet meille jälleen uutta kivaa et yöunet mennee vähäksi aikaa,...tana. Ehkäpä olin kaukoviisas ja oon hommannut 2 samanlaista 4WD kärryä Disulina ja Pentziinil joten jatkossa ajellaan sen mukaan mikä polttoaine on halvempaa tai pannaan esim Disuli varaosiksi jos viel kallistuu :-( Jack http://www.demari.fi/content/view/9937/317/
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Eikös tossa ollu että diesel vero poistuu jos diesel polttoaineen hintaa nostetaan 34 senttiä litra eli siihen lisätään veroo ton verran.
__________________
################# Tää on ihan helpporeitti. ################# |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Joo, mutta uskokaa pois niin taitaa vaan käydä niin et vero jää ennalleen tai jopa kasvaa ja sit vielä kiiselin hinta nousee tuan 34snt/litra siihen päälle.
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Älkää ny sekottako liikaa noita termejä keskenään. Käyttövoimaveroa ja dieselveroa nimittäin.
__________________
Luigi- |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Käyttövoimavero on entinen dieselvero. Dieselin hinnassa on polttoainevero.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Juu, ja sekasin tuntuu noi termit menevän usealla
__________________
Luigi- |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Tätäkin pykälää on valmisteltu kaikessa hiljaisuudessa, ja kun on lähes valmis, niin sitten kerrotaan julkisuuteen.
Katsotaan tilannetta esim normaalin pakuksi rekisteröidyn dieselmaasturin kannalta. Vuosittainen esim 100€ käyttövoimavero eli ex-dieselvero poistuu, mutta dieselin hinta nousee sen 34c/litra. 294 tankatun diesellitran jälkeen "tehdään tappiota". 15L/100km kulutuksella pääsee vajaat 2000km tuolla määrällä... Toki päälle lisätään vielä se vuosittainen satojen eurojen kokonaispainoon perustuva ajoneuvovero. Mitäpä tähän voi normaali kansalainen tehdä? Ei ainakaan enää kannata rekisteröidä pakettiautoksi tai huoltoautoksi mitään, minkä voi pitää henkilöautona.
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Viimeksi muokannut Calmari : 18.03.2010 10:25 Perustelu: kirotus viheet |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Toi ois toisaalta "reilua", koska sit enemmän ajavat maksas enemmän
![]() ![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Nyt pitääkin sit ostaa ha-rekattu diesel Suburban ja laittaa liikennekäytöstä poistoon kunnes dieselvero on poistunut
![]() ![]() Eipä taida sitten olla huoltoautoissakaan enää mitään verohyötyä...
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#11
|
||||
|
||||
![]()
34 senttiä litralle lisää... huoh. Eli kalliimmaks tulee vaikka olis ha-dieselvero ja se poistuis, jos tuon reilu 20tkm vuodessa tulee ajeltua. Pikkukulutteisella dieselillä taas tietty tulis jopa säästöä jos ei sitten ajele yli 30 tkm vuoteen.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Eli tiisseli kohta kalliimpaa kuin pensa. Ja sitten maksetaan viel saatanan kalliit käyttövoimaverot ja Vitutuslisät kaupanpääle.
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
Ja me otetaan kiltisti korotukset vastaa
![]() Kohta käy suomelle samanlailla kuin kreikalle eli konkurssi ![]() |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Voiko joku kertoa miten valtio perustelee dieselautojen käyttövoimaveron perinnän? Sen ymmärrän että paljon kilometrejä ajavat yleensä hankkii diiselin koska diesel on halvempaa ja dieselauto kuluttaa vähemmän. Ja kun dieselautoilija maksaa vähemmän veroja kuin bensailija niin valtio ottaa ns. hieman omiansa takaisin.
Asiaa kysyn siksi, kun tuo sama selitys ei sitten päde henkilöiden kohdalla, jotka tarvitsee yli 2 paikkaista 4x4 autoa työn, harrastusten tai muiden tarpeiden vuoksi, kun nämä 4x4 autot on yleensä kaikkea muuta kuin pienikulutuksisia. Eikä nuo korkeat käyttömaksut ohjaile ihmisiä mitenkään ympäristöystävällisiin autoiluun. Pahimmillaanhan tämä tarkoittaa sitä että ukko ajaa esim metsästys maille vanhalla 4x4 ruoskalla joka on joko 2 paikkanen 4x4 kuten hilux tai joku huoltoautoksi rekisteröity maasturi koska halutaan säästää käyttövoimaverossa. Sitten loppu perhe ajaa toisella autolla perässä koska eivät mahtuneet hiluxiin. |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() Käsittääkseni käyttövoimaveroa peritään dieselautoilta, koska dieselpolttoaineen hinnassa on vähemmän veroa kuin bensiinissä? Jos tarvitsee yli 2 paikkaista 4x4 autoa työn puolesta, veloittaa enemmän työstä tai keksii muun keinon. Jos tarvitsee yli 2 paikkaista 4x4 harrastuksen vuoksi, pitää vaihtaa harrastusta jos ei ole varaa. Näin niinku oletuksena, miten verottaja saattaa asian ajatella..
__________________
Harbor Cruisers |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Oon samaa mieltä, ja saanu muutamia painavia mulkasuja työpaikallaki, ku oon sanonu ainasille kitisijöille, että jos se on niin s****nan kallista, niin myy se h****tin resus pois ja kävele. Fakta on, että dieselissä on etuja joita bensa ei päihitä, mutta mulla ei oo varaa omistaa henkilömallin dieseliä........ |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Mikä meitä Suomalaisia oikein vaivaa,kaikki älyttömät ideat menee läpi.
__________________
Hämeen Off-Road Kerho HOK Maplehill Productions http://www.pajakallio.fi/ http://www.ipefix.fi/ |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Kahdeksan vuotta sitten kun porvarit voittivat vaalit lupaamalla verohelpotuksia,ja huojennuksia autoveroon ym.kylvettiin tämä siemen jota nyt niitetään.Eli silloinkin sokeasti uskoteltiin kansalle,ja ilmeisesti porvariporukka uskoi siihen itsekkin että nuosukausi tulee jatkumaan ikuisesti,tai että ei tarvisi itse olla enää korjaamassa noita veroleikkausten aiheuttamia vahinkoja.
Ihmiset ostivat "halpoja" dieseli autoja ja kulutus ja verotulot laskivat,tai ei ainankaan tulot nuosseet niinkuin olisi pitänyt.Joten jos jossain on halpa vero niin nostetaan sitä. No tuli toiset vaalit jolloin vaaliaseeksi valjastettiin sairaanhoitajat(liittyy aiheeseen) ja heille luvattiin roimapalkan korotus jonka he joutuivatkin ilmeisesti vasten ennakko odotuksia lunastamaan Laitinen-Pesosen(muuten kok) taisteltua hoitsut rajuin ottein tes neuvottelujen voittajilksi.Eli tällä tempulla aiheutettiin julkiseen talouteen menoerä johon ei kukaaan osannut varautua,varsinkin kun verotusta oltiin kevennetty jo ennestään. Eli nyt arvon ystävät,ja toverit,muutkin ihmiset. On tullut aika maksaa porvareiden meille langettama velka. Meidät on aivopesty ostamaan isompia taloja johon meilllä on varaa,ostamaan uusia autoja vaikka vanhoillakin olisi pärjätty. Koko nousukauden "tili" on ulosmitattu ennenkuin sitä on edes saatu. Ja nyt kun virolaiset,puolalaiset,ym.halpatyövoima tulee ja tekee MEIDÄN työt,ja vie rahat ulos maasta,niin kuka maksaa enää veroja???? Se olet SINÄ joka käyt vielä jossain kenties kaukana kotoa autolla töissä koska julkisilla ei enää pääse,ja pitkän päivän(kenties ilman ylityökorvauksia koska liittoon kuuluminen on ihan kommari hommaa) jälkeen ei jaksa enää edes odotella. Eli te jotka olette uskoneet siihen unelmaan että jokainen voi olla oman elämänsä porvari,jos vain on osamaksu sitätätä,ja olette nielleet kataisen,ja vanhasen parsan koko mitaltaan niin... ...Nautitaan yhdessä ja maksetaan nyt niitä veroja kun muutenkin on tiukkaa. |
#19
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta ihan oikeasti kuinka paljon valtio menettäisi käyttövoimaveroja jos maastureiden ja 5 paikkaisten 4x4 lava-autojen vero tiputettaisiin edes puoleen tai sitten sinne 100e pintaan, noissa autoissa jo ajoneuvoveroa maksetaan ihan hyvä summa. Kyllähän ainakin ajoneuvoverolla yritetään ohjata ihmistä vihreämpään ajeluun, käyttövoimaverosta en tiedä mikä osuus sillä on vihreässä ajattelussa. Harmi vaan että tuo ohjailu ei suurimmalla osalla neliveto ihmisten kohdalla toimi, koska ei meillä yksinkertaisesti ole varaa vaihtaa sitä vanhaa painon mukaan verotettua autoa, uudempaan päästöjen mukaan veroitettavaan malliin, ja köyttövoimavero ei muutu miksikään jos maasturin vaihtaa 10-20 vuotta uudempaan. Onkohan asiaa tutkittu kunnolla, pitääkö meillä autoilijoilla katsoa peiliin että emme ole tarpeeksi äänekkäästi ilmaisseet omaa mielipidettämme asiasta, vai onko kaikille ihan ookoo että 5 paikkaisesta lava-autosta ja maasturista pitää maksaa yli 1000e vuodessa veroja, kun samat autot muutettuna 2-paikkaisiksi verot tippuu vähintään 500e vuodessa. Kumpaan itse sijoittaisit 500e ennemmin, eduskunnan torkkupeittoihin vai esim. omiin harrastuksiisi joilla voi olla jopa työllistävä vaikutus. En tiedä miten syrjintäkortti pelaisi tässä järjettömässä verohässäkässä. Sillä tuntuu olevan aika voimakas vaikutus muissa asioissa. |
#20
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#21
|
||||
|
||||
![]()
Aikanaan dieseliä käytettiin lähinnä raskaassa kalustossa, traktoreissa, työkoneissa jne. Vuosikymmenien saatossa diesel on tullut myös henkilöautoihin ja viime vuosina moottoreiden kehittyessä huimaa vauhtia dieselautojen suosio on suorastaan räjähtänyt.
Tässä on vaan se ongelma, että dieselistä on tänä päivänä kova pula. Raakaöljyä kun jalostetaan niin siitä saadaan tietty prosenttiosuus dieseliä. Nyt kun kysyntä on kovaa, niin totta kai dieselin hinta nousee.
__________________
Tumpula Racing Team |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
BJ:n korin nostoa | Urbancityboy | Maasturiprojektit | 4 | 16.06.2007 05:48 |
Dieselveron palautus? | Hammer__ | Chit-Chat | 3 | 26.04.2006 19:46 |
Helmojen nostoa ??!! | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 08.09.2004 23:13 |